Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen: zorgen dat je geen "one trick pony" wordt

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59
Binnenkort werk ik 5 jaar voor mijn eerste echte baas waarbij ik qua ontwikkelwerkzaamheden vooral veel in C#.Net werk. In die tijd heb ik veel geleerd over het ontwikkelen van software dat los staat van de tools die je ervoor gebruikt. Ik heb uiteraard ook veel geleerd over het .Net-framework en producten eromheen (praten met Office en Exchange, gebruiken van SQL Server) en ben behoorlijk verknocht geraakt aan allerlei handige taalfeatures (bv Linq) en Visual Studio.

Dat is allemaal leuk, maar mij bekroop laatst wel de gedachte dat ik geen ".Net-tunnelvisie" wil ontwikkelen. Bij mijn werkgever wordt .Net veel gebruikt waardoor dat gevaar wel op de loer ligt. Dat ik telkens bijleer over .Net is natuurlijk handig voor m'n huidige baas, maar het is wat jammer als het uiteindelijk tegen je gaat werken als je eens iets anders wilt en bij een nieuwe baas aan de slag wilt waar alles werkt met, zeg eens wat, Python op Linux.

Wat ik sowieso wil doen is investeren in mezelf qua "taalagnostische" kennis en vaardigheden. Een punt waarop ik nog een beetje zoekende ben is hoe ik mezelf op de hoogte kan houden van technologie waar ik zelf momenteel niet mee werk. Ik denk dan bijvoorbeeld aan thuis hobbyen met Java om een basiskennis van dat framework te onderhouden en daarnaast lezen over nieuwe features in nieuwe releases en idem voor bijvoorbeeld Python en wat er al niet meer is. Dat moet alleen natuurlijk wel redelijkerwijs passen qua tijd naast m'n baan en andere verplichtingen. Ik vrees bijvoorbeeld dat contributor worden bij een opensourceproject iets is waar m'n vrouw niet blij mee gaat zijn.

Nu zitten we hier in de devschuur en er zullen vast meer mensen zijn die hierover nagedacht hebben en hier mee bezig zijn. Ik ben daarom ook benieuwd naar ervaringen van deze mensen :) . Hoe investeer jij in je ontwikkeling om te voorkomen dat je qua technische vaardigheden een one trick pony wordt?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54
Wat ik doe om dat te voorkomen is veel lezen over algemene software ontwikkeling zaken. Dat kan je toepassen op elke taal en zodoende is het iets eenvoudiger om te wisselen naar een andere taal.

Momenteel werk ik eigenlijk alleen in Java, maar binnenkort moet ik een project doen waar veel JavaScript bij komt kijken. Daarom ben ik thuis al aan het hobbyen met javascript en heb ik een aantal presentaties bekeken op youtube over javascript.

Ik denk dat je altijd wel houd dat je op een willekeurig moment beter bent met een bepaalde techniek/taal. De kunst is om in een relatief korte tijd te kunnen omschakelen naar een andere techniek zonder dat je eerder opgedane kennis verloren gaat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe investeer jij in je ontwikkeling om te voorkomen dat je qua technische vaardigheden een one trick pony wordt?
In m'n eigen tijd hobbyen met talen, frameworks, protocollen en libraries die je op de werkvloer niet of minder gebruikt. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-11 09:02
Neem aan dat de laatste zin van je topic start moet zijn hoe "je Geen one trick pony wordt".

Verwijderd

"om te voorkomen dat je qua technische vaardigheden een one trick pony wordt" ;)

• Bananenplant
CodeCaster schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:20:
[...]

In m'n eigen tijd hobbyen met talen, frameworks, protocollen en libraries die je op de werkvloer niet of minder gebruikt. :)
In wat voor verband doe je dat precies? Ik heb je blogartikel in je signature even geskimd en kwam daar het probleem "gebrek aan inspiratie" tegen, bekend probleem :P . Waar ik zelf momenteel mee bezig ben is zorgen voor een platform waar ik over ideeën kan schrijven. Ik heb namelijk wel een idee voor een project (wel weer in C# :P ) dat ik op GitHub wil zetten als het wat concrete vormen heeft aangenomen. Als ik er ergens over kan schrijven zou dat voor mij wel als een soort beloning werken om ideeën daadwerkelijk uit te werken :) .

Dit boek wil ik in elk geval ook eens gaan aanschaffen :) . Ik heb er daarnaast ook wel eens aan gedacht om een WP8-toestel aan te schaffen met als primair doel om te kunnen kijken wat het platform biedt. Maar misschien trek ik dan beter eens de Android SDK eens uit de kast: goedkoper en een keertje geen Microsoft ;) .

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 01:01
En kansen op zaken buiten je comfort zone met beide handen aanpakken, i.p.v. uit de weg gaan (en ja, de meeste mensen doen dat bewust of minder bewust).
Dat kan betekenen dat je eens van baan, project of strategie wisselt.

Concreet voorbeeld: voor onze mobiele software ontwikkeling stonden aanvankelijk HTML5 webapp en het gebruik van monotouch (tegenwoordig Xamarin.iOS) hoog op het lijstje. in plaats van native platform development. Argument: we kennen de techniek al, minder afbreukrisico, mogelijkheid tot hergebruik.
Uiteindelijk besloten dat het risico van falen, omdat we de techniek niet in de vingers zouden krijgen, kleiner was dan het afbreukrisico vanwege een klant die niet tevreden is met de user experience of de problemen die middleware met zich mee zou brengen.

Het resultaat was dat de medewerkers binnen de kortste keren programmeren op Android of iOS oppikten, motivatie door het dak ging, gewoon omdat het weer eens wat anders is en iedereen een hoop heeft bijgeleerd. Maar vooraf heeft het tot verhitte discussies geleid, bijna loopgravenoorlog.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Ervaring met .NET zou ik niet direct een one-trick pony willen noemen. Wat je wel wilt voorkomen dat je binnen het .NET platform steeds hetzelfde kunstje uitvoert. Dus als je op je werk vooral bezig bent met ASP.NET, neem dan eens een uitstapje naar desktop development (WPF, WinForms, Windows Services, etc), Office development, SQL Server integratie/Analysis of Windows Phone development.

Mocht je ooit van baan veranderen en dan bijvoorbeeld kun je natuurlijk altijd nog een andere taal oppakken mocht dat nodig zijn. Maar eerlijk gezegd is er niet zo heel erg verschil tussen web development in .NET, Java, Ruby of PHP. Als je weet waarmee je bezig bent, dan pak je een nieuwe taal en de bijbehorende toolkit toch wel snel op..

Overigens kan het ook geen kwaad als je naast algemene kennis over het .NET platform juist extra werkt plaatst in een bepaalde sub techniek zodat je ook een expertise hebt. Da's veel belangrijker dan websites kunnen bouwen in alle mogelijke talen.

Maar dat is slechts mijn visie..

If it isn't broken, fix it until it is..

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Ik ga akkoord met __fred__ dat je heel veel bijleert als je snel ja zegt op de vraag "kan je dit of dat", ook al heb je er weinig tot geen ervaring mee. Laat wel altijd duidelijk weten aan diegene die het vraagt wat dit betekent naar timing e.d. toe, maar ga die kansen zeker niet uit de weg.

Voor de rest denk ik dat het een persoonlijke keuze is. Ofwel ga je je in je professionele carrière focusen op 1 taal/framework (in jouw geval is dat dan .NET): conferenties bezoeken, bijscholingen volgen, certificaten halen, etc.

Langs de andere kant kan je ook elke 2-3 jaar van baan/functie/project wisselen en op een nieuwe taal/framework beginnen, zodat je een beetje "jack of all trades, master of none" wordt. Ik neig zelf eerder naar de tweede aanpak, omdat het boeiender en interessanter is. Je moet jezelf wel redelijk goed kunnen verkopen, omdat je vaak voor de functie waarvoor je solliciteert minder ervaring hebt als je concurrenten.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik raad je aan om het boek Pragmatic Programmer te lezen, hierin worden dit soort zaken besproken. Leer minstens elk jaar een nieuwe taal, lees regelmatig een boek, maar probeer ook dingen te leren buiten je "comfort zone" (als Ruby/RoR-programmeur kun je ook best .NET gaan bekijken, als je nooit functioneel programmeren hebt gedaan zou je best eens met iets als Haskell aan de slag kunnen gaan, als programmeur kun je best wat dingen leren over design, typografie, enz.) :)

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Buiten werktijd kun je de komende 2 dagen ook nog net de cybercrimechallenge doorlopen om eens iets anders te doen (!programmeren, maar securitykennis is wel nuttig voor bij het programmeren) ;)
Bananenplant schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:08:
Binnenkort werk ik 5 jaar voor mijn eerste echte baas waarbij ik qua ontwikkelwerkzaamheden vooral veel in C#.Net werk.
Als je steeds bezig ben met hetzelfde (project), en dit draadje hebt geopend, en iets nieuws zoekt binnen werktijd, dan zou ik zeggen: Ga anders eens met je baas praten of op zoek op een andere manier naar een nieuwe uitdaging :p Het is ook een kwestie van cultuur. Hier in Nederland wordt het als goed gezien om weinig verloop te hebben. In Angelsaksische landen denken ze eerder dat er iets mis is als mensen langer dan 5 jaar op dezelfde plek zitten..

Aan de andere kant; als je heel gelukkig bent met wat je doet, waarom zou je dan moeilijk gaan zitten doen? Het is nu niet direct zo dat er een tekort aan .NET werk dreigt in de voorzienbare toekomst.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Ik ben naast mijn werk altijd nog met eigen projecten bezig. Daar probeer ik nieuwe dingen uit die ik niet zo snel op mijn werk probeer, want daar is het belangrijker dat iets werkt. Daarnaast heb ik met mijn eigen projecten eigenlijk tijd genoeg. ;)

Regelmatig lees ik een boek wat met programmeren te maken heeft, maar alleen écht goede boeken.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 13:12
Niemand_Anders schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:29:
Ervaring met .NET zou ik niet direct een one-trick pony willen noemen. Wat je wel wilt voorkomen dat je binnen het .NET platform steeds hetzelfde kunstje uitvoert.
Mwoah, als je echt een uitstap wilt maken en nieuwe dingen leren probeer dan eens een native taal op Linux of iets op de Mac.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Bananenplant
Nordlys schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:53:
Ik raad je aan om het boek Pragmatic Programmer te lezen, hierin worden dit soort zaken besproken. Leer minstens elk jaar een nieuwe taal, lees regelmatig een boek, maar probeer ook dingen te leren buiten je "comfort zone" (als Ruby/RoR-programmeur kun je ook best .NET gaan bekijken, als je nooit functioneel programmeren hebt gedaan zou je best eens met iets als Haskell aan de slag kunnen gaan, als programmeur kun je best wat dingen leren over design, typografie, enz.) :)
Dat boek staat inderdaad op m'n "te kopen"-lijst :) . Als je het over design hebt als in patterns, architectuur en dergelijke heeft dat zeker m'n belangstelling (ik doe daar tijdens m'n werk ook altijd m'n best voor), grafisch ben ik alleen wat minder getalenteerd vrees ik :P .
pedorus schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:31:
Buiten werktijd kun je de komende 2 dagen ook nog net de cybercrimechallenge doorlopen om eens iets anders te doen (!programmeren, maar securitykennis is wel nuttig voor bij het programmeren) ;)
Nu wat ongelukkig getimed voor mij, maar dit soort werk opzoeken is inderdaad wel een goed idee :) .
[...]

Als je steeds bezig ben met hetzelfde (project), en dit draadje hebt geopend, en iets nieuws zoekt binnen werktijd, dan zou ik zeggen: Ga anders eens met je baas praten of op zoek op een andere manier naar een nieuwe uitdaging :p Het is ook een kwestie van cultuur. Hier in Nederland wordt het als goed gezien om weinig verloop te hebben. In Angelsaksische landen denken ze eerder dat er iets mis is als mensen langer dan 5 jaar op dezelfde plek zitten..
Voor de goede orde: ik heb het draadje op een vakantiedag geopend ;) . Maar wat ik wel vervelend vind is dat door het economische tij en het veel werken met dienstverbanden voor bepaalde tijd tegenwoordig het lastig is om onbevangen over het idee na te denken ergens anders te gaan kijken. Ik wil ook realistisch zijn over hoeveel groener het gras elders is en heb voorlopig nog plezier op de plek waar ik zit, dus dat is eerst nog niet aan de orde :) .
Aan de andere kant; als je heel gelukkig bent met wat je doet, waarom zou je dan moeilijk gaan zitten doen? Het is nu niet direct zo dat er een tekort aan .NET werk dreigt in de voorzienbare toekomst.
Ik ben naar de MS Tech Days geweest en daar heb je veel bedrijven die je badge scannen om op die manier terug contact met je te zoeken. Ik werd daardoor laatst gebeld door een bedrijf dat ondersteuning biedt aan IT-professionals die graag zelfstandige willen worden. In dat gesprek zei die mevrouw iets als "...maar ook .Net-ontwikkelaars zoals jij...". Ik voelde me toen wat geframed als .Net-ontwikkelaar, namelijk met een bijsmaak dat dat ook het enige zou zijn dat ik kan. Op de uni werd altijd al gezegd dat je er geen taal leert, maar de vaardigheid om je naar believen talen eigen te maken en dat idee wil ik graag voort blijven zetten :) . Net als dat ik m'n houdbaarheid op lange termijn in de gaten wil houden. Ik heb mensen meegemaakt die zijn blijven steken in oude spullen en geen motivatie leken te hebben nieuwe dingen te leren. Zo wil ik niet worden.

Pagina: 1