Gigabit netwerk

Pagina: 1
Acties:

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 23:00
Ik ga morgen mijn netwerk upgraden. Er komt een nas ds213+ binnen en een mede8er MED600X3D.

opzet wordt als volgt:

router -> nas (begane grond)
router -> mediaplayer (begane grond)
router -> switch -> pc en mediaplayer (bovenverdieping)

Router = netgear wndr3700
switch = tp-link gigabit switch

Nu zit ik met de kabels. Klopt het, dat als de mediaplayer die op de switch is aangesloten met een cat5 kabel, het hele netwerk vertraagd? Dus ook bijvoorbeeld het kopiëren van data van pc naar nas. Ik las dit ergens op het internet.

De rest zal met cat5e of cat6 aangesloten worden.

Wat is wijsheid? :)

[ Voor 10% gewijzigd door jwakie op 27-03-2013 00:31 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee dat klopt niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Een beetje goede router en of switch kan makkelijk de doorvoer aan van verschillende bronnen tegelijk verwerken. Daar zijn ze immers voor gemaakt, en daarom zijn bijna alle apparaten van gigabyte poorten voorzien? Als iets vertraagd komt het door een slecht apparaat of software, wat vroegah nog wel is een probleem was zo hier en daar. In de praktijk zou je het gewoon moeten testen en niet de traagste spullen moeten aanschaffen...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Of je negeert gewoon wat hier boven staat, doet wat je al van plan was en ziet dat alles goed is.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 15:06
Voor zover ik weet zit de belemmering niet in de kabels. Wat je denkt zou van toepassing zijn op een hub, dan is de sloomste (100Mbit) verbinding de bottleneck, maar switches voorkomen dat. Gewoon doen wat je verteld, dat zou technisch goed moeten werken.

[ Voor 61% gewijzigd door PhaeTom op 27-03-2013 01:25 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PhaeTom schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 01:22:
Voor zover ik weet zit de belemmering niet in de kabels. Wat je denkt zou van toepassing zijn op een hub, dan is de sloomste (100Mbit) verbinding de bottleneck, maar switches voorkomen dat. Gewoon doen wat je verteld, dat zou technisch goed moeten werken.
Er zijn geen gigabit hubs, en alle 10/00 hubs die niet compleet in de prehistorie gemaakt zijn, zijn switching hubs die de 10mbps en 100mbps segmenten apart houden met een switch ertussen. Dus daar gaat dat ook niet op.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

En CAT5 doet ook gewoon Gigabit :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-12 16:26
Zolang het een klein beetje fatsoenlijke switch is, zal deze de speed/duplex per poort kunnen regelen, en dus niet de hele switch naar 100 terug zetten als er 1 device op 100mbit werkt, maar alleen dat specifieke poortje op 100mbit zetten en de rest op gigabit laten draaien.
Er zijn echter ook hele crappy switches, die rustig het hele zooitje terug gooien naar 100mbit, en daar wordt je dus niet echt gelukkig van... Overigens zie ik deze devices bijna niet meer voorbij komen, en waren vooral in het begin toen gigabit net op kwam op de consumentenmarkt in omloop omdat het zo lekker goedkoop was om ze zo te fabriceren. Eigenlijk was het niet veel meer dan een veredelde hub :{

iRacing Profiel

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

kroegtijger schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:59:
Er zijn echter ook hele crappy switches, die rustig het hele zooitje terug gooien naar 100mbit, en daar wordt je dus niet echt gelukkig van...
Ik heb nog nooit zo'n ding gezien dusseuh, doe 's een voorbeeld.

• jwakie
cat5 kabeltje van switch naar pc trekt toch nog gemiddeld 83 MB/sec bij een 4,7 GB.
Ik ben tevreden!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jwakie schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:44:
cat5 kabeltje van switch naar pc trekt toch nog gemiddeld 83 MB/sec bij een 4,7 GB.
Ik ben tevreden!
Zeker dat dat niet een Cat5 "Enhanced" oftewel Cat 5E kabel is?

Zo niet kan het zijn dat de kabel beter is dan Cat-5 spec, maar dat is zoiets als vertrouwen op banden die tot 130km/u kunnen op de Autobahn met 190km/u - het kan op enig moment goed gaan, maar garanties heb je niet :z

Oslik blyat! Oslik!

• jwakie
Stp cat5 dacht ik dat erop staat.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat5 is ook prima, daar is 1000base-t voor gemaakt.

Pagina: 1