Verwijderd

Topicstarter
Graag had ik een camera gekocht voor het filmen van wat beeldmateriaal op concerten. (voornamelijk punk/hardcore)

Ik dacht aan de JVC EVERIO GZ-V515. Maar is dit een beetje een geschikt model voor mijn doel? (Link: http://www.videocamerasho...r/jvc-everio-gz-v515.html)
Dit is niet bedoeld voor professioneel gebruik. Maar dit wordt eerder gebruikt voor het maken van kleine optredens in clubs, promo-filmpjes, teasers voor concerten, festivals, ...
De filmpjes die ik met de videocamera wil maken zijn zowel voor mezelf als herinnering, voor de band zelf, de promotors en de concertgangers...

Graag had ik dus wat meer info gekregen of dit een gepaste camera is, en of het geluid een beetje te doen is.

Budget +-300 euro.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou voor een GoPro gaan eerlijk gezegd, heerlijk voor punk/hardcore! ;)

www.maartendeboer.net

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 10:44
De GoPro doet het niet zo goed met weinig licht... Het is een sportscam, vandaar dat het geluid ook minder is. Je kan er dan natuurlijk wel een externe mic aanhangen!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 19:11

Wimmel

Hello

Ik heb zelf voor dit doel een Panasonic Lumix TZ7 op Marktplaats gekocht (75 euro). Deze camera was mij opgevallen door de geweldige geluidskwaliteit en 12x optische zoom. Als voorbeeld, geschoten vanaf het balkon in Paradiso:

Zelfs met zeer veel tegenlicht, een leuke opname.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Ventieldopje schreef op maandag 25 maart 2013 @ 17:35:
Ik zou voor een GoPro gaan eerlijk gezegd, heerlijk voor punk/hardcore! ;)
Dan heb je enkel ultrawide, of gewoon/wide met croppen. Maar geen tele dus. Dat lijkt me niet echt praktisch voor wat meer allround gebruik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Wimmel schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:29:
Ik heb zelf voor dit doel een Panasonic Lumix TZ7 op Marktplaats gekocht (75 euro). Deze camera was mij opgevallen door de geweldige geluidskwaliteit en 12x optische zoom. Als voorbeeld, geschoten vanaf het balkon in Paradiso:
[video]

Zelfs met zeer veel tegenlicht, een leuke opname.
Idd, hele mooie geluidskwaliteit! Maar om op m'n vraag terug te komen: zou deze videocam jvc everio gz-v515 dezelfde kwaliteit hebben qua geluid? het beeld ziet er heel goed uit, heb al paar videos bekeken en ben er toch wel tevreden van! Maar van het geluid weet ik dus niet ..

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 15:38
Universal Creations schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:41:
[...]

Dan heb je enkel ultrawide, of gewoon/wide met croppen. Maar geen tele dus. Dat lijkt me niet echt praktisch voor wat meer allround gebruik.
Inderdaad, GoPro is hier niet echt gemaakt tenzij je eerste rij staat met een monopod om lekkere close-ups te maken. Maar ik denk ik veel gevallen dat je en niet vooraan en niet met een monopod gaat/mag filmen.
Dus nee, geen GoPro.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bovenstaande camera gekocht. En ben er tevreden mee! Geluid blijkt heel goed te zijn.

Nu wil ik het beeld zo goed mogelijk hebben. Staat op UXP ingesteld (beste beeldkwaliteit), maar kan ik de fps niet instellen? Als ik de filmpjes bekijk op mijn PC dan merk ik dat sommige dingen in de video niet scherp zijn, of zijn er blokjes.
Ik heb dus 3 testvideos gemaakt, 25 fps, 30 fps en 50 fps met behulp van een videobewerkingsprogramma.

Niet echt blij met 25 fps, aangezien daar precies strepen op te zien zijn...
30 fps wel tevreden van. Strepen zijn weg.
50 fps ook tevreden van. Strepen ook weg, maar dit lijkt iets té vlot gaan.

Dus, is het normaal dat ik de fps op mijn camera zelf niet kan instellen?

Voorbeelden van de videos: skip best naar 1:01, daar zie je de strepen het best.
25 fps: YouTube: testfps25
30 fps: YouTube: testfps30
50 fps: YouTube: testfps50
(wel nog op 1080p zetten)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2013 17:31 ]

Verwijderd

Die strepen hebben met het effect van rolling shutter te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:40:
Die strepen hebben met het effect van rolling shutter te maken.
Kan ik dat uitschakelen ofzo?

Verwijderd

Hoeveel er aan te doen is weet ik niet, maar de mate waarin het zichtbaar is hangt van het type camera af.
Ik gaf je eigenlijk gewoon even de term op zodat je er wat over kan zoeken, want ik weet er zelf ook niet zoveel vanaf.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.

Dan zal ik m'n video's altijd aanpassen naar 30 fps in het bewerkingsprogramma.
In 30 fps zie ik amper de strepen nog. Of ligt dat aan mij?

En ik veronderstel dat het standaard fps waarin ik film 25 is? Verlies ik enige beeldkwaliteit als ik dit dan omzet naar 30 fps?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:41:
[...]

Kan ik dat uitschakelen ofzo?
nee, het heeft iets met de snelheid van de sensor uitlezen meende ik,als een voorwerp heel snel beweegt dan
is het voorwerp onderaan de sensor op een ander moment(iets later) vastgelegd dan bovenaan. maar ik zou voor concerten daar geen zorgen om maken.

ora et labora

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:29

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:27:
Ik heb bovenstaande camera gekocht. En ben er tevreden mee! Geluid blijkt heel goed te zijn.

Nu wil ik het beeld zo goed mogelijk hebben. Staat op UXP ingesteld (beste beeldkwaliteit), maar kan ik de fps niet instellen? Als ik de filmpjes bekijk op mijn PC dan merk ik dat sommige dingen in de video niet scherp zijn, of zijn er blokjes.
Ik heb dus 3 testvideos gemaakt, 25 fps, 30 fps en 50 fps met behulp van een videobewerkingsprogramma.

Niet echt blij met 25 fps, aangezien daar precies strepen op te zien zijn...
30 fps wel tevreden van. Strepen zijn weg.
50 fps ook tevreden van. Strepen ook weg, maar dit lijkt iets té vlot gaan.

Dus, is het normaal dat ik de fps op mijn camera zelf niet kan instellen?

Voorbeelden van de videos: skip best naar 1:01, daar zie je de strepen het best.
25 fps: YouTube: testfps25
30 fps: YouTube: testfps30
50 fps: YouTube: testfps50
(wel nog op 1080p zetten)
Ik zie sowieso rolling shutter (kun je niet uitschakelen, het is er gewoon) bij snelle bewegingen.
Wikipedia: Rolling shutter

Klopt het dat dit 1 en hetzelfde filmpje is? Achteraf het aantal fps veranderen is vrij link. Je kunt namelijk nooit de kwaliteit van het beeld/camera bepalen als je het origineel gaat aanpassen. In jouw geval het fps opkrikken. Dat de 'strepen' deels zijn verdwenen komt omdat je edit-programma de frames gaat verdubbelen (50pfs ipv 25 fps) waardoor het smoother lijkt. Zorg dat je een zo goed mogelijk beeld al uit je camera krijgt! Hoef je minder te klojen met nabewerking.

Gopro ken ik zelf niet. Schijnt leuk te zijn voor actie-shots etc maar kwalitatief beeld moet je nog wel voor stoeien. Google is your friend ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 29-03-2013 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:49:
[...]

Ik zie sowieso rolling shutter (kun je niet uitschakelen, het is er gewoon) bij snelle bewegingen.
Wikipedia: Rolling shutter

Klopt het dat dit 1 en hetzelfde filmpje is? Achteraf het aantal fps veranderen is vrij link. Je kunt namelijk nooit de kwaliteit van het beeld/camera bepalen als je het origineel gaat aanpassen. In jouw geval het fps opkrikken. Dat de 'strepen' deels zijn verdwenen komt omdat je edit-programma de frames gaat verdubbelen (50pfs ipv 25 fps) waardoor het smoother lijkt.

Gopro ken ik zelf niet. Schijnt leuk te zijn voor actie-shots etc maar kwalitatief beeld moet je nog wel voor stoeien.
Dit is idd 3x dezelfde video. Gefilmd in standaard fps en dan aangepast naar 25, 30 en 50.

Als je zegt dat het aanpassen naar 30 fps niet goed is, heb ik een beetje bang voor de beelden in 25 fps. Aangezien deze toch echt wel opvallen in deze testvideo, en toch wel storend zijn...

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:29

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:52:
[...]

Dit is idd 3x dezelfde video. Gefilmd in standaard fps en dan aangepast naar 25, 30 en 50.

Als je zegt dat het aanpassen naar 30 fps niet goed is, heb ik een beetje bang voor de beelden in 25 fps. Aangezien deze toch echt wel opvallen in deze testvideo, en toch wel storend zijn...
Als je beeld bij 25fps al 'slecht' is zal het bij 30fps kwalitatief nooit beter worden. Wat niet wil zeggen dat jij het zelf slecht vindt. Naar 30fps omzetten is een workaround om van de strepen af te komen. Beter zou zijn als het bij 25fps gewoon al goed is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:52:
[...]

Rolling Shutter word trouwens het meest zichtbaar bij wilde bewegingen met de camera. Zolang je dus rustig beweegt met de camera (kijkt ook prettiger) dan valt het meestal wel mee.

Verwijderd

FlipHD! Werkelijk alles mee gefilmd prima apparaat en slechts 100-200 euro :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:35:
[...]

Rolling Shutter word trouwens het meest zichtbaar bij wilde bewegingen met de camera. Zolang je dus rustig beweegt met de camera (kijkt ook prettiger) dan valt het meestal wel mee.
Als ik er heel zachtjes mee beweeg is het ook merkbaar hoor.
Pagina: 1