Apple Garantie - SSD stuk door schroefje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 11:32
Dag mensen!

Mijn Macbook air 2013 - 128GB SDD heeft sinds kort het probleem dat de SDD niet meer wordt herkend. De laptop is net een halfjaartje oud, dus dat vond ik dus sowieso vreemd.

Nu zegt Apple het volgende:

De SSD is inderdaad stuk, maar de reparatie daarvan valt niet onder de garantie. Dat komt namelijk omdat ze een klein schroefje bij de SSD hebben gevonden, die dus de SSD kapot heeft moeten maken. Dit schroefje is geen schroefje wat zich in de behuizing zelf bevond, want Apple schijnt andere schroefjes te gebruiken. Dus Apple komt tot de conclusie dat het schroefje via de air-ingang naar binnen heeft moeten gaan en daar dus de SSD heeft gesloopt.

Nou vindt ik dit zelf nogal een gek verhaal, en ben ook niet zo happig om de reparatie kosten zelf te gaan betalen (kost namelijk 881 euro, 30 euro voor het vervangen, en de rest voor een 128GB SSD..).

Heeft iemand misschien een keer een soort gelijk probleem gehad, of kan mij vertellen of ik nog andere stappen kan ondernemen?

Of gaat het hier toch om garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 15:44
als je hier zelf niets van weet is het toch 100% garantie?

ik heb zelf een air maar hier komt niet zomaar een schroefje in zonder dat ik eraan ga zitten klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als zij daadwerkelijk kunnen aantonen dat dat schroefje er door jou toedoen is ingezogen dan lijkt het me inderdaad jouw fout waardoor je geen garantie zou kunnen krijgen.
Ik vind het verhaal wel heel on-plausibel. Ik weet niet hoe de air-intake bij een MB Air eruit ziet en hoeveel druk erachter zit, maar een schroefje door zo een klein gaatje "trekken" lijkt me haast onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
Nou de air-intake van een MB AIR is klein, heel klein. Zit verborgen in het schanier. Uiteraard heb ik 'm zelf nooit opgemaakt, anders zou ik deze vraag niet stellen.

Maar als het wel onder garantie valt, hoe kan ik dit duidelijk maken aan Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
memo001 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:35:
Nou de air-intake van een MB AIR is klein, heel klein. Zit verborgen in het schanier. Uiteraard heb ik 'm zelf nooit opgemaakt, anders zou ik deze vraag niet stellen.

Maar als het wel onder garantie valt, hoe kan ik dit duidelijk maken aan Apple?
Aangezien het product nog geen half jaar oud is, moeten zij aantonen dat jij persoonlijk verantwoordelijk bent voor voor de schade. In dit geval is dat natuurlijk onmogelijk, immers een schroefje kan zelfs voor jouw aankoop al aanwezig zijn geweest, of tijdens het openmaken erin zijn gevallen.

Sowieso: een schroefje dat een SSD kapot maakt? Laat ze maar eens foto's opsturen van een brandplekje op de SSD veroorzaakt door kortsluiting voordat ze deze diagnose stellen. Dat is natuurlijk puur giswerk.

[ Voor 13% gewijzigd door Luit op 27-03-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 10:11
Ik denk dat dit een kwestie van brieven schrijven wordt. Onderbouw dat dit niet kan, laat hen foto's sturen etc. Blijf wel eerlijk en correct.

Trouwens, moet wel zeggen dat ik het een rare situatie vind. Zelfs als je het zou willen moet je keihard je best doen om daar een schroefje in te krijgen. Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van de SSD.

[ Voor 42% gewijzigd door PhaeTom op 27-03-2013 18:42 . Reden: stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 15:44
@ el-jay

http://cdn.ubergizmo.com/...r-review-14-heat-vent.jpg => zo ziet hij uit als hij open is geklapt.

http://www.best-laptopbat...7/macbook-air-11-inch.jpg => helemaal gesloten.

http://www5.pcmag.com/med...13-inch-mid-2012-open.jpg => boven het toetsenbord zit de vent

overigens maken bedrijven als apple insane veel winst door dit soort reacties te geven, waarna 99% van de klanten het wel gelooft en afhaakt/betaalt.

[ Voor 18% gewijzigd door JimmyJoness op 27-03-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
De laptop is nu 7 maanden oud, ik heb het even nagerekend.

Verder werd dit mij verteld door een Genius @ Bar bij de Apple Store.
Luit schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:40:
[...]

Aangezien het product nog geen half jaar oud is, moeten zij aantonen dat jij persoonlijk verantwoordelijk bent voor voor de schade. In dit geval is dat natuurlijk onmogelijk, immers een schroefje kan zelfs voor jouw aankoop al aanwezig zijn geweest, of tijdens het openmaken erin zijn gevallen.

Sowieso: een schroefje dat een SSD kapot maakt? Laat ze maar eens foto's opsturen van een brandplekje op de SSD veroorzaakt door kortsluiting voordat ze deze diagnose stellen. Dat is natuurlijk puur giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:08
Waar heb je je laptop ingeleverd? Bij Apple, bij een APR, bij Dixons of Mediamarkt?

Er zit nogal een groot verschil tussen de afhandeling van garantie bij de drie opties hierboven. Van Apple zelf kan ik me bovenstaand verhaal absoluut niet voorstellen. Een Reseller kan, maar ook zij werken met Apple service providers en krijgen een dergelijke reparatie van Apple vergoed. Van Dixons (en Mycom) weet ik dat ze ook weleens eigen reparatie diensten gebruiken maar zelden als dit nog binnen het jaar garantie valt. Mediamarkt is volgens mij ook gewoon direct naar Apple.

Kortom, iets meer informatie over de omstandigheden zou fijn zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Welke SSD zit er in ?, want een hoop is gewoon te koop via ebay voor 100 / 200 dollar.

Scheeld enorm mocht je het niet voor elkaar krijgen.

http://www.ebay.com/itm/A...rives&hash=item4d0aeaa807

Bijvoorbeeld, en het erin zetten is echt makkelijk. ( als dit degene is etc )

[ Voor 46% gewijzigd door Mektheb op 27-03-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:10

pposthoorn

Constructeur

Volgens mij is de opening bij het scharnier de lucht uitgang en komt de lucht naar binnen langs het toetsenbord. Lijkt mij heeeeel erg sterk als er op die manier een schroefje in gekomen is.

Zoals eerder vermeld moeten zij bewijzen dat de schuld bij jou ligt. Dit is in mijn ogen zo goed als onmogelijk. Een foto van een schroefje in de macbook is niet genoeg. Dat toont namelijk niet aan dat jij dat veroorzaakt hebt.

Mocht dit bedrijf het uiteindelijk niet willen doen kan je volgens mij je macbook terug krijgen zonder onderzoekskosten te hoeven betalen omdat hij nog binnen de garantie zit.

Je kan hem dan naar een andere APR brengen, kijken of zij hem wel repareren. Zeker omdat het schroefje er nu niet meer in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op.

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

WTF!? 851 euro voor een 128Gb SSD?!

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
Om nog even wat duidelijkheid te scheppen:

Het gaat om een cto mba via Apple online besteld. Dit verhaal werd mij verteld in de Apple store te Amsterdam, bij een genius. Ik heb de laptop nu ingeleverd voor reparatie bij een apr, die stuurt hem nu door naar Apple. Eens afwachten wat daar uit komt, maar het is fijn om al even te weten wat ik kan doen als Apple mij nog een keer dit belachelijke verhaal verteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 10:11
Meelobee schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:54:
Ja bizar heh? ik heb dit eerder ervaren bij een 64GB SSD die door waterschade kapot was gegaan en is dus niet vreemd voor hen om te rekenen. Dit soort bedragen is bijna de inkoopprijs van een MacBook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
En om dit verhaal af te sluiten, vandaag mijn MBA mogen ophalen. In een week netjes door Apple gerepareerd onder garantie. Een second-opinion kan dus geen kwaad, en de genius bar van Apple vermijd ik vanaf nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ongelooflijk. Dat verhaal in de TS en dan die reactie van Apple, en dan die prijs € 881,00 voor reparatie. Hier kan ik echt boos om worden. Dan ben je een bedrijf met zulke luxe producten, tegen een luxe prijs en dan ga je zo met klanten om. Niet alleen Apple heeft hier een handje van maar, nog wel meer top merken.

Gelukkig is het nog opgelost voor de TS.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mooi dat het nu is opgelost!

De hoge kosten voor vervanging buiten garantie van de SSD komen denk ik omdat de SSD niet los van het moederbord te vervangen is. Door de beperkte ruimte binnen de MacBook Air is ervoor gekozen het RAM en de SSD vast te solderen, en niet in een slot te plaatsen of met een kabel aan te sluiten.

Voordeel is een heel dunne MacBook, nadeel is dat bij problemen buiten garantie de kosten hoog op kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De SSD is niet vast gesoldeerd, het is een losse module

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Meelobee schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:54:
Precies wat ik ook dacht. Een SSD van 128 GB kost nog minder dan €100. Dit moet wel een foutje zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 04-04-2013 20:33 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
lhoBas schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:18:
Mooi dat het nu is opgelost!

De hoge kosten voor vervanging buiten garantie van de SSD komen denk ik omdat de SSD niet los van het moederbord te vervangen is. Door de beperkte ruimte binnen de MacBook Air is ervoor gekozen het RAM en de SSD vast te solderen, en niet in een slot te plaatsen of met een kabel aan te sluiten.

Voordeel is een heel dunne MacBook, nadeel is dat bij problemen buiten garantie de kosten hoog op kunnen lopen.
Dan kom ik nog niet op 851 euro :P

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1