Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225271

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een oude Acer 5715Z laptop die ik aan m'n buren heb gegeven, mensen op leeftijd die graag een beetje meegaan met hun tijd maar daar liefst niet te veel geld aan willen spenderen. Voor hen nog een ideaal toestel dus.

Sinds deze week echter krijgen ze de laptop niet meer aan.
Toen ik hem gaf was de batterij al verre van optimaal, in die zin dat het toestel na een half uur de geest gaf. Ook in windows kreeg ik de melding dat de batterij vervangen moest worden. Het toestel werkte echter nog perfect op de stroomkabel, dus ik heb hen uitgelegd om gewoon de stroomkabel altijd aan te sluiten om dat probleem te voorkomen.
Maar sinds deze week lukt het dus ook op die manier niet meer.

Als ik de laptop aansluit op de stroomkabel, dan brandt er wel een groen lichtje op de adapter (dat vierkant blokje in de kabel dus), maar niet op de laptop zelf. Volgens mij moet de laptop minstens aangeven dat de stroomkabel aangesloten is?

Als ik vervolgens op de power on knop druk, dan gaat de laptop wel degelijk aan. Ik krijg het Acer opstartscherm te zien, en dan schakelt hij weer uit. Dus hij krijgt gedurende 5 seconden wel stroom blijkbaar en dan geeft hij weer de geest.

Mijn vermoeden is dus dat de batterij morsdood is. Kan dat, of moet een laptop ook met een dode batterij werken op de stroomkabel?

Zijn er truukjes die ik kan proberen om weer wat leven in die batterij te brengen?
Het doel is dus eenvoudig, de laptop weer doen draaien mits de stroomkabel aangesloten is. Autonomie zonder stroomkabel is geen vereiste.

Alvast bedankt voor de nodige info en eventuele tips & tricks :>

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 225271 op 25-03-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:11
Ik heb dat ook eens gehad.

Bleek dat de batterij defect was en wilde niet meer opstarten.

Mijn oplossing was de batterij verwijderen en zo op stroom werken, toen werkte het weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik de batterij eruit haal en dan wil opstarten doet hij helemaal niets meer. Dus ik heb 't idee dat die batterij erin moet zitten om stroom door te geven, of ze nu nog oplaadt of niet, en dat de batterij nu helemaal dood is waardoor ze ook geen stroom meer (of maar heel kort) doorgeeft.

Maar voor ik op zoek ga naar een andere batterij, wil ik eerst ff checken of dat vermoeden ook klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sta op het punt om een nieuwe batterij te kopen vandaag bij almedo.nl:
http://www.almedo.nl/repl...MDcrsTrmbYCFUGR3godpCkAMQ
Voltage (11.1V) en partnummer (AS07B51) komen overeen met de originele batterij die ik hier heb, dus dat moet wel ok zijn dan.

Vind het nog een behoorlijk duur onderdeel voor zo'n oud toestel, maar goed, 't is nog steeds goedkoper dan een 2de handse laptop. Het maakt mij, zoals reeds gezegd, niet veel uit of de batterij het nu 1u of 5u volhoudt, zolang het maar werkt als de stroomkabel insteekt.

Tenzij er iemand is die me nu gaat vertellen dat ik beter nog een paar zaken test om zeker te zijn dat de batterij het probleem is?

Ik lees namelijk nogal wat tegenstrijdige berichten of een Acer Aspire nu wel of niet moet werken als de batterij er niet in zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 225271 op 26-03-2013 11:20 . Reden: verkeerde edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 16:22

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Meten is weten! Watis de spanning over de accu, zonder de netstroom eraan?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft dat veel zin als de batterij al ruim een jaar niet meer oplaadt?
Sowieso heb ik niet de apparatuur/kennis om spanning uit te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 16:59

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik ben nog nooit een laptop tegengekomen waar de batterij in MOET zitten wanneer deze op 220v aangesloten is. Ik vraag me af of er niet gewoon echt iets mis is met die laptop....

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat is dus m'n vraag :)
Maar aangezien de batterij al ruim een jaar melding geeft in windows dat ze vervangen moet worden, en ook niet meer oplaadt, vond ik dat ergens nog wel een logische verklaring dat hij nu niks meer doet.

Een andere mogelijkheid die ik gekregen heb van iemand is de CMOS batterij die leeg is. Dat is iig een goedkopere optie om een keer te vervangen dan gelijk 50 euro de deur uit doen voor een eventueel defecte batterij. Dus dat ga ik vanavond dan maar eerst een keer nakijken.

Zit hier nu op een Samsung laptop te werken, dus zal zodadelijk eens testen of die nog werkt als ik de batterij eruit haal. Maar dat is dan weer Samsung en geen Acer natuurlijk.

Edit:
Die werkt dus perfect zonder de batterij erin. Dus dan mss toch eerder gokken op een lege CMOS batterij? Ik zou anders niet zo direct weten wat er plots kapot gegaan is waardoor de laptop gewoonweg helemaal niet meer opstart. Bij defect geheugen e.d. krijg je normaal toch alarm biepjes die aangeven dat er wat fout zit?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 225271 op 26-03-2013 11:21 . Reden: extra info na test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, net heel de onderste dekplaat eraf gehaald.

De ventilator draait als ik hem aanzet, en slaat dan na 3 seconden uit als de laptop weer uit gaat. Voelt ook niet warm aan ofzo, dus een onderdeel dat te warm wordt lijkt het me niet onmiddellijk. Heb er ook in geblazen om eventueel stof wat weg te krijgen, zonder succes.

Heb het geheugen en harde schijf er een keer uit gehaald, en nergens zie ik iets wat zou kunnen duiden op verbrande onderdelen,

De CMOS batterij is op het moederbord vast gesoldeerd, dus dat kan ik niet proberen om die ff te vervangen wegens geen soldeerskills en materiaal.

Dus ik blijf nog met m'n 3 mogelijke opties zitten: slecht functionerende adapter (al geeft die wel een groen lichtje op het voedingsblok), slechte batterij (al werkt m'n huidige samsung wel probleemloos zonder batterij, dus ik denk dat dit dan al af valt?), slechte CMOS batterij (maar daarvoor moet ik dus solderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat nieuws ontdekt gisteren:

Als ik de batterij uit de laptop haal, en de stroomkabel aansluit dan gebeurt er dus helemaal niets.
Mag zo veel en zo lang op de power on knop drukken als ik wil, er komt geen leven in.

Als ik de batterij erin stop, en de stroomkabel aansluit, dan gebeurt er op 't eerste zicht ook niet veel.
Geen lichtjes die gaan branden om aan te geven dat de stroom aangesloten is ofzo, en als ik em aanzet, dan valt hij na een 3-tal seconden vanzelf weer uit.
Echter als ik dan de power on knop ingedrukt houdt voor lange tijd (vanaf paar seconden dus), dan begint het lichtje van de batterij indicator oranje te flikkeren.

Dus zou het dan toch niet aan de batterij kunnen liggen?
Ik meen mij te herinneren van de tijd dat de laptop (en ook batterij) nog goed werkte dat ik toen ook niet zonder batterij kon werken met enkel stroom, dat de batterij er dus sowieso moest in zitten, maar ben daar ook weer niet 100% zeker meer van (al hele tijd geleden).

Een oranje flikkerende batterij indicatorlichtje duidt volgens mij op een probleem met de batterij?

Dus ben nu toch weer meer geneigd te denken dat het probleem wel degelijk de batterij is, zeker nu er toch nog iets meer teken van leven komt met de batterij erin en de power on knop blijvend ingedrukt, en omdat de batterij al geruime tijd een probleem aangaf in Windows en ook niet meer oplaadt.
Maar 50 euro voor een nieuwe batterij blijft wel een dure gok zonder echt zeker te zijn...

Kan je bij Almedo bv een batterij bestellen, testen of het dan opgelost is, en als blijkt van niet met die reden de batterij weer terugsturen en het geld terugvorderen? In dat geval zou ik maar 6,75 euro kwijt zijn om het terug te sturen, en dat klinkt al veel comfortabeler qua gok dan 50 euro.

Edit:
Ik heb de vraag gesteld aan de klantenservice van Almedo. Als ik het zonder problemen retour kan sturen als blijkt dat de batterij niet het probleem is, dan ga ik die gok nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 225271 op 28-03-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 08:06
99% kans dat er een probleem is met de connector van de adapter. Deze willen nog wel eens los gaan of intern afbreken. Dit verklaart ook de problemen die je constateert.
De laptop start in eerste instantie op op het laatste beetje juice in de batterij en stopt er dan weer snel mee want krijgt geen andere voeding.
Zou de laptop maar eens open maken en de connector goed bekijken. Een andere accu kopen heeft sowieso nu geen zin, want die wordt toch niet opgeladen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm ok, en hoe kom ik bij die connector?
Moet ik dan het volledige bovenpaneel (waar toetsenbord zit plus de rand waar de speakers zitten) losmaken, of eerder de onderkant (maar daar zit moederbord e.d. ook in vast denk ik)?
Als ik enkel het onderpaneel losmaak zodat ik de ventilator en ram geheugen kan kom ik niet bij de connector, want die zit onder het "vaste" deel van de onderkant zeg maar.

Ik heb die aansluiting al wel bekeken, maar zag er van de buitenkant niet zo direct iets aan, en de connector lijkt mij er ook nog wel stevig genoeg in te zitten. Draaien en goed aanduwen van de connector helpt ook niet onmiddellijk om hem weer draaiende te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
Weet je zeker dat de adapter-plug goed contact maakt in de connector. In de adapter-plug (die aan het snoer zit dus) zitten 2 pennetjes. Die moeten voldoende naar binnen komen.
Als dat het geval is, dan blijft er niets anders over om de hele laptop te demonteren. Om nml goed bij de connector te komen moet het moederbord eruit. Als je geluk hebt kun je een eventuele slechte soldeerverbinding al zien als je de gehele onderkant van de laptop eraf schroeft, maar om het goed te kunnen bekijken ben ik bang dat een algehele demontage de enige oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, ik zal dat vanavond proberen.

De adapter plug aan de snoer is een vrouwtje zoals je op deze afbeelding kan zien (de meest linkse aansluiting, die waar ook een streepje in zit):
http://i00.i.aliimg.com/w...mm-font-b-Jack-b-font.jpg

In de laptop zelf is het dan een mannetje, met een pinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
Als het de eerste x is dat je een laptop demonteert, zou ik eerst even een aantal van dit YouTube: Disassembly Acer laptop soort filmpjes bekijken.... Kun je zien waar je op moet letten. En natuurlijk de schroefjes goed sorteren op de- en hermontage volgorde....je houd er aan het eind altijd weer een paar over, maar da's niet erg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
Dit is ook een handige YouTube: HP Pavilion Laptop Broken DC Power Jack repair by onCALL 258 , gaat wel over een HP maar principe is hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok heb em gedemonteerd tot ik die dc power jack aansluiting van het moederbord kon halen.
Dus heb em nu hier voor me liggen :)

Ik zie er niets bijzonders aan dat zou kunnen wijzen op een beschadiging of iets dergelijks.
De draadjes (2 bruine en 2 zwarte) zitten ook nog vast op het witte connectorblokje, dus daar valt ook niets aan te solderen.
Als ik de adapter er zo los op aansluit, dan zit die er ook stevig in voor zover ik dat kan voelen.

Moet ik dan die dc power jack nog als mogelijke oorzaak zien, of klinkt dat allemaal OK en moet ik eerder naar die adapter zelf gaan kijken?

Heb gezien dat ik zowel de adapter als de dc power jack bij almedo kan krijgen, dus dat is geen probleem. Weet alleen niet goed op welke van de 2 ik nu moet gaan gokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
Dan kun je alleen gaan meten met de adapter aangesloten....de plus en min met de multimeter volgen tot je merkt dat de 19V niet meer aanwezig is. Soms wil de smd-zekering in de buurt van de connector wel eens spontaan kapot gaan (staat meestal F1 bij). Dus....meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan zit je te volgen/meten op het moederbord zelf? Dat is me net iets te ingewikkeld denk ik, heb weinig tot geen elektronica kennis, dus al die dingetjes uitmeten op het bord zelf gaat me niet lukken vrees ik. Zolang het maar onderdelen losdraaien/trekken is en vervangen door nieuwe, is het allemaal geen probleem.
Zal al blij zijn dat ik alles weer terug in elkaar krijg nadien :)

Ik ga morgen eerst eens langs bij iem die een voltmeter heeft om alvast te kijken of die adapter de juiste stroom doorgeeft. Als dat zo is, zal het overwegen worden of ik een gok waag op die dc power jack, of het opgeef en hem total loss verklaar. Aan solderen of alles gaan uitmeten waag ik me niet, en toestel is geen 100 euro of meer aan werkuren + onderdelen meer waard om in een winkel te laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Probleem gevonden, adapter heeft een probleem ergens vanaf het voedingsblok (daar nog groen indicatorlichtje) tot aan de stekker. Met voltmeter getest, en komt niks uit (moet normaal 19V zijn).
Met andere adapter getest die een iets kleinere stekker heeft, maar wel past mits wat draaien, en dan gaat de laptop weer perfect aan.

Dus kostprijs wordt kleine 30 euro voor een nieuwe adapter :)
Wellicht dat die een keer een trek heeft gekregen waardoor er iets in dat stekkertje stuk gegaan is.

Bedankt allemaal voor de hulp en tips om in de juiste richting te gaan zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
Okee, prima....nog een laatste tip dan http://www.adapterkiosk.n...-1.7-mm-plug-ihkikbkiuuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pagina: 1