NAS gezocht, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe NAS.

Mijn voornaamste eisen:
• 4-bay, liefst dynamisch uit te breiden
• RAID-5
• tijdens unrarren wil ik film kunnen kijken
• makkelijk te installeren packages, zoals SABnzbd
• moet kunnen rsync-en met de buitenwereld
• liefst wat zuinig met stroom

Ik wil beginnen met 3x2TB en later uitbreiden naar 4x2TB, of misschien dat ik 2x3TB erin prop welke ik later langzaam aan uit ga breiden naar 4x3TB. Momenteel heb ik op mijn oude NAS 2TB in gebruik (van de 3TB), maar dit gaat te krap worden.

Wat interessant lijkt:
• Synology DS4xx
• Netgear ReadyNAS NV+ RND4xxx

De Synology vind ik erg interessant omdat deze goed wordt ondersteund. Helaas vind ik de prijs best behoorlijk. De ReadyNAS vind ik vooral interessant omdat deze RaidX ondersteund, maar deze is in verhouding vrij oud (minstens twee jaar).

Iemand tips waar ik nog meer naar kan kijken?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Mijn mening zijn er maar 2 merken die behoorlijk goeie kant en klare nas machines maken, en dat is Synology en Qnap.

Nadeel is inderdaad de prijs, maar daar krijg je dan ook een hoop functionaliteit en kwaliteit voor terug naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Qnap ken ik niet zo goed. Hebben zij ook een soort app-store net als NetGear en Synology? In reviews heb ik wel eens wat slechte dingen over Qnap gelezen, maar dat is al wel weer even geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Qnap heeft gewoon qpkg, genoeg keuze uit software(voip server, webserver, sabnzbd, transmission, en je kan zelf spul crosscompilen)
De budget qnap ding hier(2jaar oud, 1bay, singlecore ARM) kan prima unrarren, en streamen tegelijk.

Nooit problemen mee gehad :P, en het is ook redelijk gebruiksvriendelijk, support is ook geweldig(al jaren draaien de laaste software updates hier met alle nieuwe features)
Synology NAS is ook prima, alleen van netgear heb ik persoonlijk het gevoel dat de support en uitbreidingsmogelijkheden tegenvallen

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 325463 op 25-03-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoepersooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-07 06:55
Ik heb zelf de ds413j en die bevalt heel erg goed.
Meerdere streams tegelijk trekt hij prima (full HD) ik heb hier natuurlijk wel een goede router ook bij op aangesloten

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Wat bedoel je precies met 'meerdere streams'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 19:36
Ik ben zelf in het bezit van een Netgear NAS, je moet hierbij uitkijken welk platform je neemt, bijvoorbeeld voor het ARM platform is bijna geen app te vinden. Mocht je dus voor Netgear gaan let hier dan wel op.
pven schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 07:20:
Wat bedoel je precies met 'meerdere streams'?
Hij bedoeld meerdere films tegelijk gestreamt van meerdere plekken.

[ Voor 35% gewijzigd door ExilaaHH op 27-03-2013 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ah, ok.

Kan een j-variant van Synology zowel unrarren als streamen (1 stream) op hetzelfde moment? Dan heb ik mkv's van mag 10GB in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Met nas kan je het beste voor aanschaf even http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/view bekijken voor de "prestaties"

kwa prijs is het heel simpel, duurder is beter .. waarom omdat je CPU/Ram + type netwerk kaart wat in die dingen zit van "troep" tot goed is. zeker voor CPU "capaciteit" moet je redelijk wat neerleggen.
als je na aanschaf je RAM ook maximaal kan krijgen. bv van 2gb uit de winkel naar 4gb kan je voor je thuis diensten ten goede komen.
Synology is op dit moment de beste, ook kwa community support (3rd party apps)
De rest is niet perse slechter, maar wat minder volledig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Erg interessante link. Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07-2024
Als je een beetje bedreven bent in linux of een klein beetje avontuurlijk bent ingesteld kun je voor zo'n EUR 250,- (zonder schijven) ook zelf een zuinig systeem(pje) samenstellen en bijv. Ubuntu installeren met een ZFS of Btrfs(wordt standaard ondersteund) bestandssysteem. Je kunt dan zelf kiezen hoe je het hebben wilt en hebt het allemaal zelf onder controle, ook vwb uitbreidingsmogelijkheden.

Zelf heb ik 2 jaar geleden een Intel H61 moederbord met Pentium G620T (TDP 35W!), 4GB Ram, 300W Be Quiet L7 voeding en kast met ruimte voor 8 schijven samengesteld en gaandeweg uitgebreid naar momenteel 5 schijven (4x2TB en 1x3TB, 11TB in totaal). Het systeem bevalt me heel erg goed en hoewel de processor erg Low Power is, maar wel dual core, is 'ie tot veel in staat, waaronder het gelijktijdig streamen van een film en unrarren van een download. Het systeem gebruikt ongeveer 40W (incl. de 5 schijven) en is zo stil dat je slechts licht de HDDs hoort draaien.

Ook het configureren van je systeem valt reuze mee. Zelf heb ik Samba, NFS en UPNP/DLNA voor het delen van bestanden geconfigureerd en SABnzbd en transmission-daemon voor de downloads. Daarnaast is met webmin alles remote via de browser in te stellen (en natuurlijk ook met ssh). Dit alles is vrij basic en hoewel je er echt wel een dagje mee zoet bent om uit te vogelen hoe je 't hebben wilt is de daadwerkelijke configuratie in ong. een half uur te installeren op een vers systeem (en leuk om te doen).

Na eerst 1,5 jaar ext4 op LVM gebruikt te hebben, ben ik sinds een half jaar over gestapt naar Btrfs, wat standaard door Ubuntu 12.10 ondersteund wordt. Btrfs (of ZFS) zijn bestandssystemen met voor RAID-achtige manieren van opslag. Voor Btrfs zijn momenteel alleen RAID0, RAID1 en RAID10 profielen aanwezig, maar daar komt binnenkort ondersteuning voor RAID5 en RAID6 bij.
Zelf heb ik voor metadata (bestandssysteem administratie) RAID10 ingesteld en voor data nu nog even SINGLE (geen redundantie) maar met de komst van RAID5 gaat dat veranderen. Op deze manier is het bestandssysteem i.i.g niet corrupt bij het uitvallen van een schijf en alleen de data die op de betreffende schijf staat. Met RAID5 zou ik dan voor de data ook betere bescherming tegen uitval krijgen. En het leukste is dat eigenlijk alles online kan worden gewijzigd waaronder het veranderen van de RAID profielen en het toevoegen en verwijderen van schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move OH -> CAA

Sowieso is een NAS een netwerkapparaat, geen stuk overige hardware.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1