Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerot1x
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 12:43
Hallo Allen,

Ik denk eraan om de Antec H2O 620 te kopen alleen heb enige twijfel.
pricewatch: Antec H2O 620

Ik las dat de fan best wat geluid kan maken en dat het beter is de standaard fan te vervangen door een PWM fan. Ik heb geen idee wat PWM inhoud maar heb ook veel goeds gehoord over Noctua fan dus deze zou ik er graag op willen zetten.

Nu dus mijn vraag: Welke Noctua 120mm fan zou hier het beste bij passen? Eentje met hoge of een lage RPM? Hij moet uiteraard zo stil mogelijk zijn en toch goed kunnen koelen. Ik denk dus als ik een lage RPM koeler erop zet dat het dan niet voldoende zal koelen.. of maakt dit niet zoveel uit?

Graag uw mening hierover.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
PWM is een standaard aansluitings-formaat wat 4 aders bevat. Deze kun je meestal op je mobo connecten (vaak dat een fan-controller ook 1 of 2 aansluitingen biedt) waarna automatisch het toerental wordt geregeld van je fan. Voor meer info zie Wikipedia: Fan control

Wat betreft RPM's is lager uiteraard stiller, maar wordt er minder M3 per minuut aan lucht verplaatst, en dus minder gekoeld.
Welke fan je precies moet nemen hangt af van je eisen. Er zijn behoorlijk stille fans, waaronder de Noctua die je aanhaalt. Het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht en hoeveel je uit wilt/kunt geven voor de fan. Maar wat is de reden dat je naar een waterkoeling wilt gaan, als je deze vrij basic principes al niet in de vingers hebt? Lijkt het je dan niet nuttiger daar eerst eens in te verdiepen, en daarna nog eens de afweging te maken of je überhaupt wel waterkoeling nodig hebt? Kan je nogal wat geld besparen...

[ Voor 18% gewijzigd door kroegtijger op 26-03-2013 14:54 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerot1x
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 12:43
Misschien dat het overkomt dat ik basic principes niet heb maar ik ben redelijk ervaren in het bouwen en dergelijk van mijn computer. Maar heb nooit verdiept in de verschillende types losse fans. Vandaar dus de vraag wat het eigenlijk is, ik google'de nog naar PWM maar kon er niet veel over vinden. Zocht blijkbaar dus naar het verkeerde.

Ik heb momenteel een Cooler Master V8 maar die begint af en toe rare geluiden te maken dus vandaar dat ik naar een andere koeler zoek. En waterkoeler wil ik omdat ik mn system overclocked heb naar 4.6ghz en wil graag een stille CPU Koeler, en over het algemeen is een waterkoeler stiller als een fan koeler, vooral als het 2 x 120mm koeler zijn die erop zitten.

Bedankt voor je reactie en zal er verder nog even naar gaan kijken.