Inschakelstroom beperken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb mijn tv, mediaplayer, receiver, ps3, dvd speler, switch en digitale decoder bij elkaar staan en dit alles krijgt z'n stroom van 2 stekkerdozen op een (ongeaard) stopcontact. Om stroom te besparen zet ik alles altijd compleet uit dmv dit type stopcontact schakelaar.

Het nadeel is nu alleen dat als ik de stroom er weer op zet dat soms er een stop uitvliegt. Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met piekspanning die over de stekkerdozen gaat en naar al het aangekoppelde apparatuur.

Is er een manier om dit te voorkomen? Hetzij door het gebruik van een andere misschien veiligere schakelaar of andere stekkerdozen? Er zit trouwens geen randaarde in dat stopcontact en dat is ook niet zo 123 te realiseren. En hoe doen jullie dat eigenlijk met veel elektronisch apparatuur en maar 1 stopcontact in de buurt?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 23:15
Dat is dus inderdaad een piek doordat de condensatoren moeten vollopen in de apparaten.
Enige oplossingen zijn: of al je apparaten 1 voor 1 inpluggen, dus niet je hele stekkerblok in 1 keer.
Óf je kan een automaat in je meterkast plaatsen voor die groep. (je stop zelf zeg maar) Dat wil dus zeggen je automaat van die groep vervangen voor een C16 automaat, deze gaat iets later uit dan een B16 welke jij waarschijnlijk ook in je meterkast hebt.

Good luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pu55ykat
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 17:33
Je zou met een programmeerbare stopcontactblok de apparaten gespreid in kunnen laten schakelen. Als je de apparaten bijv. in 2 groepen opsplitst en die vertraagd inschakelt, zou je op die manier een minder hoge piekstroom hebben. Een vertraging van enkele seconden zou al voldoende moeten zijn.
Zoiets bijv. http://www.conrad.nl/ce/n...-PC-programmeerbaarZilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Dat hij soms wel en soms niet eruit vliegt heeft te maken met op welk deel van de sinus je de schakelaar omzet.
Een manier om het te fixen zou zijn om 'm altijd alleen maar aan te zetten op een faseovergang, dat zou je kunnen doen met een solid-state relais met zero-crossing erop.

Ik ken geen producten die dat doen, maar je zou kunnen kijken naar motoraansturingen, die hebben vaak hetzelfde probleem.

Over groepen vervangen, als het een oude (>6-7 jaar oud) automaat is dan kan het verstandig zijn om deze eens te vervangen, ze worden vaak gevoeliger als ze ouder worden.
Vervangen door een C type zou ik afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 22:00
Gewoon verdelen over 2 of 3 stekkerdozen die elk hun eigen schakelaar hebben. Moet je wel de discipline hebben om elke x alle schakelaars ook uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Laatst online: 20:03
Je kan het ook wat simpeler doen zoals in de meeste apparaten en deze er tussen zetten:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/500645/

Beschrijving:

Voor beperking van inschakelstroomstoten, bijv. in schakelnetvoeding.

(wel uitkijken, hij wordt heet en dat is normaal)

[ Voor 10% gewijzigd door Hell-Slave op 28-03-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zeker een aardige oplossing, maar alleen voor minimaal iemand die handig is met alles wat elektriciteit betreft en weet wat hij/zij doet. Voor alle anderen is het advies van in tweeën verdelen verstandiger. Daar zijn bovendien geen verdere adviezen voor nodig.
Even mierenn..., het is geen piekspanning waardoor dit wordt veroorzaakt, maar een piekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Laatst online: 20:03
Hier zitten toch alleen maar kundige mensen of zijn we al een kieskeurig forumpje geworden?
Het is inderdaad heel handig om 20 schakelbare verdeeldozen achter je bureau te plaatsen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even de titel gewijzigd, omdat dit wat meer duidelijkheid geeft over het probleem.
Veilige schakelaar -> Inschakelstroom beperken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hell-Slave schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:10:
Hier zitten toch alleen maar kundige mensen of zijn we al een kieskeurig forumpje geworden?
Het is inderdaad heel handig om 20 schakelbare verdeeldozen achter je bureau te plaatsen. 8)7
Niet zo overdrijven, helemaal niet nodig. Het hoeven er maar twee te zijn en hij zegt toch al dat hij twee stekkerdozen heeft. Doe niet moeilijk en maak die allebei afzonderlijk uitschakelbaar. Voor een leek is vrees ik die andere oplossing veel te omslachtig en ook te gevaarlijk. Tenzij hij iemand heeft die dit even voor hem in orde maakt. Maar niet iedereen verkeert in die luxe omstandigheid. Of doe jij het even voor hem? Hetzij met die NTC hetzij met een andere optie waar je misschien aan denkt. En ongeacht de afstand die je er misschien voor moet afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hell-Slave schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:10:
Al nadenkend over de wensen & eisen is het wat minder gemakkelijker dan het zich eerst liet aanzien. Wat jij ook al zei, meerdere schakeldozen lijkt mij onhandig, wat er zou moeten komen is een combinatie van een inschakelvertraging, stroombegrenzing en (hoofd)schakelaar. Een 'staggered spinup' voor contactdozen :)
Wat volgens mij dan nog het beste de boel benaderd is dan een master/slave stekkerdoos als "masterswitch" (zoiets als http://www.conrad.nl/ce/n.../Masterslave-stekkerdozen ).
Op elke slave dan een kleine contactdoos met drie of vier contacten, die met een diac/triac een inschakelvertraging geeft. Enkele ms vertraging is voldoende, tijd is helemaal niet kritisch in dit verband.
Ik denk dat een dingetje als http://www.circuitsonline...n/solid-state-relais.html in elke stekkerdoos prima gaat werken, doordat de voeding eerst spanning moet leveren aan de triac zijn we al weer een aantal ms verder voordat de contactdoos spanning krijgt.

Dus: contactdoos met schakelaar of zo'n master/slave ding naar keuze, enkele kleine contactdozen eraan met die solid state schakeling en klaar al weer.
Je zou dat ook kunnen uitvoeren met een aantal bouwmarkt-inbouw contactdozen in een kastje en een zekering enzovoorts.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Om eerlijk te zijn ik heb genoeg verstand van elektrotechniek, maar kloten met de 230V is ook iets wat ik liever oversla.

Misschien een hele stomme opmerking, maar plan B is ook nog gewoon minder apparaten op het stekkerblok dat je uitschakelt. Bijvoorbeeld bij veel moderne TVs is het standby verbruik zo laag dat het opstarten van de TV waarschijnlijk meer energie zal kosten dan dat beetje standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit wil je niet doen.

Zijn het automatische stoppen? Bel je elektricien om de stop te vervangen voor een stop die een andere karakteristiek heeft en tolerant is voor die inschakelstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je porseleinen zekeringen hebt, kun je het gemakkelijkste proberen met C of G karakteristiek zekeringen.
Als je een automaat hebt, moet je eens vragen of je elektricien eens kan komen om te proberen. (al is het uitwisselen van zo'n automaat gemakkelijk zelf te doen, toch raad ik je aan om een deskundige erbij te nemen!)

Hoe ik dat oplos als er voor korte termijn iets aangesloten moet worden met een hoge inschakelpiek: haspel van 25m uitrollen, kabel gewoon op een hoopje laten liggen en op de haspel je apparaat insteken.
Door de kleine inductieve werking van de lengte en wikkelingen wordt de inschakelstroom iets begrensd. Let er wel op dat je op een haspel geen +3KW in mag steken, maar ik neem aan dat de installatie van TS niet zoveel vermogen trekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
SA007 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:07:
Dat hij soms wel en soms niet eruit vliegt heeft te maken met op welk deel van de sinus je de schakelaar omzet.
Een manier om het te fixen zou zijn om 'm altijd alleen maar aan te zetten op een faseovergang, dat zou je kunnen doen met een solid-state relais met zero-crossing erop.

Ik ken geen producten die dat doen, maar je zou kunnen kijken naar motoraansturingen, die hebben vaak hetzelfde probleem.
Hier kan je een solid state relais voor gebruiken, ik weet niet of die allemaal op de nuldoorgang schakelen, maar ze bestaan wel.
Overigens helpt dit alleen bij de laadstroom van elco's, als je een transformator op deze manier aanzet heb je precies het tegenovergestelde, de inschakelstroom wordt dan het hoogst.
Hell-Slave schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:21:
Je kan het ook wat simpeler doen zoals in de meeste apparaten en deze er tussen zetten:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/500645/

Beschrijving:

Voor beperking van inschakelstroomstoten, bijv. in schakelnetvoeding.

(wel uitkijken, hij wordt heet en dat is normaal)
Zo'n NTC is inderdaad een oplossing, alleen bij kortsluiting hebben die dingen de neiging om te exploderen voordat de zekering doorbrandt.
Beter is het om een weerstand met flink vermogen in serie te zetten, en die na een halve seconde kort te sluiten met een relais.
Zo'n schakeling maken is vrij simpel met een tijdrelais, maar om het veilig te doen heb je wel enige elektrotechnische kennis nodig.

Conrad heeft ook losse inschakelstroombegrenzers die je zo voor een apparaat kunt zetten:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/622412/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/551999/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/612975/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/512337/

Dat is denk ik de makkelijkste oplossing.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ken die dingen niet uit ervaring, dus geen idee of ze kwalitatief goed zijn. Dus ook geen idee welke de beste is (zelf nog nooit hiermee te maken gehad). Maar als ze een beetje oké zijn voorkomt zo'n ding met name voor mensen die geen geknoei willen met 230 V een hoop rompslomp, ding ertussen en klaar. TS is duidelijk niet echt vertrouwd met deze materie (anders zou hij de vraag niet hebben geplaatst), dus lijkt het me voor hem een heel geschikte tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
bobo1on1 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:54:
Conrad heeft ook losse inschakelstroombegrenzers die je zo voor een apparaat kunt zetten:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/622412/
Dat is inderdaad voor mij de makkelijkste oplossing.

Maar is de knop op bovenstaand product een schakelaar?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Even vraagje, is het echt de zekering? Of is het de aardlekschaklaar? of een combinatie ( almat)

Mijn ervaring is dat de aardlek er eerder uitvlamt wanneer je een vergelijkbare schakeling wordt gemaakt, meestal is dit het teken dat de aardlekschakelaar lam is en bijvoorbeeld bij 15 a 20 ma er al uitklapt.

misschien kijken of je in het geval van almatjes even proberen te wisselen onderling in de kast.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Van aardlek is alleen sprake als er werkelijk een aardstroom is. Een verschil dus tussen de fase- en de nulstroom. TS verklaart echter dat het een inschakelstroom is en dat is echt wat anders. De stop vliegt er uit zegt hij en een stop is een ouderwetse porseleinen zekering. Tenzij we uit moeten gaan dat hij met stop toch een automaat bedoelt. En zo'n installatieautmaat kan inderdaad gecombineerd zijn met aardlek. Maar dan nog kunnen we er van uitgaan dat het om de max.stroomfunctie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

SA007 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:07:
Over groepen vervangen, als het een oude (>6-7 jaar oud) automaat is dan kan het verstandig zijn om deze eens te vervangen, ze worden vaak gevoeliger als ze ouder worden.
Vervangen door een C type zou ik afraden.
Ik ben benieuwd naar de uitleg van jouw post, vandaar dat ik in deze reactie twee vragen stel:

Vraag 1:
Veranderd de karakteristiek van een automaat naar mate ze ouder worden?

Vraag 2:
Waarom raad je een C type af?

Zou je hier antwoord op kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een karakteristiek kan veranderen naarmate de automaat ouder wordt, echter treedt deze verschuiving pas na minstens 15 jaar op en is die echt niet zo dramatisch dat de automaat buiten de toleranties komt. Ik heb wel vaker meegemaakt dat een 30 jaar oude aardlek gewoon niet meer uitschakelt, maar die zijn dan gewoon kapot.

Waarom hij een C-karakteristiek afraadt: deze zijn eigenlijk bedoeld voor plaatsen waar zowiezo apparaten staan met een hoge inschakelstroom (denk aan slijpschijf, boormachine en dat soort apparatuur). Maar deze automaten schakelen net zo goed bij kortsluiting uit, het duurt gewoon 2/100ste van een seconde langer. Daarom stelde ik al voor om de bewuste automaat/zekering gewoon te vervangen door een C-type. Die laadt voor een paar honderdsten van een seconde een hogere nominale stroom door (meer dan 16A), zolang de condensators nodig hebben om op te laden, zodat niet steeds je automaat/zekering eruit ligt.
Als je zekeringen hebt, heten die 16A Gg (traag), je hebt ook snelle 16A, die moet je dan links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Alle kantoren zitten vol met een C-karakteristiek. Gewoon zorgen dat je Ik groter is dan 160 Ampère. Dus Rnet van <1,43 Ohm. Lijkt me dat dat in alle woonhuizen het geval is.

C-karakteristiek bepaald volgens mij niet de tijd, maar het niveau waarom de maximaal (/magnetische) beveiliging aanspreekt.(stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
cactusman schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 21:49:
Even vraagje, is het echt de zekering? Of is het de aardlekschaklaar? of een combinatie ( almat)

Mijn ervaring is dat de aardlek er eerder uitvlamt wanneer je een vergelijkbare schakeling wordt gemaakt, meestal is dit het teken dat de aardlekschakelaar lam is en bijvoorbeeld bij 15 a 20 ma er al uitklapt.

misschien kijken of je in het geval van almatjes even proberen te wisselen onderling in de kast.
Puur de zekering, niet de aardlekschakelaar.

En het zijn inderdaad ouderwetse stoppen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Een heel andere vraag is zitten er achter die groep nog meer dingen ik kan me niet voorstellen dat alleen de boven genoemde apparaten de stop eruit laten springen ikzelf heb eenzelfde situatie kwa gebruikers en daarnaast nog meer dingen erop zitten en er gebeurt bij mij niets tuurlijk kunnen die apparaten een hoge inschakelstroom veroorzaken maar ik denk zelf dat je er nog veel gebruikers op de groep hebt zitten.
De goedkoopste oplossing is volgens mij dat je de gebruikers verdeeld over 2 schakelende verdeel dozen en die dus na elkaar te schakelen zoals al eerder aangegeven of een master slave schakelaar zoals ook al eerder aangegeven.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Snowwie schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 21:11:
[...]

Dat is inderdaad voor mij de makkelijkste oplossing.

Maar is de knop op bovenstaand product een schakelaar?
Uit de Duitse documentatie haal ik uit dat het een LED is en geen schakelaar.

Funktionen der LED:
LED aus • Keine Netzspannung vorhanden. Prüfen Sie ggf. die Sicherung
oder den Sicherungsautomaten der Netzsteckdose.
• Die Einschaltoptimierung ist betriebsbereit.
• Das Relais ist nicht aktiviert.
• Die Leistungsaufnahme des Verbrauchers liegt unter 20 VA.
• Der Verbraucher ist ausgeschaltet oder nicht angesteckt.
• Bei Verbrauchern über 20 VA ist die Strombegrenzung aktiv
(ca. 0,4 bis 1 Sekunde).
LED ein • Das Relais ist aktiviert. Die Netzspannung der Wandsteckdose
ist durchverbunden auf die Steckdose auf der Vorderseite
der Einschaltoptimierung (keine Strombegrenzung).
• Es ist ein Verbraucher mit mehr als 20 VA angeschlossen
und eingeschaltet.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 08:40
Snowwie schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:28:
[...]

Puur de zekering, niet de aardlekschakelaar.

En het zijn inderdaad ouderwetse stoppen.
en je draait er trage in? (trage zekeringen?)

(als dit niet zo is, draai er tragen in en probleem is opgelost.)

[ Voor 11% gewijzigd door Luukje01 op 30-03-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ben bewust niet met die oplossing komen aandragen. want er is (een weliswaar kleine) kans dat daarmee de selectiviteit in gevaar komt met de hoofdzekering. Er zijn nog oudere installaties waar de hoofdzekering er eentje is van 25 A traag. Met een groepszekering van 16 A traag zit er dan formeel niet genoeg afstand tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BOB
  • Laatst online: 13-03 11:00
Wat je nodig hebt is een "current inrush limiter" die kan je modulair kopen en gewoon tussen je hele stekkerblok monteren of in de zekeringkast. http://www.camtec-powersu.../1/Camtec_ESB00351_EN.pdf bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:08
MegaTronics schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 14:02:
[...]

Uit de Duitse documentatie haal ik uit dat het een LED is en geen schakelaar.

Funktionen der LED:
LED aus • Keine Netzspannung vorhanden. Prüfen Sie ggf. die Sicherung
oder den Sicherungsautomaten der Netzsteckdose.
• Die Einschaltoptimierung ist betriebsbereit.
• Das Relais ist nicht aktiviert.
• Die Leistungsaufnahme des Verbrauchers liegt unter 20 VA.
• Der Verbraucher ist ausgeschaltet oder nicht angesteckt.
• Bei Verbrauchern über 20 VA ist die Strombegrenzung aktiv
(ca. 0,4 bis 1 Sekunde).
LED ein • Das Relais ist aktiviert. Die Netzspannung der Wandsteckdose
ist durchverbunden auf die Steckdose auf der Vorderseite
der Einschaltoptimierung (keine Strombegrenzung).
• Es ist ein Verbraucher mit mehr als 20 VA angeschlossen
und eingeschaltet.
Wat hier dus staat (ik ben niet echt goed in Duits hoor, maar toch):
Led Uit: Geen netspanning beschikbaar
De inschakeloptimering is beschikbaar
Het relais is niet geactiveerd
Het vermogensafname is < 20 VA
Bij verbruikers boven de 20 VA wordt de stroombegrenzing actief, voor ongeveer 0.4 tot 1 sec
LED Aan: Het relais is geactiveerd: De netspanning op je wcd is doorverbonden met het stopcontact op de voorzijde (dus geen stroombegrenzing meer)
Er is nu een verbruiker met meer dan 20 VA vermogen aangesloten.

Oftewel, dit is dus wel een inloopstroombegrenzer.
Pagina: 1