Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Reactie-nesting is met responsive nog onduidelijker

Pagina: 1
Acties:

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
Het lijkt me verstandig goed aandacht aan de presentatie van de reactie-nesting te geven. Met de minimale viewports die je met name in C en D hebt, is het gebeuren met lijntjes en streepjes nog waardelozer te volgen dan met een browser waar je wat meer context in beeld kan hebben...

Verder kan het interessant zijn om lange reacties slechts gedeeltelijk te tonen, zodat de scannability van de pagina wat beter blijft.

Op een pagina als deze is het aandeel van de reacties op de gehele pagina in ieder geval erg lang:
http://tweakotine.nl/nieu...50000-windows-8-apps.html

Gelukkig staat er niks "nuttigs" meer onder, dus echt heel erg kwaad kan het niet dat het wat ruimte inneemt (en in een touch-device zie je doorgaans toch geen scrollbar die je in paniek brengt dat je nog lang niet aan het einde bent :+ )

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10 16:34
Aangezien we sowieso nog bezig zijn met een nieuw ontwerp voor de reactie layout/structuur hebben we hier niet erg veel tijd in gestopt.

Het idee is om eerst het nieuwe design van de reacties af te maken waarmee het al (meer) responsive friendly moet zijn.

Verwijderd

Ik vind overigens het deels inklappen van langere reacties niet fijn. Ik erger me er dood aan in de Tweakers app, met name omdat daar de reactie al veels te vroeg wordt afgekapt. Dat betekend dus zeer vaak op minuscule "meer" linkjes tappen, terwijl het veel luier en makkelijker is om te scrollen langs een lange reactie.

Verwijderd

Volledig eens met Fledder2000. Ik weet niet wat een goede oplossing is om reacties wel goed weer te geven, ook genest, maar dat het voor - veel? - verbetering vatbaar is, dat is een feit.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 15:20
Het lijkt me niet praktisch als we net als in de app gedeeltes van reacties automatisch voor je gaan inklappen. Wat ik wel wil doen is reacties in zijn geheel inklapbaar maken en eventueel de complete thread. Dat vergt alleen wel een ontzettend goede weergave van de functies. Een niet-interessante discussie kun je dan eenvoudig skippen. Wat vinden jullie voor nu van deze weergave? We hebben hierbij de marges wat versmald. Ik vind het zelf redelijk bruikbaar, al blijft het lastig om eenvoudig te achterhalen op welke reactie iemand nou reageert. Ik heb zelf ook nog niet echt een idee hoe we dat goed kunnen gaan weergeven op de allerkleinste devices en misschien is het zelfs iets wat we voor nu niet kunnen oplossen

Verwijderd

@Misha. In mijn eigen responsive project heb ik ook te maken met een threaded comment system en ook hier gebruik ik kleine inspring marges, heb niks beters kunnen verzinnen. Het is te overwegen om het gewoon helemaal plat te slaan. Hier wat interessant leesvoer hierover:

http://www.codinghorror.c...sions-flat-by-design.html

Verwijderd

Opzich is het prima te doen, zolang er maar niet te veel reacties op elkaar zijn, dan wordt het op den duur erg vervelend. Volgensmij zijn er twee manieren om dit op te lossen:

- Het scherm breder maken zodat je horizontaal kunt scrollen
- Na bijvoorbeeld de derde geneste reactie deze in zijn geheel terug laten springen maar met een klein lijntje van de rechterzijde van de vorige reactie naar de linkerzijde van de nieuwe reactie.

De eerste wil je volgensmij gewoon niet, dat klinkt me ook vreselijk stom in de oren, maar het is een manier. De tweede is misschien wel iets, maar ik kan even niet visualiseren of het er wel leesbaarder op wordt. Misschien is er zelfs op een andere manier aan een reactie aan te geven dat deze een reactie is op een andere?

wat Fledder oppert, het volledig plat slaan, lijkt me helemaal niks. Dan gaat mijns inziens een van de grootste krachten achter het reactiesysteem verloren.

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

Hmm, even buiten de gebaande paden, maar bij diepere reacties heb je aan de linkerkant redelijk wat witruimte, die uiteraard ontstaat om de discussie overzichtelijk te houden. Misschien kan je daar gebruik van maken? Door bijvoorbeeld in lichtgrijs, verticaal langs een reactie de naam te plaatsen van de persoon die de 'subdiscussie' begonnen is. Dan kost het je geen extra ruimte, eist het niet de aandacht, maar kan je op het moment dat je de weg even kwijt bent wel makkelijk zien op wie er is gereageerd.

Klein schetsje van wat ik bedoel, dit is het begin van de 'subdiscussie', gestart door Woekele:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8539/8618061186_bf6b58ce47.jpg

Verderop in de 'subdiscussie' gestart door Woekel wordt het misschien wat lastiger te volgen, mijn vage idee:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8120/8618080074_b3c010eec8.jpg

Eventueel zou zo'n zinnetje mee kunnen scrollen langs de lijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ormagon op 04-04-2013 01:19 ]

• Misha
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:27:
@Misha. In mijn eigen responsive project heb ik ook te maken met een threaded comment system en ook hier gebruik ik kleine inspring marges, heb niks beters kunnen verzinnen. Het is te overwegen om het gewoon helemaal plat te slaan. Hier wat interessant leesvoer hierover:

http://www.codinghorror.c...sions-flat-by-design.html
Thanks voor de link. Interessant materiaal. Heb je een voorbeeld van je eigen responsive project? Ik ben erg benieuwd

• Misha
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:45:
- Na bijvoorbeeld de derde geneste reactie deze in zijn geheel terug laten springen maar met een klein lijntje van de rechterzijde van de vorige reactie naar de linkerzijde van de nieuwe reactie.
Zou je dit toch kunnen proberen te visualiseren? Het is me namelijk niet helemaal duidelijk wat je bedoelt...
ormagon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 01:08:
Hmm, even buiten de gebaande paden, maar bij diepere reacties heb je aan de linkerkant redelijk wat witruimte, die uiteraard ontstaat om de discussie overzichtelijk te houden. Misschien kan je daar gebruik van maken? Door bijvoorbeeld in lichtgrijs, verticaal langs een reactie de naam te plaatsen van de persoon die de 'subdiscussie' begonnen is. Dan kost het je geen extra ruimte, eist het niet de aandacht, maar kan je op het moment dat je de weg even kwijt bent wel makkelijk zien op wie er is gereageerd.

Klein schetsje van wat ik bedoel, dit is het begin van de 'subdiscussie', gestart door Woekele:
[afbeelding]

Verderop in de 'subdiscussie' gestart door Woekel wordt het misschien wat lastiger te volgen, mijn vage idee:
[afbeelding]

Eventueel zou zo'n zinnetje mee kunnen scrollen langs de lijn.
Dit is oozich wel een erg praktisch voorbeeld, maar het loopt al scheef bij reacties op het tweede niveau. Dat zal het inconsistent maken. We zouden het wel op een andere manier wellicht duidelijk kunnen maken, plus een eenvoudige methode kunnen bedenken waardoor je weer snel bij de parent van de reactie komt

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Misha schreef op donderdag 04 april 2013 @ 12:40:
[...]

Zou je dit toch kunnen proberen te visualiseren? Het is me namelijk niet helemaal duidelijk wat je bedoelt...

[...]

Dit is oozich wel een erg praktisch voorbeeld, maar het loopt al scheef bij reacties op het tweede niveau. Dat zal het inconsistent maken. We zouden het wel op een andere manier wellicht duidelijk kunnen maken, plus een eenvoudige methode kunnen bedenken waardoor je weer snel bij de parent van de reactie komt
Misschien door kleuren te geven aan de lijnen. Heb in ieder geval het gevoel dat het nesten op deze manier wel de goede richting is, maar dat de witruimte links de mogelijkheid geeft om de boel verder te verduidelijken. Helemaal platslaan vind ik in ieder geval heel onprettig.

Verwijderd

@misha: jawel, maar hoe post ik hier een screenshot? Linken begrijp ik, maar kan ik oop uploaden?

Sorry, ben op tweakers normaal gesproken voornamelijk een lezer :)

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:10:
@misha: jawel, maar hoe post ik hier een screenshot? Linken begrijp ik, maar kan ik oop uploaden?

Sorry, ben op tweakers normaal gesproken voornamelijk een lezer :)
Even op bijvoorbeeld flickr uploaden. Op het forum zelf uploaden kan enkel als je die functie hebt aangeschaft met verdiende karmapunten.

• Misha
Bump, Fledder2000 ;)

*oh no he didn't kicked the topic!*

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:27

Martinspire

Awesomeness

Misschien nog een idee om de pinch-gesture (inzoomen dus) te gebruiken om de langere weergave van een reactie weer te geven?

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Misha
Hoe bedoel je dat, Martin?

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:27

Martinspire

Awesomeness

2 vingers in verticale verhouding op het blok van de ingekorte reactie. Beweeg vingers uit elkaar en de reactie wordt uitgeklapt tot volledige variant. Lijkt me makkelijker te bedienen dan op knopjes te drukken.

Dus geen pinch to zoom maar pinch to expand.

Is ook niet echt een gebruikelijke manier van navigeren, maar lijkt me op zich wel handig voor het uitklappen van elementen.

Maar goed, het is maar een idee ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Martinspire op 03-05-2013 21:20 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Misha
Hmm, lijkt mij niet echt praktisch. Mensen zijn van pinchen gewend dat ze daarmee kunnen zoomen, niet iets kunnen uitklappen. Daarnaast willen we ook ervoor zorgen dat mensen kunnen inzoomen middels pinchen, dus dat zal dan een conflict opleveren.

Femme is ondertussen weer wat opgeschoten met de nieuwe weergave van de reacties plus een erg handige feature om vlug de parent bij de reactie te kunnen opzoeken. We moeten even gaan kijken hoe dat goed gaat passen op de kleinere schermen

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
^ Valt die weergave ook niet te testen? Extra feedback ontvangen kan nooit kwaad lijkt me.

• Misha
Ik zal aan Femme vragen of hij het in het betreffende topic wil plaatsen :) ik heb de meest recente visuals niet bij de hand, dus kan ze ook niet even plaatsen

Verwijderd

Kennen jullie trouwens de iOS app van Reddit? Deze is genaamd "Alien Blue" en heeft geneste reacties ook relatief goed opgelost.

• Misha
Nee, ik kende die app nog niet. Het is alweer jaaaaaren geleden dat ik voor het laatst op Reddit ben geweest :+.

Ik heb het even uitgeprobeerd maar vind het eerlijk gezegd ook niet helemaal geweldig. Ook bij deze app is het wat lastig om direct te zien wat relaties heeft. Toegegeven: het is daar wel duidelijker dan bij ons :p

Wat ik wel erg nice vind is dat ze de ruimte links van de reactie ook klikbaar hebben gemaakt om de reactie te kunnen sluiten
Pagina: 1