Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[APEX]Regular Expressions

Pagina: 1
Acties:

• gangstahh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-10 10:29
Hallo mede tweakers, op school zijn we nu bezig met practicum apex dit gaat mij allemaal vrij goed af alleen loop ik vast op een Regular Expression. Namelijk voor voorletters

Dat er tussen voorletters altijd een punt moet zitten bijvoorbeeld Henk Jan Hans moet zijn H.J.K , uiteraard heb ik dit gegoogled, maar helaas zonder resultaat. Vandaar dat ik het probeer op deze manier.

Mvg Patryk,

• gangstahh
Lol het was natuurlijk weer makkelijker dan ik dacht, [A-Z][.]$ is een werkende oplossing. topic mag wel dicht.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een slotje is niet nodig op een topic als je je oplossing hebt (zie de post hieronder voor een mooi voorbeeld waarom ;) ). Zie daarvoor ook onze faq betreffende topiceinde.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 26-03-2013 14:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gangstahh schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:49:
Lol het was natuurlijk weer makkelijker dan ik dacht, [A-Z][.]$ is een werkende oplossing. topic mag wel dicht.
nu is HxJxK ook goed... lijkt me niet de bedoeling... en ook ABCD.EF. is ook goed....

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als [A-Z][.]$ de hele expressie is dan is dat niet goed. Ten eerste omdat ik hieruit niet opmaak dat hij case insensitive is en a. als voorletter dus al niet mag. Ten tweede omdat deze regexp maar twee karakters matcht, namelijk een hoofdletter gevolgd door een punt. Ten derde, omdat ik in een goeie bui ben: omdat dit de goeie regexp is: ^([a-zA-Z]\.)+$

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• gangstahh
NMe schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:53:
Als [A-Z][.]$ de hele expressie is dan is dat niet goed. Ten eerste omdat ik hieruit niet opmaak dat hij case insensitive is en a. als voorletter dus al niet mag. Ten tweede omdat deze regexp maar twee karakters matcht, namelijk een hoofdletter gevolgd door een punt. Ten derde, omdat ik in een goeie bui ben: omdat dit de goeie regexp is: ^([a-zA-Z]\.)+$
Nice, dankjewel! zal het even aanpassen. In de toekomst zal ik vast meer van deze Regular Expressions moeten gebruiken, toevallig iemand een idee waar je dit eventueel kan 'leren' ? aangezien ik het toch nog ietwat lastig vind.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Niks zo fijn als een goed boek. :)
http://shop.oreilly.com/product/9780596528126.do

Overigens wil je voor een echte praktijkcase waarschijnlijk zo matchen:
/^([a-z]\.? ?)+$/i

In de praktijk gebruiken sommige mensen punten, sommigen spaties en sommigen beide. En weer andere mensen gebruiken ze allebei niet. En dan heb je nog mensen die kleine letters gebruiken in plaats van hoofdletters.

[ Voor 64% gewijzigd door NMe op 27-03-2013 00:54 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

... en om er snel achter te komen of een bepaalde regex wel of niet werkt, kun je een online evaluator gebruiken, zoals deze

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan liever deze, die doet nog hip highlighten ook. :P

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Of deze : http://www.regexplanet.com/
Meerdere inputs...

Oftewel genoeg keuze ;)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als we toch onze favo online regex-dingesen gaan roepen: regexhero :Y)

Maar waar ik eigenlijk voor kwam posten:
NMe schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:53:
Ten eerste omdat ik hieruit niet opmaak dat hij case insensitive is
Ik denk ook niet dat je dat wil; gewoon uppercasen die handel; in dit geval voordat je de regex erop los laat. Los daarvan: ik ken APEX niet, maar veel implementaties kennen een 'case insensitive' modifier die niet onderdeel is van de regex zelf zoals bijvoorbeeld in php /.../i. Neem bijvoorbeeld .Net; die kent een RegexOptions.IgnoreCase parameter die los van de eigenlijke regex gespecificeerd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 27-03-2013 01:01 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RobIII schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 00:59:
Ik denk ook niet dat je dat wil; gewoon uppercasen die handel. Los daarvan: ik ken APEX niet, maar veel implementaties kennen een 'case insensitive' modifier die niet onderdeel is van de regex zelf zoals bijvoorbeeld in php /.../i. Neem bijvoorbeeld .Net; die kent een RegexOptions.IgnoreCase parameter die los van de eigenlijke regex gespecificeerd wordt.
Juist omdat ik niet wist hoe APEX werkt heb ik de variant gekozen die het altijd doet. :P Mijn tweede regexp is wel PCRE-specifiek.

• gangstahh
Thanks voor de reacties, hier steek ik weer wat van op.
APEX kan je van alles mee, applicaties bouwen, websites en databases. Het scheelt heel veel werk, tevens kan je ook van alles aanpassen net als dat je gewoon een website bouwt in HTML en php etc. Ik vind het wel iets om mee door te gaan maarja het is maar net wat je zelf wil ;p

Het is ook meer omdat ik geen zin heb om dagen lang te programmeren, vind het wel leuk maar niet dagelijks van 9 tot 5 ;p wat de informatica studenten zo wat wel doen bij ons op school. vandaar dat mijn keus ook is gevallen op bedrijfs kundige informatica. beetje off topic dit ;p

Nogmaals bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

NMe schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 00:49:
Niks zo fijn als een goed boek. :)
http://shop.oreilly.com/product/9780596528126.do

Overigens wil je voor een echte praktijkcase waarschijnlijk zo matchen:
/^([a-z]\.? ?)+$/i

In de praktijk gebruiken sommige mensen punten, sommigen spaties en sommigen beide. En weer andere mensen gebruiken ze allebei niet. En dan heb je nog mensen die kleine letters gebruiken in plaats van hoofdletters.
Jij houdt nog geen rekening met dat sommige namen met twee letters afgekort worden. "Th" komt vaak voor als afkorting van Theo(dorus) of een variant daarop. Bijvoorbeeld: Wikipedia: A.F.Th. van der Heijden. En we hebben in Nederland natuurlijk de prachtige letter IJ.

En verder: Wikipedia: Voorletter

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 27-03-2013 01:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CyBeR schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 01:20:
[...]

Jij houdt nog geen rekening met dat sommige namen met twee letters afgekort worden. "Th" komt vaak voor als afkorting van Theo(dorus) of een variant daarop. Bijvoorbeeld: Wikipedia: A.F.Th. van der Heijden. En we hebben in Nederland natuurlijk de prachtige letter IJ.

En verder: Wikipedia: Voorletter
* RobIII bevestigend knikt. :Y
Been there, done that (kort: koppeling met de NID gemaakt waarin de specificaties van de NID precies de Th en IJ aangehaald worden.)
Initialen:
Initialen zijn enkele letters (A t/m Z) waarmee een voor- of roepnaam wordt bedoeld. Dus de
initialen van: Johannes Theodorus de Vries zijn J.T.
[...]
Initialen equivalenten:
Met een initiaal equivalent wordt een algemeen geaccepteerde afkorting van de voor- of roep-naam bedoeld.
Voorbeelden:
Joh voor Johannes, Th voor Theodorus en (speciale situatie) IJ voor IJsbrand.
Tenzij de initiaal equivalenten de eerste of de laatste letter zijn van een velddeel [...] worden zij altijd voorafgegaan en gevolgd door een spatie of een punt.
Voorbeelden:
JAC J POEL
TH.D. KOOI
Of je echter zo ver wil doorslaan... Er zijn nog héél veel meer nare situaties met namen e.d.; die Theodorus vult maar lekker T in en IJsbrand vult maar Y of I in :P (of IJ als je een beetje je charsets/encodings op orde hebt :P Overigens wel officeel afgeraden.). Beetje kosten/baten afweging IMHO.

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 27-03-2013 02:08 ]

Over mij

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan kun je weer geen rekening houden die hun voorletters zonder punten en hoofdletters schrijven. Theodorus Petrus Klaassen en Trijntje Hannah Petronella Klaassen hebben dan namelijk mogelijk dezelfde schrijfwijze. :P

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NMe schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 02:02:
Dan kun je weer geen rekening houden die hun voorletters zonder punten en hoofdletters schrijven. Theodorus Petrus Klaassen en Trijntje Hannah Petronella Klaassen hebben dan namelijk mogelijk dezelfde schrijfwijze. :P
I know :'(
RobIII schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 01:54:
Er zijn [...] héél veel [...] nare situaties met namen e.d.

Over mij

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59

deadinspace

The what goes where now?

P.O. Box schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:40:
> [A-Z][.]$ is een werkende oplossing.

nu is HxJxK ook goed... lijkt me niet de bedoeling... en ook ABCD.EF. is ook goed....
Dat klopt niet; [.] matcht alleen een literal dot dus dat deel van de aanpak was gewoon goed. Ikzelf zou ook eerder voor \. kiezen, maar [.] doet gewoon wat hij bedoelde hoor.
Pagina: 1