Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-12-2022
Mijn systeem is redelijk up-to-date, en een maandje terug heb ik besloten wat nieuwe onderdelen aan te schaffen en in te bouwen. (o.a. Samsung 840 series Pro(!) 128GB SSD). Iets wat natuurlijk niet tot problemen hoeft te leiden!

Na de Win7 (64bit) setup (die ik daarvoor ook al gebruikte) ging het al snel fout. Ik was de eerste programma's aan het installeren maar opeens bevroor het scherm. Niets (nee, écht niets) werkte. Ik drukte de reset-knop in, en de computer startte netjes opnieuw op, en we gingen verder, hopende dat dit een eenmalig foutje was..

Dit bleek niet zo te zijn. In de eerste 4 uur dat mijn computer liep is hij ongeveer 8x vastgelopen op deze manier. In de Logboeken (gebeurtenislogboeken van Windows) vond ik dat de fout op kritiek niveau de 'Kernel-Power' was. Dit is de foutmelding die gegenereerd wordt door het indrukken van de reset-knop, en dit is dus niet vreemd.
Het viel op dat steeds een tijdje voor die kritieke melding een 'fout' optrad. Deze fout werd WMI genoemd, en Google heeft me geholpen van deze problemen af te komen.

Het ging een dag goed.

Daarna een andere foutmelding (ik heb het nog steeds over dezelfde vastlopers). Hier ging het om een onderdeel van AVG wat problemen zou veroorzaken bij bepaalde settings.

AVG uninstalled. Het ging weer even goed.

Nu wordt het toch echt vervelend, want het stopt niet. Je kunt je voorstellen dat ik blij ben met een reset-knop, en niet alleen een aan-/uit-knop ;)
De vastlopers blijven komen op 'random' momenten. Vaak (eigenlijk altijd) bij het opstarten 1 of 2 keer, en dan na een willekeurige tijdshoeveelheid.

Wat al gedaan:
-Omdat geheugen vaak de gekste problemen kan opleveren heb ik een Memtest (gewoon Windows Geheugencontrole) uitgevoerd. Geen fouten.
-WMI verwijderd. Bleek niet van essentieel belang.
-AVG verwijderd. Een beetje tweaker weet waar hij op klikt. Ik hoop mezelf tot deze groep te mogen rekenen ;)

Misschien de SSD? De problemen zijn er pas sinds ik deze SSD heb. Zou de SSD problemen als deze kunnen veroorzaken?

[ Voor 0% gewijzigd door WySeguy op 27-03-2013 19:59 . Reden: 164 bit Windows was de andere DVD denk ik ;p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Draai eens memtest86+ :)

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 27-03-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
Mag ik vragen waarom je de 86+ versie aanraadt?

Ik heb nog nooit een memtest gedraaid, behalve de inferieure windows memtest, en weet niet eens hoe het moet (sorry ;s ).
mt130.exe op lege (geformatteerde) usb, en booten? via bios? gewoon vanaf pc runnen?
Als ik het programma vanaf mijn pc probeer te runnen (via windows) komt de melding dat ik op een 64-bit systeem werk, en dus geen 32-bit programma's moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Neem dit anders eerst even volledig door; Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
Dat had ik even gauw doorgenomen, en ik weet dat het probleem eigenlijk wel bij de SSD moet liggen.
De memtest is voltooid. 100% voltooid met 0 errors.

Quote: "Misschien de SSD? De problemen zijn er pas sinds ik deze SSD heb. Zou de SSD problemen als deze kunnen veroorzaken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Hoe lang heb je hem laten draaien (hoeveel passes?)? Is je SSD trouwens up-to-date ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26
Wat voor moederbord bezit je? Volledige specs zijn eigenlijk altijd nodig voor een goed advies.
Ik ken niemand met een werkende glazen bol.

Op welke SATA poort zit je SSD aangesloten? Het beste is om de Intel of AMD native poort te gebruiken en niet een additionele SATA3 controller.
Sterker nog; een native SATA2 controller is sneller/betrouwbaarder dan een een additionale SATA3 controller.

Vergezocht maar het kan zelfs een slechte SATA kabel/connector zijn, minuutje werk om deze om te wisselen.
Perkouw schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:37:
Is je SSD Firmware trouwens up-to-date ?
Helemaal mee eens, dit is makkelijk te checken met de bijgeleverde Samsung Magician Software.

[ Voor 7% gewijzigd door Zanac-ex op 28-03-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
De SSD is up-to-date inderdaad.

De SSD zit in de 1e poort (met dus nummer 1) van de vier in mijn moederbord. Dit zijn allen 6GB/s poorten, dus geen SATA3.

Het slechte-kabel-verhaal klinkt inderdaad wat vergezocht omdat de kast toch behoorlijk stil staat tijdens het draaien. Bepaalde standaardtijden voor freezes zijn DIRECT na het opstarten (na ongeveer 2 seconden bureaublad) maar ook op random momenten. Echt random. Dit zegt ook al dat het niet de kabel kan zijn. (Hoe dan ook, ik zal het even verwisselen..)

Mijn moederbord is de MSI 890GXM-G65. (pricewatch: MSI 890GXM-G65)

Zou het uit kunnen maken dat mijn SSD in een bracket voor HDD's ligt, en niet in een speciaal SSD-slot geschroefd zit? Ik heb er geen bracket bijbesteld, en zo dus (stabiel) neergelegd.

@Zanac-ex: Vervelend dat je glazen bol niet werkt, toch bedankt voor je reactie ;)

Hier een link naar mijn inventaris voor producten/specs:
gallery: WySeguy

[ Voor 9% gewijzigd door WySeguy op 28-03-2013 15:08 . Reden: Niet alleen bij opstarten freezes | Inventaris add ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

ik zou die ssd ook heel erg verdenken
heb het al 2x meegemaakt met Crucial SSD's met de fameuze 5000 uur bug.
Nu is dit een geheel andere ssd natuurlijk maar de problemen die jij omschrijft zijn akelig identiek waardoor ik denk dat die SSD inderdaad gaar is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
Zijn er goede oplossingen voor, of kan ik beter Samsung contacten en garantie claimen? De SSD is immers amper een maand 'oud'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik zou hem in een andere pc proberen te gebruiken voordat je hem RMA stuurt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Wil je ook de rest van je configuratie posten? Heb je trouwens een andere sata poort geprobeerd? En gebruik je de ahci drivers van MS of van AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
De rest van mijn configuratie kun je vinden in mijn eerder genoemde inventaris.

Een andere sata poort wil ik ook nog wel proberen, maar laten we wel wezen, hoe zou daar ooit een probleem kunnen ontstaan? Die poorten zijn behoorlijk solide, de kabels worden één keer gebogen bij de installatie van je kast en staan de rest van hun leven ook stil.

Welke AHCI-drivers ik gebruik weet ik niet. In BIOS gewoon op AHCI gezet, meer kan ik je niet vertellen, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
WySeguy schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:01:
De SSD is up-to-date inderdaad.

De SSD zit in de 1e poort (met dus nummer 1) van de vier in mijn moederbord. Dit zijn allen 6GB/s poorten, dus geen SATA3.

Het slechte-kabel-verhaal klinkt inderdaad wat vergezocht omdat de kast toch behoorlijk stil staat tijdens het draaien. Bepaalde standaardtijden voor freezes zijn DIRECT na het opstarten (na ongeveer 2 seconden bureaublad) maar ook op random momenten. Echt random. Dit zegt ook al dat het niet de kabel kan zijn. (Hoe dan ook, ik zal het even verwisselen..)

Mijn moederbord is de MSI 890GXM-G65. (pricewatch: MSI 890GXM-G65)

Zou het uit kunnen maken dat mijn SSD in een bracket voor HDD's ligt, en niet in een speciaal SSD-slot geschroefd zit? Ik heb er geen bracket bijbesteld, en zo dus (stabiel) neergelegd.

@Zanac-ex: Vervelend dat je glazen bol niet werkt, toch bedankt voor je reactie ;)

Hier een link naar mijn inventaris voor producten/specs:
gallery: WySeguy
SATA ''2'' = SATA-300
SATA ''3'' = SATA-600

Zie ook de specificaties van je moederbord. Het maakt trouwens niet veel uit hoe je de SSD monteert, heb er genoeg los liggen die ook gewoon prima werken.

Heb je anders een hardeschijf liggen ? Probeer daar eens een tijdje mee te werken, werkt dat dan is je SSD gaar. Wat zegt de smart data van je SSD trouwens ? Daar heb ik nog niets over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
Sorry, stom, je hebt gelijk ;)
Met SATA3 bedoelde ik SATA-300 (SATA-2 dus).

Ik heb een HDD en SSD. Ik zal z.s.m. Win7 op de HDD installeren (nu even druk, ga ik doen, dan laat ik meer weten).

SSD magician geeft geen foutmeldingen. Het punt is denk ik ook dat de SSD alleen op bepaalde momenten faalt. Samsung Magicien test de SSD soms, maar registreert niet wat er foutgaat bij de 'freeze' (as far as I know..). Nu twee keer een benchmark laten maken (waarin toch best wat geschreven en gelezen wordt), en beiden gaven geen problemen. Het ligt dus denk ik ook niet aan stressmomenten van de SSD, maar echt gewoon random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Blijft een eigenaardig probleem, ben benieuwd naar je bevindingen zodra je op een hdd draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Bios moederbord updaten.
En ssd firmware updaten.
Dan weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
Really? -_-

Bedankt voor 'alle moeite' maar het zou opzich wel handig zijn als je eerst leest voor je wat zegt. Beide zijn up-to-date. Enjoy ur evnin' bruh... ;)
jan99999 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:48:
Bios moederbord updaten.
En ssd firmware updaten.
Dan weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
-Andere kabel toch proberen.
-Indien je 2 controllers hebt, probeer een andere.
-Misschien het geheugen 1 voor 1 proberen.
-Is je pc overclocked, sommige moederborden doen automatisch overclocken/of geheugen testen, en bijv het geheugen steeds anders instellen. Zet in je bios alles op normale snelheid, en instellingen die varieeren, zet dit op een constante waarde, bijv cpu die sneller en langzamer loopt tav wat je aan het doen bent.
En natuurlijk controleren of je pc niet overclocked is en dat alle hardware op normale snelheden loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 28-03-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WySeguy
@Johnbytheway: Heb de test nu 3 uur gedraaid, heb 4 passes afgerond. Ik neem aan dat dit met 0 (nul ja) errors duidelijk is? Het is voor mij vrij zeker dat het de SSD is. Het zou wel heel toevallig zijn als dit probleem 'met het geheugen' zich opeens voordoet wanneer ik een SSD aanschaf.

Over de zelfoverschatting: je hebt gelijk ;) Zit wat in, kan iedereen overkomen. Ik ben niet van plan de stekkers eruit te trekken, maar toch bedankt voor de tip! Safety first huh! :P

@jan99999 (of hoeveel negens het ook mogen zijn):
-Andere kabel gedaan, nog steeds freeze gehad.
-Heb maar 1 controller (1x (4xSATA3)). Goed idee verder.
-Je kunt ervan uitgaan dat overclocken niet de oorzaak is, gezien de eerste paar minuten runnen de eerste freeze zich voordeed. (Voor de duidelijkheid, overclocken lijkt me niet iets voor de eerste minuut..)
-CPU loopt inderdaad variabel naar activiteit. Ga ik aanpassen, thanks.
-Geheugen ga ik niet eens meer proberen, is echt goed. Echt echt echt. Echt. ;)

Btw: Gisteren maar 1x freeze gehad, vandaag nog niet! Kan geluk zijn, want iets nuttigs heb ik nog niet gedaan. Freeze was btw ná de kabelverwisseling van de SSD.
Pagina: 1