Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Hallo mede - tweakers,

Ik ben opzoek naar een PicoPSU voor mijn ESXI servertje die draaid op een ASROCK E350M1 mobo.
Omdat ik een energie zuinige en still oplossing zoek lijkt me een PicoPSU een goede oplossing.
Maar welke picopsu + adapter is het best geschikt voor mijn systeem:
-AsRock E350M1 met intergrated cpu en gpu
-1x HDD 500gb
en mischien een keer een usb hdd

mogelijkheden:
pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit

Moederbord:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=E350M1

Alvast bedankt voor het advies :D

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:57

dimako_

Vogel

Even wat anders, Bevalt dit moederbord voor je servertje qua snelheid? Wat zijn de taken die je er mee uitvoerd?
En heb je enig idee wat het verbruik is van dit moederbord?

ontopic, ik zelf zou voor de 80w versie gaan. Heb je net iets meer over en kan je er altijd een extra disk inhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f
rechtstreeks van de fabrikant zijn ze goedkoper te krijgen.

zou trouwens voor de 90 + 80 gaan, dan heb je altijd wat power over en voor dat 10tje hoef je het denk ik ook niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:48

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:21
Hoeveel 3.5'' harde schijven gebruik je? Dat moederbord + cpu is namelijk heel zuinig, dan heb je aan 60W meer dan genoeg, maar harde schijven vragen een vrij grote stroom bij de spin-up. Die spin-up current is bij een WD20EARs bijvoorbeeld, volgens dit topic, 1,75A.

Dit betekent dus, dat als je een 60W (dus 5A) adapter hebt, je ongeveer twee harde schijven plus je rest van je systeem aan kan sluiten, aangezien ik niet verwacht dat het bordje in het bios/uefi al zijn volledig vermogen zou gebruiken, en een adapter sowieso wat overhead heeft.

Er zijn overigens tweakers, zoals Mux in zijn servertje, die met een batterij deze pieken afvangen. Dit kan zo eenvoudig zijn als een loodaccuutje parallel aan je 12V-lijn, maar dat zou ik alleen doen als je weet wat je doet.
Denniz0229 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:52:
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f
rechtstreeks van de fabrikant zijn ze goedkoper te krijgen.
[...]
Is je al eens opgevallen wat de verzendkosten vanaf Mini-Box naar Nederland zijn? Ongeveer de prijs van die combi bij een Nederlandse webshop. (of het moet recent veranderd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
dimako_ schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:49:
Even wat anders, Bevalt dit moederbord voor je servertje qua snelheid? Wat zijn de taken die je er mee uitvoerd?
En heb je enig idee wat het verbruik is van dit moederbord?

ontopic, ik zelf zou voor de 80w versie gaan. Heb je net iets meer over en kan je er altijd een extra disk inhangen.
Ik heb hem nu i.c.m. een spire 300W SFX voeding welke volgens mij niet echt efficiënt is en gebruikt tussen de 40 en 50W inclusief 1x 3,5" HDD

De snelheid is te doen, ik heb er nu 4GB Ram in zitten en draai één virtuele Windows server 2012 waar in de toekomst nog wat machine's bijkomen. Voor 60 euro incl cpu ben ik er zeker tevreden mee!
marcop23 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:00:
Hoeveel 3.5'' harde schijven gebruik je? Dat moederbord + cpu is namelijk heel zuinig, dan heb je aan 60W meer dan genoeg, maar harde schijven vragen een vrij grote stroom bij de spin-up. Die spin-up current is bij een WD20EARs bijvoorbeeld, volgens dit topic, 1,75A.

Dit betekent dus, dat als je een 60W (dus 5A) adapter hebt, je ongeveer twee harde schijven plus je rest van je systeem aan kan sluiten, aangezien ik niet verwacht dat het bordje in het bios/uefi al zijn volledig vermogen zou gebruiken, en een adapter sowieso wat overhead heeft.

Er zijn overigens tweakers, zoals Mux in zijn servertje, die met een batterij deze pieken afvangen. Dit kan zo eenvoudig zijn als een loodaccuutje parallel aan je 12V-lijn, maar dat zou ik alleen doen als je weet wat je doet.
In het buitenland bestellen zie ik niet echt zitten i.v.m. met import kosten etc , duurt allemaal lang enzo :P
Inderdaad heb ik mijn bedenkingen bij die piekspanning bij het booten en een batterij eraan koppelen lijkt me niet zon goed idee voor mij :P Dus ik vraag me af is 60W genoeg voor mijn systeem met 1 HDD en mischien in de toekomst een SSD

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Welke HDD?

Met 1 HDD is de kans dat het niet gaat lukken trouwens heel klein, en het verbruik van een ssd noem ik verwaarloosbaar, tenzij je echt gaat tweaken op zuinigheid. (<1W). Als ik het goed heb, heeft die CPU een TDP van 18W, een WD20EARS als voorbeeld dus een piekvermogen op de 12V lijn van 21W en heb je dus minimaal 21W over voor de rest. Die rest zou dat waarschijnlijk nooit verbruiken, dus ik zou gewoon de 60W adapter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
marcop23 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:20:
Welke HDD?

Met 1 HDD is de kans dat het niet gaat lukken trouwens heel klein, en het verbruik van een ssd noem ik verwaarloosbaar, tenzij je echt gaat tweaken op zuinigheid. (<1W). Als ik het goed heb, heeft die CPU een TDP van 18W, een WD20EARS als voorbeeld dus een piekvermogen op de 12V lijn van 21W en heb je dus minimaal 21W over voor de rest. Die rest zou dat waarschijnlijk nooit verbruiken, dus ik zou gewoon de 60W adapter kopen.
Het is al een vrij oude die ik een paar jaar geleden kreeg bij de aanschaf van mijn computer.
Volgens mij is het deze:
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630AS, 500GB
en wil ik dan nog zo nu en dan een USB HDD eraan hangen voor backups

[ Voor 3% gewijzigd door PeterPanda op 27-03-2013 11:31 ]

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Hier is een manual van die schijf: http://www.seagate.com/su...nuals/sata/100402371a.pdf

In Table 4 op pagina 6 staat dit:
Startup current (typical) 12V (peak): 2.8 amps
En je kan er dus vanuit gaat dat die schijf zo'n 30W gebruikt bij het booten, CPU ronden we af op 20W, en dan heb je nog ~10W over voor de rest. Ik denk dat het zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
marcop23 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:34:
Hier is een manual van die schijf: http://www.seagate.com/su...nuals/sata/100402371a.pdf

In Table 4 op pagina 6 staat dit:

[...]

En je kan er dus vanuit gaat dat die schijf zo'n 30W gebruikt bij het booten, CPU ronden we af op 20W, en dan heb je nog ~10W over voor de rest. Ik denk dat het zou lukken.
Dat is toch nog wel redelijk veel. Mischien moet ik dan toch maar overwegen er een 64GB SSD in te zetten i.p.v. de HDD. Omdat hij 24/7 moet draaien vind ik energie verbruik wel belangrijk.
Voor dataopslag gebruik ik een NAS dus een opslag voor het OS is genoeg. iSCSI is geen optie omdat de NAS maar 1 netwerk kaart heeft en er dan te veel verkeer over het 'normale' LAN gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door PeterPanda op 27-03-2013 11:40 ]

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Dat wil trouwens nog niet zeggen dat die schijf altijd 30W verbruikt he, houdt daar rekening mee!

Kijk maar in diezelfde manual naar Table 8 op pagina 21, daar staat o.a. dit:
Idle 9.30W
Operating 13.00W
Standby 0.80W

Hoewel ik dit eigenlijk ook best veel vind. Maar wil je echt zuinig, en heb je maar weinig bulkdata als foto/video/downloads, dan is een SSD inderdaad een optie. Heb je meer data, dan kan je denk ik beter naar een 2.5'' 1TB laptopschijfje kijken: Die zijn wel veel duurder per GB, maar verbruiken veel minder voor zover ik weet, rond de 2W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
Ja inderdaad maar ik denk dat ik dan maar voor de 60W ga en de SSD mischien in de toekomst koop of wanneer het verbruik hoog is.
In ieder geval bedankt voor het advies!

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:31

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En, al een PicoPSU aangesloten? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat!

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1