Windows Server 2008 R2 | VPN server opzetten

Pagina: 1
Acties:

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-12 10:05
Dag Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb thuis een server draaien met Win 2008 R2, echter krijg ik VPN niet aan de praat.
Ik had hiervoor ook een server met Win 2008 R2 en daar werkte het wel op, echter draaide die al 2 jaar, en verder nooit meer naar omgekeken. Echter nadat het moederbord defect ging, een nieuw moederbord - cpu en ssd gekocht...
Echter wist ik niet meer hoe en wat, dus ben ik hier op GOT en andere fora wezen kijken naar een "handleiding/uitleg" hoe je het moet instellen...
Ik heb meerdere handleidingen geprobeerd, maar ik kan nog steeds niet verbinden met de server.

Aangezien ik de oude hardeschijf eruit heb gehaald, een daarvoor een ssd geplaatst heb ik de oude hardeschijf aangesloten om te kijken wat daar ingesteld was.
Echter kwam ik erachter dat er geen extra rol/service was geactiveerd (RRAS) maar enkel in het netwerkcentrum een inkomende verbinding was aangemaakt. De server heb ik toen handmatig (in windows) het zelfde ip adres gegeven als de "nieuwe", maar ook hier was in niet in staat om een verbinding op te zetten. 8)7

Poort op de router (1723) staat open, en voor het testen de Windows Firewall uitgeschakeld, dus dat kan het probleem niet zijn lijkt me.
Verder beschikt de server over 1 netwerkaansluiting, waardoor je dus bij het configureren van de RRAS kiezen voor de aangepaste optie.
Ik heb geen AD geinstalleerd, maar uiteraard wel gebruikers aangemaakt waarbij ik de toestemming heb gegeven dat ze mogen "inbellen/verbinding maken".

DOEL:
Van welke plek dan ook verbinding met de thuisserver te kunnen maken, en dus het internet op via de verbinding die thuis aanwezig is.

Netwerk:
192.168.1.1 -> Router (DHCP-DNS geactiveerd)
192.168.1.2 -> Server (vast ip gegeven in de router o.b.v. mac)
192.168.1.3-15 -> gereserveerd voor andere apparaten in huis

192.168.1.150 tot 192.168.1.200 wil ik gaan gebruiken voor de VPN.

Kan iemand mij vertellen of ik iets over het hoofd zou zien of waar ik rekening mee moet houden ?

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 10:41
Misschien simpel gedacht maar hoe maak jij verbinding van buitenaf naar je VPN? M.a.w staat de buitenkant wel goed open? Foutmeldingen als je verbinding wilt maken enz?

• DutchCrownNL
Ik maak verbinding door op een pc/tablet/smartphone het ip-adres van de thuis verbinding in te vullen.
Echter als ik thuis in het netwerk zit, zou ik (naar mijn weten) ook een VPN moeten kunnen opstarten, en heb ik dus "niets" te maken met de router settings..

Ik krijg de volgende melding (Windows XP)
Fout: 800: Er kan geen VPN-verbinding tot stand worden gebracht.
De VPN-server is onbereikbaar of de beveligingsparameters zijn voor deze verbinding niet correct ingesteld.

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 10:41
Ja, je kan binnen je eigen netwerk een VPN opzetten minst het allemaal goed geconfigureerd is :+
Misschien je hier iets aan. Niet veel tijd om veel te typen atm :X

• DutchCrownNL
Hmm... Gek genoeg heb ik zojuist de RRAS service opnieuw laten opstarten (wat ik al tig keer had gedaan.. :X 0 en nu is het mogelijk om de VPN te gebruiken,.. 8)7

Dit topic mag dus gesloten worden :)

@ herda,

Bedankt voor de link!
Kan altijd een keer van pas komen..