Nieuwe videokaart, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliniclowntje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-01 21:45
Beste allemaal!

Qua computers weet ik wel wat op het gebied van software, maar qua hardware weet ik vrij weinig. Daarom stel ik hier mijn vraag.

Ik speel voornamelijk spellen op mijn computer en gebruik vaak photoshop-achtige programma's. Nu wilde ik SimCity 2013 installeren maar volgens SystemRequirementsLab kan mijn grafische kaart dat niet aan. Nu heb ik al vaker gemerkt bij spellen dat mijn grafische kaart het zwaar heeft en ik niet meer alle spellen super mooi op mijn beeld krijg.
Mijn computer is inmiddels al weer zo'n 5 jaar oud (Compaq Pressario SR2210NL) en daarom vind ik het ook wel tijd om een nieuwe grafische kaart erin te stoppen. Momenteel heb ik een Radeon X1700.

Mijn budget voor een nieuwe grafische kaart ligt zo rond de 100 euro, hopelijk is dit genoeg voor een redelijke kaart. Mijn eisen voor een nieuwe kaart zijn dat er een HDMI aansluiting en een aansluiting heeft voor mijn beeldscherm (volgens mij is dit een "5-pin miniature D-sub VGA", volgens de specificaties op internet) en dat er dus minimaal 512 MB Ram op zit (ik weet niet wat tegenwoordig normaal is).

Ik heb zelf ook al een beetje rond gekeken, en ik vond bijvoorbeeld deze:
http://www.conrad.nl/ce/n...1x-Dual-Link-DVI-VGA-HDMI
Zelf heb ik gekeken waar ik op moet letten en volgens mij is dat de soort gleuf die mijn computer heeft en de voeding, alleen van beide weet ik vrij weinig af.

Zouden jullie mij kunnen helpen met een juiste keuze te maken? Als jullie meer informatie nodig hebben om te bepalen of bijvoorbeeld mijn computer het aan kan dan hoor ik dat graag. Ook als jullie denken dat het vrij weinig nut heeft om alleen mijn grafische kaart te upgraden en wat dan eventueel nog meer hoor ik het graag!

Groeten,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Als ik zo kijk naar de specs op http://h10025.www1.hp.com...=nl&cc=nl&product=3445517 dan weet ik niet of het zo slim is hier een kaart van 90 euro in te steken. Degradatie van componenten gaat na een periode van 5 tot 7 jaar normaal tot intensief gebruik plaatsvinden.

Dit is namelijk nog een kast met een 32 bit systeem en dat zorgt bij een grafische upgrade voor andere bottlenecks (waardoor je dus niet de maximale performance uit je kaartje haalt). Je kunt een gigantische sprong voorwaarts maken door een 64 bit systeem te nemen; de hoofdreden hiervoor is het gebrek aan RAM geheugen in de 32 bit configuraties. Daarnaast zijn er in de tussentijd zoveel nieuwe ontwikkelingen die ook echt prestatiewinst geven, dat het misschien wel eens tijd is om daar gebruik van te maken icm je grafische upgrade. (Met name: SATA3 icm een SSD voor razendsnelle laadtijden, GDDR5 geheugen, 8GB RAM geheugen, nieuwe instructiesets voor CPU en zuinigere componenten) Voor al die dingen moet je toch aan een nieuw moederbord, en dan volgt de rest vanzelf.

Ik zou dus afraden om in deze kast een upgrade te doen, bovendien is een GT630 niet echt veel waard, de kans is erg groot dat je na een paar maanden ook andere componenten wil upgraden en dan zul je snel ontdekken dat de GT630 een beetje een miskoop is, wat prestatie/prijs verhouding betreft. GDDR3 geheugen ipv GDDR5, dat een stuk sneller is, is daar de hoofdreden van.

Is het voor jou dus een overweging om over te gaan op een nieuw systeem, dan zou ik de BBG eens doorlezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Vayra op 25-03-2013 18:14 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 19:48
Ik zou sowieso die niet bij conrad kopen, want een GT630 is voor rond de 60€ op pricewatch te vinden. Het is lastig om een videokaart te adviseren, als ik de Compaq Pressario SR2210NL opzoek kom ik op de volgende specs uit:
http://h10025.www1.hp.com...=nl&product=3445517#N1040
De videokaart is PCI-E, dus de 'gleuf' zoals jij het noemt is inderdaad in orde. Het grote probleem is dat je maar een 300W voeding hebt en waarschijnlijk een noname voeding. Dit beperkt de keuze heel erg. Ik zou een GT 640 als optie willen aandragen. Als ik naar dit filmpje kijk draait hij sim city aardig YouTube: Zagrajmy w betę SimCity - MSI CX61 (GT640, i3, 8GB). Let wel op, hij draait met een beter CPU en meer geheugen, dat zou best wel eens veel kunnen schelen. Stroomverbruik ligt redelijk laag http://techreport.com/rev...ce-gt-640-graphics-card/7, 100 W on load. Is wel erg op het randje denk ik, met een kans dat je voeding het niet trekt. Deze bijvoorbeeld, pricewatch: Asus GT640-2GD3. Neemt wel 2 slots in beslag, dus je moet kijken of je de ruimte daarvoor hebt.

Zoals Vayra hierboven al zegt, of dit het allemaal waard is moet je zelf inschatten. Ik zou liever iets doorsparen voor een beter game systeem. Als je er de geld niet voor hebt, is bovenstaande misschien een optie. Let wel op de risico dat ik noemde, je voeding is op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 21:02

Audione0

Strijdt der titanen

Hoi,

Als ik even snel op google kijk dan zou dit jou pc zijn:

http://reviews.cnet.com/d...4505-3118_7-34562619.html

Deze heeft een zogenaamde PCI Express x16 sleuf, waar videokaarten van deze tijd ingestoken kunnen worden. Vroegah, was dit overigens een AGP sleuf. Dus de hedendaagse videokaarten kun jij mits het past, lees de lengte van een videokaart, in je pc stoppen.

Nu wil ik alleen even weten wat voor voeding er in de pc zit? Als ik de specs op de HP site zo zie zit er een 300 watt voeding in, wat niet zo heel veel is, en waarvan ik het technische geblaat even achterwegen van wil laten.

Die NVIDIA GeForce GT630 die jij graag wilt om simcity mee te kunnen spelen trekt 65watt en de minimale voeding moet totaal 300 watt zijn. Je zou zeggen dit is genoeg, maar ik weet nl niet welke merk de voeding is. Als deze van redelijke kwaliteit is zou ik zeggen dat het prima is voor de videokaart.

Misschien dat er nog andere mensen zijn die jou hiermee kunnen helpen?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliniclowntje
Na jullie reacties gelezen te hebben heb ik besloten om niet mijn computer omdat dat niet de beste oplossing is. Ik ben nu opzoek naar een nieuwe computer. Ik ben niet echt een die-hard gamer maar vind het wel fijn als hij spellen makkelijk kan draaien. Ik kwam de volgende tegen:
http://www.dell.com/nl/p/alienware-x51/fs, de Alienware X51 van 949 euro, met Intel® Core™ i5-3330 en een 1,5 GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 660
Ook kwam ik deze tegen:
http://hpexperience.nl/voor-thuis/desktops/hp-envy-h8/, HP Envy H8 voor 999 euro, met Intel® Core™ i5-3470 en een NVIDIA GeForce GT 640.

Als ik op internet naar recensies kijk dan zijn er veel zeer positieve recensies over de Alienware X51. Over de HP Envy kan ik geen recensies vinden. Wat adviseren jullie. Mijn budget is max 1000. De Alienware heeft de naam van een game-computer, maar is de Envy niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-07 18:34
cliniclowntje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:13:
Na jullie reacties gelezen te hebben heb ik besloten om niet mijn computer omdat dat niet de beste oplossing is. Ik ben nu opzoek naar een nieuwe computer. Ik ben niet echt een die-hard gamer maar vind het wel fijn als hij spellen makkelijk kan draaien. Ik kwam de volgende tegen:
http://www.dell.com/nl/p/alienware-x51/fs, de Alienware X51 van 949 euro, met Intel® Core™ i5-3330 en een 1,5 GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 660
Ook kwam ik deze tegen:
http://hpexperience.nl/voor-thuis/desktops/hp-envy-h8/, HP Envy H8 voor 999 euro, met Intel® Core™ i5-3470 en een NVIDIA GeForce GT 640.

Als ik op internet naar recensies kijk dan zijn er veel zeer positieve recensies over de Alienware X51. Over de HP Envy kan ik geen recensies vinden. Wat adviseren jullie. Mijn budget is max 1000. De Alienware heeft de naam van een game-computer, maar is de Envy niet beter?
Zelfbouw, zo niet? laten assembleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oynky
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 17:18
De genoemde OEM systemen zijn erg duur voor wat je krijgt. Een systeem met de zelfde waarde maar dan zelf (laten) samengesteld is een stuk (ruim 30%) sneller/'beter'.

Als ik me goed herinner kon je bij alternate de onderdelen zelf selecteren en uiteindelijk door hun ook de pc assembleren.

Verder zijn de GT 630 en 640 geen volwaardige game kaarten. Ze doen hun werk maar je zou bijna voor de geïntegreerde chip van een nieuwe i5/7 processor kunnen gaan dan. De 660 is wel een erg fijne kaart, 650 zal ook zeker voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliniclowntje
Bedankt voor de tip Oynky! Bij Alternate kan je alles zelf selecteren en zetten zij het in elkaar, ik zie het namelijk niet zitten om het zelf in elkaar te zetten.
Ik heb nu het volgende geselecteerd:

Grafische kaarten NVIDIA PCIe
EVGA GeForce GTX 660 Ti (02G-P4-3660-KR)
2x DVI, HDMI, DisplayPort, SLI
€ 274,-*

Software Besturingssystemen
Microsoft Windows 8 64-bit
Nederlands
€ 79,90*

CPUs Socket 1155
Intel® Core™ i7-3770K
FC-LGA4, "Ivy Bridge"
€ 319,-*

Voedingen
Aerocool Strike-X 600W
2x PCIe, Zwart/Rood
Direct leverbaar
€ 69,90*

Behuizingen Midi Tower
Aerocool Templarius Telum
Wit
€ 64,90*

DVD-drives Serial-ATA
Geen Optische Drive

Moederborden Socket 1155
ASRock B75M-GL R2.0
RAID, Gb-LAN, VGA, Sound, µATX
€ 56,90*

Harddisks 2,5 inch SATA
HGST HTS721010A9E630
SATA 600, Travelstar 7K1000, AF
€ 74,90*

Geheugen DDR3-1600
Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit
CMZ16GX3M2A1600C10R, Vengeance Red
€ 112,90*

Is dit systeem voldoende, heb ik rare dingen bij elkaar geselecteerd of andere opmerkingen? Hoor het graag van jullie!
(PS. moet ik dit trouwens in een nieuw topic plaatsen omdat het eigenlijk over iets anders gaat dan het oorspronkelijke onderwerp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188596

Waarom een 2,5 inch HDD ??
Ik zou zelf absoluut geen computer meer willen hebben zonder SSD.
Een toch wel budget ASRock B75M-GL R2.0 met een i7-3770K vind ik ook een wat vreemde combinatie.

Heb je hier al eens gekeken ? Desktop Aankoopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliniclowntje
Ik zal een nieuw topic openen in Desktop Aankoopadvies, bedankt!
Pagina: 1