Advies Synology NAS (oa stream/download/tablet)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik ben me aan het verdiepen in twee zaken, een NAS en een tablet voor thuisgebruik. Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand van jullie een paar goede tips of ervaringen hebben welke mij kunnen helpen met mijn keuze.

Ik heb momenteel een desktop en notebook (windows), een paar externe USB3 schijven, een MED500X mediaspeler en een smartphone (android). Ik gebruik de desktop om films e.d. te downloaden middels torrent/nieuwsgroepen. Op de desktop staat muziek en foto's, op de mediaspeler staat muziek en film, de externe schijven gebruik ik voor back-up en mobiliteit.

Ik zit aan een Synology NAS te denken omdat ik er veel goeds over hoor en ik d.m.v. een NAS mijn gegevens centraal kan houden en bereikbaar vanuit diverse apparaten; en ook buitenshuis via internet. Als ik het goed heb kan ik ook vanuit zo'n NAS via de MED500X naar mijn TV streamen. Het zou ook wenselijk zijn als ik naar een (toekomstige) tablet kan muziek EN films/series kan streamen. Ik wil de NAS dan ook gebruiken als downloadstation (scheelt een hoop energie vergeleken met een desktop).

Ik heb begrepen dat van de 2-bays de DS212 niet meer verkrijgbaar is; de DS212+ gaat het niet worden, dan al eerder de DS213 omdat deze nieuwer is. Omdat ik ook een externe schijf als back-up kan gebruiken is een 1-bay DS112 (of +) wellicht ook een optie.

Vragen:

1) Zover ik begrijp is de CPU of ARM of Power met deze modellen. Ik zie vaker de app PLEX voorbij komen voor het "ideale" videostreamen, maar dat deze het vooral van Intel CPU moet hebben en pas sinds kort werkt met ARM.Ik neem echter aan dat ik niet de enige ben die wil videostreamen met z'n tablet i.c.m. een Synology NAS. Werkt het goed, ook zonder Intel CPU? Zijn er goede alternatieven voor PLEX?

2) Is er echt zoveel verschil tussen een DS112, DS112+ en een DS213 in snelheid om de ene of de andere te nemen wanneer ik de NAS o.a. wil gebruiken voor torrent/nieuwsgroep downloads en voor het streamen? Ik heb geen gevoel bij de "beperkingen" of dat ik zelfs met de "snelste" moet kiezen tussen download OF streamen.

3) DS112, DS112+ en DS213. 2-bay heeft als voordeel dat ik er nu een 2TB HDD in kan stappen en mocht ik het straks nodig hebben er nog eentje bij kan doen. Maar heeft het buiten dat nog meer echte meerwaarde om voor een DS213 te kiezen? Of krijg ik met een DS112 (of +) meer waar voor mijn geld?

4) Qua tablet wordt het waarschijnlijk een iPad-retina wifi (najaar 2012), een Nexus of een Galaxy Tab3 Plus (neem aan dat dat een redelijke wordt). Heeft een iPad (iOS) of een Nexus/Tab (Android) meer te bieden m.b.t. een NAS (foto's, video). Hmm... zie nu dat DS Video van Synology zelf alleen voor iOS is.

5) MED500X en een DSxxx NAS. Klopt het inderdaad dat ik prima kan streamen? Ja, de MED500X heeft een eigen HDD, maar daar wil ik films opzetten voor kids; eindeloos kijken. De NAS krijgt naast archivering meer verloop (download-kijk-wis).

De DS112J valt af. De DS212 is blijkbaar niet meer te krijgen.

Heel wat vragen, maar met die ARM, PLEX, Goodplayer, DSxxx modellen en zaken aangaande mediaspelers, tablets e.d. op fora begint 't me wat te draaien of hetgeen ik voor ogen heb gaat werken 8)7

[EDIT] En vanzelfsprekend alvast hartelijk dank voor de hulp _/-\o_