Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:32
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/1931/gunbanner.png
Door de opkomst van nieuwsartikelen zowel op het internet als offline, ben ik op onderzoek uit gegaan naar hoe en wat 3D geprinte vuurwapens zijn en wat het betekend voor de toekomst. Mijn topic start skills zijn niet geweldig, maar ik vind dit wel een dermate belangrijk onderwerp dat ik het toch maar heb aangemaakt.

Vuurwapens hebben mij altijd al geboeid en het 3D printen ervan brengt zowel grote diplomatieke als sociale problemen met zich mee. Vuurwapens zijn naar mijn mening een van de meest belangrijke gereedschappen in de historie van de mensheid. In de laatste eeuw is er geen conflict voorbij gegaan waarbij geen vuurwapens aan te pas kwamen. Het forceert macht en het is ontworpen om leed te veroorzaken.

3D printen is een nieuwe technologie die het toelaat om 3D modellen te printen (meestal van kunststof) die digitaal zijn getekend, ook bekend als CAD files. Tweakers zijn hier vast wel bekend mee. Tegenwoordig hoor je steeds vaker over 3D geprinte wapens en het is dan ook iets wat onvermijdelijk is in de toekomst. Er zijn al vele bronnen online te vinden waar je CAD files kan halen voor wapen onderdelen. Daarnaast is er ook een bedrijf in de Verenigde Staten die zich bezighoud met de ontwikkeling van dit soort producten, genaamd Defense Distributed.

Er is een documentaire gemaakt over dit bedrijf, de eigenaar met zijn visie en 3D wapens in het algemeen. De video geeft een samengevat beeld van wat het is:
[YouTube: http://youtu.be/DconsfGsXyA]

De eigenaar van Defense Distributed heeft ook een kickstarter project genaamd DEFCAD waarop onder andere CAD tekeningen van wapen onderdelen te vinden zullen zijn zodra de site online gaat.

In de VS is dit al een hele trending topic doordat vele Amerikanen denken dat dit de kans op "shootouts" nog groter zal maken. Ook is de overheid daar al druk bezig met dit fenomeen. Helaas wordt er in Nederland nog vrij weinig aandacht aan besteed en daar maak ik mij zorgen over. 3D printers zijn ook makkelijk in Nederland verkrijgbaar en binnen de kortste keren zullen deze printers ook betaalbaar worden voor de gemiddelde Nederlander. Munitie is lastig te vinden, maar niet zo lastig als hele automatische vuurwapens.

Deze topic heb ik aangemaakt omdat ik benieuwd ben naar wat jullie van deze nare of goede ontwikkeling vinden. Maken jullie je hierover zorgen en denken jullie dat dit in de toekomst voor sociale en politieke problemen gaat zorgen in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Een wapen maken is natuurlijk helemaal niet zo moeilijk, ik denk niet dat 3d printers daar heel veel aan veranderen. Uiteindelijk is een pistool niet veel meer dan een buisje met een handvat. Verder kan je als je aan munitie kan komen denk ik ook wel aan een normaal vuurwapen komen?

Wat ik me vanuit technisch oogpunt afvraag: ik heb wel 3D prints in m'n handen gehad, en dat spul is hardstikke zacht, een vuurwapen dat daar van gemaakt zou zijn smelt binnen de kortste keren, als het niet al meteen uit elkaar spat. Hoe haalbaar is dit werkelijk? Of moet je behalve de munitie ook nog zelf een getrokken loop uit staal boren? Want als je dat kan, dan kan je ook zonder printer wel een wapen maken. Het geheel moet zo'n 3000 a 4000 bar druk kunnen weerstaan.

Zie ook :

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Av0pEqR5KWs]

Ik verwacht nul effect in Nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door Zoijar op 25-03-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Wellicht nog niet direct voor de huis-tuin-keukengebruiker toegankelijk nee, maar met de snelle evolutie in 3D-printers wellicht in de nabije toekomst wel. Zie bijvoorbeeld de porseleinprinters, al een stuk harder en duurzamer materiaal wat ook perfect geprint kan worden. Eerlijk is eerlijk, nog lang niet wapenvast, maar iets harder kunstof, of wellicht in de toekomst printbare metaalvormen, en het wordt kinderlijk eenvoudig om in huis met wat opensource-software en designs wapens te printen.

Vooral een sociaal probleem denk ik, verbieden kan wel, maar hoever kom je ermee? Daarnaast heeft reageerder hierboven ook wel gelijk, als je echt kwaad wilt is dat nu ook al mogelijk. Het zijn de "gelegenheids"printers die eventueel een probleem zouden kunnen vormen, of de kwajongens die het voor de lol proberen en zichzelf of anderen in dit proces ernstig kunnen verwonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat de big deal volgens mij vooral is, is dat je de "reciever" van een wapen kan printen. Dit is het geregistreerde deel. Daar kun je dan los allerlei andere delen opzetten van oa metaal die je ook zelf kunt maken. Heel veel guns zijn sowieso al deels van plastic. En vergeet niet dat je tegenwoordig met veel soorten materiaal kan printen, die soms best goed tegen hitte kunnen. Met lasersinteren kun je ook metalen printen.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 25-03-2013 22:11 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:32
Zoijar schreef op maandag 25 maart 2013 @ 21:55:
Een wapen maken is natuurlijk helemaal niet zo moeilijk, ik denk niet dat 3d printers daar heel veel aan veranderen. Uiteindelijk is een pistool niet veel meer dan een buisje met een handvat. Verder kan je als je aan munitie kan komen denk ik ook wel aan een normaal vuurwapen komen?

Wat ik me vanuit technisch oogpunt afvraag: ik heb wel 3D prints in m'n handen gehad, en dat spul is hardstikke zacht, een vuurwapen dat daar van gemaakt zou zijn smelt binnen de kortste keren, als het niet al meteen uit elkaar spat. Hoe haalbaar is dit werkelijk? Of moet je behalve de munitie ook nog zelf een getrokken loop uit staal boren? Want als je dat kan, dan kan je ook zonder printer wel een wapen maken. Het geheel moet zo'n 3000 a 4000 bar druk kunnen weerstaan.
Dat is waar, maar wat nou als we gaan praten over automatische geweren en magazijnen met hoge capaciteit. Die bij wet verboden zijn in Nederland en ook vrijwel niet te krijgen zijn hier. De omloop van munitie is al een stuk groter in Nederland dus denk ik dat daar ook makkelijker aan te komen is dan geregistreerde of illegale vuurwapens.

De lower receiver die ze aan het printen zijn in het Youtube filmpje houd het ook niet lang vol maar ze zijn al bezig met modificaties. Aan het einde van de documentaire zie je ook dat ze een lower receiver hebben gemaakt die 600 achtereenvolgende schoten kan weerstaan voordat het bezweek. Het hele idee is dat het geregistreerde deel wordt geprint zoals maratropa ook zegt. De rest van de onderdelen zijn makkelijk los verkrijgbaar in staal of plastic.

Overigens zijn al vele geweren volledig uit kunststof gemaakt (behalve de loop, hamer en trekker mechanisme), kijk maar naar de H&K XM8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, vooralsnog is zelf een gun maken, al kun je delen uitprinten, niet iets wat je in een uurtje doet. Om een geprinte gun te kunnen maken en gebruiken is er nog steeds redelijk wat plannen en vernuft nodig. En als je dat kan kun je ook op andere manieren aan een wapen komen als je echt kwaad wilt. Vooral in de VS :)

Als ie nou werkklaar uit een automaat komt rollen dan is er natuurlijk een extra gevaar op "impuls" gebruik.

Maar homemade printers zijn niet te verbieden, dus als er eenmaal echt een plug en play concept daarvoor is, dan moeten we dat maar accepteren. Elke techniek heeft wel zo z'n issues. ( verkeersdoden anyone )

Ben wel benieuwd waar de eerste gepopt wordt met een geprint pistool.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is meer iets voor Actualiteit en niet zozeer Wetenschap of Levensbeschouwing. Vandaar een move:

WL >> ASP

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De maker van de (onderdelen van) wapens en de aanhanger die aan het einde aan het woord komen weten niet veel meer toelichting te geven op waarom ze dit doen dan dat het nou eenmaal kan en technologie boven de wet staat. Helemaal absurd zijn hun reacties op waarom iemand een 30 schots magazijn nodig heeft, eerst is het "je mag toch ook meer dan een huis bezitten" en dan "als iemand massamoord wil plegen heeft diegene geen vuurwapen nodig".

De interviews bij Adam Kokesh, Glenn Beck en Alex Jones, respectievelijk ultralinks, ultrarechts en ultrageschift en uitspraken over de gevestigde politici die allemaal voor Goldman Sachs werken geven alleen maar meer aan dat het printen een uiting van paranoide angst voor de regering is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
maratropa schreef op maandag 25 maart 2013 @ 22:44:
Ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, vooralsnog is zelf een gun maken, al kun je delen uitprinten, niet iets wat je in een uurtje doet. Om een geprinte gun te kunnen maken en gebruiken is er nog steeds redelijk wat plannen en vernuft nodig. En als je dat kan kun je ook op andere manieren aan een wapen komen als je echt kwaad wilt. Vooral in de VS :)

Als ie nou werkklaar uit een automaat komt rollen dan is er natuurlijk een extra gevaar op "impuls" gebruik.

Maar homemade printers zijn niet te verbieden, dus als er eenmaal echt een plug en play concept daarvoor is, dan moeten we dat maar accepteren. Elke techniek heeft wel zo z'n issues. ( verkeersdoden anyone )

Ben wel benieuwd waar de eerste gepopt wordt met een geprint pistool.
Het gaat echter om de drempel. Het 'veilig' opzoeken van de benodigde schema's, het printen en monteren gaat makkelijk zonder dat een derde hier iets van af hoeft te weten. Het invoeren van een wapen uit bv. de Verenigde Staten vergt veel meer voorbereiden; dit doe je niet zelf, maar laat je over aan een derde. Dat kost niet alleen veel geld, maar is ook nog eens redelijk risicovol. Je zult mensen moeten benaderen waarvan je verwacht dat ze wel 'zoeen mannetje kennen'.

De drempel om het thuis te doen is vele malen lager dan via de traditionele wegen. Ik verwacht een enorme toename van DIY-vuurwapens wanneer 3D printers standaard worden. Om nog maar niet te beginnen over de 'eigen designs' van de thuisknutselaars.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Onzin verhaal. De enige reden dat er over gesproken wordt is omdat in de VS vrijwel alle onderdelen van een vuurwapen vrij verhandelbaar zijn behalve de receiver. En dat laatste is geen zwaar belast onderdeel. De loop daarentegen moet de kracht van het kruit opvangen, en is niet te printen.

De Amerikaanse wetgeving is natuurlijk zo aangepast. Maak de kritieke onderdelen niet meer vrij verhandelbaar, dan maakt het ook niet uit dat de versieringen geprint kunnen worden. In Nederland kun je die onderdelen al niet kopen, dus hier zullen we ook geen "geprinte wapens" zien.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je leert omgaan met een cnc-freesmachine dan kun je al zelf wapens in elkaar schroeven. Het is geen high-tech, maar het functioneert verdomd goed.

Vergeet niet dat in het buitenland 'alarmpistolen' te koop worden aangeboden die in feite losse flodders schieten. Het is geen kunst om die aan te passen, of het mechaniek over te nemen als je wat technischer bent.
Er zijn snellere, makkelijkere en veiligere manieren om een handwapen met munitie te maken dan ze uit te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 14:33
Probleem achter 3d printen is A inderdaad het gedoe met serie nummers maar andere wapen producerende landen heb je toch al niet zo veel mee aan dat nummer het wordt er uit gevijlt en thats it (mocht het gebruikt worden voor illegle praktijken). En B dat is het meest gevaarlijke dat de geprinte delen die men in kunstof kan maken door de metaal detectoren komen en dus lastiger zijn te traceren.....

Ik heb ergens wel eens gelezen dat men uit een plastic pistool een werkend pistool heeft kunnen maken. Werkte maar 1 keer maar goed, geneog om bv iemand om te leggen.

Hoe snel het gaat lopen is alleen maar afwachten. Metaal printen is nu nog niet zo ver dat het normaal metaal kan vervangen en zeker niet voor een blijvend werkende gun. in ieder geval wil ik em niet vasthouden........ Maar goed als de technieken snel beter worden kan dat wel eens veranderen. Vraag is of andere technieken dan ook weer beter worden en of we dan nog echt guns nodig hebben....

[ Voor 6% gewijzigd door WeeDzi op 26-03-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

WeeDzi schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:39:
Probleem achter 3d printen is A inderdaad het gedoe met serie nummers maar andere wapen producerende landen heb je toch al niet zo veel mee aan dat nummer het wordt er uit gevijlt en thats it (mocht het gebruikt worden voor illegle praktijken).
Dan print je sernienummers op de loop. Je kan geen loop printen. Een 5.56 geweer heeft bijvoorbeeld een peak-pressure te versduren van 43k psi. Wikipedia: Internal ballistics . hiermee vervalt ook het hele probleem voor landen als Nederland. Je kan hier niet vrij stalen vuurwapen onderdelen kopen. De loop is behoorlijk essentieel wil je een beetje recht schieten.
En B dat is het meest gevaarlijke dat de geprinte delen die men in kunstof kan maken door de metaal detectoren komen en dus lastiger zijn te traceren.....

Ik heb ergens wel eens gelezen dat men uit een plastic pistool een werkend pistool heeft kunnen maken. Werkte maar 1 keer maar goed, geneog om bv iemand om te leggen.
Myth #5: Ceramic Guns Are a Thing ( http://www.cracked.com/ar...ves-thanks-to-movies.html ) :)
Hoe snel het gaat lopen is alleen maar afwachten. Metaal printen is nu nog niet zo ver dat het normaal metaal kan vervangen en zeker niet voor een blijvend werkende gun. in ieder geval wil ik em niet vasthouden........ Maar goed als de technieken snel beter worden kan dat wel eens veranderen. Vraag is of andere technieken dan ook weer beter worden en of we dan nog echt guns nodig hebben....
Als je de tools hebt om metaal te bewerken kan je ook een vuurwapen maken. Ik voorzie geen problemen.

Verder trek ik de angst voor volautomatische wapens een beetje in twijfel. Iemand die gericht met een semi automaat schiet vind ik veel enger dan iemand die in 3 seconden zijn magazijn leeg schiet en naar waarschijnlijkheid amper iets raakt.

Waar ik me eerder zorgen over zou maken is het aantal ongelukken met domme mensen die zelf wapens 3D printen en in hun gezicht ontploffen. Aan de andere kant helpt het de evolutie weer een handje...

En op het moment klinkt het als heel wat, maar het gaat eigenlijk alleen om dit stukje plastic:

Afbeeldingslocatie: http://defensedistributed.com/wp-content/uploads/2012/06/ARlower4_display_small.jpg

Zo moeilijk lijkt me dat nou ook weer niet na te maken zonder 3d printer.

[ Voor 9% gewijzigd door Zoijar op 26-03-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zoijar schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:46:
Zo moeilijk lijkt me dat nou ook weer niet na te maken zonder 3d printer.
Daar gaat het ook niet om, dat mag nl. gewoon. De ATF heeft hem ook verteld dat het geen probleem is, en nu 'ie z'n license heeft kan 'ie zelfs z'n geprinte receivers verkopen. Maar goed, met een beperkte levensduur is dat nog niet echt levensvatbaar.

Het "problematische" aspect is dat je het zelf makkelijk zou kunnen doen, want receivers (eigenlijk: het geregistreerde deel van een vuurwapen) mag je alleen commercieel maken en verkopen met een geschikte vergunning. Zelfbouw voor eigen gebruik daarentegen is toegestaan, dus als je een AR-15 lower kunt maken, dan zit je goed. Men vreest dat het laagdrempelig wordt, maar je kunt nu ook al zogeheten "80% lowers" kopen, waar een hoop freeswerk al gedaan is, maar het laatste door jezelf gedaan moet worden.

Ik denk dat een reden dat de receivers het vuurwapen vormen is dat dat een van de weinige essentiele onderdelen is dat niet aan slijtage onderhevig is. Ga je alles nummeren, dan wordt alles erg duur en worden de procedures lastig. En dat geldt dan ook voor overheidsdiensten. Een tijdje terug heb ik m'n Ruger 10/22 uit elkaar gehaald om de "bolt release" modificatie te doen en wat andere dingen te verbeteren en heb daarbij bijna het hele mechanische deel uit elkaar gehaald. De receiver is ook daar het genummerde deel, terwijl het niets meer is dan een "schil" die wat stukken bij elkaar houdt. Al het fijnere mechanische werk zit in de trekkermodule.

Maar goed, vooralsnog is dit gewoon geoorloofd en ik zie er eigenlijk weinig problemen in.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
"Ga je alles nummeren, dan wordt alles erg duur en worden de procedures lastig.". Dat is niet echt een bezwaar voor de overheid te noemen.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Munitie in Nederland is heus niet lastig te vinden, staat gewoon in de gouden gids: http://www.detelefoongids.nl/munitie/11-1/?oWhat=munitie

Ik denk dat het in Nederland niet zo'n vaart zal lopen, ik denk dat de meeste Nederlanders niet snel naar een vuurwapen grijpen. Teminste als ik zo om mij heen kijk zijn de meeste hier niet zo gun-minded.
Maar wie zoekt die vind, en het is ook wel gebleken dat vuurwapens in Nederland in verkeerde handen kunnen komen.Daar kwamen ook geen 3d printers aan te pas.

ik denk niet dat met 3d printers in Nederland opeens iedere geinterseerde een vuurwapen in zn bezit zal hebben.Je moet wel een reden hebben waarom je zon ding wil, niet "omdat het kan" om vervolgends in de kast te leggen vreedzame doeleinden of niet zon ding wil je gebruiken.En dan heb je nog de munitie, ik heb het nooit besteld/gekocht dus weet ook niet hoe makkelijk dat in Nederland is/net over de grens te verkrijgen is.

en vuurwapens zijn niet de enige wapens, met luchtdruk kan je ook een hoop.
met kant en klare buizen/appendages valt goed iets te bouwen,mijn diy projectje was niet vol automatisch maar had wel de nodige vuurkracht.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dit zal voor Nederland idd niet echt gaan uitmaken. Wat meer een effect gaat hebben denk ik is het legaliseren van echt lijkende airsoft wapens, ben benieuwt of er exemplaren in het criminele circuit verdwijnen en als dreigmiddel gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

mrc4nl schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 22:00:
Munitie in Nederland is heus niet lastig te vinden, staat gewoon in de gouden gids: http://www.detelefoongids.nl/munitie/11-1/?oWhat=munitie
Munitie is alleen verkrijgbaar met een verlof. Vuurwapens staan ook in de gouden gids. Als een winkel je munitie verkoopt zonder verlof kunnen ze sluiten, en als iemand met verlof het doorverkoopt is hij op z'n minst z'n verlof kwijt en wordt waarschijnlijk vervolgd. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurd -- het is erg lastig te controleren -- maar als je daar toch allemaal al aan kan komen voegt het verbieden van het printen van je receiver ook niet zo heel veel meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

mrc4nl schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 22:00:
ik denk niet dat met 3d printers in Nederland opeens iedere geinterseerde een vuurwapen in zn bezit zal hebben.Je moet wel een reden hebben waarom je zon ding wil, niet "omdat het kan" om vervolgends in de kast te leggen vreedzame doeleinden of niet zon ding wil je gebruiken.
Er zijn een hoop onderdelen die niet geschikt zijn om met de huidige "printbare" plastics te maken, maar ondanks het feit dat er in Nederland hoopjes lui met voldoende metaalbewerkingskennis en ook toegang tot frees- en cncmachines zijn zie je die over het algemeen geen vuurwapens bouwen. Met een 3d printer zal het ook zo'n vaart niet lopen, zeker in Nederland niet waar je de andere onderdelen niet of nauwelijks kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ben vandaag bij toeval op dezelfde docu gestuit en werd hier op GoT doorverwezen naar dit topic.

Ergens is het wel storend om te horen dat het maken van een ongeregistreerd, legaal, wapen nog nooit zo gemakkelijk was als tegenwoordig. Niet in Nederland, maar wel in de VS. Volgens de ATF is het volledig legaal om je eigen wapen te bouwen, zolang je het maar niet verkoopt. Alle essentiele onderdelen zoals trekker, loop en ammunitie zijn via internet vrij te koop en het enige stukje wat normaal van een serienummer is voorzien kan je tegenwoordig printen.

Ben je een beetje handig, dan kan je volledig onder de radar een klein arsenaal bouwen voor een flinke "gang war". En nog legaal ook zonder enig papierwerk. Je hoeft je geeneens meer in te laten met schimmige figuren uit de onderwereld.

En dat is misschien nog wel het meest storende hier aan: alle pogingen van de overheid om automatische wapens aan banden te leggen zijn dus bij voorbaat al zinloos.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ethirty schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 21:01:
En dat is misschien nog wel het meest storende hier aan: alle pogingen van de overheid om automatische wapens aan banden te leggen zijn dus bij voorbaat al zinloos.
Dat is een iets andere discussie, maar om heel realistisch te zijn: ook de overheid weet dat het geen magische oplossing is op de korte termijn. Het helpt wel om een mentaliteitsverandering te starten, waarbij de volgende generaties leren dat wapenbezit niet normaal is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Precies. De eigenaar van Defense Distributed heeft inmiddels zelfs al een vergunning, maar zegt de onderdelen niet te gaan (willen) verkopen. Wat zijn doel ook precies geweest is, hij brengt in ieder geval een maatschappelijke discussie op gang.

In een ander interview haalde hij aan dat het ook 6 jaar duurde voor de Amerikaanse overheid ingreep bij de privacy schendingen van Facebook. Het duurt gewoon jaren voor de logge politiek in de gaten heeft wat er nu kan en gebeurt. Hoe eerder je ze er op wijst dat techniek ook voor kwaad gebruikt kan worden, hoe eerder hopelijk de molen in gang gezet wordt.

Voor Nederland maak ik me voorlopig niet zo'n zorgen. Onze wetgeving omtrent wapens is al veel strenger en je kan bij ons alle overige essentiele onderdelen toch niet zomaar kopen via internet. Al vraag ik me af of de douane uit alle pakketten de losse wapen onderdelen er tussenuit kan pikken als je het overzees besteld.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Ethirty schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 21:01:
Die zijn al aan banden gelegd, dit gaat om semi-automatische wapens. Als je je semi- in een volautomaat ombouwt ben je vrij rap aan een forse gevangenisstraf toe. De ATF zit daar wel vrij fors bovenop.
Ethirty schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 21:24:
Precies. De eigenaar van Defense Distributed heeft inmiddels zelfs al een vergunning, maar zegt de onderdelen niet te gaan (willen) verkopen.
Nog niet, maar als het onderdeel eenmaal betrouwbaar te maken valt kan ik me voorstellen dat 'ie dat wel wil doen. Het verkrijgen van dergelijke vergunningen is ook een aardig langdurig proces (alles bij de ATF lijkt dat te zijn), dus ik kan me voorstellen dat 'ie dat meteen is gaan regelen. Natuurlijk is er nog wel een behoorlijke stap tussen het mogen doen en daadwerkelijk kunnen, willen en gaan doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Hillie op 29-03-2013 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Nee, sterker nog: eigenaar van Distributed Defense wil de CAD bestanden gewoon online zetten zodat je het zelf kan produceren, groot verschil. Wilson (eigenaar DD) wordt ook in de VS gezien als een van de meest gevaarlijke personen binnen de VS hierdoor.

Let op: deze bestanden kunnen ook buiten de VS opgehaald worden. Dit betekend dat dit nieuws niet alleen VS raakt maar mondiaal. Het gaat er alleen maar om dat je een 3d printer hebt en de juist vorm van polymeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Iblies schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:11:

Vergeet niet dat in het buitenland 'alarmpistolen' te koop worden aangeboden die in feite losse flodders schieten. Het is geen kunst om die aan te passen,
Er zijn snellere, makkelijkere en veiligere manieren om een handwapen met munitie te maken dan ze uit te printen.
Ik heb een veel van datsoortigmeuk (alarmpistool) in handen gehad, en totnogtoe zat er altijd een 'erg lastig' hardstalen iets in waardoor je het niet zomaar uit kunt boren.

Verder heeft elke idioot die een soort van 'technisch' is, genoeg rommel in zijn schuur om de meest enge/gevaarlijke meuk te knutselen.
In mijn schuur ligt alles wat nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 16:44

Basszje

Reisvaap!]

Ik ben ook sceptisch. In het kader van controle stond er vorige maand een interessant artikel op nu.nl over het bouwen van allerhande wapens met tax-free producten : http://www.nu.nl/algemeen...en-luchthavenwinkels.html

Als je wil lukt het allemaal wel, dus ik zie niet hoe 3D-printen daar veel aan gaat veranderen. Een wapen kopen is ook echt niet zo moelijk als men soms denkt. Maar je moet altijd wel rekening houden met de pakkans en die is in NL niet mals.

Een bekende van mij had een keer een arrestatieteam die door zijn deur kwam nadat een buurman van een paar huizen verderop had gezegd dat er een wapen in het huis was. (tip als je nog eens met lastige buren zit :P )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
Inmiddels is de tekening van zo'n 3d wapen al 100.000 gedownload... ik weet niet of het wenselijk is dat iedereen met een 3d printer dadelijk pistolen gaat printen. Het enige metale is de slagpin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als 100k mensen dat gaan maken van hun thuis 3d printer dan is het een goed jaar voor darwin: als je die daadwerkelijk gaat gebruiken met standaard plastic dan zou ik niet in de buurt willen staan. Recht voor de loop is dan waarschijnlijk de veiligste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

het leuke van cad files is dat je ze naar eigen smaak kan aanpassen :P ,maar goed
persoonlijk heb ik het niet zo op vuurwapens, die zijn niet voor niets van metaal. ik zou zelf eerder iets doen met luchtdruk. soort van volautomatisch paintall geweer lijkt me wel tof.

1.koud, plastic smelt niet.
2.druk, "veel" lager dan kruit
3.geluid, is stiller
4.geen vuurbal uit de loop
5. geen metalen slagpin nodig :P
6. geen kogels nodig, balletjes zijn voldoende, maak (of print :+) je eigen munitie
ik heb na een snelle search wat mallen gevonden om zelf lood in te gieten

maar dit topic gaat over vuurwapens, excuses voor dit offttopic bericht :>

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 09-05-2013 22:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Stel ik zou die zooi uitprinten, wanneer ben ik eigenlijk juridisch strafbaar? Wanneer is een klompje plastic een gun die ik niet mag hebben? (niet van plan, gewoon curious :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2013/05/liberator-parts.jpg

op een amrikaans forum stond bijv dit: (maar in nederland mag je uberhaupt geen gun hebben, dus..)
I’ll be bringing in legal authority and FAQ, but for now, if you are not a registered FFL/SOT:

1. DO NOT print a completely polymer firearm capable of firing a bullet (barrel inserts or no), as you will likely create anNFA regulated firearm. Specifically, you will likely create an AOW zip gun.

2. DO NOT print a completely polymer firearm capable of firing a bullet (barrel inserts or no), as you will likely violate the so-called Undetectable Firearms Act.

Not listening to items 1 and 2 means you are on your way to committing a Federal crime. Because of the public profile and interest over this kind of activity at the moment, you WILL be made an example of. You WILL go to federal prison, and you WILL never be able to own a firearm again.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Zoals gebleken is ben je al in overtreding zodra je in ontwerpen van blauwdrukken handelt zonder de benodigde ITAR vergunning voor wapenhandel. Zolans Defense Distributed binnen de VS blijft is het nationaal recht, maar over het Internet wordt het opeens internationaal recht en dus internationale wapenhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maratropa schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:48:
Stel ik zou die zooi uitprinten, wanneer ben ik eigenlijk juridisch strafbaar? Wanneer is een klompje plastic een gun die ik niet mag hebben? (niet van plan, gewoon curious :) )
Zodra het een onderdeel is van een wapen.
Artikel 3

1.De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.

IANAL, uiteraard.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

dus een hulpstuk voor een red dot sight zou ook niet mogen?
aangezien die bedoeld zijn om op een wapen te schroeven.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 23:12

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ethirty schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 21:24:
Al vraag ik me af of de douane uit alle pakketten de losse wapen onderdelen er tussenuit kan pikken als je het overzees besteld.
Tsja, dat is afhankelijk van hoe het verzonden word, staat het op de pakbon en bij welke koerier het terecht komt.
Ik denk dat er een groot deel die onder valse onderdeel namen en afzenders verzonden worden wel door de controle komen. Anders zou het betekenen dat je ALLE paketten moet gaan scannen, iets dat ondoenlijk is.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hier, dit heb ik als ontwerper en gebruiker liever in het nieuws over 3d printen. :)

http://nos.nl/artikel/509...edt-baby-in-ademnood.html

Het zou jammer zijn als het nieuws over geprinte wapens de boventoon zou voeren..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 00:57

BrZ

Tja, hagel uit een hagelpatroon halen, daar een stuk geprint plastic instoppen wat ook nog eens verzwaard moet worden met lood, kan ik niet echt "een kogel printen noemen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

:F Mijn god wat een bangmakerij... je kan een hard stuk plastic printen... ja, dat kan je ook smelten en gieten oid. Sensatie is blijkbaar weer belangrijker bij de kranten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Het 'probleem' is alleen dat wapens en kogels allebei voor geen meter werken, dus de paniek is vooralsnog om niets :z
anandus schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:37:
Zodra het een onderdeel is van een wapen.

[...]

IANAL, uiteraard.
Tsja, ik krijg toch sterk de indruk dat oude wetten niet meer zo toepasbaar zijn op dit vlak. Zo zo je een wapen kunnen ontwerpen dat volledig uit legitieme onderdelen van andere zaken bestaat. Dan wordt het allemaal toch wel erg lastig voor de wetgever :p

Bij plastic wapens is het ook nog maar de vraag of het als een echt wapen beschouwd mag worden of een model.
maratropa schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:32:
Hier, dit heb ik als ontwerper en gebruiker liever in het nieuws over 3d printen. :)

http://nos.nl/artikel/509...edt-baby-in-ademnood.html

Het zou jammer zijn als het nieuws over geprinte wapens de boventoon zou voeren..
Ach, iedere uitvinding in de geschiedenis van de mens is misbruikt om oorlog mee te voeren of elkaar anderszins pijn mee te doen. De 3D-printer zal zeker geen uitzondering zijn. Niets nieuws dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 27-05-2013 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Anoniem: 172410 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 02:03:
Bij plastic wapens is het ook nog maar de vraag of het als een echt wapen beschouwd mag worden of een model.
Plastic wordt al sinds jaar en dag toegepast in vele vuurwapens, ik denk dat je die gerust als "echt wapen" mag beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hillie schreef op maandag 27 mei 2013 @ 04:59:
Plastic wordt al sinds jaar en dag toegepast in vele vuurwapens, ik denk dat je die gerust als "echt wapen" mag beschouwen.
Hebben we het dan over ABS en PLA van printkwaliteit of over hoogwaardige polymeren? Of het gaat over onderdelen die niet noodzakelijk structureel onderdeel zijn, zoals greepjes of beugeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Polymeren, maar dat kun je natuurlijk ook onder plastic fantastic scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hillie schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:36:
Polymeren, maar dat kun je natuurlijk ook onder plastic fantastic scharen.
Absoluut gezien wel, maar in deze context is het misschien ietwat misleidend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
Ja, er is natuurlijk een wereld van verschil tussen de structurele verschillende soorten plastic, en volgens mij zijn de materialen die gewoonlijk in wapens toegepast worden totaal verschillend van de materialen uit een 3D printer.

Al is het natuurlijk wel aannemelijk dat vroeg of laat de materialen uit een 3D printer veel betere structurele eigenschappen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Arrne schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:45:
Al is het natuurlijk wel aannemelijk dat vroeg of laat de materialen uit een 3D printer veel betere structurele eigenschappen krijgen.
Het blijven altijd thermoplastische materialen. Bijvoorbeeld aramides zul je nooit met de huidige generatie printers kunnen vormgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk007 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:50:
Het blijven altijd thermoplastische materialen.
Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar het zou zomaar kunnen dat bepaalde fotopolymeren niet thermoplastisch zijn :) SLS geprint staal zou op termijn ook goed bestand kunnen zijn tegen stevige krachten en ik denk eerlijk gezegd dat je daarmee nu al een heel eind komt, als je een wapen ontwerpt dat daar speciaal voor gemaakt is. Die printers zijn echter heel erg duur, dus die zet je niet zomaar neer en de mechanisme eigenschappen kunnen nog wel een stuk beter. Dan is het spul op de traditionele manier maken waarschijnlijk een stuk makkelijker.

Zoals al eerder gezegd is het een rel om niets; je kunt op andere manieren nog steeds aanzienlijk betere wapens maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 28-05-2013 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
Thermoplastische materialen kunnen overigens goede structurele eigenschappen hebben hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arrne schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 01:30:
Thermoplastische materialen kunnen overigens goede structurele eigenschappen hebben hoor.
Zeker, maar voor iets dat in korte tijd ontzettend veel warmte produceert is het niet ideaal :) Misschien dat je iets kunt frutselen met waterkoeling of iets dergelijks, maar lang zal het waarschijnlijk niet meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:39:
Absoluut gezien wel, maar in deze context is het misschien ietwat misleidend :)
Zeker, maar de context gaf mij de indruk dat er wat mensen zijn die ervan uitgaan dat vuurwapens van metaal moeten zijn, wat voor vrij veel gangbare types niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel interessant, ik kwam een filmpje tegen van iemand die zo'n Liberator (geprint wapen) op een andere schaal had geprint om het legaal te maken in zijn land.
Hillie schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 01:51:
Zeker, maar de context gaf mij de indruk dat er wat mensen zijn die ervan uitgaan dat vuurwapens van metaal moeten zijn, wat voor vrij veel gangbare types niet het geval is.
Kan je voor de beeldvorming wat voorbeelden geven van verschillende onderdelen in verschillende wapens?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 28-05-2013 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 01:52:
Kan je voor de beeldvorming wat voorbeelden geven van verschillende onderdelen in verschillende wapens?
Sure, in veel pistolen is het frame van een of andere polymeerconstructie, zeg maar de onderkant waar het trekkermechanisme in hangt. Glock is er beroemd mee geworden en andere bekendere fabrikanten zijn FN en Smith & Wesson (M&P serie). Beretta's meer recente series hebben dit ook (Nano, PX-4 Storm) en zelfs metalen powerhouse Sig Sauer heeft wat stapjes gezet (P250 bijvoorbeeld). De loop en 'slide' zijn meestal metaal, maar FN heeft de five-seven, die de metalen slide in polymeer gecoat heeft. Dat ding heeft gewoon wat gewicht nodig.

Voorbeeldje van een frame:

Afbeeldingslocatie: http://www.cncguns.com/images/1911_drawing_frame2.jpg

Dan heb je nog wat ander spul, zoals de viziertjes, bodemplaten van magazijnen en in m'n voornamelijk metalen Beretta heb ik de plastic trekker een tijdje terug vervangen voor een metalen versie (met een andere veer voor een iets lichter DA-schot). Maar dat zijn allemaal onderdelen die weinig klappen te verduren krijgen. Het frame heeft het van die kunststof onderdelen wel het zwaarst te verduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vergis ik me als ik zeg dat dat erg vergelijkbaar is met die geprinte lower voor de AR-15 waar zoveel over te doen is geweest?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 30-05-2013 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Jep, daar kun je het mee vergelijken. Het is niet het onderdeel dat het het zwaarst te verduren heeft, maar krijgt zeker wat klappen te verduren. Dat was ook het probleem met de bekendere Defcad lowers, hoewel die natuurlijk gewoon doorontwikkeld worden.

Pagina: 1