Het beste is om losse componenten te gebruiken en daarmee een set in elkaar flansen. Daarbij kies je een receiver, speakers, de kabels en een Blu-Ray, Mediaspeler of combinatie van die twee bij.
Dit heeft als voordeel dat je zelf een goede en mooie receiver kunt uitzoeken die aan jouw wensen voldoet en ook speakers die aan jouw wensen voldoen. Je kunt kiezen voor een 2.0 / 4.0 setup als je voornamelijk voor muziek kiest of een 2.1 / 5.1 setup als de set voornamelijk voor films gebruikt gaat worden.
Die -.1 is de subwoofer, die maakt dat het bij films dreunt in de kamer. Bij muziek vind ik het persoonlijk een stoorzender omdat de lage tonen dan teveel de rest van het geluid overstemd. Als je goede speakers neemt, zit daar al een woofer ingebouwd die lage tonen al prima kan weergeven.
Wanneer je een actieve subwoofer neemt, kun je er altijd voor kiezen om deze uit te schakelen bij het luisteren van muziek en aan te zetten wanneer een film gekeken wordt. Dat is een van de voordelen die een actieve subwoofer te bieden heeft tegenover een passieve.
Zelfs vind ik de receivers van Marantz erg mooi en ook een goed geluid geven wanneer je ze combineert met goede speakers. Heel zuiver geluid wat ik persoonlijk mooi vind klinken. Tevens hebben een aantal van deze receivers ook de mogelijkheid tot AirPlay. Mocht je dus apparaten van Apple hebben, dan kun je het geluid van deze apparaten streamen naar deze receivers toe. iPhone, iPad, iTunes, dat is allemaal mogelijk.
Deze mogelijkheden bieden Pioneer, Denon, Yamaha en Onkyo trouwens ook op een aantal modellen. Mocht je dus een Apple apparaat hebben of iTunes gebruiken, is het zeker een aanrader.