Laptop accu "disablen"

Pagina: 1
Acties:

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11 14:05
Beste Tweakers,

Ik heb een Medion Akoya s4216 met een extra accu module. Deze is in de dvd drive bay bevestigd en zit vast met een schroefje.

Om de levensduur van mijn accu's optimaal te houden wil ik deze niet belasten wanneer dit niet nodig is (dus gebruik maken van netstroom indien mogelijk). Nu kan ik de accu module in de drive bay nogal lastig verwijderen.

Is er een manier dat ik het gebruik van de accu module in de drive bay kan uitschakelen, om zo alleen van netstroom gebruik te maken?

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-11 21:02
Realiseer je wel dat accu's buiten gebruik (lees: leeg) harder achteruit gaan of zelfs onherstelbaar beschadigd kunnen raken. Af en toe op- en ontladen is echt een must om de conditie op peil te houden.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:42

Quad

Doof

Je accu buiten gebruik op 40% niveau en in een koele omgeving houden is de beste manier.

Maar moet zeggen dat meningen hierover heel erg kunnen verschillen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• IngamerX
Het lijkt mij logisch dat een combinatie van laden en gebruiken zwaar kan zijn voor een accu. Als ik in het weekend thuis zit in plaats van in de trein vind ik het ook raar om continu de accu op te laden, snoer weer los te koppelen, op de accu werken, accu weer leeg, lader er weer in. Dan heb ik in een weekend zo 2 a 3 keer onnodig de accu's opgeladen.

Het is niet zo dat ik dan de accu's in het stof leg, ik gebruik ze intensief, daarom zoek ik een manier om die dingen niet keihard uit te putten.

Sowieso vraag ik me af of het uitschakelen van accu's mogelijk is. Want het is onpraktisch om de accu er uit te halen. Ik kan me ook voorstellen dat het niet goed is voor de aansluitingen om deze bloot te leggen. Een softwarematige oplossing is wel zo gebruiksvriendelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door IngamerX op 28-03-2013 00:46 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
IngamerX schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 00:42:
Het lijkt mij logisch dat een combinatie van laden en gebruiken zwaar kan zijn voor een accu. Als ik in het weekend thuis zit in plaats van in de trein vind ik het ook raar om continu de accu op te laden, snoer weer los te koppelen, op de accu werken, accu weer leeg, lader er weer in. Dan heb ik in een weekend zo 2 a 3 keer onnodig de accu's opgeladen.

Het is niet zo dat ik dan de accu's in het stof leg, ik gebruik ze intensief, daarom zoek ik een manier om die dingen niet keihard uit te putten.
Wat jij nu doet is de accu uitputten. Wanneer een accu opgeladen is, wordt deze niet meer gebruikt tot jij de adapter los koppelt. Het is een mythe dat accu's, wanneer ze aan netstroom hangen, kapot gaan en belast worden. Juist het ontladen is slecht voor een accu en daarmee gaat er een cyclus verloren. Accu's hebben maar een aantal cyclus en daarna is het over en uit met de accu.

Het is enkel slecht voor de accu om aan warmte te worden blootgesteld. Daarom worden accu's, wanneer niet gebruikt, koel bewaard. Niet om ze van het stroom af te halen.

Wat jij dus wil heeft 0,0% nut.
tonschong schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 23:14:
Realiseer je wel dat accu's buiten gebruik (lees: leeg) harder achteruit gaan of zelfs onherstelbaar beschadigd kunnen raken. Af en toe op- en ontladen is echt een must om de conditie op peil te houden.
Geheel ontladen is juist slecht. Wat jij vertelt is ook weer een mythe maar ontladen kan de accu onherstelbaar beschadigen waardoor cellen kunnen uitvallen en de capaciteit achteruit gaat. Geheel ontladen wordt alleen aangeraden om de accu te kalibreren, wat enkel dient om het juiste percentage aan capaciteit in het OS aan te geven. De accu wordt er niet beter op.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Accu's en Laptops en DC-DC circuits hebben gewoon een flinke bak slimme componenten om er juist voor te zorgen dat jij niks hoeft te doen. Ze laden zelf correct op, ontladen zelf op de correcte manier en zorgen zelf voor optimale levensduur. Daar kan jij helemaal geen enkele controle op uitoefenen.

• IngamerX
Conclusie: laptop met accu erin langdurig aan het stroom hebben hangen is niet nadelig voor de levensduur van de accu?

En laptop gebruiken terwijl accu op wordt geladen hetzelfde verhaal?

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
IngamerX schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:25:
Conclusie: laptop met accu erin langdurig aan het stroom hebben hangen is niet nadelig voor de levensduur van de accu?

Het is inderdaad niet slecht. Enkel de hitte die door de laptop ontstaat is nadelig voor de levensduur, maar daar kun je vrij weinig aan doen als de accu niet uit het laptop te halen is. Enkel zorgen dat de accu koel blijft door een koelmat onder de laptop te plaatsen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18
IngamerX schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:25:

Er vanuit gaande dat de accu een beetje fatsoenlijk is ontworpen, nee.

TheS4ndm4n#1919

• IngamerX
Nou thx jongens, wel fijn om dat te lezen, bedankt voor jullie feedback. Hoef ik me daar niet druk om te maken. d:)b

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:53
RocketKoen schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:52:
Er vanuit gaande dat de accu een beetje fatsoenlijk is ontworpen, nee.
Heb je dan een andere verklaring voor mijn observatie dat de gemiddelde laptop die je enkel aan het netsnoer gebruikt zonder dat netsnoer het nog geen 3 minuten uithoudt?

Zo'n zelfde, even oude laptop die wel regelmatig 'mobiel' is gebruikt werkt nog vrolijk een uur door op de accu..

Mijn ervaring is dat een laptop enkel op netsnoer gebruiken echt killing is voor de accu.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:42

Quad

Doof

Mijn ervaring is dat mijn laptop het nog steeds na bijna 2 jaar alleen maar netsnoer het nog steeds gemakkelijk 2 uur volhoudt op middelmatige settings.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Paul schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:50:
[...]
Heb je dan een andere verklaring voor mijn observatie dat de gemiddelde laptop die je enkel aan het netsnoer gebruikt zonder dat netsnoer het nog geen 3 minuten uithoudt?
Accu moet opnieuw gekalibreerd worden, zie je vaak bij mensen die de accu amper gebruiken.

Maar zoals altijd zit er nogal veel verschil in kwaliteit, de ene accu is de andere niet. Maar Li-ion accu's zoals iedereen al zei hebben een beperkt aantal laad/ontlaad cycli. Als je hem niet laad/ontlaad wordt die (mits niet te warm) gewoon niet minder, in een moderne laptop (waar de accu niet bij de warme delen van de laptop zit) is dus geen probleem.

Als je een NiCd accu in je laptop hebt zitten is het een ander verhaal. Die heeft wel last van het geheugeneffect, dus die maar half ontladen voor het laden is niet aan te raden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1