Door de opkomst van nieuwsartikelen zowel op het internet als offline, ben ik op onderzoek uit gegaan naar hoe en wat 3D geprinte vuurwapens zijn en wat het betekend voor de toekomst. Mijn topic start skills zijn niet geweldig, maar ik vind dit wel een dermate belangrijk onderwerp dat ik het toch maar heb aangemaakt.
Vuurwapens hebben mij altijd al geboeid en het 3D printen ervan brengt zowel grote diplomatieke als sociale problemen met zich mee. Vuurwapens zijn naar mijn mening een van de meest belangrijke gereedschappen in de historie van de mensheid. In de laatste eeuw is er geen conflict voorbij gegaan waarbij geen vuurwapens aan te pas kwamen. Het forceert macht en het is ontworpen om leed te veroorzaken.
3D printen is een nieuwe technologie die het toelaat om 3D modellen te printen (meestal van kunststof) die digitaal zijn getekend, ook bekend als CAD files. Tweakers zijn hier vast wel bekend mee. Tegenwoordig hoor je steeds vaker over 3D geprinte wapens en het is dan ook iets wat onvermijdelijk is in de toekomst. Er zijn al vele bronnen online te vinden waar je CAD files kan halen voor wapen onderdelen. Daarnaast is er ook een bedrijf in de Verenigde Staten die zich bezighoud met de ontwikkeling van dit soort producten, genaamd Defense Distributed.
Er is een documentaire gemaakt over dit bedrijf, de eigenaar met zijn visie en 3D wapens in het algemeen. De video geeft een samengevat beeld van wat het is:
[YouTube: http://youtu.be/DconsfGsXyA]
De eigenaar van Defense Distributed heeft ook een kickstarter project genaamd DEFCAD waarop onder andere CAD tekeningen van wapen onderdelen te vinden zullen zijn zodra de site online gaat.
In de VS is dit al een hele trending topic doordat vele Amerikanen denken dat dit de kans op "shootouts" nog groter zal maken. Ook is de overheid daar al druk bezig met dit fenomeen. Helaas wordt er in Nederland nog vrij weinig aandacht aan besteed en daar maak ik mij zorgen over. 3D printers zijn ook makkelijk in Nederland verkrijgbaar en binnen de kortste keren zullen deze printers ook betaalbaar worden voor de gemiddelde Nederlander. Munitie is lastig te vinden, maar niet zo lastig als hele automatische vuurwapens.
Deze topic heb ik aangemaakt omdat ik benieuwd ben naar wat jullie van deze nare of goede ontwikkeling vinden. Maken jullie je hierover zorgen en denken jullie dat dit in de toekomst voor sociale en politieke problemen gaat zorgen in Nederland?