[HTPC & NAS] Zelfbouw alles in één

Pagina: 1
Acties:

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
hehe, volgens mij is dit het tweede of misschien zelfs het derde topic wat ik hierover open in 1-2 jaar tijd.
Het is er de vorige keer nooit van gekomen, vooral vanwege financiele redenen. Ik heb nu eindelijk genoeg gespaard, dus het wordt eindelijk tijd voor mijn alles in één oplossing. Ondertussen heb ik wel al wat research gedaan en ik weet onderhand wel wat ik wil hebben.

Wat wil ik
Ik wil een download/backup back die ook nog XMBC draait. Ik heb eerst gekeken naar gescheiden oplossingen, maar dit is op dit moment te duur voor wat ik wil hebben.
Uiteindelijk zal dit systeem puur als NAS gaan draaien en zal ik iets van een android tv stick kopen met XMBC. Maargoed dat is toekomst muziek, dat kan maar zo een paar jaar duren. Ik ben op dit moment nog student en heb dus nog niet heel veel inkomsten. Kort gezegd wil ik een alles in één oplossing die het volgende kan:
  • XMBC draaien
  • downloaden (usenet)
  • mysql server voor XMBC
  • backup van mijn desktopje
  • webserver (ik wil een persoonlijke website gaan maken, de ontwikkeling zal op de nas draaien en daarna worden overgezet naar een bedrijf, dus dit is niet heel belangrijk)
Wat ik tot nu toe heb uitgezocht
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8-H77-I€ 83,95€ 83,95
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 120,99€ 120,99
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 113,74€ 113,74
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 32,90€ 32,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,58

Wat ik al heb
  • 4 gig werkgeheugen
  • Pentium G2020
  • 2 tb samsung HDD F3 spintpoint
OS keuze e.d.
Het wordt ook een soort van hobby project, ben een redelijke leek en wil graag wat meer leren.
Ik ga op de server Ubuntu server draaien. Een headless systeem dus, maar ik heb al gelezen dat je XMBC daarop kan draaien en op je tv tevoorschijn kan toveren. Als het me echt niet bevalt kan ik altijd nog een desktop enviroment installeren.

Daarnaast zal ik gebruik gaan maken van het file systeen BTRFS. Ik ben me er weldegelijk van bewust dat dit experimenteel is en dit de nodige nadelen met zich mee brengt. Maar ik heb niet het geld om meteen 5 HDD's aan te schaffen en met BTRFS kan je vrij makkelijk HDD's verwijderen en toevoegen (wil die samsung vervangen zodra ik daar het geld voor heb :P ). Ook heb ik het idee dat met een alles in één oplossing ZFS net wat te beperkt is.

Wat ik zelf nog moet uitzoeken
Ik heb me nog niet echt verdiept in USB sticks. Hier komt het OS op te draaien, dus moet hier nog even wat research naar snelheid en betrouwbaarheid doen.

Ohja, ik heb er nu 4 gig werkgeheugen in omdat ik dat nog heb liggen. Zodra ik de opslag ga uitbreiden komt er gewoon 16 gig in te hangen

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

Shunt

Boe

Ik heb de laatste maand het zelfde gedaan maar dan in een keer de hardeschijven gekocht.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 106,30€ 106,30
1ASRock FM2A85X-ITX€ 82,95€ 82,95
6Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 107,85€ 647,10
1Fractal Design Node 304€ 75,20€ 75,20
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,55

Er draait het volgende op:
  • Windows 8 64 bits
  • XBMC
  • SickBeard
  • SABnzb
Ik heb gekozen om geen raid opstelling te gebruiken omdat mij de data dat gewoonweg niet waard is. Verder heb ik gekozen om überhaupt naast een mirror te maken van mijn belangrijke data helemaal niets van back-up te doen aangezien alle series en films te her downloaden zijn vooral DMV SickBeard.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Waarom zou je een machine bouwen die én storage én HTPC doet? Je HTPC-eisen zijn relatief beperkt. Waarom niet een knappe NAS (zoals een Synology, of als je écht specifieke eisen hebt een zelfbouw-NAS) die je taken af kan handelen, en een losse speler die de playback doet? (bijvoorbeeld een Raspberry Pi). Op de NAS kun je je DB draaien en alle andere services die van toepassing zijn, en de player is puur voor playback van die content. Zodoende heb je een centraal gemanagede oplossing, die je vanaf meerdere punten in je huis kan benaderen maar wel altijd consistent is, relatief goedkoop is in aanschaf én in verbruik, geen gedoe oplevert met bediening (een Pi icm CEC werkt prima) en fluisterstil zn werk doet. Lijkt me een stuk logischer dan nu een alles-in-1 machine te bouwen waarbij je later weer tegen de beperking aanloopt dat deze "herrie" maakt, 24/7 moet draaien voor het bedienen van je andere tv(s) en een relatief hoog verbruik heeft. Lijkt mij de meest logische weg om in te slaan dan

iRacing Profiel

• EJPostema
kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:38:
Waarom zou je een machine bouwen die én storage én HTPC doet? Je HTPC-eisen zijn relatief beperkt. Waarom niet een knappe NAS (zoals een Synology, of als je écht specifieke eisen hebt een zelfbouw-NAS) die je taken af kan handelen, en een losse speler die de playback doet? (bijvoorbeeld een Raspberry Pi). Op de NAS kun je je DB draaien en alle andere services die van toepassing zijn, en de player is puur voor playback van die content. Zodoende heb je een centraal gemanagede oplossing, die je vanaf meerdere punten in je huis kan benaderen maar wel altijd consistent is, relatief goedkoop is in aanschaf én in verbruik, geen gedoe oplevert met bediening (een Pi icm CEC werkt prima) en fluisterstil zn werk doet. Lijkt me een stuk logischer dan nu een alles-in-1 machine te bouwen waarbij je later weer tegen de beperking aanloopt dat deze "herrie" maakt, 24/7 moet draaien voor het bedienen van je andere tv(s) en een relatief hoog verbruik heeft. Lijkt mij de meest logische weg om in te slaan dan
Heb ik zeker naar gedacht. Maar ik heb een optische ingang voor mijn audio en geen hdmi. Mijn tv ondersteund ook geen pasthrough. Ik heb gewoon een gelimiteerd budget, dus voorlopig een alles in één oplossing.

Later gaat de NAS op een plek waar niemand er last van heeft en dan regel ik inderdaad een Pi (of iets dergelijks). Ook omdat ik een paar onderdelen al heb is dit een vrij goedkope oplossing. Zelfbouw is vaak ook wat goedkoper dan een NAS en je bent wat flexibeler.

EDIT: Daarnaast vind ik het gewoon leuk om wat te kloten. Dus ik zal altijd voor een zelfbouw gaan ipv een synologie

[ Voor 3% gewijzigd door EJPostema op 28-03-2013 14:49 ]

• Shunt

Shunt

Boe

kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:38:
Voor mijzelf was de keuze simpel ruimte + geld. Rasbery PI trekt xbmc NET met dts tracks lukt het hem al een stuk minder. Het ding is gewoonweg niet krachtig genoeg om het echt lekker te laten lopen. En ik heb het persoonlijk geprobeerd ja. Kosten 6 bay nas +- 600 tot 800 euro zonder schijven een leuke media player ergens tussen de 100 en 200 euro. Voor die totaal prijs heb je dus een totale NAS / HTPC combinatie + schijven.

Game PC

• kroegtijger
Shunt schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:13:
[...]

Voor mijzelf was de keuze simpel ruimte + geld. Rasbery PI trekt xbmc NET met dts tracks lukt het hem al een stuk minder. Het ding is gewoonweg niet krachtig genoeg om het echt lekker te laten lopen. En ik heb het persoonlijk geprobeerd ja.
Op de oude builds was het inderdaad erg behelpen, maar ik moet zeggen dat het nu met de OpenElec 3.0.0 (eigenlijk al wel van 2.99.5, oftewel OpenElec 3 rc5) prima loopt. Geen enkel probleem meer qua performance. De Pi is daarmee een stuk volwassener geworden als playback-device. Ik zou dus willen zeggen, schrijf m niet meteen af maar probeer het er nog eens mee met nieuwe releases. Het blijft een experimenteel device, dus er verandert (zeer) regelmatig het nodige.
Kosten 6 bay nas +- 600 tot 800 euro zonder schijven een leuke media player ergens tussen de 100 en 200 euro. Voor die totaal prijs heb je dus een totale NAS / HTPC combinatie + schijven.
met dat verschil dat die NAS / HTPC combinatie een tering-herrie maakt (6 disks + koeling is met geen stok stil te krijgen), minder betrouwbaar is (is ook niet gebouwd op 24/7 gebruik wat een groot verschil maakt) en een heel stuk minder energie-zuinig is. In dit geval blijkt helaas vaak dat bezuinigen op dergelijke storage-volumes je in de toekomst wel eens enorm kunnen gaan opbreken. (en helaas spreek ik uit ervaring... Meer dan eens al mn data kwijt geraakt door te weigeren te investeren in goede hardware... Gevolg: Bord stuk, geen bord meer te krijgen met de zelfde chipset en de hele raid-array kan je over boord gooien :( )

iRacing Profiel

• EJPostema
Shunt schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:13:
[...]

Voor mijzelf was de keuze simpel ruimte + geld. Rasbery PI trekt xbmc NET met dts tracks lukt het hem al een stuk minder. Het ding is gewoonweg niet krachtig genoeg om het echt lekker te laten lopen. En ik heb het persoonlijk geprobeerd ja. Kosten 6 bay nas +- 600 tot 800 euro zonder schijven een leuke media player ergens tussen de 100 en 200 euro. Voor die totaal prijs heb je dus een totale NAS / HTPC combinatie + schijven.
Precies. En over een tijdje zijn die Android tv dingen en xmbc daarop wat beter ontwikkeld. En dan kun je dan wel een gescheiden oplossing maken icm het zelfbouw systeem.

Nog even een vraagje, er wordt nog best vaak voor een AMD proc gekozen? Waarom is dit eigenlijk? Zolang je niet gaat gamen zijn de mindere gpus van Intel voldoende en die procs zijn wel even wat zuiniger...
kroegtijger schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:28:
met dat verschil dat die NAS / HTPC combinatie een tering-herrie maakt (6 disks + koeling is met geen stok stil te krijgen), minder betrouwbaar is (is ook niet gebouwd op 24/7 gebruik wat een groot verschil maakt) en een heel stuk minder energie-zuinig is. In dit geval blijkt helaas vaak dat bezuinigen op dergelijke storage-volumes je in de toekomst wel eens enorm kunnen gaan opbreken. (en helaas spreek ik uit ervaring... Meer dan eens al mn data kwijt geraakt door te weigeren te investeren in goede hardware... Gevolg: Bord stuk, geen bord meer te krijgen met de zelfde chipset en de hele raid-array kan je over boord gooien :( )
Voordat ik aan 6 schijven zit ben ik nog wel ff verder. Ga het eerst met twee doen en daar kan ik wel even mee vooruit (hopelijk :P). Ik denk dat het geluid nog wel te overzien is en tegen de tijd dat ik 6 schijven heb regel ik dan wel een Pi oid

EDIT: sowieso heb ik vaak muziek aan enzo. Een stil systeem is fijn, maar ik heb best wel veel andere herrie om mijn heen :)

[ Voor 38% gewijzigd door EJPostema op 28-03-2013 17:35 ]

• Shunt

Shunt

Boe

[...]

Sorry hoor maar qua geluidsproductie heb ik niets te klagen het ding is onhoorbaar. Er zit een grote tower cooler en voor 2 stille 8cm fans en achter een grote 14cm fan. De voeding heeft een grote 12cm fan die je niet hoort. De harde schijven staan in rust gewoon op spin down dus die hoor je sowieso niet en ik heb hier alle 6 actief ze nog nooit gehoord op de bank. Een raid array ben ik niet aan begonnen aangezien het nutteloos is om raid 5 te doen met schijven groter dan 2tb en je dan naar raid 6 moet wat op nagenoeg geen enkele chipset ondersteunt is. En verder 2 disks kwijt raken om mijn series en films een beetje safe neer te zetten vind ik ook nogal overdreven. Ik bedoel het zijn maar films en series als je ze kon downloaden kun je ze ook weer opnieuw downloaden. Belangrijke bestanden sync ik tussen 2 locaties en een mobiele hdd.

Game PC

• kroegtijger
Shunt schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:01:
[...]

Sorry hoor maar qua geluidsproductie heb ik niets te klagen het ding is onhoorbaar. Er zit een grote tower cooler en voor 2 stille 8cm fans en achter een grote 14cm fan. De voeding heeft een grote 12cm fan die je niet hoort. De harde schijven staan in rust gewoon op spin down dus die hoor je sowieso niet en ik heb hier alle 6 actief ze nog nooit gehoord op de bank. Een raid array ben ik niet aan begonnen aangezien het nutteloos is om raid 5 te doen met schijven groter dan 2tb en je dan naar raid 6 moet wat op nagenoeg geen enkele chipset ondersteunt is. En verder 2 disks kwijt raken om mijn series en films een beetje safe neer te zetten vind ik ook nogal overdreven. Ik bedoel het zijn maar films en series als je ze kon downloaden kun je ze ook weer opnieuw downloaden. Belangrijke bestanden sync ik tussen 2 locaties en een mobiele hdd.
Als jij er gelukkig mee bent, moet je het vooral zo doen

iRacing Profiel

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:04

Nessuno

io sono nessuno

Knip / klein beetje offtopic

Op de proc en schijven na iedentieke setup dan die ik net verkocht heb.
En ja ik was er zeer tevreden over, echter kreeg ik de kans om een chenbro met 4 hotswapbays over tenemen voor weinig.En had ik zelf nog een asus C60m1-i op de plank liggen.
En toen was de keuze snel gemaakt.
Daar het voor mij echt alleen puur opslag geworden is (xbmc draai ik nu oa op een intel nuc)
Kon ik de media functionalitijd laten vallen..
Heb ik daar 4x 2tb los in gehangen,geen raid of wat dan ook
Een kleine 30gb ssd die ik nog had voor het os.
Whs 2011 geinstalleerd en het draaid als een tiet.(al moet je wel even rommelen met de install)
Zoals vele aan geven. die films en series mis ik echt niet als de schijven stuk zijn.

Wel moet ik eerlijk bekennen dat de setup die jij nu hebt en ik niet meer, het toch wel wat beter deed dan.
Mijn huidige setup.
Niet stiller maar wel een stuk soepeler.
Heb het nog niet voor elkaar gekregen om op de C60m1-i xbmc lekker draaiend te krijgen.
Iets met amd en linux wat niet lekker wil lopen.(zal onkunde van mijn kant zijn)
Vandaar dat hij ook op de plank lag nu doet hij al weer enkele weken prima zijn werk als server.

Dus ja de setup die je kiest gaat zeker alle wensen waar maken.
Ik ken het os verder niet echt wat je wil draaien.
Maar zou eens zeggen kijk eens in v/a of er niet iemand een goed koop ssdtje heeft.
Dan gaat het helemaal top draaien (ook al heb je bv aan 4gb genoeg)
my 2 cents.
Wat ik tot nu toe heb uitgezocht
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 120,99€ 120,99
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 113,74€ 113,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,58

Wat ik al heb
  • 4 gig werkgeheugen
  • Pentium G2020
  • 2 tb samsung HDD F3 spintpoint

Na rose e cient spin

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-04 12:55
De setup ziet er goed uit en zal zeker aan je eisen en wensen voldoen.

Ik heb zo'n 2 jaar geleden een vergelijkbare setup samengesteld met nog iets mindere performance (Intel Pentium G620T) en die bevalt al uitstekend (al gebruik ik hem niet als HTPC, ik heb wel een Openelec test gedraaid wat alle grote films fatsoenlijk afspeelde).

Ook maak ik sinds een half jaar gebruik van Btrfs, wat ook zeer goed bevalt. Het toevoegen/verwijderen van schijven en het wijzigen van RAID profielen is inderdaad met één commando online te regelen.
Ik vindt zelfs dat, hoewel Btrfs nog steeds als experimenteel bekend staat, het minder foutgevoelig is dan een setup met bijv. ext4 op LVM (wat ik hiervoor gebruikte). Bij het (offline) resizen van het ext4 bestandssysteem is het geheel wel eens in paniek geraakt met een corrupt, doch niet geheel onbruikbaar, bestandssysteem als resultaat. Bij Btrfs ben ik zulke taferelen nog niet tegengekomen, het loopt allemaal soepel. Wel heb ik metadata in RAID10 staan om bij uitval van een schijf niet het gehele bestandssysteem kwijt te zijn. Data staat bij mij in SINGLE (geen redundantie) maar wanneer binnenkort RAID5/6 ondersteuning komt (in kernel 3.9) zal dat gaan veranderen.
Ik heb gaandeweg uitgebreid naar 5 schijven 4x2TB + 1x3TB, 11TB in totaal. Zoals gezegd is dit eenvoudig met Btrfs te regelen.

Ook de USB 3.0 Flash Drive zal zijn taak goed vervullen. Het is ongetwijfeld iets trager dan een SSD, maar het voordeel van deze oplossing boven een SSD is dat je:
- geen SATA aansluiting in gebruik hebt, en dus het volledig aantal voor HDDs beschikbaar hebt.
- eenvoudig eenzelfde OS backup stick achter de hand kunt houden voor wanneer de eerste dienst weigert.

Ik gebruik zelf een Icidu Usb 3.0 stick met Ubuntu 12.10. Deze was iets goedkoper (leuk om te proberen) maar ik zit ook te denken om de Sandisks aan te schaffen voor nog betere performance.

• Shunt

Shunt

Boe

kroegtijger schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 00:51:
[...]

Als jij er gelukkig mee bent, moet je het vooral zo doen
offtopic:
Vind dit een beetje een vreemde reactie. Jij geeft aan dat dit niet stil te krijgen is. Ik geef aan dat dit zeer zeker goed stil te krijgen is want ik heb het op het moment voor mij onhoorbaar stil draaien. Iets wat volgens jou onmogelijk is. Krijg het gevoel dat je probeert te zeggen ja joh is leuk wat jij zegt kan niet ga maar lekker buiten spelen. (zo komt het over)

Verder de keuze voor AMD was voor mij heel simpel. Ik wou een systeem wat naast 2D en hardware matige video acceleratie ook krachtig genoeg was om de komende jaren mee te kunnen naar bijvoorbeeld 4k beeld. Op het moment kan ik het systeem ook nog gebruiken voor een kleine game hier en daar. De vriendin speelt af en toe de sims op het moment op mijn laptop en ik wil af en toe een beetje vanaf de bank eve online doen of WOT. Met de processor van AMD kan je dit doen zonder dat het er uit ziet alsof je op een xbox 1 aan het spelen bent.

Game PC

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
Persoonlijk zou ik gewoon voor een (interne) SSD gaan:
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013

Verwijderd

Zelfde situatie hier als Shunt maar dan met een Intel platform.

-HTPC
-Gameserver
-TS3 server
-Sabnzbd
-Couchpotato
-Sickbeard
-Headphones

Rond de 12TB aan opslag en staat gewoon in de huiskamer zachtjes te draaien. Ik raad TS wel aan om ook wat kleinere schijven of ssd's erin te proppen. Dit voor het rarren/parren, verhuizen van bestanden en wat al niet meer.
Ik heb,
1x 250gb download
2x 750gb in raid0 uitpak/extracts en data waar weinig mee gebeurt
1x 250gb Programma's
1x 60gb ssd voor OS
3x 3tb voor opslag

Draait als een tierelier. Geen last van hickups als ik film kijk en er word wat gedownload en uitgepakt of gerepareerd. Ik zou nooit een losse nas willen hebben en een HTPC. Wil je een servertje draaien van het een of het ander en dan moet je alsnog een pc 24/7 aan hebben staan. Dat schiet niet op.

Spul staat hier 24/7 te draaien en alle bestanden zijn altijd overal bereikbaar. Redelijk zuinig met een Intel G620. Verbruikt meer als een Nas? Vast wel, maar daar staat een hoop gemak en flexibiliteit tegenover.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 00:55:
Zelfde situatie hier als Shunt maar dan met een Intel platform.

-HTPC
-Gameserver
-TS3 server
-Sabnzbd
-Couchpotato
-Sickbeard
-Headphones

Rond de 12TB aan opslag en staat gewoon in de huiskamer zachtjes te draaien. Ik raad TS wel aan om ook wat kleinere schijven of ssd's erin te proppen. Dit voor het rarren/parren, verhuizen van bestanden en wat al niet meer.
Ik heb,
1x 250gb download
2x 750gb in raid0 uitpak/extracts en data waar weinig mee gebeurt
1x 250gb Programma's
1x 60gb ssd voor OS
3x 3tb voor opslag

Draait als een tierelier. Geen last van hickups als ik film kijk en er word wat gedownload en uitgepakt of gerepareerd. Ik zou nooit een losse nas willen hebben en een HTPC. Wil je een servertje draaien van het een of het ander en dan moet je alsnog een pc 24/7 aan hebben staan. Dat schiet niet op.

Spul staat hier 24/7 te draaien en alle bestanden zijn altijd overal bereikbaar. Redelijk zuinig met een Intel G620. Verbruikt meer als een Nas? Vast wel, maar daar staat een hoop gemak en flexibiliteit tegenover.
Ik moet zeggen ik heb er een laptop schijf in zitten voor Windows ( gaat vervangen worden uit eindelijk door en SSD) en voor de rest worden de storage schijven gebruikt voor het rarren en quicparren. Tijdens het film kijken nergens last van series ook niet. De eerste schijf is 100% vol de tweede voor 90% en de derde ga ik nu aan beginnen met series. Ik verdeel de download locaties tussen de schijven films gaan naar de laatste 2 schijven en series naar de eerste tweede of derde (afhankelijk hoe vol de schijven zijn) In de kast die ik gebruik is dan ook slechts ruimte voor 6 schijven en ik wou de maximale opslag hebben.

Game PC

• EJPostema
Ik heb hier naar gekeken. Zo'n kleine ssd van transcend van 16gig. Die zijn alleen niet heel veel beter dan een usb stick. Nu heb ik nog een extra SATA poort over, als ik later besluit en het geld heb om er een echte ssd te zitten heb ik een leuke usb stick en geen ssd waar ik niks mee kan in mijn kast liggen. Dat was mijn overweging ;)

In mijn setup heb ik geen kleinere schijven nodig, vanwege btrfs. @luxylx hoe heb jij je data Pool ingedeeld? Alles als 1 grote schijf?

• LukyLX
Op dit moment heb ik alles idd in één volume gedefinieerd en regel de toegangsrechten met Samba/NFS.
Zoals beschreven heb ik metadata in RAID10 en data in SINGLE staan. Daarnaast maak ik van de gegevens die ik niet wil verliezen dagelijks incrementele backups naar een 1TB USB schijfje met rdiff-backup en een zelf gemaakt cron scriptje (welke de schijf mount, de backup maakt en weer unmount).

Wanneer je gaandeweg uitbreidt, dien je bij de overgang van één naar twee schijven zelf je metadata in RAID1 te zetten door na de 'btrfs device add <device> <path>' actie bijvoorbeeld als volgt te balanceren:
btrfs balance start -mconvcert=raid1 /media/Storage

Bij de overgang van 3 naar 4 schijven kun je dan op soortgelijke manier de metadata in RAID10 zetten.

Het balanceren van de data zou ik niet zo snel doen. Het heeft volgens mij ook niet zoveel zin in een SINGLE profiel (anders dan het evenredig verdelen over de schijven). Ik heb het laatst één keer gedaan en dat nam bijna een dag in beslag. Het scrubben van het volledige volume (afhankelijk van hoe vol de afzonderlijke schijven zijn) was binnen een paar uurtjes klaar.

Ik wil binnenkort eens wat gaan experimenteren met subvolumes en dagelijkse snapshots zodat ik ook zonder de backup te hoeven raadplegen eenvoudig de toestand ten tijde van een bepaalde dag terug kan halen en wellicht het backup proces iets kan vereenvoudigen.

Wat ciris aangaf, daar zit wel iets in:
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 00:55:
... Ik raad TS wel aan om ook wat kleinere schijven of ssd's erin te proppen. Dit voor het rarren/parren, verhuizen van bestanden en wat al niet meer...
Hoewel ik met mijn huidige configuratie ook geen enkele hickup ervaren heb zit ik voor mijn volgende (op Haswell gebaseerde) NAS wel te denken aan een aparte SSD voor het unrarren/unparren en verhuizen, al is het alleen maar om de HDDs wat te ontzien. Het kost echter wel een SATA poort, maar hier kan in het ergste geval ook door een extra PCIe kaarje in worden voorzien.

• EJPostema
Dat was ook mijn plan idd. Als ik me het goed herinner heb je de standaard setup dan. De metadata gekopieerd over de disks, de normale data verspreid over de disks, soort van raid 0.

Rarren parren op SSD's... Volgens mij zijn HDD's daar veel beter geschikt voor. Denk dat je SSD dan erg snel slijt. Kleinere HDD's hebben iig niet echt een toevoeging op een bestandsysteen zoals BTRFS

Verwijderd

Shunt schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 08:46:
[...]

Ik moet zeggen ik heb er een laptop schijf in zitten voor Windows ( gaat vervangen worden uit eindelijk door en SSD) en voor de rest worden de storage schijven gebruikt voor het rarren en quicparren. Tijdens het film kijken nergens last van series ook niet. De eerste schijf is 100% vol de tweede voor 90% en de derde ga ik nu aan beginnen met series. Ik verdeel de download locaties tussen de schijven films gaan naar de laatste 2 schijven en series naar de eerste tweede of derde (afhankelijk hoe vol de schijven zijn) In de kast die ik gebruik is dan ook slechts ruimte voor 6 schijven en ik wou de maximale opslag hebben.
Misschien had ik er bij moeten zetten dat ik gebruik maak van een 100/100 glasverbinding die regelmatig beide kanten op word dicht getrokken. ;)

• LukyLX
EJPostema schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 12:31:
Dat was ook mijn plan idd. Als ik me het goed herinner heb je de standaard setup dan. De metadata gekopieerd over de disks, de normale data verspreid over de disks, soort van raid 0.

Rarren parren op SSD's... Volgens mij zijn HDD's daar veel beter geschikt voor. Denk dat je SSD dan erg snel slijt. Kleinere HDD's hebben iig niet echt een toevoeging op een bestandsysteen zoals BTRFS
Het SINGLE profiel voor data is niet vergelijkbaar met RAID0. RAID0 zou als het goed is 2x zo snel moeten zijn, maar bij het verlies van een schijf zijn dan wel de bestanden van 2 schijven corrupt ipv dat je de bestanden van 1 schijf kwijt bent. Bovendien is de snelheid van bestandsoverdracht wat mij betreft voldoende en nagenoeg gelijk aan de bandbreedte van mijn gigabit interface, dus dat was mijn afweging.

Voor wat betreft het rarren/parren op SSD denk ik dat je gelijk hebt. Ik heb nog ergens een 750GB schijfje liggen en zal daar nog eens wat mee proberen.

• EJPostema
Ja snap dat het anders is, maar dat is wel de beste vergelijking denk ik :)

• kroegtijger
Shunt schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 23:58:
[...]

offtopic:
Vind dit een beetje een vreemde reactie. Jij geeft aan dat dit niet stil te krijgen is. Ik geef aan dat dit zeer zeker goed stil te krijgen is want ik heb het op het moment voor mij onhoorbaar stil draaien. Iets wat volgens jou onmogelijk is. Krijg het gevoel dat je probeert te zeggen ja joh is leuk wat jij zegt kan niet ga maar lekker buiten spelen. (zo komt het over)
Nee, ik bedoel het zoals ik het zeg... Als jij met deze setup tevreden bent, waarom zou je het dan zo niet doen? Kennelijk stoort het je niet, of in ieder geval niet voldoende om een andere oplossing te zoeken. Vandaar, als jij er blij mee bent moet je het vooral zo doen.
Ikzelf zou me er dood aan irriteren, en zou die oplossing daarom niet toepassen, maar dat is voor iedereen verschillend. Er zijn zat mensen die het op deze manier wel willen, maar ikzelf vind het verre van ideaal.

iRacing Profiel

• kroegtijger
LukyLX schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:07:
[...]

Het SINGLE profiel voor data is niet vergelijkbaar met RAID0. RAID0 zou als het goed is 2x zo snel moeten zijn, maar bij het verlies van een schijf zijn dan wel de bestanden van 2 schijven corrupt ipv dat je de bestanden van 1 schijf kwijt bent. Bovendien is de snelheid van bestandsoverdracht wat mij betreft voldoende en nagenoeg gelijk aan de bandbreedte van mijn gigabit interface, dus dat was mijn afweging.
Je kan natuurlijk altijd een 2e NIC erbij zetten en teaming toepassen; dan kan je nog even verder. Uiteraard ga je daar alleen plezier van beleven als je dat op alle2 de kanten toepast, dus het device waar je storage op staat, en het device dat het de data moet ophalen; de traagste factor is immers bepalend.

Wat betreft Raid0 is het in theorie inderdaad 2x zo snel (bij 2 disks uiteraard), maar in de praktijk merk je dat je de dubbele snelheid niet helemaal haalt. Het benadert het leuk, maar er zit nog wel wat overhead in waardoor je 2x niet haalt. Hoe meer disks je in je array opneemt, hoe sneller het zal worden. Striping kan je over het algemeen prima door de controller van je bord laten afhandelen.
Ga je naar bijvoorbeeld Raid 5 toe, dan zou ik daar wel een aparte kaart voor nemen. De controller op je bord is daar meestal toch niet helemaal goed op berekend en kost je wat performance.
Voor wat betreft het rarren/parren op SSD denk ik dat je gelijk hebt. Ik heb nog ergens een 750GB schijfje liggen en zal daar nog eens wat mee proberen.
Uiteraard slijt je SSD daar wat sneller van; je doet immers verdomde veel lees/schrijf bewerkingen erop dan, dus dat gaat je op de lange duur wel kosten. Aan de andere kant kun je ook de afweging maken hoeveel er nu daadwerkelijk op gebeurt (dus hoe hard die slijtage gaat) en voor jezelf afwegen of dat het waard is. Ik zou er bijvoorbeeld wel mee kunnen leven als ik eens in de 3 jaar een nieuwe SSD erin moet gooien. De voordelen (snelheid, compactheid en stilte) zijn me die investering wel waard dan. Daarbij dalen de prijzen van de SSD's nog steeds, nemen de problemen erbij af, en de performance toe. Naast de andere voordelen ga ik er dan eens in de 3 jaar ook nog eens iets op vooruit ook. Het is nu eenmaal een hobby-projectje, en hobby's kosten geld. Het is maar hoeveel je er zelf in wilt steken dus.

iRacing Profiel

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
kroegtijger schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:58:
[...]

Nee, ik bedoel het zoals ik het zeg... Als jij met deze setup tevreden bent, waarom zou je het dan zo niet doen? Kennelijk stoort het je niet, of in ieder geval niet voldoende om een andere oplossing te zoeken. Vandaar, als jij er blij mee bent moet je het vooral zo doen.
Ikzelf zou me er dood aan irriteren, en zou die oplossing daarom niet toepassen, maar dat is voor iedereen verschillend. Er zijn zat mensen die het op deze manier wel willen, maar ikzelf vind het verre van ideaal.
Je doet toch wel wat aannames die ik niet vind kloppen. Ik heb zelf een HTPC/NAS combi die draait in een oude beige verkleurde kast, met een AMD E350, 1 SSD en 4 WD green schijven en dat is erg stil. Minder betrouwbaar? Misschien, maar mijn ding draait al 2 jaar prima. Daarnaast kan je in een HTPC/NAS ook gewoon een RAID kaart of de onboard-raid gebruiken mocht je betrouwbare opslag belangrijk vinden. Grootste voordeel van een eigen build is dat je niet beperkt bent in het aantal schijven. Als je een off-the-shelf NAS koopt dan kosten extra bays heel erg veel geld. Als je een oude case hergebruikt heb je al snel ruimte voor een schijf of 8 mocht je dat willen. Plus je kan een OS naar keuze draaien, is ook een groot voordeel imho.

Het enige nadeel is, vind ik, dat de oude case die ik gebruik er niet uit ziet naast mijn TV. :p

Ik gebruik verder ook geen htpc-software, behalve MPC-HC, dus om nou speciaal daarvoor een mooi klein htpc-dingetje te gaan bouwen wat ook weer 300 euro moet gaan kosten vind ik ook wat overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 30-03-2013 14:24 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• LukyLX
kroegtijger schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 14:03:
[...]
Hoe meer disks je in je array opneemt, hoe sneller het zal worden. Striping kan je over het algemeen prima door de controller van je bord laten afhandelen.
Ga je naar bijvoorbeeld Raid 5 toe, dan zou ik daar wel een aparte kaart voor nemen. De controller op je bord is daar meestal toch niet helemaal goed op berekend en kost je wat performance.
[...]
Btrfs behandelt striping en mirroring echter net iets anders dan de standaard RAID oplossingen. Voor Btrfs geldt namelijk:
- RAID0 garandeert dat een block over twee alle fysieke apparaten verdeeld wordt.
- RAID1 garandeert dat een block op twee verschillende fysieke apparaten komt te staan.
- DUP garandeert dat een block twee keer op hetzelfde apparaat staat. Dit is het standaard profiel voor metadata op een volume bestaande uit één enkele schijf en zorgt ervoor dat bij bijv. een bad sector er nóg een (waarschijnlijk goede) kopie van het block bestaat opdat het bestandssysteem niet corrupt raakt.

Btrfs kent dus (nog) geen multi-way striping/mirroring maar dat zit er binnenkort wel aan te komen (evenals RAID5/RAID6).
kroegtijger schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 14:03:
[...]
Uiteraard slijt je SSD daar wat sneller van; je doet immers verdomde veel lees/schrijf bewerkingen erop dan, dus dat gaat je op de lange duur wel kosten. Aan de andere kant kun je ook de afweging maken hoeveel er nu daadwerkelijk op gebeurt (dus hoe hard die slijtage gaat) en voor jezelf afwegen of dat het waard is. Ik zou er bijvoorbeeld wel mee kunnen leven als ik eens in de 3 jaar een nieuwe SSD erin moet gooien. De voordelen (snelheid, compactheid en stilte) zijn me die investering wel waard dan. Daarbij dalen de prijzen van de SSD's nog steeds, nemen de problemen erbij af, en de performance toe. Naast de andere voordelen ga ik er dan eens in de 3 jaar ook nog eens iets op vooruit ook. Het is nu eenmaal een hobby-projectje, en hobby's kosten geld. Het is maar hoeveel je er zelf in wilt steken dus.
[...]
Precies wat ik dacht. Ik zal eens wat gaan testen met een 750GB schijfje en dan eens kijken hoeveel er daadwerkelijk op gebeurt en inventariseren hoe lang een SSD dan in theorie mee zou kunnen gaan.

Verwijderd

Je moet je afvragen of het nodig is. Ik doe van van hd naar hd 8min over een bluray van 45gb. Dat is dus rarren, parren en verplaatsen.

• EJPostema
Idd en met al die automatisering tegenwoordig gebeurt het allemaal vanzelf en vooral snachts. Je hoeft nooit echt te wachten denk ik.

@lukylx ik dacht dat in btrfs de data over het aantal disks wat aanwezig is gestriped wordt en de metadata op minimaal twee disks gemirrored staat. Ik kan het fout hebben hoor

Laat maar, ik vond de toevoeging van raid 5 en raid 6 al zo raar. Had het dus fout begrepen :P

[ Voor 14% gewijzigd door EJPostema op 30-03-2013 15:23 ]

• LukyLX
EJPostema schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 15:19:
Idd en met al die automatisering tegenwoordig gebeurt het allemaal vanzelf en vooral snachts. Je hoeft nooit echt te wachten denk ik.

@lukylx ik dacht dat in btrfs de data over het aantal disks wat aanwezig is gestriped wordt en de metadata op minimaal twee disks gemirrored staat. Ik kan het fout hebben hoor
Bij RAID1 wordt de data gemirrored op twee disks. Als er meer dan twee disks zijn, worden gewoon twee verschillende gekozen. Ik heb voor RAID0 de documentatie er nog eens op nageslagen; het staat niet heel duidelijk beschreven, maar ik denk dat het idd toch gestriped wordt over alle aanwezige disks met een stripe size van 64KB.
Voor single (dus zonder RAID0) wordt per block group bepaald op welke schijf het terecht gaat komen en een groot bestand kan uit meerdere block groups bestaan dus kán over meerdere schijven verdeeld staan (standaard chunk size voor data is 1GiB en bij single bestaat een block group uit één chunk).

Sorry voor de verwarring... 8)7

• kroegtijger
Ramon schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 14:21:
[...]

Je doet toch wel wat aannames die ik niet vind kloppen. Ik heb zelf een HTPC/NAS combi die draait in een oude beige verkleurde kast, met een AMD E350, 1 SSD en 4 WD green schijven en dat is erg stil. Minder betrouwbaar? Misschien, maar mijn ding draait al 2 jaar prima. Daarnaast kan je in een HTPC/NAS ook gewoon een RAID kaart of de onboard-raid gebruiken mocht je betrouwbare opslag belangrijk vinden. Grootste voordeel van een eigen build is dat je niet beperkt bent in het aantal schijven. Als je een off-the-shelf NAS koopt dan kosten extra bays heel erg veel geld. Als je een oude case hergebruikt heb je al snel ruimte voor een schijf of 8 mocht je dat willen. Plus je kan een OS naar keuze draaien, is ook een groot voordeel imho.

Het enige nadeel is, vind ik, dat de oude case die ik gebruik er niet uit ziet naast mijn TV. :p

Ik gebruik verder ook geen htpc-software, behalve MPC-HC, dus om nou speciaal daarvoor een mooi klein htpc-dingetje te gaan bouwen wat ook weer 300 euro moet gaan kosten vind ik ook wat overdreven.

[...]
Je hoort me ook niet over een zelfbouw-NAS. Dat is namelijk een prima oplossing. Ik ben alleen niet wild van het plan om een zelfbouw-nas als HTPC te gaan "misbruiken". Dat is natuurlijk heel iets anders. Een HTPC is imho een dedicated machine, net als een zelfbouw-NAS dat is. Die 2 willen naar mijn mening zich niet goed laten samenvoegen, juist omdat er conflicterende belangen zijn (stilte vs disks). Dat het zal functioneren geloof ik graag ja, maar dat maakt het daarmee niet automatisch ook een goede oplossing. Dat zijn 2 heel verschillende dingen.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 14:43:
Je moet je afvragen of het nodig is. Ik doe van van hd naar hd 8min over een bluray van 45gb. Dat is dus rarren, parren en verplaatsen.
Dat denk ik ook inderdaad. Daarnaast moet je het afzetten tegen je verbinding. Als je een download van 45GB in 8 minuten kan verwerken en je download duurt 2 dagen, dan is die 8 minuten niet relevant meer. Als je m in 8 minuten verwerkt, maar je download duurt 2 minuten, dan wordt 8 minuten plots heel lang. Dat maakt het hele proces qua tijd nogal relatief dus.

iRacing Profiel

• Shunt

Shunt

Boe

kroegtijger schreef op zondag 31 maart 2013 @ 08:53:
[...]

Je hoort me ook niet over een zelfbouw-NAS. Dat is namelijk een prima oplossing. Ik ben alleen niet wild van het plan om een zelfbouw-nas als HTPC te gaan "misbruiken". Dat is natuurlijk heel iets anders. Een HTPC is imho een dedicated machine, net als een zelfbouw-NAS dat is. Die 2 willen naar mijn mening zich niet goed laten samenvoegen, juist omdat er conflicterende belangen zijn (stilte vs disks). Dat het zal functioneren geloof ik graag ja, maar dat maakt het daarmee niet automatisch ook een goede oplossing. Dat zijn 2 heel verschillende dingen.
Het probleem zit er bij dat JIJ er zo naar kijkt en om het dan meteen MISBRUIKEN te noemen vind ik nogal wat. Dat JIJ vind dat dit allemaal dedicated machines moeten zijn is leuk maar is voor een hoop mensen gewoon geen mogelijkheid. Of dit nu om financiële redenen of ruimte technische redenen is maakt niet uit (of welke reden dan ook) Jij vind ieder geluid in je huiskamer een verschrikking als ik het goed begrijp en dat is voor jou de hoofdzaak om geen NAS / HTPC te combineren. Er hebben hier al 3 mensen gepost dat zij zo'n setup hebben draaien en alle drie geven ze aan dat geluid productie bij hun geen enkel probleem is. Ik ken ook mensen die alles in de huiskamer passief moeten hebben zelfs geen 14cm fan in de voeding alles passief. leuk maar dan ben je een honderdje of 6 verder en voor mij en 90% van de mensen met mij is dat te veel geld voor een potentiële geluidsbron waar ik uiteindelijk helemaal niets van hoor of merk.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik geen raid gekozen heb want als ik dat wel gedaan had dan stond mijn raid array 80% van de tijd nutteloos te draaien wat geluid zou produceren. Alle schijven los zorgt voor een mooie spindown waardoor er maximaal twee schijven draaien tijdens film kijken en een tijdens downloaden. En nogmaals hou even goed in de gaten of je raid wel nodig hebt. Vooral redundancy even kosten versus baten.

Game PC

• EJPostema
Shunt schreef op zondag 31 maart 2013 @ 10:42:
[...]

Het probleem zit er bij dat JIJ er zo naar kijkt en om het dan meteen MISBRUIKEN te noemen vind ik nogal wat. Dat JIJ vind dat dit allemaal dedicated machines moeten zijn is leuk maar is voor een hoop mensen gewoon geen mogelijkheid. Of dit nu om financiële redenen of ruimte technische redenen is maakt niet uit (of welke reden dan ook) Jij vind ieder geluid in je huiskamer een verschrikking als ik het goed begrijp en dat is voor jou de hoofdzaak om geen NAS / HTPC te combineren. Er hebben hier al 3 mensen gepost dat zij zo'n setup hebben draaien en alle drie geven ze aan dat geluid productie bij hun geen enkel probleem is. Ik ken ook mensen die alles in de huiskamer passief moeten hebben zelfs geen 14cm fan in de voeding alles passief. leuk maar dan ben je een honderdje of 6 verder en voor mij en 90% van de mensen met mij is dat te veel geld voor een potentiële geluidsbron waar ik uiteindelijk helemaal niets van hoor of merk.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik geen raid gekozen heb want als ik dat wel gedaan had dan stond mijn raid array 80% van de tijd nutteloos te draaien wat geluid zou produceren. Alle schijven los zorgt voor een mooie spindown waardoor er maximaal twee schijven draaien tijdens film kijken en een tijdens downloaden. En nogmaals hou even goed in de gaten of je raid wel nodig hebt. Vooral redundancy even kosten versus baten.
hehe, ik ga gewoon voor een Nas/HTPC, als het me echt niet bevalt is een android tv niet een hele dure oplossing.

Of ik een raid array nodg heb? Geen idee eigenlijk. Het lijkt me vooral leuk om met BTRFS wat te experimenteren. Daarnaast geeft het ook een iets veiliger gevoel. Niet dat het zo heel erg is om films/series kwijt te raken. BTRFS is niet alleen een raid oplossing, maar ook een next-gen filesysteem en daar wil ik wel wat mee doen ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

EJPostema schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:28:
Nog even een vraagje, er wordt nog best vaak voor een AMD proc gekozen? Waarom is dit eigenlijk? Zolang je niet gaat gamen zijn de mindere gpus van Intel voldoende en die procs zijn wel even wat zuiniger...
Het is niet zozeer de processor dat AMD interessant maakt, wel de compacte goedkope bordjes met 6 of 8 SATA-poortjes.

Intel heeft de neiging om voor de consument te bepalen dat je niet meer dan 2 SATA-poortjes op Mini-ITX-bordje nodig hebt of dat je een premium moet betalen om beetje deftige connectiviteit te krijgen.

Meestal is Intel geen alternatief voor AMD die 6 à 8 SATA-poortjes meegeeft en je kan nog een goedkope kaart in het enige PCI-Express slot op het Mini-ITX bordje steken voor 8 extra SATA-poortjes.

Dan kom je aan 8 schijven met 82 euro Asrock FM2A85X-ITX bordje + 44 (dualcore) à 65 (quadcore) euro processor + 39 euro (8GB) of 84 euro (16GB) geheugen + kast + kabels. Vanaf 165 euro.

En 140 euro voor een Supermicro AOC-USAS-L8i betalen om 16 schijven aan te kunnen sluiten.

• EJPostema
Ah interessant, naja met 6 SATA aansluitingen die ik nu heb zal het wel goed zitten :) meer past er ook niet in deze case.

Heb eigenlijk alleen naar intel gekeken, omdat ik een pentium hier heb liggen en vanwege de brakke driver support met Linux en dus Ubuntu. Maar goed om in het achterhoofd te houden :)

Edit: ik zie anders maar drie mitx bordjes in de pricewatch en niet heel erg spectaculair...
Alleen het bordje wat jij beschrijft is interessant

[ Voor 19% gewijzigd door EJPostema op 31-03-2013 17:59 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Dat bordje is super. Heb hem zelf ook 7 sata poortjes en nog een Esata aan de achterkant.
Mijn vraag namelijk mbt raid hou je er wel rekening mee dat bvb raid 5 nutteloos is met schijven boven de 2tb. http://www.zdnet.com/blog...stops-working-in-2009/162
Je bent dan al verplicht raid 6 te gaan gebruiken. Ik vond het ook wel leuk om eens te gaan kijken naar een software raid array maar uiteindelijk vind ik functie belangrijker dan interessante testjes en gepriel. Als er bij mij een schijf kapot gaat is er slechts een deel van de series / fims weg en is gemakkelijk te vervangen en te her downloaden. Met een raid array moet je alles gaan rebuilden (met zo veel data ben je echt meerdere dagen bezig.) Iedere rebuild of een toevoeging van een schijf aan de array kan zo lang duren. En dat is dan nog met echte goede raid controllers.

Game PC

Verwijderd

Same here. Zeker met grote volumes als de 3tb schijfjes is raid voor mij een no-go. Als er een schijf stuk gaat dan download ik het spul wel weer opnieuw.

Ik heb alleen 2 750gb WD black laptop schijfjes in raid0 staan omdat ik een wat groter volume nodig had. Gaat die stuk, jammer dan en slingeren we de downloads weer aan. Met de komst van de 4tb schijfjes zie ik het nu er nog minder van in.
Als je dan toch perse iets van raid wilt kijk dan eens naar ZFS. Veel goede verhalen over gehoord. Nadeel, vind ik, geen Windows.

• EJPostema
Btrfs is vergelijkbaar met ZFS, alleen nog niet zover in de ontwikkeling. ZFS en Btrfs zijn wel iets meer dan alleen een raid oplossing. ZFS is alleen niet echt goed bruikbaar als je ook een htpc wilt. En de ports naar Ubuntu zijn ook iet heel stabiel.

Maar wat ik dus wil zeggen is dat het next gen filesystemen zijn en dus meer dan een gewone raid oplossing.

• kroegtijger
Shunt schreef op zondag 31 maart 2013 @ 10:42:
[...]

Het probleem zit er bij dat JIJ er zo naar kijkt en om het dan meteen MISBRUIKEN te noemen vind ik nogal wat. Dat JIJ vind dat dit allemaal dedicated machines moeten zijn is leuk maar is voor een hoop mensen gewoon geen mogelijkheid. Of dit nu om financiële redenen of ruimte technische redenen is maakt niet uit (of welke reden dan ook) Jij vind ieder geluid in je huiskamer een verschrikking als ik het goed begrijp en dat is voor jou de hoofdzaak om geen NAS / HTPC te combineren.
Nee, het gaat niet om wat ik vind maar om wat is. Een HTPC is per definitie een dedicated machine.
Home Theater PC zegt eigenlijk al wel genoeg over het feit dat het dedicated is. Op het moment dat je het gaat combineren, is het dus geen dedicated machine meer, en dus ga je ergens op inleveren. Dat kan een grote of een kleine beperking gaan opleveren, maar het was niet voor niets dat het idee was dat het een dedicated machine was natuurlijk. Heeft niets met een mening te maken verder.
Er hebben hier al 3 mensen gepost dat zij zo'n setup hebben draaien en alle drie geven ze aan dat geluid productie bij hun geen enkel probleem is. Ik ken ook mensen die alles in de huiskamer passief moeten hebben zelfs geen 14cm fan in de voeding alles passief. leuk maar dan ben je een honderdje of 6 verder en voor mij en 90% van de mensen met mij is dat te veel geld voor een potentiële geluidsbron waar ik uiteindelijk helemaal niets van hoor of merk.

Daar waar mijn mening niet ter zaken doet aldus je verhaal, is die van jou kennelijk wel relevant :? Dat heeft dan net zo min waarde lijkt me dan. Nogmaals, als jij tevreden bent met je setup, dan moet je het vooral zo houden natuurlijk. Maar anderen moeten niets van zo'n setup weten, en houden er een andere visie op na. Het lijkt me niet meer dan logisch dat er in een dergelijk topic als dit ook op potentiele nadelen gewezen wordt. Sterker nog, als ik hier een dergelijke vraag zou stellen zou ik graag alle ervaringen en aspecten willen weten om een wel overwogen keuze te kunnen maken.

iRacing Profiel

• daaf89
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
Misschien een rare vraag in een topic als dit, maar hoe vullen jullie 8 TB of meer aan data? Ik heb zelf een laptop en een externe drive met beiden 500 GB geheugen, maar voor ik dat vol heb.....

Vind het overigens een interessant topic, ben zelf zeker een leek en zo leer je nog eens wat. ;)

• Shunt

Shunt

Boe

kroegtijger schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:39:
[...]

Nee, het gaat niet om wat ik vind maar om wat is. Een HTPC is per definitie een dedicated machine.
Home Theater PC zegt eigenlijk al wel genoeg over het feit dat het dedicated is. Op het moment dat je het gaat combineren, is het dus geen dedicated machine meer, en dus ga je ergens op inleveren. Dat kan een grote of een kleine beperking gaan opleveren, maar het was niet voor niets dat het idee was dat het een dedicated machine was natuurlijk. Heeft niets met een mening te maken verder.
Waar staat er in die definitie dat een HTPC geen storage mag bevatten? Of überhaupt niet ook een NAS functie mag vervullen. Een HTPC kan de hoofd functie zijn van een apparaat maar kan alsnog een secundaire functie als NAS vervullen. Volgens mij heb je het hier niet over een feit maar om een mening of interpretatie. Waar lever je in met een setup zoals de TS hem op wil zetten? Geluid productie is de enige nadelige factor gebonden aan het gebruik van de TS. Met of zonder HDD's deze HTPC zoals ik hem heb staan is even stil. Ik gok dat bij de TS dit het zelfde zal zijn.
Daar waar mijn mening niet ter zaken doet aldus je verhaal, is die van jou kennelijk wel relevant :? Dat heeft dan net zo min waarde lijkt me dan. Nogmaals, als jij tevreden bent met je setup, dan moet je het vooral zo houden natuurlijk. Maar anderen moeten niets van zo'n setup weten, en houden er een andere visie op na. Het lijkt me niet meer dan logisch dat er in een dergelijk topic als dit ook op potentiele nadelen gewezen wordt. Sterker nog, als ik hier een dergelijke vraag zou stellen zou ik graag alle ervaringen en aspecten willen weten om een wel overwogen keuze te kunnen maken.
Mijn mening samen met die van een aantal andere zijn relevant omdat wij daadwerkelijk een setup hebben staan zoals de TS deze ook graag zou bouwen. Jij roept alleen nee nee nee dat moet je niet doen want ik vind dit of dat. Je wijst niet alleen op potentiele nadelen je geeft gewoonweg aan dat je dit niet moet doen omdat <voer hier je argument over dedicated HTPC en geluid>

Iemand duidelijk maken dat je een mogelijk probleem ziet doe je zo:
Oh heb je al nagedacht over de geluidsproductie van dit geheel. In mijn ervaring kunnen hdd's nogal een vervelende vibratie of toon in de ruimte veroorzaken wat ik niet fijn vind als ik in de huiskamer zit. Dit heb ik al eens ondervonden.

Verder zou je ook eens moeten kijken naar het splitsen van de HTPC en de NAS want dan zou je eventueel <voer hier argumenten die duidelijk maken dat een dedicated NAS mogelijk voordelen heeft omdat je dan met bvb Open NAS kunt werken en zo>

Ik probeer echt niet vervelend te doen alhoewel ik goed kan begrijpen dat ik zo overkom. De manier hoe jij je argumenten brengt laat echter niet echt ruimte voor discussie en lokt een reactie uit bij mij.
daaf89 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:54:
Misschien een rare vraag in een topic als dit, maar hoe vullen jullie 8 TB of meer aan data? Ik heb zelf een laptop en een externe drive met beiden 500 GB geheugen, maar voor ik dat vol heb.....

Vind het overigens een interessant topic, ben zelf zeker een leek en zo leer je nog eens wat. ;)
Ik heb in de afgelopen 3 weken ongeveer 5tb aan series binnen gehaald. Alles op 720P. En ik had al een ruime 2tb aan series + ongeveer 1 tb aan films. Als ik deze allemaal naar 720p minimaal heb omgezet dan zal dat ook ongeveer 4 tb zijn. Dan begint het al aardig op te schieten.

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 01-04-2013 00:25 ]

Game PC

• EJPostema
daaf89 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:54:

Ik denk dat je dat vanzelf gaat gebruiken. Als je minder ruimte hebt verwijder je af en toe wat. Als je genoeg ruimte hebt doe je dat niet. Zeker als je het makkelijk kan indexen met bijvoorbeeld xmbc

En het hangt er ook denk ik vanaf of je zelf veel foto's / films maakt.

• EJPostema
Iemand trouwens ervaringen met fractal design en met name de voeding? Het lijkt me dat die wel goed is, maar ik kan natuurlijk ook een node kopen en dan los een voeding. Zijn bijna dezelfde kasten...

Het mooie aan de voeding van fractal design is dat er precies in zit wat je aan kan sluiten :) dus geen geluk met verloop stekkertjes enzo

• LukyLX
Ik heb geen ervaring met de SFX voeding van de Array R2 (een Fortron FSP300-60GHS). Ik heb zelf een be quiet! Pure Power L7 300W ATX voeding welke erg goed bevalt, is stil en efficiënt en kan al mijn componenten ruimschoots voeden.

De combinatie van de be quiet! L7 voeding met de Node zou dan ook mijn voorkeur hebben.
De Node lijkt idd heel erg op de Array R2, is iets ruimer (zowel in hoogte als in diepte), ondersteunt ATX voedingen, heeft USB3 poorten aan de voor(zij)kant, en heeft 2 stille Fans extra (die je natuurlijk niet hoeft te gebruiken).
Voor bijv. de L7 zul je idd wel wat extra verloopstekkertjes nodig hebben om alle schijven te kunnen voeden. Al met al is het prijstechnisch ongeveer om het even.

• kroegtijger
Shunt schreef op maandag 01 april 2013 @ 00:21:
[...]

Waar staat er in die definitie dat een HTPC geen storage mag bevatten? Of überhaupt niet ook een NAS functie mag vervullen.
Dat begint al in de naamgeving dus.
Een HTPC kan de hoofd functie zijn van een apparaat maar kan alsnog een secundaire functie als NAS vervullen.
Tuurlijk kan dat.. Alleen is het dan geen HTPC dus meer.
Volgens mij heb je het hier niet over een feit maar om een mening of interpretatie. Waar lever je in met een setup zoals de TS hem op wil zetten? Geluid productie is de enige nadelige factor gebonden aan het gebruik van de TS.
Geluid is een factor (en naar mijn mening de belangrijkste), maar bijvoorbeeld ook op warmte-productie, compactheid en je zult er bij de aanschaf van je mobo ook rekening mee gaan houden met het oog op chipsets e.d. Er zitten dus wel wat verschillen in die op sommige vlakken elkaar tegen werken.
Met of zonder HDD's deze HTPC zoals ik hem heb staan is even stil. Ik gok dat bij de TS dit het zelfde zal zijn.
Jij hebt magische disks die geen geluid maken?? Alles wat beweegt maakt geluid; of dat nu veel of weinig is, maar er komt geluid vanaf. Het is niet voor niets dat je hier ook de nodige topics voor 100% passieve HTPC's voorbij ziet komen. (dat is imho ook nog niet het ei van Columbus, aangezien er nog temperatuursproblemen zijn, maar dat is weer een andere discussie).
[...]

Mijn mening samen met die van een aantal andere zijn relevant omdat wij daadwerkelijk een setup hebben staan zoals de TS deze ook graag zou bouwen. Jij roept alleen nee nee nee dat moet je niet doen want ik vind dit of dat. Je wijst niet alleen op potentiele nadelen je geeft gewoonweg aan dat je dit niet moet doen omdat <voer hier je argument over dedicated HTPC en geluid>
Jouw mening zou wel relevant zijn, terwijl de mening van mensen die niet voor niets naar (zo goed als) passief gekoelde HTPC's over willen stappen in verband met geluid niet relevant zijn? Opmerkelijk...

En hoezo ik wijs niet op potentiele nadelen?? Ik geloof dat ik diverse nadelen al benoemd heb. Dat jij dat niet als nadeel ziet is wat anders, en daarbij zij Cruijff al "elk nadeel heb zn voordeel" want je kan wel weer met 1 device af.
Iemand duidelijk maken dat je een mogelijk probleem ziet doe je zo:
Oh heb je al nagedacht over de geluidsproductie van dit geheel. In mijn ervaring kunnen hdd's nogal een vervelende vibratie of toon in de ruimte veroorzaken wat ik niet fijn vind als ik in de huiskamer zit. Dit heb ik al eens ondervonden.

Verder zou je ook eens moeten kijken naar het splitsen van de HTPC en de NAS want dan zou je eventueel <voer hier argumenten die duidelijk maken dat een dedicated NAS mogelijk voordelen heeft omdat je dan met bvb Open NAS kunt werken en zo>
Potjansnotjes nog aan toe zeg wat vervelend... Gaat het nu om de inhoud of om de vorm waarin punten naar voren worden gebracht??
Ik probeer echt niet vervelend te doen alhoewel ik goed kan begrijpen dat ik zo overkom. De manier hoe jij je argumenten brengt laat echter niet echt ruimte voor discussie en lokt een reactie uit bij mij.
Er hoeft wat mij betreft ook geen ruimte voor discussie te zijn. Iedereen heeft wel zn eigen ideale configuratie, en ik geef de mijne aan met de motivaties waarom ik bepaalde zaken op een bepaalde manier zou doen. Jij denkt daar kennelijk anders over, en zoals ik al vanaf het begin aangaf, als jij tevreden bent met die manier van werken, dan moet je dat ook vooral doen. Het gaat immers niet om mijn setup, en ik heb geen moer te maken met hoe jij de boel inricht. Het gaat erom dat jij tevreden bent. Ts heef nu meerdere kanten kunnen lezen over oplossingen voor storage en media afspelen, en zal ook weer zijn eigen keuze maken.
Zoals ik al aangaf, ik zit met meerdere devices en heb dus automatisch ook grotere switches nodig, en meer configuratie-werk dan wat bij jou het geval zal zijn. Dat is een keuze die je maakt in de inrichting. Helaas dat deze inrichting in de basis al goed moet staan voor je uiteindelijke doel, want om dat later te gaan veranderen kost je onnodig veel geld. Daarom is het zo belangrijk dat Ts zich goed doordrongen is van de verschillen in aanpak, om later niet op zn bek te gaan ermee. Laten we er geen misverstand over bestaan dat het mij worst zal wezen wat Ts uiteindelijk kiest (of wat een ander gebruikt) want ik heb er toch niets mee te maken.

iRacing Profiel

• EJPostema
LukyLX schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 06:40:
Ik heb geen ervaring met de SFX voeding van de Array R2 (een Fortron FSP300-60GHS). Ik heb zelf een be quiet! Pure Power L7 300W ATX voeding welke erg goed bevalt, is stil en efficiënt en kan al mijn componenten ruimschoots voeden.

De combinatie van de be quiet! L7 voeding met de Node zou dan ook mijn voorkeur hebben.
De Node lijkt idd heel erg op de Array R2, is iets ruimer (zowel in hoogte als in diepte), ondersteunt ATX voedingen, heeft USB3 poorten aan de voor(zij)kant, en heeft 2 stille Fans extra (die je natuurlijk niet hoeft te gebruiken).
Voor bijv. de L7 zul je idd wel wat extra verloopstekkertjes nodig hebben om alle schijven te kunnen voeden. Al met al is het prijstechnisch ongeveer om het even.
Dank, denk nu ook dat de node net iets strakker staat. Dus ik denk dat ik dan voor die case ga, plus de Be Quiet. Setup wordt dan als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 304€ 74,60€ 74,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,53€ 30,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,98

Ook weer €10,- bespaards (is veel geld voor een student :P)

Iemand enig idee over de USB stick. Ik weet zeker dat die goed is, maar is daar ook nog op te besparen?
Kan er maar weinig info over vinden. Behalve dat deze gewoon goed is

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Ai wat weer een offtopic arbitraire discussie zeg. Voor zover ik weet zegt Home Theatre PC niet dat er geen opslag van media mogelijk is. Ook het verschil tussen magische stille harde schijven of onhoorbare harde schijven of niet storende harde schijven is miereneuken. De vraag voor de TS is, zal het plaatsen van 1 of meer HDD's resulteren in overmatige geluidsproductie. Mijn ervaring is ook dat je prima HDD's in een stil systeem kunt hebben zonder dat deze storend zijn qua geluidsproductie. Maar wat ik vind is in dit geval helemaal niet relevant aangezien de TS duidelijk aangeeft dat hij HTPC en NAS functies wil combineren. Daarom kunnen we naast het aangeven van alternatieven (centrale storage -> geen optie) dus beter adviseren over hoe je dit dan zo stil mogelijk kan bewerkstelligen. Discussie gesloten?
kroegtijger schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:34:

Er hoeft wat mij betreft ook geen ruimte voor discussie te zijn.
Ik neem aan dat je dit typte terwijl je een beetje gefrustreerd was? Zo ken ik je reacties niet. Tuurlijk is er op een discussieforum ruimte voor discussie. Zolang deze tenminste ontopic is, is dit juist alleen maar goed. Daar worden de uiteindelijke systemen stukken beter van.

De opmerking van shunt over hoe je advies moet geven is natuurlijk wel een beetje bijdehand, maar in de basis heeft hij natuurlijk wel gelijk. Het doel van advies is om de TS van info te voorzien waar hij of zij het zelf mee moet doen. Het is niet zo dat je een arbitraire discussie moet houden over wat een HTPC is en niet kan zijn of hoe belangrijk geluidsproductie is.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 02-04-2013 16:00 ]

• LukyLX
EJPostema schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:16:
[...]

Dank, denk nu ook dat de node net iets strakker staat. Dus ik denk dat ik dan voor die case ga, plus de Be Quiet. Setup wordt dan als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 304€ 74,60€ 74,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,53€ 30,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,98

Ook weer €10,- bespaards (is veel geld voor een student :P)

Iemand enig idee over de USB stick. Ik weet zeker dat die goed is, maar is daar ook nog op te besparen?
Kan er maar weinig info over vinden. Behalve dat deze gewoon goed is
Ik heb zelf de Pure Power L7, dus heb nog even gekeken naar de verschillen met de door jou uitgekozen System Power 7. Hoewel de Pure Power L7 mij altijd zeer goed bevallen is, is de System Power 7 nu denk ik toch de betere voeding, nl.:
- Wattsgewijs een betere 12V/5V verdeling, 288W:103W vs 252W:110W
- 4 Sata connectors vs 3
- Langere connectors
- Nog stiller (volgens specs)
- Zuiniger bij 50-100% belasting
- € 7,- goedkoper

Over de stabiliteit van de Pure Power L7 is vaak vol lof geschreven. Van de System Power 7 weet ik het niet, maar gezien de reputatie van Be Quiet! zal dat denk ik ook wel goed zitten.

Goede keuze dus!

De USB stick komt samen met zijn grotere broer wel heel vaak als één van de allerbeste uit de bus, zie:
http://nl.hardware.info/productinfo/158269/sandisk-cruzer-extreme-32gb#tab:testresultaten.
Je kunt misschien best wel een tientje (ofzo) besparen bij een ander merk, maar de schrijfsnelheid komt dan waarschijnlijk niet in de buurt. Dat terwijl de schrijfsnelheid voor het draaien van een OS nog best van belang is.

[ Voor 8% gewijzigd door LukyLX op 02-04-2013 16:32 ]

• EJPostema
Ja, had ff kort research gedaan naar dit model. Volgens mij is het een soort van opvolger. De L7 is al een paar jaar uit, deze pas een paar maanden. Vooral de langere connectors zijn wel handig bij deze case had ik gelezen. Dus ik denk dat dit de beste koop is en idd iets goedkoper :)

En ik denk dat je gelijk hebt dat ik het beste deze usb stick kan nemen. Een tientje minder kan je best wel spijt van krijgen.

Hoe warm wordt bij jou het hele zaakje? Is het nodig om al die fans te laten draaien in je kast? Heb er niet veel bezwaar tegen, maar vroeg het me gewoon af :)

@de discussie hierboven waar ik me redelijk buiten heb gehouden. Ik snap jullie beide punten :)
Zoals gezegd past het op dit moment niet in mn budget, dus ik ga het nu zo doen. Als ik weer wat geld gespaard heb (voor deze setup) dan kan ik dan beslissen of dat geld naar een nieuwe HDD of naar een android tv / Pi oplossing. Ik hou jullie op de hoogte ;)

• LukyLX
EJPostema schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:42:
Hoe warm wordt bij jou het hele zaakje? Is het nodig om al die fans te laten draaien in je kast? Heb er niet veel bezwaar tegen, maar vroeg het me gewoon af :)
Ik maak gebruik van een andere kast (de Core 3000, ook van Fractal Design) en heb de 14cm fan ervan niet aangesloten omdat 'ie aan de bovenkant zit wat voor mij niet handig is.
Ik heb dus een 12cm fan aan de voorzijde (blaast tussen de schijven door) en een 12cm fan aan de achterzijde aan staan op lage snelheid.
De temperatuur van de HDDs zijn sda: 32℃, sdb: 31℃, sdc: 29℃, sdd: 30℃, sde: 29℃:
- 32 graden voor de WD Red 3TB
- 29-31 graden voor de 4 Samsung Spinpoint F4 2TBs
...en ik heb net een mkv'tje omgezet dus hij is wel even druk geweest.

Dus... hoewel de koelomstandigheden waarschijnlijk behoorlijk anders zijn hoop ik dat je hier wat aan hebt.

• EJPostema
LukyLX schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:02:
[...]

Ik maak gebruik van een andere kast (de Core 3000, ook van Fractal Design) en heb de 14cm fan ervan niet aangesloten omdat 'ie aan de bovenkant zit wat voor mij niet handig is.
Ik heb dus een 12cm fan aan de voorzijde (blaast tussen de schijven door) en een 12cm fan aan de achterzijde aan staan op lage snelheid.
De temperatuur van de HDDs zijn sda: 32℃, sdb: 31℃, sdc: 29℃, sdd: 30℃, sde: 29℃:
- 32 graden voor de WD Red 3TB
- 29-31 graden voor de 4 Samsung Spinpoint F4 2TBs
...en ik heb net een mkv'tje omgezet dus hij is wel even druk geweest.

Dus... hoewel de koelomstandigheden waarschijnlijk behoorlijk anders zijn hoop ik dat je hier wat aan hebt.
Ah was in de veronderstelling dat je ook de node in bezit. Maar thnx voor de info

• Shunt

Shunt

Boe

EJPostema schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:05:
[...]

Ah was in de veronderstelling dat je ook de node in bezit. Maar thnx voor de info
Ik heb de Node 304 heeft een grote 14 cm fan achter in. Temps liggen rond de:
cpu: 40 (zit een hyper 212 op van coolermaster (amd FM2 A10-5800) Laagste aantal RPM mogelijk
North bridge: 40
Hdd's zitten rond de 36 graden

Airflow is niet optimaal CPU cooler staat niet push pull. En de kabels van de hdds zitten nogal in de weg van de flow van de hdd's.

Game PC

• EJPostema
Heb de setup besteld :) usb stick was alleen niet goed leverbaar, dus die haal ik wel even bij de mediamarkt.

Bedankt voor de hulp :)

• LukyLX
EJPostema schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:43:
Heb de setup besteld :) usb stick was alleen niet goed leverbaar, dus die haal ik wel even bij de mediamarkt.

Bedankt voor de hulp :)
Graag gedaan! Ik ben benieuwd hoe het geheel je bevalt...
In ieder geval veel plezier met je nieuwe hobby projectje oOo

• EJPostema
Gisteren besteld, vandaag binnen gekregen, vanavond maar bouwen :)

• LukyLX
Da's vlot! Veel plezier!
Pagina: 1