DSL juist aangesloten aan ISRA?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-07 19:29
Ik heb tijdje terug een DSL abo aangevraagd, die een dezer dagen geactiveerd zou moeten worden.
Een precieze datum kunnen ze me niet geven.
Omdat ik al een aantal jaren niet naar de telefoonlijn en ISRA heb omgekeken, wil ik even controleren of alles aan mijn kant goed aangesloten en geconfigureerd is. Ik krijg nu nog geen sync op de lijn dus waarschijnlijk is het nog niet aangesloten in de centrale. Tenzij ik het hier verkeerd heb aangesloten, natuurlijk.

Het ISRApunt ziet er op dit moment zo uit:

http://home.versatel.nl/t.e.bras/11.jpg (linkje)

Er zijn 2 paar draden:
Rood en blauw
Oranje en wit
Deze paren waren vroeger allebei in gebruik voor de ISDN. Sinds 4 jaar hebben we ISDN opgezegd
en hebben we telefoon via de kabel. Ik ga ervan uit dat het in de centrale bij opzegging automaisch gedowngrade is naar een analoge aansluiting, dus maar 1 aderpaar nodig.

Wat opviel is dat het oranje/witte paar aangesloten is op 1a en 1b.
Volgens mij hoort blauw/rood toch 1a/1b te zijn?

Aan de ISRA heb ik een wanddoosje (4-poot) gemaakt waaraan ik modem hang.
De paren heb ik een aantal keer op een andere manier aangesloten. Ik weet alleen niet
welke de goeie is. Moet ik, omdat oranje/wit op 1a en 1b zitten, de wanddoos op oranje/wit aansluiten
of niet?

http://home.versatel.nl/t.e.bras/10.jpg
http://home.versatel.nl/t.e.bras/3.jpg
http://home.versatel.nl/t.e.bras/1.jpg

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het ligt eraan op welk aderpaar je dsl geleverd wordt. Dus beide gewoon even uitproberen. Het enige waar je modem mee te maken heeft zijn de middelste 2 aders van het rj11 stekkertje, dus de rode en groene draad in de wanddoos. Polariteit maakt verder niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Okee, en dan moet ik zoals ik al deed, de paren op de bovenste 2 pinnen monteren?
En is het ISRA niet te oud voor een fatsoenlijke verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bovenste 2 pinnen inderdaad. ISRA maakt niet uit. Zet wel het modem er zo dicht mogelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ja, ik heb het inderdaad zo dicht mogelijk gedaan. Scheelt zo'n 15 meter aan kabel en vast een hoop ruis op de lijn... :P
Aarde-draad is tegenwoordig niet meer nodig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-07 14:01
Aarde draad is niet meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:45
timmie1 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:28:
Deze paren waren vroeger allebei in gebruik voor de ISDN. Sinds 4 jaar hebben we ISDN opgezegd
en hebben we telefoon via de kabel. Ik ga ervan uit dat het in de centrale bij opzegging automaisch gedowngrade is naar een analoge aansluiting, dus maar 1 aderpaar nodig.
Dat lijkt me een gevaarlijke aanname. Ik neem eerder aan dat je nu helemaal geen abonnement meer hebt bij KPN en dat dus ook geen van de aders zijn aangesloten?

Krijg je nog (twee)maandelijks facturen van KPN? Op welk telefoonnummer heb je DSL aangevraagd, of heb je New Line Service aangevraagd?
Wat opviel is dat het oranje/witte paar aangesloten is op 1a en 1b.
Volgens mij hoort blauw/rood toch 1a/1b te zijn?
Je had 2 ISDN-2 (BRI) lijnen? ISDN heeft ook maar 2 aders nodig, die gaan naar de NT1 en van daaruit verder naar je ISDN-apparatuur. Welke aderpaar (1 of 2) dat is hangt er maar net van af wat men in de centrale heeft aangesloten. De aders die je daar zelf (!) in schroeft zijn nog veel meer arbitrair, alles _na_ de ISRA is jouw pakkie an, als jij daar 4 witte aders of een pimpelpaarse en een gele in wil schroeven mag je dat helemaal zelf weten ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Paul schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:31:
[...]
Dat lijkt me een gevaarlijke aanname. Ik neem eerder aan dat je nu helemaal geen abonnement meer hebt bij KPN en dat dus ook geen van de aders zijn aangesloten?
Er is nu geen abonnement, DSL zal worden geleverd op basis van non-linesharing.
Krijg je nog (twee)maandelijks facturen van KPN? Op welk telefoonnummer heb je DSL aangevraagd, of heb je New Line Service aangevraagd?
Ik krijg geen facturen meer van KPN. ISDN is 4 jaar geleden opgezegd, in de centrale is het afgesloten en de KPN-monteur heeft alle kastjes en quattrovox toen afgesloopt. Deze had het erover dat er er 4 draden (2 paar) afgesloten moesten worden in de centrale, dat hebben ze toen live per mobiele telefoon gedaan.
Je had 2 ISDN-2 (BRI) lijnen? ISDN heeft ook maar 2 aders nodig, die gaan naar de NT1 en van daaruit verder naar je ISDN-apparatuur. Welke aderpaar (1 of 2) dat is hangt er maar net van af wat men in de centrale heeft aangesloten. De aders die je daar zelf (!) in schroeft zijn nog veel meer arbitrair, alles _na_ de ISRA is jouw pakkie an, als jij daar 4 witte aders of een pimpelpaarse en een gele in wil schroeven mag je dat helemaal zelf weten ;)
Het waren 4 lijnen uit de quattrovox. Quattrovox ging in de ISDN(-2??) adapter, dat zat aan meerdere lijnsplitters (naar alle kamers van het huis) die uiteindelijk naar ISRA gingen.

Wat betreft de aders: De KPN-monteur heeft dat zelf gedaan bij aansluiting van de ISDN. Blijkbaar dus andersom aangesloten. Lekker handig dus dat ik alleen met blauw/rood bezig was ;p

Beetje onhandig, die 2 paar draden. Of ook weer wel 8)7

Ik hoop nu dat ze binnenkort mijn lijn naar een wijkkast gaan doen, dan kan ik VDSL2+bonding nemen! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 26-03-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
VDSL bonding word niet vanuit een straatkast maar alleen vanaf een MDF/hoofdverdeler geleverd.

Maar als je niet zeker weet of er nog signaal zit even een belletje naar je provider en die kan direct zien of er al prik op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ah, foutje dan. Bedoel je met zo'n MDF/hoofdverdeler de werkelijke telefooncentrale?
Belletje naar ISP gedaan, ze hebben de levering 1 week uitgesteld. Vandaar...
Heb nog wel 3 vraagjes:
1. Heb nu het goedkoopste DSL abo genomen omdat volgens postcodecheck maar 9 Mbit binnen kon komen. Ik lees echter dat er vaak 2 Mbit speling zit. Dus dat er 2 Mbit extra mogelijk is. Is het bij een ISP mogelijk alleen voor die 2 extra Mbit te betalen of moet je gelijk een 20Mbit of 40Mbit abo nemen?

2. Als ik DHCP-server op mijn modemrouter uitzet, krijgen al mijn apparaten erachter een ip-adres van de ISP of krijg ik dan gewoon helemaal geen ip? Modem moet zowieso in Bridged mode staan voor ISP.

3. Een vriend had het laatst over het niet goed doorkomen van bepaalde frequenties over een oude telefoonlijn. Dat kon blijkbaar liggen aan kwaliteit van het koper, isolatie van de lijn en leeftijd. Mocht blijken dat er met het koper buiten huis iets mis is, waar zou ik dan in eerste instantie naar toe moeten? Naar KPN omdat de lijn en ISRA waarschijnlijk van hen zijn, of naar mijn eigen ISP? En voor wie zal de rekening zijn om dat probleem op te lossen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:28
timmie1 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:33:
Ah, foutje dan. Bedoel je met zo'n MDF/hoofdverdeler de werkelijke telefooncentrale?
Belletje naar ISP gedaan, ze hebben de levering 1 week uitgesteld. Vandaar...
Heb nog wel 3 vraagjes:
1. Heb nu het goedkoopste DSL abo genomen omdat volgens postcodecheck maar 9 Mbit binnen kon komen. Ik lees echter dat er vaak 2 Mbit speling zit. Dus dat er 2 Mbit extra mogelijk is. Is het bij een ISP mogelijk alleen voor die 2 extra Mbit te betalen of moet je gelijk een 20Mbit of 40Mbit abo nemen?
Abbo's zijn meestal 8 of 20Mbit. Je kan meestal geen 10Mbit oid afnemen. De daadwerkelijke snelheid is afhankelijk van de kabels. Afstand is slechts een gissing, pas met een volwaardige lijnmeting of als er een signaal is de waardes uit de modem kun je echt een concrete uitspraak doen. Maar ook dat zijn momentopnames. Als een kabel beschadigd is kan een regenbui ineens roet in het eten gooien.
2. Als ik DHCP-server op mijn modemrouter uitzet, krijgen al mijn apparaten erachter een ip-adres van de ISP of krijg ik dan gewoon helemaal geen ip? Modem moet zowieso in Bridged mode staan voor ISP.
Dat ligt volledig aan je ISP en de config in je modem. Je *kan* een eigen router gebruiken en je modem laten bridgen, waardoor je publieke IP dus aan je eigen router komt. Maar dat is afhankelijk van wat je provider aanbied, en in hoeverre ze gegevens verstrekken. Als je bv een login hebt (PPPoA oid) en je provider heeft dat in een dichtgespijkerde modem zitten, dan zijn je opties een stuk beperkter.
3. Een vriend had het laatst over het niet goed doorkomen van bepaalde frequenties over een oude telefoonlijn. Dat kon blijkbaar liggen aan kwaliteit van het koper, isolatie van de lijn en leeftijd. Mocht blijken dat er met het koper buiten huis iets mis is, waar zou ik dan in eerste instantie naar toe moeten? Naar KPN omdat de lijn en ISRA waarschijnlijk van hen zijn, of naar mijn eigen ISP? En voor wie zal de rekening zijn om dat probleem op te lossen?.
KPN is geen partij, tenzij je KPN ADSL neemt. Je ISP is de partij waar je aan betaald, dus hun zijn jouw aanspreekpunt. Hun zullen op hun beurt dan weer KPN aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
DJSmiley schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:43:

[...]

Dat ligt volledig aan je ISP en de config in je modem. Je *kan* een eigen router gebruiken en je modem laten bridgen, waardoor je publieke IP dus aan je eigen router komt. Maar dat is afhankelijk van wat je provider aanbied, en in hoeverre ze gegevens verstrekken. Als je bv een login hebt (PPPoA oid) en je provider heeft dat in een dichtgespijkerde modem zitten, dan zijn je opties een stuk beperkter.
Ik ga een eigen modem gebruiken en de verbindings- + sipgegevens krijg ik gewoon van de ISP.
Het is modemprofiel Bridged, zonder logingegevens. Modem kan ik zelf volledig configureren (een Speedtouch met Thomson firmware). Ik kan dus wel publieke ip aan de eigen router laten toekomen?
KPN is geen partij, tenzij je KPN ADSL neemt. Je ISP is de partij waar je aan betaald, dus hun zijn jouw aanspreekpunt. Hun zullen op hun beurt dan weer KPN aansturen.
Ik snap het, mijn ISP is echter een kleine partij in de markt en dus vroeg ik me af of ze zelf wel überhaupt iets kunnen doen wat betreft KPN-monteurs aansturen, DLM-resets en lijnmetingen.
En die monteur is dat toch wel voor rekening van de provider en niet van mij, hoop ik?

Pagina: 1