Omdat ik binnenkort wat kleiner ga wonen, wil ik mijn desktop de deur uit doen, en vervangen met een laptop.
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor downloaden, internetten, wat tekstverwerken en af en toe een spelletje. Momenteel veel Minecraft, maar af en toe een shooter/racer moet kunnen, al heeft dat zeker niet de hoogste prio. Ik ben wel verwend met een snel systeem, ik wil dat hij vooral snel (opstart en) reageert.
Ik hoef geen groot scherm (indien nodig sluit ik mijn 'oude' scherm even aan). Ik wil hem af en toe kunnen meenemen, maar mobiliteit heeft geen prioriteit. Robuustheid wel.
Ik heb nu een Q9400 met 6GB ram, 128 GB ssd + hdd en een GTX560Ti videokaart met een 23" FHD IPS scherm.
Ik draai voornamelijk linux, volgens mij is een cashing ssd daar niet echt ideaal voor.
Eisen:
- 14" of 15" MAT scherm, minimaal 1600*900
- Core I5 of vergelijkbare performance
- 256 GB SSD, of mijn huidige SSD (Samsung 830) moet naast de harddisk passen.
- USB3.0
Voorkeuren:
- NVidia videokaart i.v.m. linux drivers
- Veel RAM (kun je nooit genoeg van hebben, kost niet veel momenteel)
- Redelijk geluid (voor een laptop). Thuis niet nodig, maar leuk voor onderweg.
Hoeft niet:
- Veel opslag. Ik heb een grote externe schijf, 256 GB SSD is genoeg. SSD/HD combi mag ook
- Een StarWars uiterlijk. Het liefst heb ik een ouderwetse thinkpad, maar die maken ze niet met fatsoenlijke grafische chip.
- Interne Blue-ray of DVD drive. Een externe vind ik prima, moet wel in budget meegenomen worden.
Opties die ik zelf gevonden heb:
Lenovo Ideapad Y500
+ CPU (i7 3630QM)
+ Goede GPU (GT 650M)
+ Goed geluid volgens de reviews
+ 1920*1080 scherm
- Glanzend scherm
- Uiterlijk (al is dat geen deal-breaker voor mij)
- Harddisk en cashing SSD
- Prijs, met aanpassingen kom ik over de 1000 euro.
Ik zou hier voor de simpelste uitvoering gaan en de harddisk voor een 256GB SSD vervangen.
Asus N56VZ
+ Goede CPU (i7 3630QM)
+ Goede GPU (GT 650M)
+ 1920*1080 MAT scherm
~ Goed geluid volgens de reviews met extra 'subwoofer', maar thuis hangt hij toch aan de stereo.
~ Harddisk
~ Prijs, met aanpassingen kom ik net aan de 1000 euro
~ Uiterlijk is 'ok'...
- 6GB ram. Onduidelijk of ik dit kan uitbreiden of moet vervangen om 'meer' te krijgen
Sony vaio S15
+ 1920*1080
+ Goede CPU (i7 3632QM)
+ 12GB ram.
+ 2 bays, dus ssd EN harddisk
+ Strak, zakelijk Uiterlijk
~ Non-glare coating op scherm
~ Redelijke GPU (GT 640 LE)
- Prijs: met deze config al 1200 euro
Ik heb nog geen doorslaggevende reden gevonden voor één van de drie. Mijn voorkeur gaat momenteel licht uit naar de Asus. Ik lees er goede berichten over, goede performance, redelijke prijs... Wat ik met de harddisk/ssd en geheugen moet doen is mij nog onduidelijk.
(Dat ik mijn desktop componenten kan verkopen heb ik al in het budget meegenomen).
Any advice?
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor downloaden, internetten, wat tekstverwerken en af en toe een spelletje. Momenteel veel Minecraft, maar af en toe een shooter/racer moet kunnen, al heeft dat zeker niet de hoogste prio. Ik ben wel verwend met een snel systeem, ik wil dat hij vooral snel (opstart en) reageert.
Ik hoef geen groot scherm (indien nodig sluit ik mijn 'oude' scherm even aan). Ik wil hem af en toe kunnen meenemen, maar mobiliteit heeft geen prioriteit. Robuustheid wel.
Ik heb nu een Q9400 met 6GB ram, 128 GB ssd + hdd en een GTX560Ti videokaart met een 23" FHD IPS scherm.
Ik draai voornamelijk linux, volgens mij is een cashing ssd daar niet echt ideaal voor.
Eisen:
- 14" of 15" MAT scherm, minimaal 1600*900
- Core I5 of vergelijkbare performance
- 256 GB SSD, of mijn huidige SSD (Samsung 830) moet naast de harddisk passen.
- USB3.0
Voorkeuren:
- NVidia videokaart i.v.m. linux drivers
- Veel RAM (kun je nooit genoeg van hebben, kost niet veel momenteel)
- Redelijk geluid (voor een laptop). Thuis niet nodig, maar leuk voor onderweg.
Hoeft niet:
- Veel opslag. Ik heb een grote externe schijf, 256 GB SSD is genoeg. SSD/HD combi mag ook
- Een StarWars uiterlijk. Het liefst heb ik een ouderwetse thinkpad, maar die maken ze niet met fatsoenlijke grafische chip.
- Interne Blue-ray of DVD drive. Een externe vind ik prima, moet wel in budget meegenomen worden.
Opties die ik zelf gevonden heb:
Lenovo Ideapad Y500
+ CPU (i7 3630QM)
+ Goede GPU (GT 650M)
+ Goed geluid volgens de reviews
+ 1920*1080 scherm
- Glanzend scherm
- Uiterlijk (al is dat geen deal-breaker voor mij)
- Harddisk en cashing SSD
- Prijs, met aanpassingen kom ik over de 1000 euro.
Ik zou hier voor de simpelste uitvoering gaan en de harddisk voor een 256GB SSD vervangen.
Asus N56VZ
+ Goede CPU (i7 3630QM)
+ Goede GPU (GT 650M)
+ 1920*1080 MAT scherm
~ Goed geluid volgens de reviews met extra 'subwoofer', maar thuis hangt hij toch aan de stereo.
~ Harddisk
~ Prijs, met aanpassingen kom ik net aan de 1000 euro
~ Uiterlijk is 'ok'...
- 6GB ram. Onduidelijk of ik dit kan uitbreiden of moet vervangen om 'meer' te krijgen
Sony vaio S15
+ 1920*1080
+ Goede CPU (i7 3632QM)
+ 12GB ram.
+ 2 bays, dus ssd EN harddisk
+ Strak, zakelijk Uiterlijk
~ Non-glare coating op scherm
~ Redelijke GPU (GT 640 LE)
- Prijs: met deze config al 1200 euro
Ik heb nog geen doorslaggevende reden gevonden voor één van de drie. Mijn voorkeur gaat momenteel licht uit naar de Asus. Ik lees er goede berichten over, goede performance, redelijke prijs... Wat ik met de harddisk/ssd en geheugen moet doen is mij nog onduidelijk.
(Dat ik mijn desktop componenten kan verkopen heb ik al in het budget meegenomen).
Any advice?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.