Vorige baan (bruto 1000 Euro per maand erbij) kreeg ik via een recruiter uit de UK, en mijn huidige baan (weer ruim 1000 Euro bruto erbij) weer via een ander, ook uit de UK. Ik sprak er een aantal, maar de laatste waarmee ik werkte had zodanig veel (betrouwbare) recommendations op LinkedIn dat ik hem een kans heb gegeven; hij vroeg me om exclusief met hem samen te werken, hij zou me op gesprek krijgen bij tenminste 5 bedrijven, en niet stoppen voordat ik tenminste 3 contractaanbiedingen had liggen.
Wat hij voor me deed was onder andere:
- De juiste, passende, bedrijven selecteren die aan mijn eisen voldoen;
- Onderhandelingen voeren tussen de bedrijven die interesse tonen, om voor mij (en het bedrijf, en zichzelf) het beste aanbod te krijgen. Mijn keuze ging uit naar BedrijfA omdat het dichtbij was qua woon/werk-verkeer, maar ook omdat ze een vast contract boden na de proeftijd. BedrijfB evenaarde vervolgens het aanbod van BedrijfA, met ruim 300 Euro per maand extra erbij;
- Hij nam ook uitgebreid de tijd voor mij en het maken van de juiste keuze. Overigens moet je zelf slim genoeg zijn om door de bullshit heen te prikken (hij was niet gecharmeerd van een bedrijf welke ik zelf had gevonden, zonder tussenkomst van hem), maar een goede recruiter wilt jou ook langere tijd binden aan een bedrijf. Een tevreden bedrijf komt terug bij zo'n recruiter, wat weer geld oplevert;
- Deze recruiter nam ook uitgebreid de tijd voor nazorg. Hoort uiteraard bij zijn werk, maar ik vond het toch nuttig en attent: even bellen voor je eerste werkdag, een SMSje af en toe met de vraag "How's it going? Still happy with your choice?" - uiteraard ook om te polsen wanneer ik weer beschikbaar ben
en of het bedrijf voor andere klanten van hem interessant is, maar in een enkel geval was hij ook erg behulpzaam bij het oplossen van een probleem met betrekking tot afspraken met mijn werkgever.
Ik heb ook erg slechte ervaringen met head-hunters die je alleen zien als een nummertje, en dat nummertje een prijs geven. Ben jij erg in trek en kunnen ze je goed verkopen? Dan ben je een X-aantal uren waard. Kom je over dat limiet heen en kost je teveel moeite? Dan hoor je niks meer van ze.
De doodssteek voor een recruiter lijkt dan ook te zijn: "I am currently not looking for new opportunities." - je hebt geen interesse, en zij hebben geen tijd om je over te halen. Hoe goed je ook bent: voor jou 10 anderen. Misschien niet in jouw vakgebied, maar dan zijn er altijd wel mensen te slijten die iets heel anders kunnen
Hoe ik het nu zou aanpakken: Werken met iemand die exclusief wilt gaan werken voor mij, en voor mij kan onderhandelen. Ik stel hem de deadline dat hij binnen 1 of 2 weken tenminste 3 sollicitatiegesprekken regelt. Zo niet: einde werkrelatie.
Wat die "van mij" overigens zelf aanbood. Hij garandeerde binnen 3 weken een contractaanbod, anders zou hij me met rust gaan laten. Is voor beide partijen natuurlijk interessant, maar dat ik binnen een week 3 gesprekken had en al 1 aanbieding kon tekenen was wel indrukwekkend.
Last, but not least... deze gast had ook daadwerkelijk kennis van de bedrijven in mijn regio. Hij kende de grote spelers, het verloop van personeel bij bedrijven (TomTom is bijvoorbeeld erg kut om voor te werken), de werksfeer, de mensen die er werken, de projecten die ze aannemen, de locatie waar ze zitten, etc.
Kortom: een goede recruiter is goud waard, en ik zou een enkeling zeer sterk aanraden. Maar er zitten ook bizar veel schofterige klootzakken tussen. Gebruik je eigen mensenkennis en zakelijk instinct om door de bullshit heen te kijken, en zie ze gewoon als een tool