welke transformator bij led schakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43
Mensen,

Ik ben nu al de hele avond aan het googlen en kom er niet uit. Het leek mij wel een leuk project om de halogeen spotjes in de keuken te vervangen voor led. Omdat ik dacht de dimmer en de transformator wel te hebben, heb ik leds besteld op dealextreme waarvan ik dacht dat ze pasen op de transformator. De leds zijn 8x 12v 1.8w 4g led spots.

Nu kwam ik er vanavond pas achter dat de output van de huidige electronische transformator een AC spanning geeft i.p.v. een DC spanning. Dat gaat niet werken dus. Maar welke transformator heb ik dan wel nodig?
Bij primiar dimbare led drivers praat men over volts, mAmperes en wattage. Als ik dit voor mijn situatie bereken kom ik uit op: 12v, 14,4w en 1,2 ampere. Maar vind maar eens z,n transformator en 2st is een beste investering met +/- 35 euro p.s. Ik vermoed dus dat ik ook een paar spots in serie kan schakelen. 2x 4st maakt (volgens mij): 2x 24v, 14.4w en 600mA. Is deze redenering juist en de beste oplossing? Binnen welke speificaties moet ik blijven? Welke bereiken? Of weet iemand nog een betaalbare transformator voor bovenstaande?

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

kun je de transformator die je nu gebruikt niet gebruiken alleen dan met een gelijkrichter ertussen.
Zoiets : http://www.conrad.nl/ce/n...D1270F9A377779E.ASTPCEN18

[ Voor 51% gewijzigd door Read op 25-03-2013 23:13 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

En waarom geen gelijkrichter achter je bestaande trafo met een 7812, dan heb je een nette 12v dc?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Dat weet ik eigenlijk niet. De huidige transformator is een wolf mini 70.
Output 11,5v ac, 10-70w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Dat moet dus kunnen jou trafo kan max 70 watt leveren, je led nemen iets meer dan 15 watt op dus jou trafo voldoet wel.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Dus voldoende voor je huidige led's samen op 1 trafo, je hebt dus alleen maar 4 diodes nodig

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Zoek maar eens op bruggelijkrichter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
keur0000 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 23:14:
En waarom geen gelijkrichter achter je bestaande trafo met een 7812, dan heb je een nette 12v dc?
En wat is een 7812?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Die 7812 heb je niet nodig denk ik, max 11,5 V uit je trafo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Tenzij het een gewikkelde trafo is, dan is hij zwaar. Is hij heel licht, dan is hij electronisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Electronische transformator die voor halogeen bedoelt worden en daar LED's aan hangen is bijna letterlijk vragen om lompe defecten.

De electronische transformator vind het niet fijn dat de belasting een factor 5x lager is dan waar hij op gebouwd is en gaat een heel erg lelijke spanning eruit doen die zonder dit zeer uitgebreid af te vlakken en te stabiliseren gegarandeerd je leds gaat slopen.

Samen met de halogeenlampen de voeding gewoon vervangen door een 12V DC model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Gewikkeld > wel een 7812 ic
Electronisch > alleen 4 diode's en een flinke condensator

[ Voor 17% gewijzigd door keur0000 op 25-03-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
keur0000: met diodes red je het niet, de uitgang van die electronische is zeker bij de goedkopere verschikkelijk lelijk.
Je zit dan minimaal aan 4 diodes, een afvlakking en geschakelde regelaar.
Dan kan je beter gewoon een 12V AC voeding erbij halen, is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Sa007; ook dat kan, maar geloof dat de poster dit te duur vond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Www.conrad.nl en zoek maar op 12v dc voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een electronische transformator. Wanneer ik zoek op 12v dc voeding kom ik bij de stekkervoedingen uit. Ik kan me niet voorstellen dat deze dimbaar zijn...

Bedankt voor het advies om de transformator te vervangen, maar dan de vraag weke? Budget is tussen de 30 en 40 euro. Goedkoper mag altijd ;-) En hoe aan te sluiten? Serie/parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de LED's een eigen LED driver kent is het de vraag of ze zich zomaar laten dimmen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Als de LED's een eigen LED driver kent is het de vraag of ze zich zomaar laten dimmen
Leds kosten rond de 3 dollar, ik kan me niet voorstellen dat daar zo veel techniek in zit.

http://dx.com/p/g4-1-8w-1...led-light-bulb-12v-145537

[ Voor 22% gewijzigd door Redbull4u op 26-03-2013 13:07 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Daar ze op 12 v aangesloten zijn zal er altijd een stukje electronica in de vorm van minimaal een weerstand in zitten daar leds normaal op een veel ' lagere spanning branden' .
Je kunt ook in jou voorbeeld zien dat op de achterkant weerstanden in de vorm van smd zitten (die kleine zwarte dingetjes) en vermoedelijk zit er ook een spanningsregelaar in gezien het zilveren stipje.
Dus je hebt kans dat deze led beperkt dimbaar is.

Ik heb nog effe in de reviews gelezen bij DX en daar zegt iemand dat er alleen weerstanden gebruikt worden in de led dus denk ik dat de boel wel te dimmen is ,alleen in hoever das afwachten. .

[ Voor 18% gewijzigd door Read op 26-03-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Ik heb nog effe in de reviews gelezen bij DX en daar zegt iemand dat er alleen weerstanden gebruikt worden in de led dus denk ik dat de boel wel te dimmen is ,alleen in hoever das afwachten.
Is dat nog op een of andere manier door te meten met mijn knaken multimeter (ook van dealextreme :-))

Ik wil het er wel op wagen. Dan weten we het voor eens en altijd! :-)

Blijft de vraag welke transformator nodig is om 8 leds van 12V 1,8w te dimmen.

230-12v of 230-24v?
Hoeveel wattage? >=16W voldoende?
En dan de ampere's? Ik zie ze voorbij komen in 350mA en 700mA. Maar volgens mij trekt 8 leds van 1,8w op 12V 1,2A wat me wel weer erg veel lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Nope is verder niet eenvoudig te meten.
stroom kun je uitrekenen ze branden op 12 v en het wattage is 1,8 watt.
dus daaruit volgt dat elke led 1,8 w/12 v = 0,15 A nodig is,
dus 0,15 x 8 = 1,2 A
1,2 A is niet veel ,je moet het bekijken vanuit de 12 volt.
stel je hebt een ideale trafo die 100 % rendement heeft dan verbruik je op 230 volt nog geen 0,07 A.

ik zou een trafo kopen die iets over cap.heeft maar niet te hoog dus denk dat die van 350 mA zwaar genoeg is.
Verder zou ik de ledjes parallel aansluiten dus een trafo van 230 volt / 12 volt / 350 mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Het kost even zoeken maar volgens mij heb ik hem gevonden!

Ik zit er aan te denken om deze te bestellen. http://www.powerled-verli...ed-verlichting-p-222.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Redbull4u schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 22:59:
Het kost even zoeken maar volgens mij heb ik hem gevonden!

Ik zit er aan te denken om deze te bestellen. http://www.powerled-verli...ed-verlichting-p-222.html
Ziet er goed uit denk dat je er geen buil aan kunt vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb van onderstaande een iets lichtere variant in de badkamer voor mijn ledverlichting:
http://www.ledlampendirec...12v-2-5a-max-30-watt.html
Als er bij de specs van je leds staat: 12V, dan is dat lampje uitgerust met een stukje elektronica die de 12V omzet naar de juiste spanning (en stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Bartjezz schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:29:
Ik heb van onderstaande een iets lichtere variant in de badkamer voor mijn ledverlichting:
http://www.ledlampendirec...12v-2-5a-max-30-watt.html
Als er bij de specs van je leds staat: 12V, dan is dat lampje uitgerust met een stukje elektronica die de 12V omzet naar de juiste spanning (en stroom).
Was ook een mooie optie geweest, maar hij is al besteld.

Ik hou jullie op de hoogte wat betreft de resultaten! Er komt een mooi weekeind aan om er mee te experimenteren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Sccs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Nou hier de beloofde update:

Ik ben vrijdag een hele middag bezig geweest met het monteren van de transformator en ledjes (het zat wat tegen).

Allereerst 3 transformatoren weg gehaald. 2 met een koperen kern en één elektronische. 2 stekkerblokjes opnieuw gebruikt om alle 8 spotjes opnieuw aan te sluiten.

In het begin was ik erg voorzichtig met het aansluiten van + en - maar ik kwam al snel tot de conclusie dat je dit snel genoeg merkt (hij doet het niet) en je ze niet direct stuk maakt.

Dan nu de resultaten:
Allereerst valt de licht kleur me wat tegen. In de artikel omschrijving stond warm wit. Het is absoluut geen TL licht, maar ook stukken minder "warm" dan halogeen licht. Vooral 's avonds steekt het wat koel af bij de overige verlichten in de woonkamer. Ik denk dat ik nog wel een keer op zoek ga naar mooiere kleuren.

Bij het inschakelen van de dimmer wisselt de intensiteit van de lichtsterkte even. Alsof de transformator even moet bepalen hoeveel stroom hij moet leveren.

Het bereik van dimmen is stukken minder geworden. Waar de halogeen bijna uit ging, is de lichtsterkte van de leds toch stukken meer. Op maximale lichtsterkte geven ze redelijk de zelfde hoeveelheid licht. Dit kan komen door de dimmer die ik niet speciaal voor het dimmen van leds gekocht heb.

Bij het dimmen lijkt het verder als of de het licht trapsgewijs afneemt. Waardoor het lijkt als of het knippert.

Tot slot ben ik van 8x20w naar 8x1,4w gegaan. Ik heb deze verbruiken eens op een online energiekosten calculator ingevoerd en bij een gebruik van 4 uur per dag bespaar ik +/- 60 euro per jaar. Misschien nog wel meer door het elimineren van 2 transformatoren. (hier zit ik niet zo in). Dat tegenover een investering van rond de 50,- euro (30 euro transformator, 20 euro leds en 0 euro voor de dimmer).

Al met al een geslaagd experiment, maar Ik ga nog wel op zoek naar leds met een warmere kleur.

Bedankt voor alle adviezen en voor de rest: doe er je voordeel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Trafotjes zijn geld waard he dus misschien dat je bij de plaatselijke koperboer ook nog iets vangen voor die oude trafo's, word de overstap misschien nog iets goedkoper.
Sccs met de verdere zoektocht.

Pagina: 1