Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
Ik begin er nu een beetje gek van te worden.

"Kan uw verzoek niet uitvoeren omdat de werkschijven vol zijn"

Ik had 10GB vrij, en het verdwijnt gewoon naar 5MB.
Ik vond het al raar (nog nooit gehad) maar ging maar eens schijf opruimen en een paar spellen verwijderen.
Kwam uit op een vrije ruimte van 35GB, en weer dezelfde melding en weer is mijn schijf vol tot aan een paar kB.

Ik heb nog niks opgeslagen, heb alleen een werkveld (A0 formaat, in 4 vlakken voor 4 foto's) met 1 ingevoegde foto, zodra ik de 2e foto wil plaatsen krijg ik die melding.

Nu heb ik het vermoeden dat ik moet zijn bij Bewerken > Voorkeuren en dan de werkschijven.
Maar wat en hoe precies?
Want de wijzigingen zijn pas van kracht als ik het programma opnieuw open.
Echter, ik kan de .psd file niet opslaan, want krijg weer een melding: bestand is groter dan 2GB.

Dus los van de vraag hoe ik dit moet oplossen, ben ik ook zeer benieuwd naar hoe het opeens kan dat ik deze melding krijg.
En waarom ik geen >2GB bestanden kan opslaan.

Ik bedoel, hoe kan Photoshop gewoon 35GB opvreten terwijl ik gewoon aan het bewerken ben (en vast nog wel meer als ik meer vrij heb), dat lijkt mij niet de bedoeling.

--

Zelfs zonder de lagen en enkel de blanco achtergrond van A0 formaat, 4 kanalen CMYK-kleur en 450pixels/inch resolutie blijft het bestand >2GB.
Dat kan toch niet?

[ Voor 13% gewijzigd door NeutraleTeun op 25-03-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:23

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Hoeveel onderzoek heb je zelf al gedaan?
Als je simpelweg de woorden "Photoshop Scratchdisk full" in Google gooit kom je al een hoop informatie tegen over je probleem, lees bijvoorbeeld deze pagina eens door en volg die tips op om te kijken of je het probleem kunt verhelpen.

A0 is natuurlijk ook wel een belachelijk groot formaat, hoe hoog heb je de DPI ingesteld, en hoe groot is je canvas dus effectief in pixels? Ik ben bang dat je toch zeker wel een bestand krijgt van enkele gigabites groot, en zoals op die eerder genoemde pagina genoemd wordt is het belangrijk dat je genoeg lege aaneengesloten (ongefragmenteerde) vrije ruimte hebt op de scratchdisk wat waarschijnlijk je probleem is.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nou ja, ik heb de 2e zin in OP (de melding) door Google gehaald en kwam er dus achter dat het aan de werkschijven moest liggen.
De resultaten die je krijgt via "scratchdisk" vond ik niet. Vandaar mijn vraag hier.

En canvasgrootte is gewoon A0, dus BxH 1189x841mm. In pixels dus 21065x14900?
En DPI 450 p/i? Heb ik allemaal toch al vermeld?

Nu ben ik geen doorgewinterde Photoshop gebruiker, maar waarom zou dit formaat belachelijk groot zijn?
Als ik een enorme poster/billboard wil afdrukken, dan kan ik toch niet een jpg maken op minder dan A4 formaat?

En enkele GB's groot, oké, maar meer dan 35GB? Waarna ik dus niet meer verder kan terwijl ik enkel de achtergrond heb. Dan moet er toch meer mis zijn?
Maar ga het zo eens goed doorlezen.
Maar scratch disk wordt gebruikt als er onvoldoende RAM is? Ik heb echter 8GB tot mijn beschikking, moet toch voldoende zijn?
(rest van set-up in mijn sig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Het aantal pixels voor een document is niet af te leiden aan het feit dat je een document op A0 aanmaakt, op 72 DPI heeft je A0 document maar een fractie van het aantal pixels dat je bij een DPI van 450 hebt.

Wat is het doel van je document? laat je een poster printen? 450 DPI is erg veel en in 95% van de gevallen totaal overbodig, wordt het een poster aan de muur? Dan is 150 DPI meer dan genoeg, komen er kleine lettertjes op te staan en moeten mensen er 20 cm vanaf gaan staan om dat te lezen, dan moet je omhoog, maar zelfs dan is 300 DPI ruim voldoende.

Een scratchdisk is hetzelfde als een werkschijf en deze wordt inderdaad gebruikt als je werkgeheugen niet toereikend is, die 8GB zegt weinig als in Photoshop aangegeven staat dat hij niet alles mag gebruiken en dat geheugen loopt al snel vol als je met grote documenten bezig bent.

Gooi je DPI eens (al is het maar bij wijze van test) een flink stuk omlaag en kijk eens of dat helpt.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Doel van het document is een poster van A0 laten afdrukken met 4 groepsfoto's erop. Eigenlijk geen kleine letters, maar wel "kleine" gezichten dus.
Dat het geheugen al snel volloopt had ik al in de gaten ja, stond standaard wel al boven het ideaal bereik van 5122MB in PS.
Heb dat ook gewijzigd naar volledig 8GB, maar nog steeds zie ik gewoon 30GB van mijn HDD verdwijnen.
Dan heeft zelfs 16GB geheugen geen echt nut, of mag ik dat zo niet vergelijken?

450DPI geeft een canvasgrootte van 2,34GB
300DPI 1,04GB
en 350 geeft 1,41GB.

Maar nog steeds kon ik die niet opslaan vanwege dat 2GB gedoe. Is inmiddels wel gelukt via .psb.
Als ik alleen een .jpg opsla, krijg ik al een bestand van 150MB 8)7

Hoe zou jij dit dan oplossen?
Zou je gewoon een werkvlak van A0 / 5 maken en zorgen dat je DPI hoog genoeg is?
Want als DPI hoog genoeg is kun je makkelijker verder uitvergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ik denk dat je je nog eens moet verdiepen in resolutie, DPi etc.

De resolutie bepaalt de grootte in kb's en de kwaliteit van een bestand, niet het aantal cm's of DPi.

Het aantal DPi bepaald alleen de afdrukgrootte en afduk kwaliteit.

• Een bestand van 600x300 pixels en 2x1 inch heeft een resolutie van 300DPi
• Een bestand van 600x300 pixels en 4x2 inch heeft een resolutie van 150DPi

Beide bestanden zijn qua grootte (kb's) echter exact even groot en de basiskwaliteit is hetzelfde.

Maar bij afdrukken zal de 1 twee keer zo groot zijn dan de ander en daardoor slechter van kwaliteit lijken te zijn ook al is de basis grootte hetzelfde.

Om 2x zo groot af te kunnen drukken op dezelfde kwaliteit heb je dus 2x zoveel pixels nodig. Pixels bijverzinnen kan door de afbeelding te vergroten, maar dit levert geen betere kwaliteit op. Een vuistregel voor vormgevers als ikzelf is om niet meer dan 135% op te schalen.

Je bestand A0/5 maken en je resolutie 5x groter maken heeft geen nut omdat het aantal pixels gelijk- en je bestand dus even groot blijft.

Dat een A0 jpeg op 450 DPi 150Mb groot wordt is logisch, dit is ook nogal een formaat :X
21065x14900 = 313 MEGAPIXEL! Als je dan ook nog eens met lagen gaat werken dan loopt je geheugen en scratch disk wel vol inderdaad.

Om te beginnen is je resolutie van 450DPi veel te hoog voor print, 300 DPi is meer dan voldoende, dat scheelt al snel de helft aan bestandsgrootte.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat je originele groepsfoto's 78 megapixel zijn dus heeft het niet eens nut om op een dergelijk hoge resolutie te werken.

Even in vogelvlucht:
• kijk naar de resolutie van je originele afbeeldingen
• vergroot deze met 135%
• verdubbel de breedte en hoogte die hier uit rolt (als je 2 foto's naast en 2 onder elkaar wil zetten)
• maak je document op in deze pixelafmetingen en kijk in hoeveel DPi dit resulteert bij A0 formaat

Stel dat ze met jouw EOS 60D gemaakt zijn, dan zijn ze 5.184 x 3.456 pixels. Als we hierbij een maximale schaalfactor van 135% aanhouden (vuistregel voor vormgevers) dan komen we op 6998 x 4665pixels. Zet 2 van deze foto's naast elkaar en 2 er onder en je hebt een grootte van 13996x9330px wat bij A0 een resolutie van ongeveer 300DPi opleverd.

Op deze resolutie zal photoshop behoorlijk wat resources vragen als je aan het bewerken bent en dan is 30GB van je scratch disk geen rare hoeveelheid. Ik zelf werk bijvoorbeeld met een dedicated 250GB scratch disk die alleen maar voor dat doel gebruikt wordt en 16GB geheugen.

Geheugengebruik moet je in Photoshop niet veel hoger dan 75% zetten, anders gaat Photoshop resources opslokken die je systeem nodig heeft waardoor het helemaal een drama wordt.

Ik zie dat je naast je SSD een 1TB schijf in je systeem hebt zitten (ik ga er van uit dat je deze als scratch disk gebruikt en niet je SSD, dat zou niet echt goed zijn voor de levensduur) en dan maar 35GB vrij hebt? Een vuistregel is om te zorgen dan een schijf minimaal 15% vrije ruimte heeft, jij zit op 3,5%. Tijd om een schijf bij te prikken denk ik zo.

Wat jij hier probeerd te bereiken wordt overigens normaliter niet in Photoshop gedaan, juist vanwege de reden dat bestanden veel te groot worden.

Als je niet meer wil dan simpelweg 4 foto's naast/onder elkaar op een poster zetten verdiep je dan eens in indesign. Dat is veel geschikter voor dit soort zaken.

Dan kan je daarnaast ook je bestand aanleveren als PDF/X, scheelt ook weer in bestandsgrootte.

[ Voor 50% gewijzigd door floriske.nl op 29-03-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zo dan, heel wat nuttige informatie, waarvoor mijn dank alvast! _/-\o_

- foto's zijn inderdaad gemaakt met een 60D
- geheugengebruik staat weer terug op 75%
- opslag klopt ook, stond eerst op SSD, maar nu gewijzigd naar mij HDD (daar heb ik wel nog 190GB vrij).

Ik ga het morgen nog eens opnieuw proberen met deze informatie.

Nogmaals bedankt :Y !

---

Hmm... Zo heel veel verschil maakt dit ook niet, of ik heb weer iets fout gedaan.

Ik kom nu uit op een .psd van 1,75 GB (eerst 2,50 GB)
een .jpg van 117 MB (eerst 148 MB)
en de optie voor .pdf komt uit op 933 MB :P

En dan heb ik een canvas van 13996x9330pixels op 300 DPI.
4 foto's van rond de 10 MB elk.
En in het midden een kleur vak met een tekst.

[ Voor 33% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-04-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBree
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 11:36
ik had een poster op a2 formaat van 4.3 gigabite
je stopt er gewoon grote foto's in waarschijnlijk
opslaan als .PSB

is voor groter dan 2 gig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Tjah, ik had ook aangegeven dat grote bestanden logisch zijn in dit geval, maar 1,75GB tov 2,5 GB is al een heel verschil.

PDF vanuit Photoshop heeft niet veel nut, ik doelde op Indesign gebruiken en van daaruit een C-PDF maken. Indesign is sowieso beter geschikt voor wat je wil bereiken volgens mij.

Je zou nog kunnen kijken naar je kleurruimte, staat deze bijvoorbeeld niet op Adobe RGB ipv sRGB?

[ Voor 11% gewijzigd door floriske.nl op 09-04-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
NeutraleTeun schreef op maandag 01 april 2013 @ 23:05:
- foto's zijn inderdaad gemaakt met een 60D
[...]
En dan heb ik een canvas van 13996x9330pixels op 300 DPI.
4 foto's van rond de 10 MB elk.
En in het midden een kleur vak met een tekst.
De canvasgrootte 13996x9330 pixels resulteert in 130 megapixels, die in RAM per layer zo'n 0,5 GByte zal innemen (4 bytes/pixel, 3 voor kleur, 1 voor transparantie). Dit verklaart weliswaar niet direct de 35GByte schijfgebruik, maar geeft je wel een beetje een idee van getallen, hoop ik.
De maximale resolutie van de 60D is 5184x3456 px (bron: Wikipedia: Canon EOS 60D).
Als we er even van uit gaan dat je de foto's in de hoeken van het canvas legt, houd je dus een kruisvormig deel over waarvan de middelste rechthoek van 3628x2418 pixels is, in beide richtingen zo'n 70% van een losse foto. Is dat inderdaad je bedoeling?
code:
1
2
3
4
5
6
7
+----+---+----+
|    |   |    |
+----+   +----+
|             | niet op schaal
+----+   +----+
|    |   |    |
+----+---+----+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kleurruimte staat op CMYK, verklaart natuurlijk ook weer de extra grootte.
(stond zo vanwege het maken van een visitekaartje, betere kleurechtheid neem ik aan, vandaar ook daarop gelaten)

En dit was meer de bedoeling:
2 foto's boven, aan elkaar
stukje regel eronder, 11 cm oid,
dan weer 2 foto's eronder.

code:
1
2
3
4
5
6
7
+----+---+----+
|      |      |
+------+------+
|             |     deze strook wel een stuk smaller
+------+------+
|      |      |
+----+---+----+

En aangezien ik het lastig vond om te bepalen hoeveel lijn ik moest trekken om die 11 cm te krijgen, heb ik dus de exacte maten van A0 genomen en daar een beetje delen en rekenen voor de vlakken.
Daarom de keuze dus voor ontwerp op ware grootte. Omdat ik anders niet wist hoe ik het moest verdelen om bij de print op A0 toch een normaal en goed beeld/verhouding te krijgen.

Mijn layers waren:
background
foto 1
foto 2
foto 3
foto 4
strook ertussen
tekst 1
tekst 2
tekst 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ik zou je toch adviseren voor een volgende vergelijkbaar ontwerp jezelf eens in Indesign te verdiepen.

Indesign plaatst de afbeeldingen niet in het document maar koppelt ze en geeft ze bij "normale" weergave op wat lagere kwaliteit weer om het gebruik van kostbare resources te beperken.

Daarna via exporteren of via Distiller even een certfied PDF aanmaken (bijvoorbeeld PDF X-1a:2001)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 898899

ik heb hetzelfde probleem ik had 140 gb vrij en nu nog maar een paar kb, ik haat photoshop! ik had niet eens iets opgeslagen :( :( :( :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Anoniem: 898899 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:29:
ik heb hetzelfde probleem ik had 140 gb vrij en nu nog maar een paar kb, ik haat photoshop! ik had niet eens iets opgeslagen :( :( :( :( :( :( :( :(
Na 4 jaar een topic kicken om boos te melden dat je hetzelfde probleem hebt is niet erg nuttig.
Als de informatie in dit topic en eigen onderzoek op internet je probleem niet oplossen mag je dat probleem altijd duidelijk omschrijven in een nieuw topic. Maar dit topic heeft zijn levensloop wel gehad en gaat op slot.

Humankind… be both.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.