Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Een tijdje terug heb ik m'n masterpapiertje gekregen. Nu ben ik als programmeur aan het werk. Alleen bevallen twee dingen mij slecht. Ten eerste: het weinige contact met de buitenwereld (ik kom op m'n werk, ga de kamer met nerds in, doe m'n werk en ga naar huis). Ten tweede, en dat vooral: het fysieke ongemak dat ik onvervind door 40u/week computeren. Daardoor vroeg ik mij af: zijn er baantjes op niveau waar werken achter de computer enigszins te vermijden valt?

Alvast vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja die zijn er, denk aan informatie-analyse, ontwerp, architectuur, project/release management etc.
Wat zou je willen en wat anders kun je naast dev?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Programmeren zonder computer is best lastig :) Tenzij je productie machines / vliegtuigen etc. ook kan helpen aan een nieuwe /betere routine. Het werken achter een bureau moet je aanleren heb ik gemerkt de eerste weken ben je helemaal kapot als je thuis komt van alles wat op je af komt. En altijd zorgen dat je ergonomisch werkt, dit verminderd stress. Dus monitor en stoel op de juiste hoogte en afstand van het scherm, alles voldoende op maat. Laat de ramen een stukje open en zorg dat er natuur licht binnen kan komen helpt ook. Zorg ook dat je niet op een plastic stoel zit maar het liefst zo een van 3600€/st., ja het kost wel wat maar een hernia zit niemand op te wachten & houd je rug zo recht mogelijk (zonder forceren). Nerds zijn ook mensen en vaak gaan zelfs niet rokers eff mee om een luchtje te scheppen als ik op pauze ga, heel gezellig allemaal en zo leer je ze ook van een andere kant kennen. Ga lekker een stuk wandelen ofzo en verken je werk omgeving fysiek. Dit is soms wat lastiger als helpdesk nerd bv. in een productie omgeving maar er moet voldoende ruimte hiervoor zijn en vaak word hier wel rekening mee gehouden. Neem een telefoon mee als je buiten bent zodat je voor spoed altijd te bereiken bent en installeer WoW of halflife op je werk PC als ‘stress reliever’ maar maak het ook weer niet te bond dat je aan het eind van het jaar maar 1 velletje getypt hebt :) Misschien is 1 á 2 dagen thuis werken per week haalbaar en kan je dagdelen werken of bestaat er iets als ATV. Ook heb je soms wekelijks besprekingen of curcusen en mag je weer rond dwalen in je bedrijf, maar ook in die ruimtes zorg voor voldoende zuurstof want een brein zonder O2 is een waardeloos ding. En zorg altijd voor voldoende vitamientjes / eten en drinken van enige kwaliteit. Sommige kunnen het jaren lang vol houden, sommige niet en die krijgen dan een burn out syndroom of erger, echter staat er voor de hoger opgeleiden een leuk salaris tegen over waar je ook je privé leven mee in stand kan houden of uit breiden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Belangrijkste vraag: Is het werk zelf leuk genoeg? De fysieke ongemakken kun je hopelijk beperken of weghalen (goede ergonomische werkplek!). Het contact met anderen is iets wat je wel in je baan moet vinden, dat wordt misschien iets meer in een 'babbelende' rol instromen?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:18:
Dag,

Een tijdje terug heb ik m'n masterpapiertje gekregen. Nu ben ik als programmeur aan het werk. Alleen bevallen twee dingen mij slecht. Ten eerste: het weinige contact met de buitenwereld (ik kom op m'n werk, ga de kamer met nerds in, doe m'n werk en ga naar huis). Ten tweede, en dat vooral: het fysieke ongemak dat ik onvervind door 40u/week computeren. Daardoor vroeg ik mij af: zijn er baantjes op niveau waar werken achter de computer enigszins te vermijden valt?
Misschien kan je dit met je manager bespreken en dan werk gaan doen waarbij je af en toe bij klanten op locatie werkt, of bijvoorbeeld meer met klanten samenwerkt in andere functies (zie hierboven)? Verder denk ik dat een hoop van de functies die hierboven genoemd worden toch veel computerwerk met zich meebrengen, dus dat wordt een lastig verhaal. Vindt je het wel leuk om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als je analytisch en wiskundig sterk bent kan ook de financiële sector wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Probleem blijft dat je wel wat anders dan programmeren kan doen, maar ook in de financiele sector, ontwerp, architectuur, etc, zal je voornamelijk achter een computer werken. In sommige banen kan je meer overleg met andere hebben dan in andere banen, maar in bijna allemaal zal je primair achter een computer zitten.

Oftewel je zal toch iets aan het fysieke ongemak moeten doen. Een goede stoel hebben is belangrijk (hoeft niet per sé een hele dure stoel te zijn, maar hij moet voor jou gewoon goed zitten), zorg dat beeldscherm op de juiste hoogte staat, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:10

Mfpower

In dubio

Been there, ben het onderwijs in gegaan. Geen spijt van gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een van de dingen waar techneuten traditioneel slecht in zijn is communiceren. Mocht je daar beter in zijn, maak er gebruik van: kom uit dat hok met nerds en ga praten met je interne opdrachtgevers.

Daar bereik je drie dingen mee:
- je bent fysiek op pad, je komt uit dat hok
- je bent zichtbaar voor anderen in het bedrijf waardoor ze aan jou gaan denken bij nieuwe/andere klusjes (die misschien niet allemaal op code kloppen neerkomen)
- al lukt dat niet, door de opdrachtgevers en opdrachten beter te kennen kun je efficienter coden met oplossingen die beter aansluiten bij wat zij nodig hebben

Ik heb trouwens last van omgekeerde. Ben een engineer die formeel grootste deel van de tijd zou moeten testen en rapporten schrijven. In plaats daarvan zit ik soms hele dagen back-to-back in vergaderingen. Gelukkig heb ik erg afwisselend werk en veel van m'n planning zelf in de hand. Als het even nodig is neem ik een dagje om weer eens de handen vuil te maken. Morgen wordt zo'n dag, veldwerk van ons moederbedrijf over doen, maar dan goed, om hun foute conclusies onderuit te halen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Met WO Informatica zou dat makkelijk moeten lukken.
Noork schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:37:
Ja die zijn er, denk aan informatie-analyse, ontwerp, architectuur, project/release management etc.
Wat zou je willen en wat anders kun je naast dev?
Dit dus.

En wat dacht je van consultancy? Kom je elke week wel ergens anders. Zeker met een Master op zak, zijn er vast fancy consultancy bureaus waar je kunt werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 28-03-2013 08:01 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Een stoel van 3600 euro zal niet een uitkomst bieden.
Het zelfs zo dat wanneer je die optimaal afstelt, er spierverzwakking kan optreden. Bepaalde delen van je lichaam krijgen dan zoveel ondersteuning dat spieren minder hoeven te werken.

Ergonomie blijft desondanks wel belangrijk.

In hoogte verstelbare tafel, dat je zo nu en dan kunt staan. Een ordinaire fitnessbal om een tijdje op te zitten. Die hebbebn we overigens in de keuken/kantine staan als je een boterham gaat eten. Daarnaast heb je in hoogte verstelbare zadels. Zijn stoelen zonder rugleuning.

Richt je werkplek ook in zoals jij het wilt zonder dat het bedrijfspolicy in de weg staat. Zo staan hier bij ons planten, eentje heeft een bonsai-boompje, een aquarium met verschillende vissen. Kleinschalig, persoonlijk en je merkt het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik vraag me af op welke basis je je studie hebt gedaan ? Heb je er wel echt interesse in of ben je een brood-werker ?
Klinkt stom ,maar ik vraag dat omdat je werkomstandigheden voor je als verrassing lijken te komen...
Ik bedoel elke "computer-gek"of nerd, zit allang vele uren per week achter zijn/haar pc, dat zou al geen fysieke ongemakken meer op moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Waar ik in geinteresseerd ben is wat je interesses en motivaties waren om WO informatica te kiezen. Had je andere verwachtingen bij het werk dat je nu doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Tja, bij mij was in eerste instantie de motivatie ook niet om in de IT terecht te komen, maar om beter beslagen ten ijs te komen voor politie inspecteur... Primair een diploma halen, deze richting paste het best bij me. Automatisering bleek wel een goede keuze. Als je weinig achter het beeldscherm wilt zitten, ga iets coördinerends doen of zorg ervoor dat je requirements verzamelt met workshops ofzo.

Met wie werk je samen, maar zit niet in jouw nerdkamer?

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De hoeveelheid nerds die ik tegenkwam viel me altijd wel mee moet ik zeggen, maar nu ben ik er misschien zelf ook 1 :+ Je moet het ook treffen in ieder geval. Ik zat jaren lang op kantoor met allemaal mensen waarmee je na je werk een biertje ging drinken. Mensen die in enkele gevallen goede vrienden zijn geworden, ook nu ik er al lang niet meer werk.

Switch anders eens van baan. Wees intelligent, en selecteer bedrijven die sociaal overkomen op de werkvloer: als ze jou willen aannemen, vraag dan in welk team je terecht zou komen, en ga jezelf daar laten voorstellen.

Mijns inziens heb je het gewoon niet getroffen met je collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus voor het late antwoord, in mijn vrije tijd leef ik ook computer-arm ;) Bedankt voor jullie reacties.

De term "nerds" bedoelde ik niet negatief (ik zie mijzelf ook als nerd). Mijn collega's, en ik, zijn van het type nerd dat om xkcd lacht maar niet in Klingon met elkaar spreekt (om maar wat te noemen). Ik kan het goed met ze vinden.

Ooit ben ik informatica gaan studeren omdat ik voor m'n plezier programmeerde. En veel ook. Maar dat is veranderd.

Ik ga jullie reacties overdenken. Met het advies om het fysieke ongemak aan te pakken ben ik het absoluut eens.

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bijna willen stellen dat het maar de vraag is of je wel op niveau werkt als je als WO-informaticus het merendeel van je tijd achter een computer doorbrengt. Natuurlijk zijn er uitdagende programmeerbanen en kan programmeren leuk genoeg zijn om als WO-er jaren aan te besteden, maar laten we eerlijk zijn: computers zijn voorspelbaar ;) Grote, zoniet grotere, uitdagingen zitten in het werk daaromheen. Uitvinden wat het precies is wat een klant van je wil, werkelijk en tot in detail begrijpen wat het proces is dat je wil automatiseren, daar een innovatieve oplossing bij bedenken, het op een harmonieuze wijze voorstellen en doorvoeren van veranderingen in dat proces, mensen enthousiasmeren en motiveren voor deze wijzigingen, beren op de weg zien aankomen en omzeilen, nazorg bieden en toekomstbestendigheid garanderen. Dit alles vereist geen intensief computergebruik. Als WO-ICTer heb je alle technische bagage die je nodig hebt om in (project)management op het gebied van ICT een carriere te beginnen, verder heb je alleen durf, bereidheid om aan jezelf te willen werken en enig politiek talent nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 12:00 ]

Pagina: 1