Advies waterkoeling mbt ontwerp casemod

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 09:52
Hallo iedereen,

Ik heb een aantal vragen over waterkoeling voor een systeemkast die ik zelf aan het ontwerpen ben. Het lijkt me handig eerst bepaalde dingen te weten zodat ik deze kan meenemen in mijn ontwerp (en dus niet 4 keer opnieuw hoef te beginnen).

Een paar vragen:

1. Hoe groot moet je radiator zijn om een Core i5 2500K @ 4,5GHz en een 660 Ti of 670 te koelen op water?
2. Krijg je problemen met lucht als je reservoir niet hoger is als je onderdelen in circuit? Mijn vader vertelde me een verhaal over vloeistofniveaus :?
3. In hoeverre moet je letten op de pompdruk en opvoerhoogte van een pomp?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 19:01
Ik zou minimaal een 360 rad nemen Meer is altijd beter
Lucht in je res zal je niet veel last van hebben als je pomp sterk genoeg is dan komt in 99 van de 100 gevallen al de lucht er uit mogelijk beetje wiebelen aan de kast

meeste pompen tegenworden zijn allemaal wel krachtig genoeg meschien een Ruwe schets van je kan en afmetingen dan krijgen wij ook een beter idee van hoe je het aan het plannen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Dankje voor je antwoord :)

Hierbij een paar sketchup plaatjes van ideeen die ik heb:

Kast word ongeveer 50x50 cm (kan iets meer worden)

Heb eigenlijk twee scenario's bedacht:

Voor beide geldt: die ronde buis is het reservoir, en achter die 3 koelergaten moet de radiator komen ;)

Radiator staand voorin de kast en het reservoir ernaast (rad hoger als res):
Afbeeldingslocatie: http://www.riqy-online.nl/wp-content/gallery/temp/test05.png

Radiator in zijkant van de kast met reservoir erboven (naast mobo)
Afbeeldingslocatie: http://www.riqy-online.nl/wp-content/gallery/temp/test02.png

[ Voor 10% gewijzigd door Riqy op 27-03-2013 23:32 ]

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13
Radiatoren houd je zo ver mogelijk verwijderd van je "innerlijke" warmte"
Ze willen warmte wegnemen, niet opnemen. En dat kunnen ze beide erg goed.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Bad Brains schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 23:30:
Radiatoren houd je zo ver mogelijk verwijderd van je "innerlijke" warmte"
Ze willen warmte wegnemen, niet opnemen. En dat kunnen ze beide erg goed.
Hoe bedoel je dat precies?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Je wilt ze zo ver mogelijk van de warme producten houden.
Ze scheiden warmte a via lamellen, maar nemen dus ook warmte op via deze lamellen.
Vandaar dat de laatste "echte" WC kasten een chamber hebben waar je 1 of 2 radiatoren kunt plaatsen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Dat is iets dat ik zeker ga meenemen in mijn ontwerp :)

Op basis daarvan lijkt het 2e ontwerp beter als de 1e ;)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
http://www.xtremesystems....0a24e7081be502ef440cc4ba4

Heel veel lezen, en dan als je hoofd vol zit. Opnieuw vullen met gedestilleerd water en PT nuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Even snel een plaatje gemaakt in paint op basis van het tweede ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://www.riqy-online.nl/wp-content/gallery/temp/test01.png

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Een tipje. Imho is het slimmer om het koude water uit de radiator eerst langs je cpu te laten gaan en dan naar je GPU. GPU kan meer hitte hebben en is over het algemeen heter. Hierdoor is het verschil tussen het water toch nog hoog genoeg voor een goede warmte afdracht, als het water al wat warmer van de cpu afkomt. Daarnaast heeft een GPU blok meer oppervlak waar het warmte afdraagt aan het water, daardoor is wat warmer water daar een minder groot probleem, dan als het warmere water bij de cpu komt. Daarom zou mijn insteek zijn om het koude water eerst langs de cpu te laten gaan. Dat blok is kleiner en het water heeft dus minder tijd om de warmte op te nemen. Een zo groot mogelijk verschil tussen de water temperatuur en het blok is daar dus wenselijk. Dat is even mijn redenering en ik het kan het fout hebben, maar ik zou zo mijn loop inrichten.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Gizzy schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:58:
Dat is even mijn redenering en ik het kan het fout hebben, maar ik zou zo mijn loop inrichten.
En dat heb je inderdaad fout. Het water is na ongeveer een half uur overal even warm en maakt de volgorde van componenten niet meer uit. Twee componenten hebben een vast plek en dat is dat het reservoir voor de pomp komt. Daarna maakt het niet meer uit hoe de volgorde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
Een tipje. Imho is het slimmer om het koude water uit de radiator eerst langs je cpu te laten gaan en dan naar je GPU. GPU kan meer hitte hebben en is over het algemeen heter. Hierdoor is het verschil tussen het water toch nog hoog genoeg voor een goede warmte afdracht, als het water al wat warmer van de cpu afkomt. Daarnaast heeft een GPU blok meer oppervlak waar het warmte afdraagt aan het water, daardoor is wat warmer water daar een minder groot probleem, dan als het warmere water bij de cpu komt. Daarom zou mijn insteek zijn om het koude water eerst langs de cpu te laten gaan. Dat blok is kleiner en het water heeft dus minder tijd om de warmte op te nemen. Een zo groot mogelijk verschil tussen de water temperatuur en het blok is daar dus wenselijk. Dat is even mijn redenering en ik het kan het fout hebben, maar ik zou zo mijn loop inrichten.
Op zich is je gedachte niet gek, maar wat hierboven al gepost wordt: de temp is vrijwel overal gelijk. De delta temp na een GPU of CPU is maar iets van 2 of 3 graden.

Zou je een hele trage pomp en een hele grote radiator hebben, dan zou je gelijk hebben hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door useruser op 28-03-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Even voor de duidelijkheid: ik wil een BTX indeling gaan gebruiken voor mijn kast, dus de CPU is in mijn tekening de onderste (eerste in het circuit), dus het water gaat eerst langs de CPU en dan naar de GPU ;)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16
Verschil in temperatuur m.b.t. in welke volgorde je de componenten zet is er zowat niet. Het verschil in vloeistof temperatuur tussen de warmste en koudste plek in de loop is misschien maar iets van 2 graden. Zoals useruser al aangeeft pompt de pomp de vloeistof zo snel rond dat het per onderdeel maar marginaal opwarmt gedurende 1 cyclus.

Het enige wat je uit veiligheidsoogpunt kunt aanraden is om het reservoir vóór de pomp in de loop te plaatsen, zodat de pomp veel minder snel/niet droog komt te staan (wat snel veel schade kan aanrichten aan de pomp).

@Riqy: voor jouw setup, om het waterkoeling rendabel/zinvol te maken, zou ik minimaal 3x120mm aan radiator oppervlak nemen. Hierbij moet gezegd worden dat ik dan ook minimaal voor een dikte van 45mm zou gaan. Meer is natuurlijk altijd beter. Mijn leidraad is ongeveer voor het minimale: 2x120mm voor de CPU en 1x120mm hier bij tellen voor elk component wat je aan de loop toevoegt. CPU + enkele GPU is dus 3x120mm, CPU + Crossfire/SLI minimaal 4x120 enzovoorts.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Moi_in_actie schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:45:
@Riqy: voor jouw setup, om het waterkoeling rendabel/zinvol te maken, zou ik minimaal 3x120mm aan radiator oppervlak nemen. Hierbij moet gezegd worden dat ik dan ook minimaal voor een dikte van 45mm zou gaan. Meer is natuurlijk altijd beter. Mijn leidraad is ongeveer voor het minimale: 2x120mm voor de CPU en 1x120mm hier bij tellen voor elk component wat je aan de loop toevoegt. CPU + enkele GPU is dus 3x120mm, CPU + Crossfire/SLI minimaal 4x120 enzovoorts.
Mijn keuze is gevallen op een 3x120 rad met een dikte van 60 of 65 mm zelfs, dus dat moet wel goedkomen dan :)

Hoe zit het verder met het materiaal van de rad en overige onderdelen? heb gelezen dat je problemen kan krijgen als je spullen niet van hetzelfde materiaal zijn?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Dat soort problemen zijn bij mij in ieder geval niet bekend. Het enige wat ik kan doen is wat advies geven m.b.t. goede radiatoren. In mijn pc zitten radiatoren uit de Alphacool Nexxxos reeks. Deze zijn volledig van koper (waar de meeste anderen van aluminium of een legering zijn) en ze behoren tot een van de best presterende radiatoren (zie b.v. deze review).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Mede door de review is mijn keuze kwa radiator wel duidelijk nu:

http://highflow.nl/radiat...60-full-copper-360mm.html

Alphacool Nexxxos UT60 360mm :)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

de volgorde in je loop maakt niet uit, zolang je pomp maar gevoed word door de reservoir die hoger zit dan de pomp. dat is alles waar je rekening mee moet houden.

verder moet je ervoor zorgen dat je geen aluminium componenten in je loop hebt zitten (aluminium lamellen mag wel, maar de chambers niet). alles (fittingen, blokken, res) moet van messing, nickel of koper zijn.

dat is zon beetje alles dat je moet weten. en imo vind ik dat 360 niet de sweetspot is voor koeling. mag wel iets meer tenzij je een dikke rad (60mm) gaat gebruiken zoals je al hebt vermeld.

verder al nagedacht over de slangen?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
nee nog nietecht over de slangen nagedacht, maar heb me wel laten vertellen dat eigenlijk alles boven de 1/4 inch "overbodig" is omdat de maten van je koppelingen niet groter zijn (correct me if im wrong)

Zijn er verder nog dingen waar ik kwa pomp en overige componenten rekening mee moet houden?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Haunting_Spirit schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:02:
[...]
En dat heb je inderdaad fout. Het water is na ongeveer een half uur overal even warm en maakt de volgorde van componenten niet meer uit. Twee componenten hebben een vast plek en dat is dat het reservoir voor de pomp komt. Daarna maakt het niet meer uit hoe de volgorde is.
Ok thnx voor die opheldering. Ik heb mijn loop nog niet eens draaien maar wordt ook een puur cpu loop. Wel handig voor de toekomst om dit te weten.

Heeft het dan nog wel zin om het volgende te doen, wellicht ook interessant voor de TS. Radiator -> CPU -> Radiator GPU of maakt dat dus niks uit voor wat betreft temps met de volgende volgorde Radiator -> Radiator -> CPU -> GPU?

Ik heb trouwens zelf een Thermochill PA120.2 met GTAP-15s in Pushpull.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Riqy schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:59:
nee nog nietecht over de slangen nagedacht, maar heb me wel laten vertellen dat eigenlijk alles boven de 1/4 inch "overbodig" is omdat de maten van je koppelingen niet groter zijn (correct me if im wrong)

Zijn er verder nog dingen waar ik kwa pomp en overige componenten rekening mee moet houden?
wrong.
van het blok of radiator heeft meestal 1/4" schroefgaten voor de fitting. dat houd dus in dat je fitting 1/4" schroefdraad nodig heeft (wat de meeste hebben, kan je wel blind kopen denk ik). de fitting mag aan de andere kant zo dik zijn als je zelf wilt. een veel voorkomende slang is 3/8", maar maten die ook voorkomen zijn 7/18" en 1/2". (dit is allemaal ID, inner diameter. de OD, outer diameter, is allemaal standaard per ID maat)

veel voorkomende buizen zijn masterkleer en tygon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
maar mijns inziens hebben dikkere slangen geen of weinig nut omdat de vloeistof doorvoer sowieso belemmerd wordt door de dikte van de fittingen (die 1/4 inch zijn)? of zie ik dat verkeerd?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Riqy schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:51:
maar mijns inziens hebben dikkere slangen geen of weinig nut omdat de vloeistof doorvoer sowieso belemmerd wordt door de dikte van de fittingen (die 1/4 inch zijn)? of zie ik dat verkeerd?
in een dikke buis word evenveel water vervoert als in een dunne buis, alleen stroomt het water minder snel in een dikkere buis dan een dunnere. maar nog steeds evenveel water gaat er doorheen.

een dikke buis heeft minder flow nodig, maar heeft ook bijna geen druk. dunne buis heeft veel flow nodig, maar heeft een hogere druk.

het maakt in de praktijk zeer weinig uit. het feit dat blokken en dergelijke 1/4" gebruiken, is zodat het water daar sneller stroomt (want dingen worden sneller koud als je het in snel lopend water houd).

het is puur wat je mooi vind staan, en of je pomp de flow wel haalt (wat vaak wel het geval is)

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 28-03-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
- minimaal 240 rad nodig, ik zou hier voor 360 of meer gaan
- volgorde componenten maakt niet uit
- reservoir wel voor de pomp zetten, al dan niet met een pomptop
- slangdikte is kwestie van smaak
- let bij keuze radiator op soort rad: sommige rads zijn ontworpen voor low rpm fans sommige voor high rpm (of ertussenin)
- neem voor de CPU een goed koelblok, de warmteoverdeacht CPU naar het water is vaak de beperkende factor
- pomp: d5 of een 350/355/35x, dan zit je altijd goed.

Succes! Leuk die custom cases!

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Boefmans schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 07:11:

- neem voor de CPU een goed koelblok, de warmteoverdeacht CPU naar het water is vaak de beperkende factor
- pomp: d5 of een 350/355/35x, dan zit je altijd goed.
Heb je adviezen voor goede cpu blocks? Moeten deze ook van koper zijn aangezien de radiator die ik wil gaan gebruiken dat is?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 11:05
Ik sla hier erg veel tekst over maar:
Je hebt je radiator + fan setup onderaan je loop staan.
warmte gaat immer naar boven (als ik mij niet vergis).
Een loop die op de hoogste punt afkoelt lijk me dan het efficiënts en daarna het koele water weer naar onder pompt om daarna de warmte weer omhoog te laten vloeien.
In plaat van anders om, waar je dus het warme water naar beneden drukt, wat dus omhoog wilt. en het koude water dus boven uit laat stromen....???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Koolance370 (of nu de 380).
Ek heeft ook goede blokken. Reken wel op serieus geld dan :) 80 euro oid ben je zo kwijt.
Meeste blokken zijn koper overigens,

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Mipje schreef op zondag 31 maart 2013 @ 05:59:
Ik sla hier erg veel tekst over maar:
Je hebt je radiator + fan setup onderaan je loop staan.
warmte gaat immer naar boven (als ik mij niet vergis).
Een loop die op de hoogste punt afkoelt lijk me dan het efficiënts en daarna het koele water weer naar onder pompt om daarna de warmte weer omhoog te laten vloeien.
In plaat van anders om, waar je dus het warme water naar beneden drukt, wat dus omhoog wilt. en het koude water dus boven uit laat stromen....???
Ook dit scheelt zowat niets. Zoals ik al eerder aangaf is het verschil in watertemperatuur tussen de koudste en warmste plek in de loop hooguit 1 of 2 graden, als het niet minder is. Het water stroomt veel te snel en warmt per cyclus zo weinig op dat je het niet zult merken.

Wat betreft de CPU blokken, daar zijn redelijk wat keuzes. EK heeft een paar goede blokken zoals de Supremacy of de Supreme HF, de hierboven genoemde blokken van Koolance zijn ook erg goed. Zelf gebruik ik een XSPC Raystorm die qua performance tot de top behoort. Ik heb de "normale" Raystorm, er is ook een full-copper versie die ook niet alleen een koperen onderkant heeft maar dus volledig van koper is. Scheelt in temperaturen niet heel veel, ongeveer 1 graden volgens deze review. Zie ook deze reviews van de full copper Raystorm.

Pagina: 1