A record fallback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 14:59
Sinds vandaag heb ik een NAS. Nu leek het mij leuk om hier een kleine portfolio website op te zetten. Inmiddels werkt dit goed.

Ik wil alleen één ding voorkomen. En dat is dat als de server om wat voor reden dan ook offline is, de website onbereikbaar is. Dit hoop ik op te kunnen lossen met een mirror die ik via een fallback kan inschakelen.

Ik zat te denken aan een A-record fallback, maar ik weet niet of zoiets bestaat.

Het principe dat ik in gedachten heb is vrij simpel:

Pak standaard A-record 1.
Mocht A-record 1 niet beschikbaar zijn, pak dan A-record 2.

Bestaat dit? Ik heb wel wat ervaring met DNS beheer. Maar naar mijn weten kan dit bij de meeste domeinproviders niet. Een aantal Google sessies leveren me ook weinig op.

[ Voor 10% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 26-03-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Je wilt voorkomen dat als de server offline is, de site gedeeltelijk bereikbaar moet zijn?

Misschien iets via DynDNS ofzo... "Als X periode geen reactie ontvangen van DynClient @ NAS, dan DNS = locatieB, else DNS = locatieA"

Lijkt me wel makkelijk, dan zouden d'r ook geen loadbalancers meer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 14:59
Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:28:
Je wilt voorkomen dat als de server offline is, de site gedeeltelijk bereikbaar moet zijn?

Misschien iets via DynDNS ofzo... "Als X periode geen reactie ontvangen van DynClient @ NAS, dan DNS = locatieB, else DNS = locatieA"

Lijkt me wel makkelijk, dan zouden d'r ook geen loadbalancers meer nodig zijn.
Die zin klopte inderdaad niet helemaal 8)7 ,maar aan je reactie te horen begrijp je het principe wel goed. ik ga kijken of deze oplossing met mijn kennis is te implementeren. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:46
Je kan eventueel ook zelf een scriptje bij een webhoster plaatsen, welke redirect naar de nas (indien beschikbaar) en anders redirect naar de backup.

Voordeel is dat een webhoster over het algemeen een hogere betrouwbaarheid heeft dan een nasje op een thuisverbinding.

Als je nog een hogere online-garantie wilt hebben zul je moeten kijken naar alternatieven als een loadbalancer oid.

Maar goed, een lokale site hosten op een NASje is niet echt PNS, dus daarom -> NT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:12

DDX

Tja opzich kan je wel 2 A records aanmaken en dan zorgen dat backup server niet op poort 80 reageert.
Recente browsers sturen dan alleen verkeer naar de 1e server.
Je kan natuurlijk ook gewoon beide ip's in de lucht houden als er geen dynamische data achter zit.

Niet de meest nette oplossing, maar het kan wel.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 26-03-2013 21:29 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035