Efficiënte en stabiele oplossing voor school

Pagina: 1
Acties:
  • 2.496 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
We hebben als ICT-team van een school de vraag gekregen om een draadloze oplossing te voorzien voor een bestaand schoolgebouw. Het aantal lokalen is beperkt alsook het budget, maar het moet wel performant genoeg werken om zo'n 20 apparaten tegelijkertijd te ondersteunen.

Onderstaande foto geeft de plattegrond weer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SLaSoEi.jpg

De genummerde lokalen moeten zeker voorzien worden van draadloos, alsook een apart lokaal die niet in verbinding staat met de andere lokalen. De eenvoudige huis-, tuin- en keukenrouter zullen normaliter niet volstaan om 20 verbinding tegelijkertijd aan te kunnen. De muren tussen de lokalen zijn bovendien ontzettend dik (35cm).

Het budget is echter beperkt tot een 1250 euro. Alle lokalen zijn voorzien of kunnen voorzien worden van gigabit bekabeling. Bovendien is lokaal 3 voorzien van 20 bekabelde plaatsen. Echt into draadloos zijn we niet, aangezien tot nu toe alles goed werkte met bekabeling. Een nieuw project (a la tablets) verplicht ons echter te investeren in draadloos.

Is een goed draadloos netwerk overigens eigenlijk te voorzien met zo'n beperkt budget? Aangeschreven bedrijven komen met een ontzettend dure oplossing waarbij de voorstellen wel uitgeschreven zijn, maar nooit specifieke modellen neergeschreven worden, waardoor prijsvergelijking onmogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:52
ubique heeft daar leuke mesh oplossingen voor. Ik zou zelf kijken voor iets van een Cisco WLC met bijhorende lwapps, maar daar hangt een ietwat ander prijskaartje aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het budget is echter beperkt tot een 1250 euro. ... Een nieuw project (a la tablets) verplicht ons echter te investeren in draadloos.
En zie hier de reden voor het falen van veel mobiel werken / bring-your-own / tablet / smartphone projecten: medewerkers wel op de werkvloer gebruik willen laten maken van mobiele apparaten, maar niet willen investeren in een degelijk draadloos netwerk.

Je hebt het over een tablet project, betekent dat dat school tientallen tablets heeft aangeschaft? Het budget voor het netwerk valt daarbij totaal in het niet, wellicht een argument om toch nog eens over een ruimer budget te onderhandelen?

Met dit budget kom je niet heel veel verder dan in elk benodigd lokaal een AP voor klein-kantoor of thuisgebruik te plaatsen. Dat zou op zich nog best wel goed kunnen gaan, mits je een beetje fatsoenlijk spul uitzoekt en de bandbreedte eisen niet al te spannend zijn.

Dan heb je het alleen nog niet gehad over degelijke toegangsbeveiliging en of het echt gaat werken zonder er experts in meer detail naar te laten kijken is maar afwachten.

Er mist in je verhaal ook nogal wat info om er hier echt inhoudelijke tips over te geven. Wat voor apparaten gaan er gebruik van maken? Alleen eigendom van school, of elke leraar / leerling met eigen devices? Of wellicht beide of een afgeschermd netwerk voor publiek gebruik door leerlingen? Wat voor verkeer moet er overheen gaan? Wat heb je al aan authenticatiediensten in je netwerk aanwezig om bijvoorbeeld toegangsbeveiliging in te richten?

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 26-03-2013 14:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Flying schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:38:
Het aantal lokalen is beperkt alsook het budget, maar het moet wel performant genoeg werken om zo'n 20 apparaten tegelijkertijd te ondersteunen.
Daar gaat het al fout. Zover ik weet kun je voor dat budget niet iets krijgen met een beetje fatsoenlijk login systeem dus reken er maar op dat niet alleen tablets maar ook elke telefoon verbonden zal worden.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Helemaal eens met Orion84. Dit heeft weer alles weg van een uiteindelijk halfslachtige oplossing wat weer precies net niet blijkt te volstaan voor hetgeen wat de gebruikers uiteindelijk willen. Want de eisen die er nu liggen, is dat ook toekomstgericht? Of moet er (in afzienbare tijd) ook over gebeld gaan worden? want dan komen nog zaken als seamless roaming e.d. bij kijken ook. Een goed WiFi netwerk is nu eenmaal niet goedkoop, ondanks dat de consumenten-devices anders doen vermoeden :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 08:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hebben jullie de beschikking over een server die nog wat vrije cpu cycles heeft?
Dan zou je Unify AP's van Ubiquiti kunnen proberen, ik denk dat _-= Erikje =-_ deze ook bedoelde. :)

Ze zijn vrij goed te betalen maar hebben wel centrale managementsoftware welke je op een spare server kunt installeren. De AP's kunnen namelijk ook fungeren als de software niet draait, maar de software is wel nodig om nieuwe configuratie in te schieten.

Het bereik van die dingen is ook vrij goed kan ik uit ervaring vertellen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Ik begrijp volledig de reacties die dergelijke configuratie afschieten voor zo'n beperkt budget. Helaas is het zo dat deze beslissingen niet in samenspraak zijn gemaakt. Er wordt achteraf pas duidelijk dat er ook een draadloos netwerk voorzien moet worden, zonder dat er daar ook een eigenlijk budget voor werd voorzien. Dan zit je natuurlijk met het probleem dat het beschikbare budget een samenraapsel is van wat er over blijft.

Nu goed, ik werk er niet om de beslissingen van mijn werkgevers in twijfel te trekken, maar om de problemen op te lossen. Als dat moet met een beperkt budget, dan is dat maar zo. Op het einde van de dag beseffen ook zij dat er ergens iets is misgegaan en dat er volgende keer budget moet voorzien worden hiervoor.

Ik kijk zeker die Unify oplossing eens na. Hopelijk is dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Flying schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:26:
Nu goed, ik werk er niet om de beslissingen van mijn werkgevers in twijfel te trekken, maar om de problemen op te lossen. Als dat moet met een beperkt budget, dan is dat maar zo. Op het einde van de dag beseffen ook zij dat er ergens iets is misgegaan en dat er volgende keer budget moet voorzien worden hiervoor.
De vraag is of je ze dat moet laten beseffen door het mis te laten gaan, of door ze goed onderbouwd uit te leggen wat er voor 1250 mogelijk is en waarom dat niet aan de eisen voldoet, maar je met bedrag Y en wellicht wat consessies aan het eisenpakket wel een goed resultaat kan bereiken.

Maar goed, dat is een discussie die niet hier in de techfora thuishoort, dus laten we je dan maar proberen van zoveel mogelijk zinvolle input te voorzien voor mogelijke oplossingen en zaken waar je rekening mee moet houden :)

Kan je dan wel (zoals ik al aangaf) wellicht wat meer info geven over hoe het netwerk gebruikt gaat worden en in hoeverre er bijvoorbeeld al een authenticatieserver is die voor het LAN gebruikt wordt, maar ook voor het WLAN ingezet zou kunnen worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 26-03-2013 15:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Buitenstaander alarm hoor maar 20 connecties schrik ik zelf niet zo van.
Kan een beetje deugdelijke router (dus geen hakatakka van 30 euro...) dat niet gewoon aan?

Zoals eerder aangegeven is het budget niet heel erg veel voor een professionele oplossingen dus je zal hoe dan ook wat moeten hobbybobben om iets neer te zetten voor dat geld.

Ik heb niet genoeg ervaring met professionele oplossingen om je echt iets constructiefs te geven maar zou ik gepresenteerd worden met zo'n opdracht zou ik gewoon 4 goede WLAN AP's kopen en in elk lokaal er één neerzetten voor coverage. Zal natuurlijk niet helemaal straffeloos geschieten in de zin van bandbreedte enzo maargoed als daar wel strenge eisen aan zitten moet er meer budget voor komen. :P
Hoe je dat zou moeten doen met authenticatie, behalve idereen de WPA key te geven, weet ik echter niet genoeg van om je wat informatiefs over te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Nu net te horen gekregen dat er een maximumbudget is van 2000 euro. Het is niet het principe Bring Your Own Device, maar 14 toestellen worden voorzien die draadloos moeten kunnen werken (alles cloud-based) en dan natuurlijk nog de toestellen van de leerkrachten (2 a 3 extra tegelijkertijd). Dit alles met een loginsysteem om toch ietwat controle te hebben.

Het is niet dat er absoluut geen budget wordt voorzien, maar meer dat er een onderschatting is naar de kostprijs van zo'n netwerk. Er is in ieder geval wel een besef dat het moeilijk is, maar zo zit het onderwijs ingericht door de overheid in België in elkaar. Je moet er veel realiseren met weinig geld. Het maakt deze job vooral uitdagend (en dat is op zich ook wel een leuk aspect ervan ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op welke wijze: ICA-sessies, enkel web, of gaan er veel grote bestanden continu heen en weer? --> vergeet de bandbreedte niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Anoniem: 80487 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:48:
Buitenstaander alarm hoor maar 20 connecties schrik ik zelf niet zo van.
Kan een beetje deugdelijke router (dus geen hakatakka van 30 euro...) dat niet gewoon aan?
Zat afgelopen weekend op een verjaardag met iedereen toegang tot het Wireless daar. En nee, dat gaat dan niet goed. De grap is natuurlijk dat er een paar mensen maar actief gebruik maken en de rest alleen verbonden is. Dan klapt het er toch keihard uit. Voor het eerst dat ik dat zo zie gebeuren.
Maar was ook echt een kamer vol visite.

Zelf zou ik zeker niet bezuinigen, maar ook mijn ervaring is dat het management graag voor struisvogel speelt. Ja maar, thuis werkt het ook met een goedkoop dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 22:14
Budget voor uitgaven is altijd maar een deel van de kosten. Of het haalbaar is hangt ook af van de hoeveelheid tijd en kennis van beheerders/project-engineers die er is.

Ik verwacht dat je met OpenWRT en een opensource central management erboven een prima oplossing kan bouwen binnen budget. Als de muren dik zijn en je weinig doorstraling hebt, kan je de APs heel zachtjes zetten en dan blijft de straling binnen de lokalen. Plaats er eerst 1 en als dat onvoldoende is kan je er 1 of 2 bij plaatsen, gebruikmakend van de 3 beschikbare kanalen. Als je centraal management hebt, vereisen extra devices niet veel extra werk.

Benodigde aanschaf:
  • 5 APs (1x per lokaal, 50 euro per stuk), eventueel 10: 250-500 euro
  • 2 servers voor management, kunnen virtueel zijn. Kosten: 800 euro minimaal voor 2 kleintjes
  • De switch waar de APs op zitten moeten vlan-tagging ondersteunen, om niet beperkt te zijn om guest vlans en meer in te richten die je goed scheidt van je interne netwerken. Anders is zoiets voor 120 euro te koop (24 poorts managed gigabit switch met vlan tagging, cli en snmp)
  • Voor de rest van het budget kan je een spare server, spare switch en spare APs kopen. Dan heb je geen service contract nodig, alleen wat tijd en een goede handleiding. Aangezien alles redundant is kan je wel uitval van hardware componenten hebben.
Voldoende tijd om:
- open source management oplossing te kiezen
- vertrouwd te raken met openwrt/ddwrt en werking
- vertrouwd te raken met management oplossing
- ontwerp te maken
- oplossing te bouwen
- oplossing te testen
- ontwerp en oplossing te documenteren
- kennis over te dragen

Dus een extra vereist input voordat je kan zeggen dat dit niet kan is:
- hoeveel tijd is er beschikbaar
- welke kennis van wireless en opensource (oa linux) is er al aanwezig

Als er weinig tijd en kennis beschikbaar is, dan ben ik het eens met de critici dat het niet haalbaar is.
Als er wel een aantal professionals zijn die bv in hun vrije tijd 's avonds het leuk vinden om zo'n oplossing in te richten, dan is het prima haalbaar binnen financieel budget

[ Voor 6% gewijzigd door pablo_p op 26-03-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Onderwijs, dus geen BTW aftrek, hou daar wel even rekening mee.

Heeft Cisco (of een andere netwerkspullen fabrikant) geen education program (korting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Niet dat ik zo weet. Je kan wel refurb apparatuur aanschaffen. Als je dit via Cisco doet (dus geen grijze handel) dan kan je hier zelfs Smartnet support contracten op af sluiten. ( Omdat de refurb apparatuur getest is door Cisco.) Verder kan je het in een leaseconstructie gooien tegen 3 tot 5% rente.

Met een enkel AP kan je een collegezaal dekken. Maar RF dekking boeit hier niet. Het probleem is dat je met veel clients op een klein oppervlak zit. Het aantal clients per AP is dus heel hoog. Wireless is een shared, half-duplex medium. (Vergelijkbaar met een hub.) Bandbreedte moet je delen over alle wireless clients. Het aantal wireless clients is hier leidend, niet de benodigde dekking.

Als je N access points neer gaat hangen heb je gigabit PoE switches nodig. (Of een paar losse voedingen.) Verder moet je authenticatie regelen. Heb je al een site survey laten uitvoeren? Wireless -kan- een betrouwbare infrastructuur vormen, maar alles staat met een goede site survey en implementatie. Of je moet weten waar je mee bezig bent, of je moet dit uitbesteden.

Als elk lokaal een gigabit aansluiting heeft, kan je ook denken aan een iPad of laptop kar.
Dit is een kar met één of meer access points. In de kar kan je laptops of iPads plaatsen die er ook meteen in opgeladen kunnen worden. Je hoeft dan niet overal laptops en wireless uit te rollen.

Verder wordt wel eens vergeten dan eLearning via iPads / laptops niet betekend dat de lesstof gratis wordt. (Omdat boeken niet meer nodig zijn.) Uitgevers willen ook aan hun elektronische lesprogramma's geld verdienen. Boeken heb je misschien niet meer nodig, maar je gaat betalen voor licenties.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 80487 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:48:
Hoe je dat zou moeten doen met authenticatie, behalve idereen de WPA key te geven, weet ik echter niet genoeg van om je wat informatiefs over te verschaffen.
RADIUS server neerzetten. :) Is veel veiliger dan een WPA-key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik neem alles mee en bespreek morgen de mogelijkheden met mijn collega's. Er is een site-survey uitgevoerd in ieder geval. Tegen eind juni zou alles operationeel moeten zijn, dus er zijn nog drie tal maanden waarin we alles kunnen uitvoeren.

We moeten overigens een gelijkaardige oplossing (laten) voorzien voor een andere school waar er wel een budget beschikbaar is (5000 euro). Het oppervlak is daar wel wat groter, maar de bouwstructuur en technische aanwezigheden zijn zowaar hetzelfde.

Overigens is er wel het besef dat de boeken nu niet gratis zijn. De licentie's kosten zowaar evenveel als de boeken, dus er wordt niets uitgespaard op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Onder beperkt budget zou ik inderdaad de Unify AP's van Ubiquiti aanraden. Je hebt dan nog wel een servertje nodig waar je de controller op installeert, maar echt iets bijzonders heb je niet nodig, je hebt dan redelijk goede en managebel accespoints.

Een hele alternatieve gok zou zijn om gebruik te maken van een cloudtrax oplossing (een controller in de cloud) zoals ap's van OpenMesh (goedkoop) of Engenius (iets duurder) echter heb je dan geen eigen controller en gebeurt er iets bij die tent dan kan je met waardeloze apparatuur zitten.

Je tekening geeft geen afmetingen weer, evenals de muurtype's (gewapend beton, metaal stutten, etc) hoeveel gebruikers je waar verwacht etc.
Afhankelijk van die info is er wel met bepaalde software eea te simuleren.

Wanneer je Unifi Ap's gebruikt dan zou je op de 2 drukste punten een Pro variant kunnen gebruiken, afhankelijk van je pand kan dit al voldoende zijn, zo niet kan je ter ondersteuning nog de normale gebruiken (1 tot 3)

Maargoed, dan heb je een standaard dekkend wifi netwerk waar je wat authenticatie op kan doen en wat beheer en monitoring, samen met een stukje installatie en configuratie zal je rond de 1200 euro uit kunnen komen tot 2K.

Wil je iets met meer uitgebreidere mogelijkheden dan kom je in de range van +400 per AP (en dan vaak nog een controller)

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Arunia schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:06:
[...]

Zat afgelopen weekend op een verjaardag met iedereen toegang tot het Wireless daar. En nee, dat gaat dan niet goed. De grap is natuurlijk dat er een paar mensen maar actief gebruik maken en de rest alleen verbonden is. Dan klapt het er toch keihard uit. Voor het eerst dat ik dat zo zie gebeuren.
Maar was ook echt een kamer vol visite.

Zelf zou ik zeker niet bezuinigen, maar ook mijn ervaring is dat het management graag voor struisvogel speelt. Ja maar, thuis werkt het ook met een goedkoop dingetje.
Maar wat stond daar dan? Pure nieuwsgierigheid hoor. Dat zo'n standaard knakenapparaat wat je van de ISP krijgt over zijn zuiger gaat van in de verste strekking spannende aantallen geloof ik onmiddelijk maar als je wat geld aan zo'n ding uitgeeft kan ik me niet voorstellen dat er niet iets te koop is die dat wel kan hebben.
Ik kan me heugen op een linksys van ongeveer 100 euro eens een keer met een man of 10~15 te hebben gezeten. Als ze allemaal data gaan vragen blijft er niet zo veel van de bandbreedtte over maar werken deed het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Powermage schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:41:

Een hele alternatieve gok zou zijn om gebruik te maken van een cloudtrax oplossing (een controller in de cloud) zoals ap's van OpenMesh (goedkoop) of Engenius (iets duurder) echter heb je dan geen eigen controller en gebeurt er iets bij die tent dan kan je met waardeloze apparatuur zitten.
Verbaast mij dat er nu pas Cloudtrax wordt genoemd. Cloudtrax i.c.m. Engenius mijns inziens de meest betrouwbare oplossing in het budgetsegment.

Een huis-tuin-en-keuken-AP kan hooguit 3 apparaten aan. Daarna wordt het echt heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
HP 1810-48G dan heb 48 gigabit poorten met VLANs, trunking en SNMP voor relatief weinig (sub 500e) of twee keer 24 whatever je fysiek het beste uitkomt. Vervolgens zou ik gebruik maken van ubiquiti netwerk hardware. Heb er zelf veel goede ervaring mee (welliswaar met point-to-point links over kilometers). Ze hebben ook een mesh product en als ik mij goed herinner kosten ze minder dan 80e/exclu/stuk dus kan je er ook een berg van aanschaffen. Voor server volstaat waarschijnlijk alles wat je nog heb liggen of kan je iets simpels á la HP ML110 reeks zoeken, intel i3 of e3 voldoet voor authenticatie/logging/monitoring doeleinden.

Wat ik overigens in de meeste universiteiten/hogescholen zie is dat er twee AP per lokaal van 30 worden gebruikt. Veelal de bekende Cisco 1130 reeks. Je kan de meeste AP ook voeden met PoE voor installatie gemak, betwijfel echter dat dat nog binnen budget gaat (24port Gbe PoE + 24port Gbe).

Bepaalde encryptie modes in wifi zijn overigens efficiënter met het alloceren bandbreedte, aangezien alle snellere modes OFDM gebruiken zit hier weinig verschil in maar er is wel degelijk een theoretische limiet aan clients voordat je netwerk overspoelt wordt met anti-cross-talk methodes. Maar dit is waarschijnlijk een beetje te theoretische bespreking van wlan technieken. Hou er rekening mee dat sommige producten (lees: macbooks/linux) niet fantastisch omgaan met niet-standaard technieken zoals draft-n (MCS0 tot MCS7) modulatie methodes op 2.4GHz (lees: g turbo, g boost, g plus, alles met meer dan 54mbit op basis van G).

[ Voor 68% gewijzigd door analog_ op 27-03-2013 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 13:47

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Als je budged zo beperkt is dan moet de management software ingebouwd zijn in je ap.

Alcatel-lucent levert de OAW-IAP-105 accesspoints die perfect in een mesh kunnen draaien. Hierdoor hoef je dus geen dure controller te installeren. Ook hoef je niet op een apparte server iets te installeren zoals met de andere oplossingen hierboven.

Als ik zo naar je kaart kijk heb je 4 stuks nodig, als je ze zelf plaatst ben je met 2000 euro klaar.
Moet je wel een zelf beheer en plaatsing doen. Is net iets boven je budged maar heb je wel een goeie oplossing en zoals eerder gemeld deze investering valt in het niet bij de kosten die al zijn uitgegeven aan tablets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK47
  • Laatst online: 04-05-2024
Of koop gewoon de Aruba Instant AP's: http://www.arubanetworks.com/products/instant-access-points

Alcatel en Dell verkopen rebranded Aruba's :). Instant is een hele goede fit voor jullie doel. Wellicht dat je nog wel een RADIUS server moet inrichten voor authenticatie; mocht er reeds een Microsoft AD omgeving zijn dan kan er een Network Policy Server geïnstalleerd worden om dit te realiseren.

Als ik het goed begrijp heb je in totaal 20 clients? Die zou je al kunnen bedienen op een enkele Aruba IAP-105. Een site-survey zou moeten uitwijzen hoeveel AP's je nodig hebt; je designed in dit geval op coverage, niet op density.

Bij meer dan 35 clients per AP zou ik gaan designen op density; maar dat ligt natuurlijk ook aan de toepassing, het type clients (5GHz capable?) en de eisen qua throughput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Even een update. We gaan de Unifi's uitproberen. De schoolvakantie is nu begonnen, maar erna schaffen we er één exemplaar van aan. Daarop gaan we, als test, verschillende clients laten verbinden en voor een goede throughput zorgen (streaming video, filetransfer, etc.). Als dat goed gaat, dan gaan we zelf opmeten hoeveel we er nodig hebben voor een goede dekking.

Dit alles zouden we ondersteunen met een server a la proliant van HP. Het enige probleem dat zich zou voordoen lijkt mij de stroomvoorziening. De gewone Unifi's blijken geen PoE te hebben, waardoor we toch per AP een stopcontact zullen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Laatst online: 02-12-2022
De gewone Unifi's blijken geen PoE te hebben, waardoor we toch per AP een stopcontact zullen nodig hebben.
De PRO versies doen 802.3af PoE, maar de normale doen wel passive injection

[ Voor 29% gewijzigd door Kompaan op 31-03-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK47
  • Laatst online: 04-05-2024
De non-Pro UniFi's doen ook alleen maar 2.4GHz; wanneer je een goede investering wil doen schaf je dual-radio AP's aan (2.4GHz en 5GHz tegelijkertijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Laatst online: 02-12-2022
AK47 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 23:12:
De non-Pro UniFi's doen ook alleen maar 2.4GHz; wanneer je een goede investering wil doen schaf je dual-radio AP's aan (2.4GHz en 5GHz tegelijkertijd).
Ik zou ook de Pro aanraden...

Ik zoek zelf nog een goed excuus om een of meerdere UniFi Pro APs aan te schaffen, niet te duur goede specs, gratis centraal management :) Beetje overdreven voor een appartement alleen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 17:42
@Flying
Hebben jullie die Ubiquiti UniFi AP getest?

Wat zijn je bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat ik er van moet vinden.

Werkt goed, signaal is stabiel
Alleen soms laat de door voer snelheid te wensen over.

Hij begint snel maar zak dan soms terug naar 1mbit.
Met testen kom ik er ook niet uit. Tijdens de test zit er 1 pad op de AP en toch is de snelheid niet constant.

Start van de speed test 50mbit en dan zak hij terug tot 1mbit en blijft daar dan hangen.
Bij een volgende test komt hij in ook niet meer boven de 7mbit

Oorzaak onbekend bij mij.
Het vreemde is dat reactie snelheid en de Ping wel laag blijven. Dus surfen gaat gewoon snel.
En na 5 minuten browser op het web en het probleem is weg dan lijkt hij in eens stabiel op 50mibit te draaien.?

Wie helpt
Type unfi pro software 2.4.6

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-07 21:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste xbeam,

Ben je een beetje de weg kwijt? Ik neem aan dat je een probleem hebt wat je wilt bespreken, dan is het handiger om een eigen topic te starten in Netwerken :)

Dit topic is ten eerste 3/4 jaar oud, en bovendien kaap je het voor je eigen probleem. En dat is natuurlijk niet de bedoeling :)

Start even een eigen topic in het forum wat ik net aanhaalde, en vertel duidelijk wat je probleem is, wat je al geprobeerd hebt op het op te lossen en waar je vast loopt daarin.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.