Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 22:48

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Omdat ik binnenkort wat kleiner ga wonen, wil ik mijn desktop de deur uit doen, en vervangen met een laptop.

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor downloaden, internetten, wat tekstverwerken en af en toe een spelletje. Momenteel veel Minecraft, maar af en toe een shooter/racer moet kunnen, al heeft dat zeker niet de hoogste prio. Ik ben wel verwend met een snel systeem, ik wil dat hij vooral snel (opstart en) reageert.

Ik hoef geen groot scherm (indien nodig sluit ik mijn 'oude' scherm even aan). Ik wil hem af en toe kunnen meenemen, maar mobiliteit heeft geen prioriteit. Robuustheid wel.

Ik heb nu een Q9400 met 6GB ram, 128 GB ssd + hdd en een GTX560Ti videokaart met een 23" FHD IPS scherm.

Ik draai voornamelijk linux, volgens mij is een cashing ssd daar niet echt ideaal voor.

Eisen:
- 14" of 15" MAT scherm, minimaal 1600*900
- Core I5 of vergelijkbare performance
- 256 GB SSD, of mijn huidige SSD (Samsung 830) moet naast de harddisk passen.
- USB3.0

Voorkeuren:
- NVidia videokaart i.v.m. linux drivers
- Veel RAM (kun je nooit genoeg van hebben, kost niet veel momenteel)
- Redelijk geluid (voor een laptop). Thuis niet nodig, maar leuk voor onderweg.

Hoeft niet:
- Veel opslag. Ik heb een grote externe schijf, 256 GB SSD is genoeg. SSD/HD combi mag ook
- Een StarWars uiterlijk. Het liefst heb ik een ouderwetse thinkpad, maar die maken ze niet met fatsoenlijke grafische chip.
- Interne Blue-ray of DVD drive. Een externe vind ik prima, moet wel in budget meegenomen worden.

Opties die ik zelf gevonden heb:
Lenovo Ideapad Y500
+ CPU (i7 3630QM)
+ Goede GPU (GT 650M)
+ Goed geluid volgens de reviews
+ 1920*1080 scherm
- Glanzend scherm
- Uiterlijk (al is dat geen deal-breaker voor mij)
- Harddisk en cashing SSD
- Prijs, met aanpassingen kom ik over de 1000 euro.

Ik zou hier voor de simpelste uitvoering gaan en de harddisk voor een 256GB SSD vervangen.

Asus N56VZ
+ Goede CPU (i7 3630QM)
+ Goede GPU (GT 650M)
+ 1920*1080 MAT scherm
~ Goed geluid volgens de reviews met extra 'subwoofer', maar thuis hangt hij toch aan de stereo.
~ Harddisk
~ Prijs, met aanpassingen kom ik net aan de 1000 euro
~ Uiterlijk is 'ok'...
- 6GB ram. Onduidelijk of ik dit kan uitbreiden of moet vervangen om 'meer' te krijgen

Sony vaio S15
+ 1920*1080
+ Goede CPU (i7 3632QM)
+ 12GB ram.
+ 2 bays, dus ssd EN harddisk
+ Strak, zakelijk Uiterlijk
~ Non-glare coating op scherm
~ Redelijke GPU (GT 640 LE)
- Prijs: met deze config al 1200 euro

Ik heb nog geen doorslaggevende reden gevonden voor één van de drie. Mijn voorkeur gaat momenteel licht uit naar de Asus. Ik lees er goede berichten over, goede performance, redelijke prijs... Wat ik met de harddisk/ssd en geheugen moet doen is mij nog onduidelijk.

(Dat ik mijn desktop componenten kan verkopen heb ik al in het budget meegenomen).

Any advice?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik denk dat je met de Lenovo of de Asus een prima aankoop doet, en waar heb je meer RAM voor nodig? Als je naast gamen niet meer doet dan tekstverwerken en browsen, lijkt 6gb me prima. Ik geloof dat de N56 2 slots heeft, waarvan je dan 1 module zou kunnen vervangen voor een 4gb, dan kom je op 8, dat zijn de kosten ook nog niet echt. En als opslag niet het belangrijkst is, kan je je huidige SSD gewoon overplaatsen op de plek van de HDD. Mocht opslag toch nog een beetje belangrijk zijn, zou je kunnen overwegen om de HDD op de plek van de optische drive te plaatsen, en de SSD op de originele HDD plek. Best of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik zou je de y500 aanraden, waarom?

Omdat je de optische drive er uit kan halen en er een 2de gt650m in kan zetten.
http://www.lenovoshop.com...SLI+Graphic+Bay/455011968

Daarnaast kan je eventueel de HDD laten zitten en de msata vervangen. dan heb je een betere prijs/gb verhouding :)

Ook kan je deze nog uit duitsland bestellen, daar is hij iets goedkoper.

Hij heeft alleen geen mat scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De S15 heeft geen 2 bays, maar slechts 1. Bovendien wordt je dubbel genaaid als je een SSD koopt: de exemplaren van sony komen met een propriétaire connector.... Wat je aan een nvidia kaart in linux hebt weet ik ook niet, aangezien er een optimus setup wordt gebruikt. Met bumblebee is dat aan de praat te krijgen, maar hoe goed dat werkt??? Het scherm wordt altijd aangesloten dmv de intel IGP.

Verder klopt het dat er net direct een grote winnaar is. Al kan je wel een model afstrepen: de sony S15 is vooral aan te bevelen vanwege het lage gewicht. Aangezien je schrijft dat mobiliteit geen groot punt is valt die af te raden. Los daarvan kan je zowel de N56 als de Y500 uitbreiden met 16GB RAM (De S15 gaat maar tot 12GB). De Y500 bied bovendien de mogelijkheid tot een 2e schijf: hij bevat een mSATA slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik krijg bij allemaal een net-niet gevoel :|

Het spiegelende scherm van de Lenovo staat mij toch teveel tegen, en valt daarom af.

De Asus spreekt mij nog het meest aan, maar dan zal ik het ram en de harddisk moeten vervangen.

Een andere optie die ik nog niet eerder had bekeken is een BTO.

De P•BOOK 15CL45-GT650 heeft voor 864 euro:
+ Redelijk goede CPU ( i7-2630QM (Sandy Bridge ipv Ivy Bridge)
+ Goede GPU (GT 650M met DDR5!)
+ 1920*1080 MAT scherm
+ 1TB Harddisk met extra bay voor (mijn) ssd, zonder verlies van de DVD
+ 8GB ram, of voor 62 euro extra 16Gb
~ Uiterlijk is 'ok'...

Of voor 100 euro meer een met een 3630QM, met de optie om voor nog eens 80 euro extra een '95% Gamut scherm' erbij te nemen. OMdat ik nu op een fijne Dell U2311 werk vind ik dat ook het overwegen waard.

Hoe verhouden de BTO's zich tot de Asus

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:00
BTO staat hier toch wel bij veel mensen niet goed bekend. Tuurlijk, er zijn ook goede bto laptop, maar bijna alles zijn Clevo rebrands. En die staan niet goed bekend.

Vooralsnog zou ik toch de Asus kiezen, die staat en goed bekend en sluit het beste aan op je mensen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EMP schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:08:
Ik krijg bij allemaal een net-niet gevoel :|

Het spiegelende scherm van de Lenovo staat mij toch teveel tegen, en valt daarom af.

De Asus spreekt mij nog het meest aan, maar dan zal ik het ram en de harddisk moeten vervangen.

Een andere optie die ik nog niet eerder had bekeken is een BTO.

De P•BOOK 15CL45-GT650 heeft voor 864 euro:
+ Redelijk goede CPU ( i7-2630QM (Sandy Bridge ipv Ivy Bridge)
+ Goede GPU (GT 650M met DDR5!)
+ 1920*1080 MAT scherm
+ 1TB Harddisk met extra bay voor (mijn) ssd, zonder verlies van de DVD
+ 8GB ram, of voor 62 euro extra 16Gb
~ Uiterlijk is 'ok'...

Of voor 100 euro meer een met een 3630QM, met de optie om voor nog eens 80 euro extra een '95% Gamut scherm' erbij te nemen. OMdat ik nu op een fijne Dell U2311 werk vind ik dat ook het overwegen waard.

Hoe verhouden de BTO's zich tot de Asus
toon volledige bericht
Dat is dus http://www.anandtech.com/...1400-clevos-w150hr-tested. De review is al redelijk oud, maar de behuizing is hetzelfde gebleven: het toetsenbord is ruk, het tochpad slijt snel af, de bouwkwaliteit is slecht, en clevo heeft het voor elkaar gekregen een laptop op de markt te brengen waarvan de CPU standaard terugklokt.... en alsnog met koeling issues kampt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ontluisterende review... Bedankt daarvoor!

Dan blijft mijn voorkeur uitgaan naar de Asus. Met SSD (m4) en de 2GB lat vervangen voor een 8GB lat (dus in totaal 12 GB) kom ik uit op een 1075 euro...

Ik had gehoopt dat iets degelijks met mSata slot zou bestaan, maar volgens mij heb ik pech.

Andere optie is natuurlijk om de DVD drive voor (mijn) ssd te vervangen, en de DVD drive in een losse behuizing te stoppen. DVD's gebruik ik toch zelden, maar ik wil wel de mogelijkheid houden om er een te branden. Kosten (ongeveer):

Laptop: 855
RAM: 50
Caddy: 30
USB DVDRW: 30

Totaal: 965, behoud van harddisk en mijn (oude) ssd!

:)

[ Voor 34% gewijzigd door EMP op 27-03-2013 19:14 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Update: Heb de laptop inmiddels in bezit. Heerlijk apparaat, bedankt voor de tips!

Als het goed is krijg ik vandaag de HDD caddy binnen. Ik heb geprobeerd uit te vinden of de SATA aansluiting voor de DVD SATAII (300) of SATAIII (600) is, maar ik kan het niet vinden.

Wat ik weet...
- De chipset heeft 2xSATAIII en 4xSATAII aansluitingen, dus het zou beide kunnen zijn.
- Voor snelheid zou ik de harddisk in de caddy en de SSD op de plaats van de harddisk kunnen zetten, nadeel is dat de val-sensor zal de harddisk dan niet meer zou uitschakelen.
- Andersom, voor de zekerheid zou ik de ssd in de HDD caddy kunnen zetten, er is dan alleen de kans dat deze op SATA300 snelheid beperkt wordt.

De handleiding en tech specs op de site bieden ook geen soelaas. Ik wil de vraag stellen aan de support desk, maar die hebben een aantal gegevens nodig waar ik pas morgen weer bij kan...

Weet iemand toevallig hoe dit zit, van welk type de dvd-sata aansluiting is?

[ Voor 17% gewijzigd door EMP op 08-04-2013 11:43 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het goed is kan je in device manager kijken welk ID de port heeft. Poort 0 en 1 zijn SATA-600, port 2 t/m 4 zijn SATA-300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamper
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-07 17:00
@TS: Zou je kunnen posten wat uiteindelijk het antwoord is geworden? Zit zelf ook naar de Asus te kijken en ben erg nieuwsgierig of de DVD drive aansluiting nu wel of geen SATA-600 is. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Als ik bij de device manager kijk, zie ik het volgende bij de harddisk:
Bus Number 0, Target Id 0, LUN 0
en bij de dvd:
Bus Number 2, Target Id 0, LUN 0

Is 'Bus number' het zelfde als de poort? Zo ja, dan wordt het wisselen :|

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij moet je inderdaad het bus nummer hebben.

Ik vraag me af wat er dan op de 2e SATA-600 poort zit, eSATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Er zit vziw geen eSATA op. Ik heb in de bios gekeken, en daar staat ook gewoon dat de harddisk op bus 0 en de DVD op bus 2 zit, geen andere SATA devices.

Qua val-sensor heb ik ook de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Zit deze uberhaupt in de N56? Zo ja, schakelt hij alleen het HD slot uit? In dat geval kan ik de harddisk maar beter laten zitten. Ik denk dat ik toch weinig van de SATA-300 bottleneck ga merkten... alhoewel je het liefst natuurlijk een zo optimaal mogelijk systeem hebt.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Asus helpdesk helpt!

Ik vul het topic maar even aan voor het geval meer mensen (interesse in) deze notebook hebben:
Geachte heer EMP,

De harde schijf in uw N56VZ beschikt niet over Sudden Motion Protection.

Deze technology zit wel in veel van onze buisnes line modellen echter niet in uw systeem.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
I hope to have informed you enough.

Kind regards/ vriendelijke groet,

<censuur>.
Asus TSD.
Dat betekent dus dat de harddisk naar de DVD-bay (met SATA-300) caddy verhuist, en de SSD op de plek van de harddisk komt.

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 15-04-2013 14:39 ]

My anime addiction.

Pagina: 1