Headset kapot, geen garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Beats by Dre Solo HD headset bij Coolblue. De headset had na 2 dagen al een defect, er resoneerde iets mee in de rechter "speaker". Netjes omgeruild door Coolblue.
Nu een jaar later, weer dat probleem, alleen nu resoneert het aan beide kanten mee. Echt bloed irritant bij het luisteren van muziek.

Coolblue gemaild en die zeggen dat er maar een jaar garantie op de headset zit, op mijn reactie "In Nederland heb je als consument 2 jaar garantie" kreeg ik dit terug :
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
Klopt dit nou wel of niet? Want bij mijn weten heb je echt 2 jaar garantie.
Ik hoop dat iemand dit weet!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
http://www.rijksoverheid....ij-aankoop-in-europa.html
Gaat het product na langer dan een half jaar stuk, dan moet u wel kunnen bewijzen dat het defect al bestond toen u het product kocht. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit het soort defect, zoals een constructiefout. U heeft wettelijk gezien recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden. Deze garantie komt altijd bovenop de bescherming die de wet u biedt.
Lijkt me duidelijk... Ben benieuwd wat CoolBlue hierop te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 15:33
Zij hebben blijkbaar de eerste alinea van deze pagina gepakt: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

En niet de rest vermeld. Omdat je kan verwachten dat het product wel langer mee gaat dan een jaar kun je dus nog gewoon spreken van ondeugdelijk product en zou je nog garantie moeten hebben. Zou je denken.

Ook hebben ze de laatste zin uit die alinea weggehaald: "Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.". 2 jaar is dus het minimum, ze mogen het dus alleen verhogen per land. Niet verlagen.

[ Voor 26% gewijzigd door JJerome op 27-03-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tk55 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:26:
http://www.rijksoverheid....ij-aankoop-in-europa.html

[...]

Lijkt me duidelijk... Ben benieuwd wat CoolBlue hierop te zeggen heeft.
Maar het was toch nog niet aanwezig toen ik het kocht, want toen is hij omgeruild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:31
Goh, dat had ik van CoolBlue niet verwacht. De enige reden dat ik hun hoge prijzen accepteerde was hun uitmuntende service. Jammer dit.

Je staat gewoon in je recht. Die Europese richtlijn is niet overgenomen omdat dat overlapt met de regels die we al hadden, namelijk dat een product een bepaalde levensduur hoort te hebben die past bij het apparaat.

Zie: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

[ Voor 53% gewijzigd door SlaadjeBla op 27-03-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Even aannemend dat je niks raars met de koptelefoon gedaan hebt, is het goed mogelijk dat het een fabricage fout is. Daar horen ze gewoon garantie op te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 20:25
Dat van het Europees recht is niet geldig in Nederland.
In feite heb je in Nederland meer rechten wat betreft garantie.
De bewijslast draait echter van leverancier naar consument na 6maanden na aankoop.
En je gelijk krijgen is dan verdomd lastig.

In de praktijk heb je altijd 1jaar garantie en verder ben je overgeleverd aan de winkel.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tk55 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:30:
Even aannemend dat je niks raars met de koptelefoon gedaan hebt, is het goed mogelijk dat het een fabricage fout is. Daar horen ze gewoon garantie op te bieden.
Headset is altijd netjes bewaard en opgeborgen in het originele hoesje :) En aangezien dit al in de eerste headset zat ook, lijkt het idd een fout in het maken van die dingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44

Tazzios

..

Wel grappig in de qoute staat het zelfs al tegenstrijdig:
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt inderdaad dat Nederland het niet 1:1 heeft overgenomen. De europese richtlijnen zijn echter niet een keuze: elk land is verplicht ze als MINIMUM te hanteren en zo heeft Nederland dat ook gedaan.

Één en ander staat vrij uitgebreid uiteengezet in de sticky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik krijg net een mail terug van Coolblue :
Helaas kunt u een headset niet vergelijken met een wasmachine. Ik snap uw probleem maar indien een product buiten de garantie valt dient u zelf de reparatie te betalen. De garantie periode is naar u gecommuniceerd tijdens uw aankoop.
Ze houden hun poot dus stijf. En nu? Iemand nog tips? Die sticky van hierboven ga ik even doorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Aangezien Beats geen goedkoop merk is mag je verwachten dat hij 2 a 3 jaar mee gaat. Je moet dus gewoon garantie hebben. krijgen is vaak moeilijker. Ik had meer verwacht van Coolblue, ze zijn niet goedkoop maar staan bekend om service. Misschien naar klachtenafdeling van thuiswinkel waarborg ofzo ? anders rechtsbijstand.

offtopic: Beats is overpriced. Slechte bouekwaliteit en slechte geluidskwaliteit voor de prijs. kijk eens op head-fi. koop de Audio Technica ATH-M50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
zero_cool89 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:17:
Aangezien Beats geen goedkoop merk is mag je verwachten dat hij 2 a 3 jaar mee gaat. Je moet dus gewoon garantie hebben. krijgen is vaak moeilijker. Ik had meer verwacht van Coolblue, ze zijn niet goedkoop maar staan bekend om service. Misschien naar klachtenafdeling van thuiswinkel waarborg ofzo ? anders rechtsbijstand.

offtopic: Beats is overpriced. Slechte bouekwaliteit en slechte geluidskwaliteit voor de prijs. kijk eens op head-fi. koop de Audio Technica ATH-M50
Ja, ik ga rechtsbijstand er maar bijhalen denk ik. Heb er genoeg voor betaald en wil gewoon garantie.
En die andere headset, wat is er zoveel beter aan dan ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:53
DennusB schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 20:09:
[...]

Ja, ik ga rechtsbijstand er maar bijhalen denk ik. Heb er genoeg voor betaald en wil gewoon garantie.
En die andere headset, wat is er zoveel beter aan dan ? :P
Enigszins offtopic, maar toch: de Beats hebben een redelijk subjectief geluid, waar de lage tonen (bas!) erg geaccentueerd worden. De bas is dus veel steviger dan bij 'objectieve' koptelefoons, waar sommige muziek weer beter tot zijn recht komt. Wat je zelf prettiger vind bepaal jij zelf natuurlijk, het ligt er helemaal naar wat je voor muziek luistert en wat voor geluid je prefereert. Audiofielen die kicken op een objectief geluid die luisteren misschien geen house of hiphop. Verschilt dus per persoon ;)

En dan nog wat ontopic: het is inderdaad moeilijk je recht te krijgen in Nederland. In plaats dat ze gewoon een wettelijke grens van twee jaar hanteren in plaats van de 'een-product-moet-zo-lang-meegaan'-regel, dat zou het flink makkelijker maken. En inderdaad raar dat Coolblue zo reageeert, had een andere reactie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zero_cool89 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:17:

Inderdaad offtopic en zonder de wensen/eisen van de TS is het adviseren van een specifieke koptelefoon al helemaal offtopic. Laten we die discussie hier dus maar niet voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je even moet kijken of een ander contactpunt mogelijk is. Het lijkt of je met iemand in contact bent die geen idee heeft hoe consumentenrecht in elkaar steekt én geen idee heeft hoe klantenservice werkt.

De situatie is gewoon een heeeeele basic garantiekwestie, geen twijfel over mogelijk. Wellicht heeft het zin als je bv het centrale contactadres gebruikt om je klacht duidelijk te maken, en anders te vragen naar contactgegevens voor juridische zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:40:
[...]

Inderdaad offtopic en zonder de wensen/eisen van de TS is het adviseren van een specifieke koptelefoon al helemaal offtopic. Laten we die discussie hier dus maar niet voeren :)
Maar wel een klein beetje on-topic ook, want het is redelijk duur merk en dat speelt ook mee in of je wel of geen garantie hebt. Een Chinese merkloze koptelefoon kan kleine gebreken hebben na een jaar, bij een merk als beats mag je (als we het toch over de Nederlandse consumentenwet hebben) meer verwachten als levensduur.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die levensduur verwachting raakt ook kant nog wal trouwens. Slijtage heb je altijd, maar is afhankelijk van het gebruik, en niet domweg uit te drukken in een lijst met aantal jaar waarin iets zou moeten mee gaan.

Naar mijn idee maakt het voor garantie geen drol uit of een product nu goedkoop is, of duur.

Want als men vindt dat een wasmachine 7 jaar mee moet gaan is er wel een groot verschil of je 2 wassen per week, of per dag draait. Daar kan je simpelweg geen levensduur in lengte van tijd uitdrukken. Immers was je als single een stuk minder dan een gezin met kinderen (welk bij sommige families nogal groot zijn).

Ander punt is overigens nog, na 6 maanden van de aankoop ligt de bewijslast bij de consument. En zie maar eens te bewijzen dat het niet door ondeuglijk gebruik is, maar een contructie of ontwerpfout is. Want een koptelefoon opblazen is niet zo heel moeilijk.

Als de shop dus de 2 jaar wel zou aanhouden, heb je dan keihard bewijs dat het niet om een ondeuglijk product gaat? Ik vermoed van niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat keiharde bewijs is natuurlijk niet aan de orde. Het gaat erom dat na 6 maanden niet meer automatisch van een gebrek uitgegaan wordt dat bij aankoop al aanwezig was. Als jij stelt dat je er het volgens instructie met beleid hebt gebruikt, dan ligt de bal net zo hard weer bij de winkel om aannemelijker te maken dat dat niet zo is.

Ook de intentie van de hele wetgeving staat duidelijk uitgewerkt in de EU richtlijn, en die is niet om dit soort loopholes aan winkels te geven om standaard na 6 maanden te roepen dat je het keihard mag gaan bewijzen.
Eveneens is het zo dat het bij deze EU richtlijnen zo is dat lidstaten verplicht zijn deze te implementeren waarbij het als minimum wordt aangehouden. Zoals StevenK in zijn onderzoek al heeft geschreven, kan je de Nederlandse uitvoering dus sowieso niet anders lezen dan een minimum van 2 jaar. De verwijzing naar de richtlijnen staat zelfs opgenomen in ons wetboek.

Overigens is CoolBlue erg onduidelijk in haar garantievoorwaarden:
https://www.coolblue.nl/k...rmatie-over/garantie.html
Coolblue verkoopt veel. Heel erg veel. Wat wij niet verkopen is 'nee'. En ondeugdelijke producten. Je mag dus van ons verwachten dat een door ons geleverd product naar redelijke verwachtingen werkt. Mocht je product echter defect raken, dan kun je natuurlijk op ons rekenen. Want wij respecteren de wettelijk bepaalde garanties. Oftewel: heb je een kat in de zak aangeschaft? Dan heb je uiteraard garantie. Op de zak welteverstaan. Niet op de kat. Want die heb je overduidelijk niet bij ons gekocht.
Het is makkelijk te wijzen naar de wet, vooral als je weet dat er nogal veel verschil van interpretatie wordt toegepast. Wat ontbreekt is dus hun interpretatie van de wet.

Met wat meer moeite vind je de algemene voorwaarden (want die staan onder de cookiemelding)
http://www.coolblue.nl/algemenevoorwaarden
- Waar ze oveirgens gelijk de veelgemaakte fout ingaan aangaande hygiëneproducten die worden uitgezonderd van retourrecht -

Voor je rechten verwijzen ze door naar consuwijzer - helaas ook een instantie die al heeft toegegeven in het kader van "begrijpelijkheid" bochten af te snijden als het gaat om garantie. (Garantie vs aansprakeijkheid die na 6 maanden geldt)

Gezien de handelswijze heb ik maar zo een vermoeden dat als je het inderdaad over een wasmachine gaat hebben die kapot gaat na 3 jaar, ze ineens wel een verwijzing kennen naar een half geïnterpreteerde 2 jaar die ze ergens in een richtlijn hebben zien staan.

CoolBlue is in ieder geval aangesloten bij Thuiswinkel. Daar kan je dan ook een klacht indienen. Voel je vrij bovenstaande argumentatie tav wetgeving te gebruiken.
https://www.thuiswinkel.org/contact

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:36
En dat is dan de webwinkel van het jaar. Misschien kun je het proberen bij Beats zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:48
Als het niet lukt is het ook nog een optie om naar het thuiswinkel waarborg te mailen. ( https://beheer.thuiswinkel.org/leden/coolblue/certificaat ) Zij kunnen ook bemiddelden in dit soort kwesties. Uiteraard moet je dit pas doen als je er met coolblue echt niet uitkomt.

[ Voor 12% gewijzigd door conara op 01-04-2013 15:50 ]

Pagina: 1