Com port virtualisatie vmware, dos machine en windows 2000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik loop tegen een probleem op waar ik geen antwoord op heb :( Een vriend van me is treinenfreak en heeft een Dos machine waarmee hij de wissels en locomotieven manage't.

Een andere pc regelt het hele systeem. Deze systemen hebben een com portnetwerk opgezet (heb nooit met com porten gewerkt, behalve met muizen etc). Het msdos systeem heeft een 2e comport die aan het treinensysteem geplaatst wordt.

Nu willen we proberen de msdos machine virtueel te laten draaien met hulp van vmware zodat 1 pc uit kan. Situatie als volgt:

Ms dos virtuele pc:

Dos 6.11 met MRdirect software erop
1 comport direct gemapt naar com port op host pc
2e comport een named pipe com port genaamd \\.\pipe\COM_4 die "this is end server" modus draait

Windows 2000 machine virtual

locomotief draait hier op
1 comport met een named pipe com port genaamd: \\.\COM_4 die "this is end client" modus draait

Even 2 virtuele pc's gemaakt omdat ik dacht dat dat makkelijker ging misschein.

Ok na veel kloten kunnen de systemen elkaar zien via de comporten, alleen krijg ik elke keer de melding MRdirect niet gevonden...

Iemand een idee? Er is echt niks te vinden op internet hierover. Kan het zijn dat de comport communicatie toch niet goed gaat? Ik ben wat wanhopig aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Je gebruikt dus virtuele compoorten ? Dat zou namelijk lastig kunnen zijn.

Wat je even kan proberen is een tweetal compoorten fysiek poorten naar je VM's en dan met een kabel doorlinken.

Ik denk dat VM's onderling problemen kunnen krijgen met virtuele compoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Anoniem: 149075 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:56:
Je gebruikt dus virtuele compoorten ? Dat zou namelijk lastig kunnen zijn.

Wat je even kan proberen is een tweetal compoorten fysiek poorten naar je VM's en dan met een kabel doorlinken.

Ik denk dat VM's onderling problemen kunnen krijgen met virtuele compoorten.
Ja inderdaad comporten, ik heb er dus 3 nodig op de pc (met een programma heb ik 4 extra virtuele porten aangemaakt die ik koppel).

Pc staat nu hier dus ik kan niet veel testen met echte comporten. Ik probeer nu 1 msdos vmmachine te runnen en dan het locomotief programma op windows xp = host zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waar draaien je VM's in? Vmware onder Windows?

Ik denk dat het met ESXi bijvoorbeeld makkelijk moet lukken, dan kun je seriële poorten prima doorgeven zonder bemoeienis van het host OS (het is dan bare metal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
ThinkPadd schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:48:
Waar draaien je VM's in? Vmware onder Windows?

Ik denk dat het met ESXi bijvoorbeeld makkelijk moet lukken, dan kun je seriële poorten prima doorgeven zonder bemoeienis van het host OS (het is dan bare metal).
vmware desktop, esxi ken ik, maar wil liever normale desktop versie en niet extra com porten erin prikken. Want het moet theoretisch kunnen (1 com port extern, rest intern virtual)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Kickje, het werkt nog steeds niet :( Het ligt 100% zeker aan mijn com port doorgifte. Ik maak een \\.\pipe\COM5 aan met server modus en other end is application. CPU polling uit.

Nu kan ik COM5 niet selecteren in de client zelf. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kun je in vmware ook een poort fysiek doorgeven ipv van de pipe?

in virtualbox (vergelijkbaar, maar met vrijere licentie), heb ik 4 modes.
*disconnected. (er wordt een poort gedetecteerd, maar geen verbinding gemaakt)
*fysiek doorgekoppeld.
*Host pipe
*Client pipe.
en
In this case, you can configure whether VirtualBox should create the named pipe (or, on non-Windows hosts, the local domain socket) itself or whether VirtualBox should assume that the pipe (or socket) exists already. With the VBoxManage command-line options, this is referred to as "server" or "client" mode, respectively.

For a direct connection between two virtual machines (corresponding to a null-modem cable), simply configure one VM to create a pipe/socket and another to attach to it.
Echter mijn ervaring geeft ook aan dat niet alle draadjes op een seriele lijn goed gevirtualiseerd worden. Sommige software kan daar niet tegen.
De eenvoudige nulmodem kabel met slechts drie drade
n, dus zonder handshaking, is niet
compatibel met veel communicatie software. Het grot
e probleem met deze nulmodem kabel
is de mogelijkheid dat de software zich ophangt omd
at het de modem controle signalen op
de gebruikelijke manier probeert te interpreteren.
In Koploper manifesteert zich dat met direct
de melding dat er geen Intellibox is aangesloten
Dus of dit te virtualiseren is is uiteraard de vraag. ...

kijk ook eens naar:

http://com0com.sourceforge.net/

of draai mrdirect in dosbox ? http://www.dosbox.com/wiki/Main_Page (zelf geen ervaring)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
leuk_he schreef op woensdag 03 april 2013 @ 10:46:
Kun je in vmware ook een poort fysiek doorgeven ipv van de pipe?

in virtualbox (vergelijkbaar, maar met vrijere licentie), heb ik 4 modes.

[...]

en

[...]

Echter mijn ervaring geeft ook aan dat niet alle draadjes op een seriele lijn goed gevirtualiseerd worden. Sommige software kan daar niet tegen.

[...]

Dus of dit te virtualiseren is is uiteraard de vraag. ...

kijk ook eens naar:

http://com0com.sourceforge.net/

of draai mrdirect in dosbox ? http://www.dosbox.com/wiki/Main_Page (zelf geen ervaring)
com0com gebruik ik, die werkt niet. Ik heb het opgegeven, iemand anders kijkt er nu naar. Het kost teveel tijd allemaal, dank!
Pagina: 1