Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil graag mijn geheugen uitbreiden tot max. 16GB. Ik heb het volgende moederbord: GA-H61M-D2H-USB3 (zie link voor specs).
Bij memory staat er het volgende aangegeven:

* Due to Intel H61 chipset limitation, please use single-side memory modules when four memory modules are installed. Please refer "Manual" for more memory information.

* Please refer "Memory Support List" for more information.

Nu heb ik al een aantal geheugen bankjes gekocht maar deze zijn helaas allemaal "double-sided" en kan ik dus niet meer dan 2 geheugenbankjes plaatsen.

Mijn vraag is dus waar ik deze "single-sided" geheugenbankjes kan vinden? Op de "Pricewatch" kan ik nergens filteren op "single-sided".

Is het misschien ook mogelijk om gewoon 2x8GB (dus 2 reepjes van enkel 8 GB) eirn te zetten?

Ook heb ik dit gelezen op internet, enig idee of dit klopt?
the computers memory controller sees each of those two groups of chips seperately and can only read/write to one of them at a time. In order to read/write to the other one the controller must switch back and forth between chip groups. NOW,...To settle the argument; Single sided ram has only one group of chips that the controller sees all at the same time. These chips may be laid out on one or both sides of the stick, it doesn't matter. All single sided means is that the chips are a single group that are used simultaniously, (now here it is) therefore making it MUCH faster than double sided ram.
Alvast bedankt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om te beginnen de FAQ over het hoofd gezien?
RAM FAQ

Hoeveelheid geheugen doet er niet toe voor single/dual sided. Het gaat om het aantal datalijnen. Voor single sided is dat max 64, voor dual sided max 128 (gelijk reden waarom een dual sided twee keer zo zwaar is voor het systeem). Nu kun je per chip nagaan hoeveel datalijnen het heeft door de chipcode te bekijken.

De meeste RAM chips hebben 8 datalijnen, sommige 16 (en 4, maar dat is out-of-spec en komt tegenwoordig nauwelijks nog voor). Vier chips met 16 datalijnen of acht chips met 8 datalijnen levert 64 datalijnen oftewel single sided op, acht chips met 16 datalijnen danwel zestien chips met 8 datalijnen levert 128 datalijnen oftewel dual sided op.

Goede DIMMfabrikanten geven chip specs op. Helaas zijn de meest gangbare DIMMbakkers op de NL markt dat niet. Corsair, Kingston en co doen er alles aan om te verbergen welke chips ze gebruiken. Sommige andere fabrikanen doen dat wel. Daar kun je kans maken te vinden wat je zoekt. Sowieso zullen grote DIMMs in de regel dual sided zijn, dus wat dat betreft gaat het niet makkelijk zijn.

Maar goed, 2x 8GB dual sided zou inderdaad makkelijkere oplossing zijn, zij het niet een elegante.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de RAM FAQ! Ik heb deze inderdaad over het hoofd gezien. Ben hier een stuk wijzer van geworden. 2x8GB zou dus wel werken. Je zegt dat dit niet een elegante oplossing is. Wat bedoel je hier precies mee? 4x4GB (single-sided) zou dus eigenlijk een stuk sneller zijn, helaas kan ik deze reepjes nergens vinden (heb al enige tijd gezocht voor single-sided geheugen) en zoals je al zei publiceren de meeste fabrikanten niet welke chips ze gebruiken. Ik denk dat ik voor deze aankoop ga en dat x 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo zou 4x 4GB een stuk sneller zijn :?

Dat is de hele grap van SS vs DS, 2x DS is exact hetzelfde als 4x SS, namelijk 128 datalijnen aan RAM.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trouwens, heb zojuist een single-sided 4GB DIMM binnen bij een bestelling die ik deed, Kingston KVR16N11S8/4, dus 4GB PC3-12800 (DDR3-1600). Ding heeft acht chips van 4Gb, met 512Mx8 layout.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnuttah
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik heb hetzelfde moederbord en wil mijn werkgeheugen ook uitbreiden.
Maar nu vraag ik me af: als het niks uitmaakt of het nou one/dual-sided is, waarom zet gigabyte dit dan in de "gebruiksaanwijzing"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-10 09:03
Mnuttah schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:29:
Ik heb hetzelfde moederbord en wil mijn werkgeheugen ook uitbreiden.
Maar nu vraag ik me af: als het niks uitmaakt of het nou one/dual-sided is, waarom zet gigabyte dit dan in de "gebruiksaanwijzing"?
Staat toch redelijk duidelijk in alle posts vermeld.

Maar even resumeren.
Er zijn 4 geheugenbanken.

Bij gebruik van alle 4 kan je alleen maar 4 single side modules gebruiken.
Bij 2 geheugenbanken gevuld maakt het niet uit of je single side of dual side geheugen gebruikt.

Aantal banks , single of dual
4 X 1 = 4
2 X 1 = 2
2 X 2 = 4

Wat niet werkt: 4 X 2 = 8

Dus de meest simpele en veilige optie is 2 geheugenbanken gebruiken, dan zit je altijd veilig
Pagina: 1