Vraag over ohms & een kleine receiver gezocht

Pagina: 1
Acties:

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 15:24
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe, kleine 5.1 HDMI receiver. Met klein bedoel ik <30cm, en daar zijn er helaas nauwelijks tot geen van te vinden. Receivers zijn over het algemeen bakbeesten, zelfs de 'smalle' receivers (die zijn gewoon platter).

Anyway, Ik heb nu een Teufel Consono 35 Mk2 speaker set. Bij de specificaties (zie ook de link) staat:
  • max. belastbaarheid (IEC - Long Term): 60 Watt
  • max. belastbaarheid (IEC - Short Term): 120 Watt
  • Gevoeligheid (2.83 V / 1 m): 88 dB
  • Impedantie: 4-8 Ohm
Nu ben ik dus in mijn zoektocht naar een kleine receiver eigenlijk alleen maar bij de Onkyo HTX-22HDX uitgekomen: Een 2.1 speakerset waar de receiver (met HDMI 1.4a) in de subwoofer zit ingebouwd. Dat is op zich natuurlijk wel leuk. Nu zie ik in de handleiding de volgende gegevens staan:
  • Rated Output Power (FTC): 5 ch (FL/FR/C/SL/SR) × 25 W at 6 ohms, 1 kHz, 1ch driven, THD 1% /
    1 ch (SW) × 47 W at 3 ohms, 100 Hz, 1ch driven, THD 1%
  • Rated Output Power (IEC): 5 ch (FL/FR/C/SL/SR) × 25 W at 6 ohms, 1 kHz, 1ch driven, THD 1% /
    1 ch (SW) × 50 W at 3 ohms, 100 Hz, 1ch driven, THD 1%
  • Subwoofer Frequency Response: 35 Hz–200 Hz
  • Amp Frequency Response: FL/FR: 10 Hz–100 kHz (Direct mode) /
    FL/FR/C/SL/SR: 150 Hz–20 kHz, +1 dB–3dB /
    SW: 20 Hz–150 Hz, +1 dB–3dB (Crossover at 150 Hz)
  • Input Sensitivity and Impedance: 150 mV/ 47 kΩ (FL/FR)
  • Signal to Noise Ratio: 105 dB (LINE1/LINE2, Direct mode, IHF-A)
Vraag 1: Als ik het goed begrijp moet deze receiver/subwoofer combo zonder problemen met de speakers kunnen werken, aangezien de speakers 4-8 ohm aangeven en de receiver 6 ohm output heeft, correct? Of begrijp ik wederom weer iets niet goed?

Vraag 2: Als ik die Onkyo receiver zou kopen heb ik dus a) de subwoofer van de Teufel set over en b) 2 speakers van de Onkyo set over. Zonde natuurlijk, dus weten jullie wellicht een andere (losse) receiver die klein in formaat is (<30cm breed, <15cm hoog) en waar 2 HDMIs inkunnen en 1 HDMI uit?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
redah schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:37:
Vraag 1: Als ik het goed begrijp moet deze receiver/subwoofer combo zonder problemen met de speakers kunnen werken, aangezien de speakers 4-8 ohm aangeven en de receiver 6 ohm output heeft, correct? Of begrijp ik wederom weer iets niet goed?
4-8 ohm op de luidspreker betekent dat hij een nominale impedantie heeft van 4 ohm. De receiver wil minimaal 6 ohm zien. Zolang je niet op vol volume draait gaat het goed, op maximaal volume heb je kans dat de receiver kapot gaat, als hij daar geen bescherming voor heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 27-03-2013 12:53 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

redah schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:37:
Zonde natuurlijk, dus weten jullie wellicht een andere (losse) receiver die klein in formaat is (<30cm breed, <50cm hoog) en waar 2 HDMIs inkunnen en 1 HDMI uit?
Klinkt misschien stom, maar: normale receiver op zijn zij? Als je een niet te zware neemt moet dat zonder problemen kunnen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• redah
mr.paaJ schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:41:
Klinkt misschien stom, maar: normale receiver op zijn zij? Als je een niet te zware neemt moet dat zonder problemen kunnen.
Die vijftig cm moest vijftien cm zijn, excuus :)

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-01 11:31
TBTL schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:53:
[...]
4-8 ohm op de luidspreker betekent dat hij een nominale impedantie heeft van 4 ohm. De receiver wil minimaal 6 ohm zien. Zolang je niet op vol volume draait gaat het goed, op maximaal volume heb je kans dat de receiver kapot gaat, als hij daar geen bescherming voor heeft.
Versterker wil niet minimaal 6 ohm zien, maar heeft een bepaald output vermogen bij 6 ohm; namelijk 25W. Je speakers zijn 4-8 ohm, en die versterker heeft maar een output van 47 watt bij 3 ohm, niet echt heel veel. Je versterker zal dus waarschijnlijk snel zichzelf uitschakelen om schade te voorkomen, omdat de versterker niet genoeg vermogen kan leveren.

gewoon nee.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Even los van het hele impedantie- en vermogensverhaal: het lijkt me helemaal niet zo handig om deze twee setjes met elkaar te gaan mixen.
Want dat begrijp ik toch? Je wilt de Teufel satellieten gaan aansluiten op de subwoofer+versterker van Onkyo?

Waarom zouden die satellieten qua karakteristieken overeenkomen met die Onkyo's?
En dan doel ik op de cross-over instellingen en de klankkleur.

In de handleiding van de Onkyo staat namelijk niks over instellingsmogelijkheden van de cross-over frequentie. Kan dus zijn dat er een 'gat' ontstaat tussen wat de subwoofer en satellieten spelen.
Of misschien ook nog wel (en erger): de Onkyo-versterker heeft misschien wel een vaste, ingebouwde signaalbewerking die de Onkyo-satellieten zo optimaal mogelijk laat klinken. Bijvoorbeeld een 'push' van de middentonen of zo. Terwijl jouw Teufel satellieten dat wellicht helemaal niet nodig hebben en daarom dus belachelijk gaan klinken als je ze gebruikt als alternatief.

Dus ik zou er niet van uit gaan dat het lekker klinkt, die combo. Zonde van beide stukken apparatuur.
Dan liever toch gewoon een oplossing voor het feit dat je geen grote receiver kan gebruiken, of anders een geheel ander, correct op elkaar afgesteld alles-in-een-setje van 1 merk.

• redah
swiv98 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:33:
In de handleiding van de Onkyo staat namelijk niks over instellingsmogelijkheden van de cross-over frequentie. Kan dus zijn dat er een 'gat' ontstaat tussen wat de subwoofer en satellieten spelen.
Of misschien ook nog wel (en erger): de Onkyo-versterker heeft misschien wel een vaste, ingebouwde signaalbewerking die de Onkyo-satellieten zo optimaal mogelijk laat klinken. Bijvoorbeeld een 'push' van de middentonen of zo. Terwijl jouw Teufel satellieten dat wellicht helemaal niet nodig hebben en daarom dus belachelijk gaan klinken als je ze gebruikt als alternatief.
Signaalbewerking weet ik niet, maar de handleiding geeft aan dat cross over is in te stellen in 40-50-60-80-100-120-150-200 Hz.

Wat betreft een andere oplossing: Graag, maar er lijkt niet echt een markt te zijn voor compacte receivers...

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Je hebt gelijk, ik zie het nu ook 8)7 Wel, dan heb je _dat_ probleem in ieder geval niet.
Qua impedantie schaar ik me achter wat TBTL eerder zei: zolang je niet voor langdurig maximaal volume gaat, is de aansturing theoretisch gezien geen issue. Voor de rest blijft het een gok of je er gelukkig van gaat worden.

Van alternatieven met jouw maatbeperkingen ben ik ook niet op de hoogte, zonder zoeken. Ken alleen de Marantz NR serie: breed en weinig hoog.
Je zit echt in een niche-markt :|

Alles verkopen en in de hoek van de compact Philips, Harman-Kardon etc setjes zoeken?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Extreem weinig om eerlijk te zijn. Specificatiegeile Onkyo heeft ook dit vermogen weer opgegeven waar is gemeten op één kanaal op 1000 Hz en bij 1% THD. Ik vraag me echt af hoe veel vermogen die Onkyo gaat leveren als er vijf kanalen aan woredn gestuurd op 20 - 20.000 Hz en met een THD van 0,1% of lager. Volgens mij is dat dan op één hand te tellen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• redah
swiv98 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:02:
Alles verkopen en in de hoek van de compact Philips, Harman-Kardon etc setjes zoeken?
Een compleet nieuwe set is ook een optie hoor, daar niet van. Ik had altijd het idee dat mijn wensen niet eens zo heel vervelend waren:

Ik had een jaren-oude 5.1 set, met een Dolby/DTS decoder van pak em beet 20x5cm. Optisch kabeltje van de TV erin, coax kabeltje van het mediacenter (windows) erin, en klaar.

Het enige vervelende is dat je dan steeds van input moet verwisselen, en daar wilde ik van af. Plus dat ik vond dat ik wel een nieuw surroundsetje mocht :) Ofwel: Alles via HDMI! Ik wil dus mijn TV via ARC geluid naar een receiver laten sturen, mediacenter ook via HDMI naar de receiver, en klaar is kees. Switchen van inputs gebeurt dan via HDMI-CEC.

Maar, dat soort eenvoudige dingen blijkt dus alleen te kunnen met een bakbeest van 45x25cm :) Wat ik nu tijdelijk heb staan trouwens, maar daar wil ik dus vanaf omdat hij niet past (letterlijk) in ons interieur.

Vandaar dat die Onkyo me wel een goede leek, die is compact en lijkt te doen wat ik wil. Kijk ik rond in de lokale mediamarkten (I know...) dan zie ik alleen maar Bluray setjes. En de laatste keer dat ik nog een disc (welke soort dan ook) in m'n handen had kan ik me niet meer herinneren ;) Dus dat wil ik eigenlijk vermijden.
FeaR schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:03:
Extreem weinig om eerlijk te zijn. Specificatiegeile Onkyo heeft ook dit vermogen weer opgegeven waar is gemeten op één kanaal op 1000 Hz en bij 1% THD. Ik vraag me echt af hoe veel vermogen die Onkyo gaat leveren als er vijf kanalen aan woredn gestuurd op 20 - 20.000 Hz en met een THD van 0,1% of lager. Volgens mij is dat dan op één hand te tellen...
Veel termen zeggen me helemaal niets, maar dit houdt dus in dat 'ie niet de 'beloofde' 25watt over 6 ohm speakers heen stuurt? Hij geeft aan dat het totale systeem zo'n 140watt verbruikt...
Pagina: 1