Toon posts:

checklist voor slechte internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

sinds een tijdje is de snelheid van mijn internet verbinding zeer traag:

ik heb de volgende internetverbinding:
Dommel cityconnect lite
24 mbps down.

vroeger kon ik snelheden tot 2.5 MB/sec halen, (+/- 20 mbps). ik woon in het centrum van antwerpen... dus dat leek mij prima

als ik een speedtest doe op www.speedtest.net kom ik op een

2.75 Mbps. (dus +/- 350 MB/sec)
Dat vind ik wat weinig. ik kan leven met een snelheid van 1.5MB/sec .

Ik heb al contact gehad met mijn ISP, en die zeggen dat alles in orde is aan hun kant.
(dat zegt niet veel, ik ga er van uit dat ze enkel even de db hebben gemeten op de lijn.)
Ik heb de firmware van mijn adsl router dlink dc 224 geupdate
zij willen dat ik mijn verbining met een andere adslmodem test, om zeker te zijn dat het niet intern zit
In mijn router zie ik de volgende info:
Port status:
- connected
- Adsl 2+
- downstream: 3176 kbps
- Noise margin downstream: 39 db
- Attenuation downstream 15 db
mijn adsl setting is "Open annex type and follow DSLAM setting"
ik heb mijn adsl encapsulation op 1483 bridged IP LLC gezet, omdat dat het enige is dat werkt. (moet iig bridged zijn)

Nu mijn vraag:
hoe kan ik mijn intern netwerk nagaan? Is er een methode om na te gaan hoe snel ik gegevens over mijn lijn kan steken, zonder een tweede LAN kabel te trekken? ( ik zit 3 verdiepingen hoger dan mijn modem en ik heb momenteel geen LAN kabel voorhanden om even een tweede te trekken)
zijn er een aantal instellingen die ik kan nakijken?
Als ik naar de gegevens van mijn portstatus kijk, denk ik dat het aan de verbinding tussen mijn ISP en de modem ligt? of zie ik dat verkeerd?

heeft iemand wat meer ervaring met die gegevens (of een linkje) zodat ik niet blind hoef te zoeken?

ps:
Ik heb intussen een oude ADSL modem liggen, (15 jaar oud of zo) maar die krijg ik niet aan de praat. Als ik mij goed herinner moetst ik met die modem mijn protocol manueel in mijn windows configureren. in windows 2000 prof werkte dat niet zonder een soort dailing programma, ik heb nu windows 7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2013 20:50 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:57
Je had effectief ongeveer 20Mb/s en dat is ingezakt. Is de snelheid ingezakt nadat je een ander modem bent gaan gebruiken?

Jouw huidige modem rapporteert dat deze met 3176 kb/s verbindt. Ervan uitgaande dat aan de kant van Dommel er niets veranderd is raad ik aan alles aan jouw kant na te lopen.

Met een ander modem testen is een goede eerste stap. Als dat niet oplevert loop dan de bedrading en splitter (als die er is) eens na en kijk wat er dan gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, maar ik dacht... als mijn modem 3 mbps rapporteert, ligt het dan niet logischerwijze aan de modem of aan dommel?

de modem is niet veranderd trouwens...

ik heb nu net een laptop mee... ik zal eens kijken hoe mijn verbinding is als ik die rechtstreeks aan de modem hang

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 19:19
Je verbinding is op 3Mbps gezet door het modem. Wat je LAN daar achter doet maakt niet zoveel uit.
Nu kunnen er 2 problemen zijn.
1) Je modem. Hij kan stuk zijn, of je hebt iets aan de instellingen verkloot.
2) De lijn. Oftewel je telefoonkabel tussen je ISRA punt en je modem. Maar als je modem in de meterkast staat is die kans klein. Dan kan de lijn ergens anders tussen je huis en de centrale beschadigd zijn of een hoop storing oppikken.

Geeft je modem niet meer informatie over de lijn?
Ik kan bvb dit zien:
noise margin upstream: 29 db
output power downstream: -12 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 14 db
output power upstream: 10 db
attenuation downstream: 12 db
loop length is 340m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled