Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop met SSD voor studie?

Pagina: 1
Acties:

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Geachte tweakers.net leden,

Ik was van plan een ultrabook aan te schaffen maar ik weet niet of ik in de richting ultrabook moet blijven zoeken, ik wil namelijk:

-Een laptop die redelijk portable is wel minstens15", ik was eergisteren bij de mediamarkt en 13" is toch echt te klein
-Er moet een SSD in zitten, waarom? waarom zou ik niet gebruik maken van deze prachtige technologie :)
-Prijs mag varieren tot 900 euro. (Stel nou dat er een voor 950 echt heel goed is dan kan het ook nog wel)
-Accuduur moet redelijk zijn dus dat ik gewoon een dag op de universiteit kan overleven met dat ding.
-Ik ga er vooral op programmeren in Java, C++ en Matlab. Ook photoshop en premiere moet hij kunnen draaien. Verder wil ik ook wel eens een filmpje kijken, ik sluit hierop wel mijn 24inch beeldscherm aan, zie deze link voor mijn beeldscherm. Ik weet niet of dat beeldscherm de kwaliteit bepaalt van de weergave of de laptop zelf?

Wat ik zelf op het oog had:
Asus Vivobook

Nu heb ik van dezelfde serie een goedkopere versie gevonden en nu vraag ik me af of het de moeite waard is om 300 euro meer neer te leggen voor een upgrade van i3 naar i5, 680GB extra ruimte op de HDD , 4GB extra RAM gehuegen en dan nog lichtgevende toetsen.

En ik weet niet of ultrabooks de enige redelijk goede portable laptops zijn?

Graag jullie hulp! Bij voorbaat dank,

Dennis

[ Voor 3% gewijzigd door dejoma op 27-03-2013 22:47 ]

Verwijderd

Alle laptops zijn toch portable :) Voor 900€ heb je volgens mij ook wel een leuk apparaat van redelijke snelheid incl. SSD: pricewatch: Toshiba Satellite P855-34Q Maar je kan de configuraite via een bestelling direct bij fabrikant etc. ook zelf afstellen op budget / wensen. Maar mogelijk wil je ook een ‘complete care’ garantie voor mogelijke schade die ook niet goedkoop zijn of een externe HDD voor backups en nog een tas ervoor je kan zo vergaan als je zelf wil :) Over de accu kan ik niet vel zeggen dat moet onderzocht worden maar vaak krijg je er bv een '6 cells' accu bij en bestaat er een optie tot koop van een '9-cells' accu die de gebruiks duur verlengen want 6 uur halen de meeste standaard accu's niet dacht ik!
Aangezien de bovengenoemde laptop al een stevige CPU aan boord heeft hoef je geen extra kosten te maken misschien?

-De kwaliteid van het beeld word idd bepaald door het scherm, de computer regelt de snelheid van het beeld na gelang hij snel genoeg is hiervoor!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2013 23:03 ]

• dejoma
Ja alle laptops zijn inderdaad portable maar ik ben in het bezit geweest van een
HP 8560w Elitebook, 3.2kg was toch te zwaar vond ik. Zozo, die Toshiba heeft voor dezelfde prijs als die Asus veel betere specs. Maar een i7, is denk toch wat overdreven voor mijn bezigheden misschien moet ik er gewoon minder aan uitgeven?

Verwijderd

Ja er zijn genoeg keuzes, ik had bij voorbaat al een snelle CPU gekozen voor je via PW:

http://tweakers.net/categ...ddoFEIvVG183Mx_oKxSGEspPw

Je kan kiezen wat je wil van 640€ tot..... :)

Hier met i5 CPU's en 128GB SSD's :

http://tweakers.net/categ...mLqLQQpxi_ReNYuxialYKcs4_

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2013 23:11 ]

• dejoma
Hmm dus nu zit ik te twijfelen tussen die twee varianten,
of wel de Toshiba van 914 pleuro'tjes

of http://tweakers.net/categ...oH1Zs_JJIfYwN52xkIyXL6_oG

Hmm ik ga er nog even over na denken, als ik nog vragen heb dan post ik het wel ^^

Eigenlijk zoek ik, 15inch met SSD, redelijk snelle CPU en niet te zwaar. En dan natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Maarja een optische drive is ook wel handig denk ik... hmmhmhmm

• dejoma
Oja, bedankt voor je hulp!!

Verwijderd

Ik zie niet waarom je de toshiba aanhaalt. In het segment wordt altijd de insprion 15R SE, asus N56, lenovo Y500 of sony S15 aangeraden. Van de toshiba heb ik nog nooit gehoord, wat meestal geen goed teken is. Gezien toshiba de afgelopen jaren niet veel goeds heeft uitgebracht.. (tenzij, natuurlijk, je reviews hebt die anders bewijzen).

De aangehaalde vivibook is overigens sowieso een miskoop: €900 voor iets met caching SSD (mogelijk MMC package in plaats van 'echte' SSD, baggertraag), een 768p scherm, en een ulv. Ik gruw ervan om iets van €600 aan te raden wat een 768p scherm heeft, laat staan in dit segment. Kijk alsjeblieft niet of iets een ultrabook is of niet. Een ultrabook is een laptop met de traagste lijn intel core processoren onder een behaalde dikte, dat heeft absoluut niets te maken met gewicht, accuduur, kwaliteit.

Voor jou lijkt mij de sony S15 de beste keus: 15.6", 1080p IPS scherm, 1.89kg, full-voltage processor. Hij zit wel tegen de bovenkant van je budget, maar dan heb je ook wat. Er is simpelweg niets anders in het 15.6" segment onder de 2.8Kg wat het aanraden waard is. (of je moet je budget verdubbelen, en een thinkpad T530 of macbook nemen).

En verder: gewicht is niet alles. Mijn latitide weegt 3kg met SSD en zonder de optical drive. Maar je kan er mee gooien, dingen als de koeling zijn werkelijk absurd goed, en ik kan er van 9 tot 5 op werken als het moet. Dat vind je niet in een lichte notebook.

• dejoma
Als ik het goed begrijp maakt die SSD de laptop een heeeel stuk duurder,
is het wat om die er later in te laten zetten of kost dat nog meer?

En Darkstone, dat 1080p scherm, is dat echt zo van belang? Ik heb momenteel een 1280x1024 scherm omdat mijn samsung scherm een kapotte printplaat had, niks mis mee hoor. Als ik bijvoorbeeld beeldbewerking ga doen, dan doe ik dat thuis dus dan zit mijn 24inch toch in mijn laptoppie.

Kort gezegd: Ik heb te weinig verstand van dit om te weten hoe groot de rol is van de resolutie van het beeldscherm bij het aanschaffen van een laptop. En waarom dat eventueel uit zou maken??

Misschien kun je hier antwoord opgeven, zou ik erg apprecieren. Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Programmeren met 1366*768:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JE9fmiQRJNGccuLn0LCcP0p1/thumb.png

Programmeren met 1920*1080

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kMfp4MBj2g3h4oG9ajinLKmo/thumb.png

• dejoma
Ja oké nu je het zegt,
sinds dat ik die 1280x1024 heb, moet ik continu naar rechts scrollen om mijn regels te kunnen lezen
wat vreselijk irritant is. Maar vraagje, wordt het dan niet onleesbaar? 1920x1090 op zo'n beeldscherm?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

dan zet je windows op 1600X900, natuurlijk niet een hele nette oplossing, maar toch.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

josephusmarinus schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 23:34:
Ja oké nu je het zegt,
sinds dat ik die 1280x1024 heb, moet ik continu naar rechts scrollen om mijn regels te kunnen lezen
wat vreselijk irritant is. Maar vraagje, wordt het dan niet onleesbaar? 1920x1090 op zo'n beeldscherm?
Dat is geen punt. Ik zoom in Qt creator nog standaard uit, zodat er meer code tegelijk zichtbaar is. Je moet uiteraard niet de ogen hebben van de gemiddelde 60-jarige. De meeste oude mensen zijn minder een fan van een dergelijke hoge resolutie.

• dejoma
Darkstone, laatste vraag als je het niet erg vind.

Je hebt 3 comments geleden de Sony S15 aangeraden, nu heb ik even zitten kijken op het forum hier en ook bij de andere laptops die jij noemde. En ik zie hier en daar topics over kortingscodes van Dell. Is het niet verstandig om een Dell 15SE te nemen? SSD inbegrepen, i7 Quadcore, 1080p, en dat voor 765 euro ofzo ;) Of heb je juist de sony aanbevolen omdat hij zo licht is en goede battery life heeft?

(Want als ik 200 extra moet betalen voor -1kilo ... ja dan weet jij ook wel wat de keuze wordt)

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Er zit volgens mij helemaal geen SSD in de 15SE.

De meeste SSD's die tegenwoordig in laptops zitten zijn caching SSD's, meestal rond de 24GB. Dat zijn dus geen opslag SSD's wat de laptop daadwerkelijk veel sneller maakt.

-De S15 van Sony: upgraden naar i5 voor €70. Videokaart moet je zelf weten, de harde schijf downgraden naar 320GB en vervolgens een SSD kopen (bijv Samsung 840 250GB) voor €140,-).
De SSD's bij de Sony website zijn veel te duur voor wat je krijgt, koop dus gewoon een losse SSD.

-De Dell 15SE: kopen met kortingcodes en vervolgens handmatig een SSD erin zetten.

Verwijderd

josephusmarinus schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 00:53:
Je hebt 3 comments geleden de Sony S15 aangeraden, nu heb ik even zitten kijken op het forum hier en ook bij de andere laptops die jij noemde. En ik zie hier en daar topics over kortingscodes van Dell. Is het niet verstandig om een Dell 15SE te nemen? SSD inbegrepen, i7 Quadcore, 1080p, en dat voor 765 euro ofzo ;) Of heb je juist de sony aanbevolen omdat hij zo licht is en goede battery life heeft?
Nog minder dan €765 volgens mij..

Maar het klopt wel wat je zegt, de S15 is vooral aan te raden omdat hij zo licht is en acceptabele accuduur heeft. Hecht je daar geen waarde aan, dan is het onzin om de S15 te nemen. Het prijsverschil tussen de inspiron met i5 en S15 met i5 is groot, en met de i7 nog groter.

Maar je schrijft in de topicstart juist dat je wat lichters wilt dan je elitebook (welk model?) is het dan nog wel slim om iets te kopen van ruim 2.8Kg?.

• dejoma
Ja maar door die goede reacties van jullie verander ik langzaam aan van mening :P
Sorry sorry sorry ^^

Momenteel zat ik te kijken voor die Dell Inspiron 15R SE, 678 euro, 630 euro met cashback
en dan heb je i7, 1080p, 1TB. En dan los een SSD erbij

Dan heb je volgens mij echt een beest van een laptop voor een lekkere prijs (hij is wel niet zo licht dan),
wat kun je over die accu duur zeggen van de 15R SE?

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 10:51
ik vind persoonlijk 15 inch zelfs al te groot om het portable te noemen. Ga maar is in de trein zitten en dan op zo'n opklaptafeltje je 15 inch neer zetten.

Ik heb wel voor een ultrabook gekozen vanwege het gewicht. Ik zit nog wel eens op de motor richting school en dan is een 15 al te groot.

Totaal geen last van een lage resolutie scherm omdat ik hem hier op een 24 inch 1080p heb aangesloten, En onderweg een fijn en handzaam mat 720p scherm met hoge brightness.

Wel moet ik toegeven dat de prestaties neit super zijn.

Je kan er niet of nauwelijks op gamen uiteraard. Maar photoshop enzo doet hij prima.

Gewoon een Samsung Series 5 Ultrabook..

Zit overigens wel een 250GB SSD in. en was in totaal inclusief de SSD 850 kwijt. Hoop geld voor wat je krijgt kwa prestaties. Maar het oog wil ook wat.

https://www.youtube.com/@droommotor

• dejoma
Dat verhaal wat je zegt over 15 inch te groot voor een uitklaptafeltje in de trein is kant en klare onzin. Ik heb hiervoor een HP Elitebook 8560w gehad, een joekel van een laptop, en dat paste makkelijk.

• Denzis
josephusmarinus schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:17:
Dat verhaal wat je zegt over 15 inch te groot voor een uitklaptafeltje in de trein is kant en klare onzin. Ik heb hiervoor een HP Elitebook 8560w gehad, een joekel van een laptop, en dat paste makkelijk.
Het past idd. Maar makkelijk? Al eens geprobeerd op de tafeltjes bij de 4 zits?

Overigens blijf ik erbij dat 15 inch niet onder portable valt imo.

;(

Hoe zit dat trouwens met de adapter van zo'n dell?

Bij mijn oude XPS 17 zat er een gigantische adapter bij. Die was ongeveer net zo groot als ultrabook die ik nu heb. (lichtelijk overdreven)

[ Voor 16% gewijzigd door Denzis op 28-03-2013 13:25 ]

• dejoma
Ik twijfel gewoon nog steeds
of i7, 1080p, geen SSD, 2.8kg
of i5, 768p, wel SSD, 2kg, en touch screen (maar of dat toegevoegde waarde heeft :P)

• Denzis
josephusmarinus schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:24:
of i5, 768p, wel SSD, 2kg, en touch screen (maar of dat toegevoegde waarde heeft :P)
Ik weet niet zeker. Maar is i5 icm 768p ook niet wat zuiniger?
Lijkt mij wel handig voor de studie.

Touch screen is leuk, maar of het toegevoegde waarde heb zat ik zelf ook over te dubben. ik kon eentje zonder voor 700 krijgen en eentje met 800.. Voor de rest identiek. Toch gekozen voor zonder want ik zag het al weer voor me elke dag me scherm te poetsen vanwege de vingerafdrukken. ( die er zelfs zonder touch op wonderbaarlijke manier verschijnen)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36

Quad

Doof

josephusmarinus schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:24:
De SSD kan je eventueel later nog toevoegen, een scherm niet!
Ik heb nog steeds spijt van mijn inmiddels bijna 2 jaar oude aankoop met 768p scherm, niet veel later had je een hele mooie Dell XPS15 (zonder koeling issue's) met 1080p voor een zachte pijs, maar ja.. Eenmaal uitgegeven kan je niet meer terug nemen.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Thinkpad
+- 2 kg
1600x900
14 inch
Thinkpad
I7
7 uur accu
3 jaar garantie
etc..

Ik weet niet hoe je met 2de hands zit, maar deze is wel interessant om even uit te zoeken. Als de koper betrouwbaar is laat hij je het serienummer intoetsen op Lenovo.com dan kan je precies zien hoe het met de garantie zit en deze zelf eventueel uitbereiden

• dejoma
@Denzis Ja inderdaad het scherm wordt dan vettig
@Quad Die mSATA SSD's (want een normale SSD kan er niet in, of je moet de 1TB HDD wegdoen),
zijn die een beetje vergeleken met een HDD?

Verwijderd

Een mSATA ssd is gewoon hetzelfde als een SSD, maar dan kleiner. In de performance maakt dat bijna niets uit.

Het enige wat niet te vergelijken is met een SSD zijn de gesoldeerde dingen die je in sommige ultrabooks tegenkomt, dat zijn single-package dingen die ook in tablets en mobieltjes zitten, die zijn baggertraag.
Denzis schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:27:
[...]

Ik weet niet zeker. Maar is i5 icm 768p ook niet wat zuiniger?
Lijkt mij wel handig voor de studie.
Dat maakt echt de ballen verschil. Sowieso wordt de accuduur vooral bepaald door het moederbord en niet door de componentkeuze. Tussen 2 lapops met dezelfde hardware kan zomaar een factor 2 in accuduur zitten. (bijvoorbeeld: precision M6700, elitebook 8570w. Zelfde hardware mogelijk, precision gaat ~2-3x langer mee op de accu).

• Quad

Quad

Doof

josephusmarinus schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:16:
@Quad Die mSATA SSD's (want een normale SSD kan er niet in, of je moet de 1TB HDD wegdoen),
zijn die een beetje vergeleken met een HDD?
Gewoon de SSD of HDD in de optical Bay stoppen.

Voor minder als een tientje heb je al een caddy via eBay.

nggyu nglyd

• Denzis
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:05:
Een mSATA ssd is gewoon hetzelfde als een SSD, maar dan kleiner. In de performance maakt dat bijna niets uit.

Het enige wat niet te vergelijken is met een SSD zijn de gesoldeerde dingen die je in sommige ultrabooks tegenkomt, dat zijn single-package dingen die ook in tablets en mobieltjes zitten, die zijn baggertraag.

[...]

Dat maakt echt de ballen verschil. Sowieso wordt de accuduur vooral bepaald door het moederbord en niet door de componentkeuze. Tussen 2 lapops met dezelfde hardware kan zomaar een factor 2 in accuduur zitten. (bijvoorbeeld: precision M6700, elitebook 8570w. Zelfde hardware mogelijk, precision gaat ~2-3x langer mee op de accu).
Dus een i5 is niet energie zuiniger dan een i7? En een i7 heeft ook niet meer koeling nodig?

Gewoon een vraag hoor.

Verwijderd

Nee, of-ie meer koeling nodig heeft hangt af van het model.

pentium, celeron, i3, i5, i7 zijn prijssegmenten, geen performance segmenten.

• dejoma
Ik sta op het punt om een Inspiron 15z te kopen met iets mindere specs dan de 15R SE maar voor dezelfde prijs.

15R SE
-Betere specs
-Beter scherm
-Zwaarder en groter
15z
-Iets mindere specs maar wel goed genoeg voor awt ik er mee wil
-Slechter scherm, wel touchscreen wat op zich wel leuk is
-Redelijk licht en dun

Of zal ik gewoon wachten tot begin augustus, want in september heb ik eigenlijk pas ECHT nodig maarja het is gewoon handig om een laptop te hebben :P

Wat denken jullie over dat wachten? Want momenteel kost dat ding 850 maar met al die kortingen kan ik hem voor 630 op de deurmat hebben :-)

• Quad

Quad

Doof

Als je wacht tot begin augustus krijg je in elk geval nieuwe modellen met de nieuwe Intel Haswell processoren.

De Inspiron 15z is op alle fronten gewoon minder dan de 15R SE.

nggyu nglyd

• dejoma
Quad schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:59:
Als je wacht tot begin augustus krijg je in elk geval nieuwe modellen met de nieuwe Intel Haswell processoren.

Ja dat weet ik maar hij is dunner en lichter en ik was eigenlijk niet op zoek naar een laptop zoals de 15R SE
en de Sony S15 Vaio zoals Darkstone aangaf vind ik toch wat duur nadat ik deze mooie laptop voor 630 gezien heb. Misschien dat ik toch maar wacht tot augustus... 8)7

Verwijderd

Quad schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:59:
Valt best mee. Dubbel de accuduur, scheelt 700? gram. Kwalitatief zal het overigens wel minder zijn.

Maar ik blijf erbij: de 15R SE is de goedkoopste laptop met 1080p scherm, dat bied zoveel meerwaarde dat ik eigenlijk al het andere in hetzelfde prijssegment een miskoop vind. De 15z is geen slecht product an sich, maar daarmee is alles wel gezegd. Er had gewoon een beter scherm in gemoeten, ik roep letterlijk al 4 jaar dat 768p een onacceptabele schermresolutie is. Hell, dat is op 10.1" tegenwoordig de standaardresolutie 8)7 . Een 15.6" heeft geen enkele voordelen in de productiviteit tov een 13.3" of nog kleiner.

• Quad

Quad

Doof

Maar goed, mijn mening? Ik zou tot augustus doorsparen en een Sony S15 oid aanschaffen.

nggyu nglyd

• Denzis
Als diegene tot augustus door spaart is het collegejaar alweer voor bij.

Zo blijf je bezig met wachten.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

brilsmurfffje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:32:
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Thinkpad
+- 2 kg
1600x900
14 inch
Thinkpad
I7
7 uur accu
3 jaar garantie
etc..

Ik weet niet hoe je met 2de hands zit, maar deze is wel interessant om even uit te zoeken. Als de koper betrouwbaar is laat hij je het serienummer intoetsen op Lenovo.com dan kan je precies zien hoe het met de garantie zit en deze zelf eventueel uitbereiden
Kan prima legit zijn, ik die vanmij uit de status gehaald voor omgerekend 1300 euro.
Thinkpad are built to last, hebben een uitstekend toetsenbord, dit i.t.t sony

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
brilsmurfffje schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:52:
[...]

Kan prima legit zijn, ik die vanmij uit de status gehaald voor omgerekend 1300 euro.
Thinkpad are built to last, hebben een uitstekend toetsenbord, dit i.t.t sony
Klint interessant. Hoe heb je dat gedaan?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gandalf schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:55:
[...]

Klint interessant. Hoe heb je dat gedaan?
EBay verkoper, newthinkpads, laten versturen naar een adres in Amerika en daar zelf opgehaald. Duane was geen enkel probleem.
Newthinkpads verstuurd ook direct naar NL. Voordeel van lenovo is dat je standaard 3 jaar wereldwijde garantie krijgt

• dejoma
Denzis schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:05:
Als diegene tot augustus door spaart is het collegejaar alweer voor bij.

Zo blijf je bezig met wachten.
Ik begin pas in september met studeren aangezien mijn studie van dit jaar een verkeerde keuze was ^^

Verwijderd

Welke studie ga je dan nu doen?

• Denzis
josephusmarinus schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:39:
[...]

Ik begin pas in september met studeren aangezien mijn studie van dit jaar een verkeerde keuze was ^^
Dat scheelt een hoop! Dat wist ik niet.

Ik kon niet te lang wachten.. Want had gauw een vervanger nodig.

Hier werd ik ook niet geholpen.. Maar jij heb gelukkig de tijd.

• dejoma
Econometrie aan de Rijks Universiteit Groningen

[ Voor 9% gewijzigd door dejoma op 02-04-2013 13:16 ]

Pagina: 1