Verschil geluid tussen speakers.

Pagina: 1
Acties:

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 10:15
Ik zit met het volgende probleem, 1 van mijn 2 luidspreker is harder en geeft meer lage tonen.
In eerste instant dacht ik dat het aan de kabels lag, dus ik voor beide speakers nieuwe 2,5mm² kabels gekocht. Maar het probleem is er niet meer opgelost.
Wat ik allemaal geprobeerd heb:

- Nieuwe kabels aanleggen
- Speakers omwisselen, dan blijft dezelfde speaker zachter spelen.(hiermee kabels dus uitgesloten)
- Speaker kabels op versterker omgewisseld. Nog steeds dezelde speaker blijft zachter spelen.(versterker uitgesloten)
- Muziek vanaf verschillende bronnen afspelen, probleem blijft hetzelfde.(bron uitgesloten)

Volgens mij heb nu toch wel bijna alles gehad en volgens kan het dan alleen nog maar veroozaakt worden door een defecte speaker of zie ik hier wat over het hoofd ?

Betreft de eltax mirage 10i speakers en een denon avr1311

[ Voor 3% gewijzigd door Fastclaimer op 28-03-2013 11:04 ]

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Klinkt als een defecte speaker inderdaad. Misschien is de crossover niet helemaal lekker meer.
Je zou als laatste oplossing nog de woofers kunnen omwisselen.

Soundcloud

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Tweeter opgeblazen? Dan klinkt het ook veel zachter ineens

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Mikayu schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:52:
Tweeter opgeblazen? Dan klinkt het ook veel zachter ineens
Niet alleen zachter, je complete hoge tonen bereik is dan gewoon dood. Daarbij, hij heeft het over lage tonen, dus een tweeter stuk zou dan niets uit moeten maken.

Soundcloud

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien is het filter defect.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
Had een vergelijkbaar probleem een half jaar geleden met mijn Mission 751. Interne bekabeling nagelopen en zat een hele kleine verbinding net niet helemaal lekker. Opnieuw gesoldeerd sindsdien geen problemen meer.

Interpolis, glashelder!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

kaos- schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:57:
[...]

Niet alleen zachter, je complete hoge tonen bereik is dan gewoon dood. Daarbij, hij heeft het over lage tonen, dus een tweeter stuk zou dan niets uit moeten maken.
Maar, ik zie het anders. Hoge tonen komen nog uit de andere luidspreker en de kapotte geeft dan alleen nog laag weer. En als het 3 weg luidsprekers zijn valt een kapotte tweeter nog minder op, maar je hebt wel het idee dat het zachter speelt.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:47
voordat er gesoldeerd wordt: Kijk even of in je receiver niet iets anders ingesteld staat dmv Audissey ofzo... Daar kan het natuurlijk ook zitten.
Edit: niet goed gelezen...

[ Voor 8% gewijzigd door Paultje3181 op 28-03-2013 13:26 ]

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:29
Als je alleen de speakers los had gekoppeld van de speakerdraden en deze dus even omgezet had. Dus linker speaker neerzetten waar rechter speaker stond en op de kabels aansluiten, dan was je tot de zelfde conclusie gekomen met een stuk minder werk.

Dus na jouw 2e stap was je al klaar en had je alles uitgesloten.

Conclusie: Speaker is defect.

Volgende stap: Speaker open en gaan meten.

[ Voor 9% gewijzigd door newbreed op 28-03-2013 16:24 ]

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06-2025
1. kan toch een positie probleem zijn, speaker tegen een muur/in een hoek klinkt steeds 'harder' dan een vrijstaande
2. kan zich ook enkel op laag volume afspelen, mss is er iets fout met de volumepotmeter in de versterker waardoor je duidelijk hoort dat links of rechts tot de '8u' stand duidelijk verschillend opbouwd
3. test eens met een koptelefoon aangesloten op de versteker, laat het volume rustig stijgen (verschil l & r? )
4. er iets toch iets fout met de speaker

Ik heb onlangs een weerstand moeten plaatsen tussen 1 bron en mijn versterker omdat die een te luid signaal uitstuurde waardoor mijn volumeknop in de zone 7-8 uur reeds superluid weergaf ... en ik heb zo'n slechte potmeter in mijn (nieuwe) Marantz Pearl Lite ... zal em opt eind van de garantie wel eens rma'en ...

succes!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zit er nog garantie op de speakers?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50
Zet de balans van de versterker volledig naar de speaker die defect is, dan kun je beter horen welke tonen grofweg niet meer werken. Hoog, laag, mid?
Bepaal dan of je nog garantie hebt, zo ja, laten repareren. Zo nee, zelf openen en kijken of er misschien een losse kabel in de speaker zit die je weer kan verbinden. Mocht dat niet het probleem zijn dan heb je of een van de speakers opgeblazen of het filter is stuk.

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 10:15
Op de speakers zit geen garantie meer.
Zal dit weekend eens kijken of ik ze uit elkaar kan schroeven :)
Pagina: 1