Slechte write performance Samsung 840

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-07 16:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een Samsung 840 250GB ssd (niet de PRO). Het valt me de laatste tijd op dat mijn laptop echt "traag" afsluit. Het opstarten gaat super snel en het afsluiten tot ca een week geleden ook.

Ik heb even een benchmark aangezet en ik schrok toch wel van het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/79752-as-ssd-bench_samsung_ssd_840__28-3-2013_11-15-58.png

En de IOPS:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/99065-as-ssd-bench_samsung_ssd_840__28-3-2013_11-16-27.png

De (4k) write lijkt me echt schrikbarend laag. Ook de accesstime lijkt meer op een HDD dan een SSD....

AHCI: aan
SATA: sata2 (300)
SSD health (volgens samsung tool): "good" + totale write acties "0.7TB"

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

edit:
SSD heeft de nieuwste firmware en SATA-controller de nieuwste driver!

edit2:
specs:
Core 2 Duo T9500 2.6GHZ
4GB ram
Intel PM45 Chipset (en ICH9M)

Bios is ook op de nieuwste versie

[ Voor 13% gewijzigd door Mattie112 op 28-03-2013 11:42 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-02 21:00
Heb je intel drivers gebruikt voor AHCI? En ingesteld in het bios?

[ Voor 24% gewijzigd door benniep op 28-03-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ja en Ja.

AHCI staat aan sinds ik me kan herinneren en de drivers zijn die van Intel.

Ik heb dus eigenlijk nooit iets gemerkt tot me vorige week opviel dat het afsluiten opeens een aantal minuten duurde in plaats van "enkele" seconden. Ik schonk er verder geen aandacht aan (miss updates) maar sinds dien is hij gewoon "trager". Nadat ik die benchmark uitvoerde was ik er eigenlijk zeker van: ergens klopt er iets niet.

Ik heb inmiddels ook even een mail gestuurd naar de samsung support, wieweet hebben die wat nuttigs te vertellen :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 13:29

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Hoeveel vrije ruimte heb je nog?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Zo'n 40GB + (door de software ingesteld) een stukje RAW als overprovisioning van zo'n 20gb.

Ik totaal dus 60GB vrij.

edit:

Antwoord van Samsung! (lekker snel)

Ze vragen om de SSD even met een andere sata kabel aan te sluiten, beetje lastig met ene laptop maar ik hang hem wel even aan mn PC. Anders zou een secure erase kunnen helpen.

Nougoed ik ga vanavond maar even kijken wat ik er mee kan....

[ Voor 55% gewijzigd door Mattie112 op 28-03-2013 14:23 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Andere tip, in Windows je disk vol knallen met files grote files en deze weer weggooien, dan doet trim zijn werk. Wanneer je veel geheugen hebt, page file uit zetten, en sowiso "powercfg -H off" om Hybernation uit te zetten, geeft ook weer extra ruimte.

Indexing kan je ook uit zetten, maar het is maar wat je wilt. Samsung tool kan redelijk goed optimizen tenslotte.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Secure erase is in dit geval de beste optie...
Alle optimalisaties die worden aangeraden nou, zijn leuk, maar er is een cruciaal iets met de SSD aan de hand lijkt et, niet met de omliggende factoren.

Blijven de problemen bestaan, dan zou ik de drive opsturen voor RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Swordlord schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:37:
Blijven de problemen bestaan, dan zou ik de drive opsturen voor RMA.
Ik vertrouw die disk ook voor geen meter meer, zo een degradatie lijkt op uitvallende cellen door te veel writes, data veilig stellen en disk RMA'en.

Overigens zou je dat ook aan de Health indicator kunnen zien van Samsung tool (overigens is de laatste versie een klote tool) of je disk echt te veel writes heeft gehad. Lifetime heet dat geloof ik.

Zelf heb ik gewoon een keer een Backup Image getrokken van de disk door twee de zelfde 830's te nemen en toen met een Parted Magic USB disk een sector naar sector copy gemaakt van 1 SSD naar de ander met dd en dat leverde hele goede resultaten op (de tweede (Samsung was een nieuwe) daarna de oude als 2e disk aan mijn systeem gehangen en deze met Samsung tool leeg gemaakt (onder Windows). Deze draait nu tevreden in mijn Laptoppie.

Overigens, hoe minder writes, hoe minder degradatie in performance.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Wim-Bart schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:28:
[...]

Lap text.

Overigens, hoe minder writes, hoe minder degradatie in performance.
Jouw claim zit weinig waarheid in...

Writes hebben geen effect op de algemene performance van de NAND cellen. De read, erase en write snelheden blijven nagenoeg gelijk over de levensduur van de cellen. Het enige dat wel achteruit gaat is de data retentie als de drive stroomloos is, omdat bij elke erase/write cycles letterlijk een stukje fysiek kapot gaat. Hierdoor houden de cellen mindergoed spanning over langere tijd, waardoor ze sneller data kunnen verliezen dan een nieuwe cel. Lees, retentietijden van jaren die verkort worden na een enkel jaar ofzo.

De degradatie van snelheid bij SSD's zit hem in steeds groter wordende mapping tabelen naarmate de drive voller wordt en herlocaliseren van data ten gevolge van wearleveling of carbage collection tijdens het schrijven, om zo vrije blokken te creëren. Hierdoor kan een SSD dus enkele 10tallen MB/s trager worden.

Dat de SSD van Mattie112 compleet terug valt tot write 0,96 MB/s voor zijn 4k performance, betekend dat er is mis is in de algemene logica hoe alles wordt aangestuurd. Zelfs gebrek aan TRIM heeft niet dit soort effecten op moderne SSD's.

Bij een secure erase stuurt de controller een spanningspiek door alle geheugen cellen heen, en trekt ze daarna leeg. Om ze zo effectief compleet te resetten en vaak ook eventuele problemen op te lossen.
Verder doet de controller ook al zijn tables leegmaken, wat resulteerd dat je een zo goed als factory default SSD hebt.

Het laatste stukje is nog even voor Mattie112.
Het zou misschien eens fijn zijn als je een screenshot van Crystaldisk info zou kunnen posten, met de SMART data van je SSD.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 28-03-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Jonges bedankt voor alle input!

Ik heb goed nieuws: de SSD werkt perfect :)

Ik heb hem gister avond in mijn pc aangesloten en je raad het al: geen problemen. Hup terug mn laptop in -> traag. Nou heb ik zo'n DVD-bracket waar ook een schijf in kan dus daar mijn SSD in gestopt en voila, keurige performance.

Ik weet dus zeker dat het niet aan de SSD, niet aan de chipset, niet aan mn OS ligt maar waarschijnlijk een brakke "kabel" of sata-slot (voor zover dat kan in een laptop :p)

Om toch nog wat vragen te beantwoorden:

Health is prima, er is dus "maar" 0.7TB naar de disk geschreven, hij is nog maar 2 maanden oud. De samsung tool geeft alles "groen" en ook de SMART geeft geen problemen.

Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden maar ik zie geen reden om nu nog de SSD te verdenken.

Hier mijn huidige scores:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/11791-as-ssd-bench_samsung_ssd_840__29-3-2013_09-10-56.png

En IOPS:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/7572-as-ssd-bench_samsung_ssd_840__29-3-2013_09-11-00.png

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ik vroeg niet of een tool de SMART status goed vond...
Ik vroeg voor de SMART gegevens...

In de smart gegevens is namelijk te zien of er kabelfouten zijn, veel SMART tools kijken over dit soort fouten heen en geven dus een "groen" terug.

Dus geef die SMART gegevens maar eens, dan kun je zien of het echt kabelfouten waren.

[ Voor 54% gewijzigd door Swordlord op 29-03-2013 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ik bedoelde niet dat de tool het goed vond maar dat de SMART zelf 'goed' is.

Maar bij deze ;)

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/5230-knipsel.png

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Geen (ultra DMA) CRC error count, dus er zijn geen communicatie fouten zijn geweest, dus geen brakke connector of kabel. Je hdd bay is dus in orde.

Wat dan het probleem was?... Geen idee, misschien was de SSD ff niet lekker ergens en is hij door verwijdering compleet stroomloos geweest en tot zinnen gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 29-03-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Naja ik heb hem een aantal keer even van 'plek' verwisseld.

drive bay -> slecht
pc -> goed
drive bay -> slecht
pc -> goed
dvd-bay -> goed
drive bay -> slecht
dvd-bay -> goed

dus even "stroomloos" zal het ook niet geweest zijn. Naja wat het ook was, miss dan toch een brakke controller ofzo maar in elk geval werkt ie zo goed :p

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1