Toon posts:

Linux vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik vroeg me af; In windows is het mogelijk om een gebruiker op de server te laten inloggen, en als deze vervolgens heeft gewerkt en een document opslaat, dat deze op de server komt te staan ipv lokaal.

is dit in Linux ook mogelijk? Gewoon standaard dus zeg maar.

Groet,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja, dat kan. Bijvoorbeeld NFS of SMB mounts.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 10:49
Hoe bedoel je "inloggen"? Via remote desktop of via terminal? Of wellicht bedoel je inderdaad zoals spone zegt dat je wat netwerk mounts beschikbaar maakt op de client...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik bedoel dus, dat de gebruiker niet meer lokaal mag werken, maar wel op de server. Dus deze logt in op zijn PC,krijgt een ruimte op de server toegewezen met desktop,OpenOffice etc. Wanneer hij wat opslaat, komt dit automatisch in zijn folder op de server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
Dus dat de home-drive van elke gebruiker op een netwerkdrive/server staan? Ja, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat bedoel ik!

En dus ook dat ie inlogt op het netwerk, dus op elke PC bij zn werkbestanden.

via Samba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Wanneer je wat op GoT post verwachten we een aantal zaken van je. Dit zijn dat je zelf zoekt op google en het forum en benoemd wat je gevonden hebt en je ook aangeeft waarom deze informatie niet voor jou werkt.

Dit zie ik niet terug in de post die jij doet en daarom verzoek ik je dit alsnog te doen en ook Het algemeen beleid hier nog eens op te lezen.

Daarin vind je ook dat het hier niet gebruikelijk is om elkaar te groeten.

Voor nu laat ik het topic open om je een kans te geven. Maar er moet wel verbetering in komen.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wil je dit met lokale users of netwerk users (a la Windows domain)?
Lokaal: op alle pc's de gebruikers aanmaken en zorgen dat ze dezelfde uid hebben en /home/users/naam als homedir. Dan op je server /home/users exporteren via NFS en op de clients mounten, ook onder /home/users.
Als je netwerk users wil, moeten de homedirs op dezelfde manier gedeeld worden, maar mag je een LDAP-server in gaan richten. Het voordeel is dat je dan niet op verschillende stations users aan hoeft te maken of wachtwoorden in te stellen, het nadeel is dat het inrichten van een LDAP-server een ontzettend kl*tewerk kan zijn..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1