Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[SEO] 301 redirect naar pagina met canonical tag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het optimaliseren van onze webshops omdat deze afgelopen tijd erg hard gedaald zijn in de zoekmachines. Helaas kan ik hiervoor geen duidelijke oorzaak voor vinden. Desondanks heb ik wel veel kleine verbeterpunten kunnen vinden.

Onze catalogus pagina kent een groot aantal combinaties (inmiddels 1 miljoen geindexeerd door google), deze zijn benaderbaar als volgt: mijnshop.nl/webshop/type/maat/kleur/materiaal/merk/. Onze webshop heeft ongeveer 2000 producten. Nu ben ik van plan om een canonical tag te zetten op 99% van deze paginas naar de meest relevante catalogus pagina met 1 term. Hierdoor blijven ongeveer 2000 combinaties over zonder canonical tag.

Ook hoorde ik dat extra nutteloze termen in een url (zoals /webshop/ ) alleen maar nadelig werken. Ik ben van plan deze weg te halen door een rewrite rule in de .htaccess.

Als ik deze 2 aanpassingen tegelijk doorvoer komt een googlebot na de 301 bijna altijd op een pagina met een canonical tag.

Kan het zijn dat ik hierdoor nog meer zak in de resultaten? Of is het verstandiger om de 301 redirect gelijk naar de catalogus pagina te sturen met 1 term?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Ik denk niet dat je hierdoor gaat zakken, eerder stijgen. Google 'verdeeld' nu je populariteit over 1.000.000 pagina's en dat is niet handig. Je site moet dus terug naar 2000 productpagina's met eventueel een paar categoriepagina's.

Kun je merk/maat/kleur enz niet gewoon uit je URL's slopen zodat je alleen productnaam over houdt?

Verwijderd

Topicstarter
De link opbouw van de product pagina is nu alleen de productnaam, dus: mijnshop.nl/unieke-product-naam.

Het gaat hier alleen om de catalogus pagina waarop teasers van producten worden weergegeven. Een aantal categorien in de catalogus pagina zijn ook geoptimaliseerd met teksten.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Zolang de canonical naar een pagina verwijst die zo goed als dezelfde content bevat zal Google het wel accepteren.

• Tprikkel
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-01-2023
Als de productpagina's al bestaan uit "mijnshop.nl/unieke-product-naam", waarom gebruik je deze pagina's niet om op productniveau gevonden te worden. Als ik het goed begrijp zorgt de catalogus alleen voor zeer veel duplicates van een al bestaande productpagina en dit zou juist slecht zijn voor je indexatie.

T&T Data Consultancy

Verwijderd

Topicstarter
De urls van de product paginas zijn goed opgebouwd en bevatte unieke teksten. Het gaat puur om de catalogus paginas.

De hoofd termen in de catalogus paginas (zoals merk, maat of type) zijn interesant om te optimaliseren. Alleen alle variaties die daarop kunne volgen weer niet.

Een interesante catalogus pagina is bijvoorbeeld "mijnshop.nl/webshop/een-merk". Een variatie als "mijnshop.nl/webshop/een-merk/blauw" zou dan een canonical url naar "mijnshop.nl/webshop/een-merk" krijgen.

Omdat ik van meerdere mensen heb gehoord dat het stukje "webshop" in de url niet optimaal is ben ik van plan deze weg te halen en uiteraard de pagina's te redirecten met een 301.

Hierdoor krijg ik een berg aan redirects die naar pagina's verwijzen met een canonical url. Ik ben benieuwd of dit voor problemen kan zorgen voor mijn ranking.
Pagina: 1