Creative 2.1 in de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102656

Topicstarter
Ik ben een tijdje aan het rondkijken in hoeverre het mogelijk is om een oud 2.1 setje in de auto draaiende te hebben. Het setje staat hier nu alleen maar stof te vangen en ik heb geen trek om euro's uit te geven aan goed geluid.

Waar ik bang voor ben is dat ik kabels ga doorbranden en het moet eigenlijk allemaal wel een beetje veilig gebeuren.

Het gaat om de volgende speakerset:
Afbeeldingslocatie: http://ask.creative.com/wwimages/speakers/itrigue3200/itrigue_setupspeak.jpg

Nu is het idee om de power direct vanaf de accu te halen. Die is 12 volt dus dat moet lukken neem ik aan? Waar moet ik aan denken om dit veilig te doen, want ik ben nu zo ver dat ik een gewoon stekkersnoer met kroonsteentje ertussen ga hangen. Moet ik denken aan een zekering en zo ja hoe kom ik erachter wat ik moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja. Een zekering is een must, 10 a 15 ampere op de plus.

Wat ik zie op het plaatje is dat het creative setje wisselspanning krijgt ~.
Je accu is natuurlijk gelijkspanning. Nu zal het binnenin het setje wel omgezet worden, maar dat zou ik even uitzoeken,

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Het meest veilige is zo'n camping inverter van een eurootje of 20. Die sluit je aan op de sigarettenstekker en de voeding van de speakerset sluit je weer aan op de inverter die 230v geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102656

Topicstarter
Mijn sigarettenaansteker is al in gebruik voor de navigatie. :(

Oke, moet ik dan nog rekening houden wat voor kabel ik direct van de accu naar de set leg?
Waar en hoe moet ik de zekering plaatsen?
Moet ik voor de zekering nog dingen uitrekenen?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 102656 op 26-03-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:06
Direct van de accu naar de set gaat niet, omdat de set wisselspanning vraagt, zie reactie van teacher. Wat wel kan is direct van de accu naar een omvormer, uiteraard met een zekering ertussen.

Ik ben sowieso niet zo'n fan van het gebruik van de sigarettenaansteker, navigatie of telefoon gaat prima, maar iets als een 60W koelbox of een omvormer zorgt voor aardig wat warmteontwikkeling (heet zelfs) in de plug, vanwege het veel te kleine contactoppervlak.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De set heeft 12Vac nodig, wat hij zelf gelijkricht tot 15-16V. Je kan bij het aansluiten de gelijkrichter overslaan en meteen de 12-14V van de accu geven. Dan werkt het setje wel, maar gaat het iets minder hard. Mogelijk krijg je dan wel een probleem met ground loops, als je iets anders dan een mp3-speler er op aansluit.

In de computerboxen die ik tot nu toe heb gezien zat binnenin steeds een tamelijk oud TDAxxxx chipje (bedoeld voor in de auto!) of vergelijkbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 27-03-2013 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:09
waarom verkoop je die creative set niet (voor zeg een euro of 40), doe er die 40 euro bij die je nu blijkbaar moet besteden aan splitters, omvormers en andere rommel, en struin met die 80 euro marktplaats af.

Zeker weten dat je een leuke tweedehands versterker en een composetje kunt kopen! Beter geluid, en belangrijker, geen losse rommel in je auto die in het geval van een ongeluk letsel kan toebrengen!
Pagina: 1