dynmaische ip vasthouden?

Pagina: 1
Acties:

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
hoi

ik heb chello en aangezien er wel meer mensen zullen zijn die chello hebben vroeg ik mij af of iemand het volgende al eens had geprobeerd :)

ik heb nu 5 dagen chello en ik heb gemerkt dat mijn ip adres al die tijd hetzelfde is gebleven

nu vroeg ik mij af of ik ipv eth0 op dhcp in te stellen mischien rechtstreeks mijn ip-adres, nameservers en gateway (allemaal uit /etc/dhcpcd/dhcpcd-eth0.info te halen) in kan voeren en het dan ook zal (blijven) werken?

alvast bedankt

Verwijderd

Grote kans dat het een behoorlijke tijd zal werken, zolang je PC maar aan blijft staan.

Zodra echter de verbinding verbroken wordt (pc uit, problemen aan isp-zijde etc) _kunnen_ er problemen ontstaan.

Ik weet niet hoe het bij chello zit, maar bij @home kun je dit rustig doen, heb inmiddels een aantal jaar @home en m'n IP is nog maar 2 keer gewijzigd.

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

De kans is aanwezig dat je heeeel erg lang het IP adres blijft houden.
De releasetijd is bij Chello behoorlijk hoog.
Heb nu alweer een paar maanden een snelkoppeling waarmee ik aanlog op de downloadmap van een goede vriend.
Is erg lekker snel (downloaden op max van ISDN).
Maar volgens mij maakt het qua snelheid niet echt uit of je DHCP of Fixed de instellingen hebt.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-08 16:12

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

de lease tijd van chello is op 1 minuut na 7 dagen, dus 6 dagen 23 uur en 59 minuten, waar weet ik ook niet maar het zij zo, als je binnen die tijd weer online komt dan wordt die lease dus weer met die bijna 7 dagen verlengd, dus weer 7 dagen lang dat ip, dit gaat net zolang door totdat jij es 7 dagen niet online bent geweest, dan is de kans heel erg groot dan je een ander IP krijgt.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
de kans dat ik 7 dagen niet online kom, is heel erg klein :)

Verwijderd

Waarom zou je zo graag hetzelfde ip adres willen houden? Waarschijnlijk, omdat je iets van een server hebt draaien :)

Een mooiere oplossing daarvoor is een gratis DNS entry aanvragen bij www.dyndns.org en vervolgens met een bijgeleverd scriptje je ipadres van tijd tot tijd door te geven. Dat is toch veel makkelijker te onthouden dan zo'n ip adres.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb ook chello, en je houd inderdaad meestal nogal lang hetzelfde IP (gemiddeld een half jaar ongeveer geloof ik). De lease-time is inderdaad 7 dagen, maar je krijgt meestal weer hetzelfde IP.

De vraag is: waarom wil je het als fixed IP instellen? Dit heeft geen enkel voordeel boven DHCP. Om te beginnen weet ik niet hoe chello het vindt als jij aankomt, zonder dat jij dhcp-requests maakt (chello weet dan niet dat jij dat IP gebruikt), er is geen snelheidswinst, en als je IP ooit veranderd (en dat gebeurt wel hoor), blijft je echt niet dat zelf-ingestelde fixed IP houden, maar dan komt er gewoon geen bit meer door je verbinding.

Ik zie *geen* enkele reden om ipv DHCP een fixed IP te gebruiken.
Pagina: 1