Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf vervangen softwarematige deel

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 18:50
Beste tweakers,

Ik heb de volgende situatie hier waar ik jullie hulp graag bij wil. Ik heb momenteel twee harde schijven in mijn computer.

1 x samsung SSD (windows)
1 x WD 320 gb (opslag en geinstalleerde programma;s)

Nu komt er morgen een nieuwe grotere harde schijf binnen die de WD moet gaan vervangen. Hardwarematig is het vervangen een makkie. Nu weet ik alleen niet wat de makkelijkste manier is om de schijf softwarematig te vervangen. Als het alleen data was zou het niet anders zijn dan kopieren. Er zitten echter ook een aantal programma's op de tweede schijf die ik natuurlijk niet opnieuw wil gaan installeren.

Wat is kan ik in dit geval het beste doen. Ik heb wel ervaring met norton ghost dus kan het als volgt en gaat het automagisch goed?

Nieuwe schijf installeren
Oude schijf klonen naar nieuwe schijf.
Oude schijf eruit halen en partitie van nieuwe schijf "uitrekken"

Als ik google op het vervangen van harde schijven kom ik steeds uit op handleidingen waarbij de primaire windows schijf vervangen wordt door een nieuwe mbv een image.

Alvast bedankt,

Verwijderd

Wat je zelf aandraagt met ghost werkt prima, alleen als laatste stap de nieuwe schijf de drive- letter van de oude geven.
Dit omdat daarna verwezen word door de geinstalleerde programma's/register/etc.

Omdat het enkel om een data schijf gaat zonder OS zou "gewoon" copieeren van de data en drive letter veranderen ook al werken.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het vanuit een normale Windows boot niet werkt omdat bestanden in gebruik zijn, probeer het dan vanuit Veilige Modus. Er is niet echt een reden om 't via Ghost of andere kloon methodes te doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
WinPE gebruiken. Of als je WinPE niet wilt downloaden, dan kun je ook de WinPE van de Windows installatie DVD gebruiken. Met xcopy /cherky (of nog beter: robocopy) kun je je schijf op fileniveau kopieren, inclusief permissies. In de MountedDevices registersleutel kun je driveletters veranderen van schijven die in gebruik zijn.

Je stappenplan is dan:
1. SSD loskoppelen
2. Harde schijf aansluiten
3. Opstarten van installatie DVD van Windows Vista, 7 of 8
4. Shift F-10 indrukken
5. diskpart, list disk, select disk x, create partition primary, select partition 1, assign, format
6. xcopy x:\*.* x:\ /cherky
7. Computer uitzetten
8. SSD op eerste poort, nieuwe disk op tweede poort
9. Windows opstarten in veilige modus
10. Controleren welke driveletter de nieuwe disk krijgt, indien dat niet klopt, aanpassen in HKLM\System\MountedDevices

[ Voor 48% gewijzigd door Trommelrem op 28-03-2013 10:19 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 18:50
Ik snap twee dingen niet aan de handleiding hierboven.

Is X mijn oude of nieuwe schijf?
Hoe kies ik welke partitie gekopieerd wordt. Van de oude data schijf moet 1 partitie gekopieerd worden en de andere hoeft niks mee te gebeuren.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
X is een variabele. Je moet vantevoren even controleren welke driveletters van toepassing zijn in WinPE.
Pagina: 1