Z77 moederborden + Lucid Virtu in de praktijk?

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo,

Ik zit zelf rond te kijken om een upgrade te doen naar het Z77 platform van Intel.
Nu lees ik bij veel fabrikanten dat Lucid Virtu ook wordt ondersteund etc.sommige zelfs al vanaf de Z68 chipset.
(voorbeeld: nieuws: MSI voorziet zijn Z68-moederborden van Lucid Virtu-software)

Ik kan echter nauwelijks reviews of artikelen vinden online welke dieper in gaan op het werken van Lucid virtu in de praktijk (samen met één van de voordelen, namelijk lagere idle power consumptie).

Ik heb zelf momenteel een Gigabyte Radeon HD7970 en een Intel Core i7 2600K welke ik wil gaan gebruiken in combinatie met nader te bepalen moederbord.

Is er iemand hier die wat meer ervaring heeft met de Lucid Virtu functies in de praktijk of andere artikelen weet te vinden online?

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 25-03-2013 15:51 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Drie problemen kwam ik tegen:

1. Ik kon m'n GPU niet meer overclocken met Virtu. M'n 560Ti met OC van 830 naar 920 = meer winst dan van m'n HD4000 in m'n 3570K.
2. Sommige games liepen er langzamer door of werkten niet meer naar behoren.
3. Multi monitor wordt zo nu en dan door windows verkeerd geïnterpreteerd. Primair en secondair en hun posities wisselt of schermen stoppen ermee tot reboot.
==

Je hebt er daarnaast ook meteen weer een tweetal extra drivers bij die je up to date moet houden, het in / uitschakelen gaat niet handig, omdat je op je onboard video uitgang moet aansluiten.
BF3 en FC3 welke ik met Virtu wilde boosten hadden beide bugs: FC3 wilde niet alle shader effecten meer draaien, soms zag het er nogal raar uit omdat de lucht opeens wit werd of je door de grond heen ging kijken, SSOA wilde volgens mij ook niet meer aan.

BF3 had spontaan opties disabled en liep ook nog eens langzamer met dan zonder Virtu.

Een OC toepassen op m'n GPU was niet mogelijk met Virtu, daarnaast liep m'n CPU warmer wanneer ik het gebruikte, omdat de videokaart mee moest doen. Met de HD4000 uitgeschakeld won ik 4 graden ingame bij matige load op de CPU. Een 75mhz meer aan GPU power door OC was daarnaast een grotere boost in SC2, MWO en BL2 dan ik van Virtu kreeg.

Games die permanent boven de 60fps lopen dus, waarbij Vsync m'n GPU mooi wat kouder houd. Met Virtu liep m'n GPU altijd max en was dus ook al snel z'n max temperatuur. Hij liep richting de 74 graden in ongeveer een kwartier, als ik Crysis 3, Tombraider of BF3 speel mét OC dan wordt de kaart veelal niet warmer dan 71 graden.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
@ Skoftebok:
Dank voor de link, maar dat is dus exact waar ik met mijn OP op doelde. Er wordt van alle kanten over performance en compatibiliteit gesproken in het artikel, maar power efficiency ho maar.

@ djunicron:
Bedankt voor je post over first hand ervaring. Bij nog meer inlezen blijkt ook dat het hebben van een Multi monitor setup en de compatibiliteits problemen met vele games deze functionaliteit toch een beetje 'niche' maken.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 21:13

sHELL

VR "connoisseur"

Heb een paar dagen gedraait en moet zeggen dat ondersteuning enigzins beperkt is. Bepaalde games hebben helemaal geen ondersteuning, je kunt ze dan wel handmatig toevoegen aan de lijst maar of dat goed gaat is altijd maar afwachten.

Dus na een paar random crashes, grafishe fouten en andere performance issues ben ik er maar weer van af gestapt. Er is wel een pakket dat de oude virtu opvolgt (Virtu MVP2) en beter hoort te presteren maar daar ga je aardig wat geld voor betalen wat je naar mijn mening beter in een nieuwe graka kunt steken.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-02 19:30

Cidious

The Bloody Gent

Ik gebruik het nu een maand of 3. Ja de eerdere versies waren buggy. Maar het werkt steeds beter!

GPU heb ik nu gewoon via bios overclocked en loopt prima nu. Probleem is alleen dat meeste nieuwe games niet ondersteund worden, voor de rest haal ik nette scores met lucid.

HD5870 en 3570K

R7 9800X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

Pagina: 1