Aankoopadvies voor HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10-2023
Beste mede tweakers,

Ik zit nu een tijdje met het idee om een HTPC te maken voor me ouders en broers, zodat zij gemakkelijks films en series kunnen kijken.
Ik heb dus al een paar Best Buy Guides afgelezen om een beetje info op te doen wat je allemaal nodig hebt.
Ik loop alleen tegen een puntje aan, zo word er eigenlijk altijd een proccesor met ingebouwde GPU uitgekozen echter heb ik thuis een AMD Radeon 6450 het preciese merk weet ik niet. dus heb ik zo een proccesor eigenlijk niet echt nodig.
zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om een HTPC van ongeveer 300 euro kunnen samen stellen?
Ik wil als Case een MS-Tech MC -1200, heb geen hdd nodig want ik heb er nog 1 en ga voornamelijk me films via me netwerk ophalen. wel wil ik een Goedkope DVD drive, deze gaat niet veel gebruikt worden. het systeem moet in staat zijn om 1080p films af te kunnen spelen.

Dus kort samengevat moet deze HTPC aan de volgende eisen voldoen:
MS-Tech MC-1200 Case
DVD-Drive
Geen HDD
Instaat zijn om 1080p films af te spelen.
Budget van +/- 300 euro.

Als iemand dit zou kunnen doen erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Brend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474628

Is je GPU wel een low profile type? Anders het niet passen in die case, geloof ik.

En ik zie dat dit je eerste post op GoT is, dus wellicht is het DAA beleid even doornemen wel zo handig. Daarin staat onder andere:
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.
Kort een aantal tips: pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed (of een i3 voor (veel) meer power zoals pricewatch: Intel Core i3 3225 Boxed) met een leuk moederbord (pricewatch: Asrock H61M-GS misschien?) met RAM zoals pricewatch: Corsair CMV4GX3M2A1333C9 en een pricewatch: LG GH24NS90 Zwart gaat de goede kant op. En dan ben je voor minder dan €200 klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
Ik weet niet hoeveel geluid die kaart van je maakt, maar als je er eentje wilt die een beetje stil is, zou ik er toch een APU in smijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk daarvoor eens naar Rouge Baste in "[HTPC] Nieuw te bouwen HTPC". Dat wordt zonder HDD en met jouw case en zonder al het extra's ongeveer dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,-€ 59,-
1MS-Tech MC-1200€ 90,94€ 90,94
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 57,-€ 57,-
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 32,22€ 32,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
digital_ownage schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:48:
Ik weet niet hoeveel geluid die kaart van je maakt, maar als je er eentje wilt die een beetje stil is, zou ik er toch een APU in smijten.
Ik zou er eigenlijk hoe dan ook wel een apu in gooien. Al is het alleen maar om die kast zo leeg mogelijk (en dus zo koel mogelijk) te houden om zodoende minder fans aan te hoeven hebben en dus minder geluidsoverlast.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 20:07
Plus 1 v/d goedkoopste CPU's die geschikt zijn voor HTPC gebruik heeft ook al gewoon een GPU aan boord. pricewatch: AMD A4-5300 Boxed

Ook zou ik de kast vervangen door een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 met een pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt vergelijkbare totaalprijs, maar met een veel betere voeding (die mstech voeding is zeer slecht).

Verder gewoon 4GB geheugen nemen ipv 8GB (nergens voor nodig) met bijvoorbeeld dat moederbord dat hierboven genoemd wordt. Met deze info moet je wel een samenstelling kunnen maken of niet? Zoek all producten op in de pricewatch zoals hierboven ook is gedaan en zet je samenstelling hier neer. Dan kunnen wij weer aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaapsander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:50:
Verder gewoon 4GB geheugen nemen ipv 8GB (nergens voor nodig)
Daar heb je een goed punt, dat had ik even over het hoofd gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
8GB ipv 4GB is imho alleen nuttig als je een MySQL database erbij gaat draaien voor XBMC (en eventuele andere taken), én dan nog eens een gigantische collectie aan content hebt. In vrijwel alle gevallen is 4GB dan ook meer dan genoeg.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik hier -in het geval de TS perse zijn GPU wilt houden- de Pentium serie over het hoofd heb gezien. Die zitten ongeveer mooi tussen de Celeron en i3 in met prijzen tussen de 50 en 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Maar waarom zou je je GPU behouden wanneer je voor 40 euro al een A4 hebt met GPU. Gooi je die HD6450 (vergelijkbaar qua kracht en functies als de GPU uit de A4) op de V&A op maak je een ander systeem blij met dit kaartje.

Door alleen een APU te nemen krijg je een zuiniger systeem welke koeler en stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jaapsander: helemaal mee eens, maar gezien de TS nog niet gereageerd heeft, wil ik hem een compleet plaatje aanbieden van mogelijke keuzes. Zelf zou ik ook zeker voor een A4/A6 gaan en de HD6450 wegdoen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
Ik heb zelf nog even verder gekeken en ik denk inderdaad zoals jaapsander zegt het beter is als ik de GPU weg laat en gewoon een APU gebruik. Het is stiller, zuiniger en neemt minder ruimte in. Ook ben ik er achter gekomen dat er op de plek van het TV meubel geen netwerk kabel ligt en er geen mogelijkheid is om deze hier te krijgen zonder de vloer te slopen wat me ouders dus niet gaan doen. In de best buy guide van januari zag ik hier een mooie oplossing voor een Mini-ITX bordje met Wi-Fi. Alleen denk ik dat 1080p streamen over draadloos niet vlekkeloos gaat lopen, heef iemand hier toevallig ervaring met powerline ethernet adaptors? In mijn desktop zit een Blu-Ray speler deze stop ik dan in mijn HTPC en stop een DVD-Brander in mijn desktop.

Dit gaat het dus denk ik worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,70€ 74,70
1MS-Tech MC-1200€ 90,94€ 90,94
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,60€ 24,60
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,64€ 14,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,28
[b]jaapsander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:50:
Ook zou ik de kast vervangen door een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 met een pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt vergelijkbare totaalprijs, maar met een veel betere voeding (die mstech voeding is zeer slecht).
Zit bij deze behuizing ook een AB zoals bij de MS-Tech MC-1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De vraag van de remote blijft nog even in het ongewisse. Er duiken geen eenduidige antwoorden op wat dat betreft. De een zegt van wel, en de ander van niet... Het is dus nog even gissen daarnaar, maar bel anders even naar de beoogde leverancier. Die kan dat zo voor je nakijken dan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
1080p streamen over een draadloos netwerk zal prima gaan mits je signaal sterk genoeg is. Ook is het afhankelijk van je router, heb je een wifi n router met sterk signaal, dan is dit totaal geen probleem. Heb je echter een b/g router die ver weg van je HTPC staat, dan gaat dat problemen opleveren.

Powerline adapters zijn ook een oplossing, maar ook niet perfect. Maar dit heeft wel de voorkeur wanneer je wifi niet sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
Ik weet niet precies wat voor een type router ik heb staan thuis, ik zal kijken of ik dit kan vinden als ik thuis ben. Ik zal ook even uitproberen wat me netwerk doet als ik een 1080p via XBMC probeer te kijken via me laptop, echter gaf dit laatst toen me moeder een film wou kijken problemen.

Ik ga ook even een mailtje sturen naar Azerty om na te vragen of er bij de Epsilon EC-HTPC-1 een AB zit. indien dit zo is ga ik voor de Epsilon met een be quiet! voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-06 15:00
ik heb zo een Epsilon EC-HTPC-1 en daar zit een AB bij (hij kan er zelfs van opstarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
Ik ben de naam vergeten, maar er was ook nog een manier om je stopcontact als LAN te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar is zelfs een dedicated Pricewatch categorie voor: http://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wifi is zeker niet onmogelijk, maar een bekabelde verbinding is stabieler, sneller en betrouwbaarder. Dat geniet dus de voorkeur. Neemt niet weg dat je over een beetje knap wifi-netwerk zonder enig probleem fullHD kan streamen. Je hebt aan pakweg 60mbit bandbreedte meer dan genoeg om dit op te doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brend5
Ik heb gister avond geprobeerd een 1080p film te kijken, zat niet verder als 5 meter van me router vandaan die boven staat. Het ging op zich redelijk, 5 keer even kort een buffer gehad. Wat storender was is dat 2 keer de film gewoon stopte, dus moest ik de film 2 keer opnieuw starten vanaf het punt waar ik geëindigd was, opzich niet zo moeilijk met XBMC maar toch erg vervelend. Dus ik denk toch dat een powerline adaptor de voorkeur gaat krijgen. Hebben jullie toevallig ervaring met deze dingen en kunnen jullie mij er 1 adviseren?

Deze cisco spreekt mij wel aan aangezien ik hier 4 poorten op zit en ik dus naar me HTPC ook de Horizon box en nog 2 andere aparaten.

1Cisco PLSK400-EU (1 en 4 ethernetpoort)€ 38,99€ 38,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
http://nl.hardware.info/r...netwerk-vergelijkingstest Hier geven ze wat meer info over powerline adapters. In dit artikel ook een link naar de test van een jaar eerder waarbij ze meerdere 200mbit varianten testen.

[ Voor 26% gewijzigd door jaapsander op 28-03-2013 11:38 ]

Pagina: 1