Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 04:16
Sinds mijn laatste sollicitatie periode (vanaf oktober 2012) ben ik op regelmaat gebeld en gemaild door recruiters vanuit de UK. Veelal met verschillende banen die of wel of compleet niet aansluiten op mijn CV (die ze zogenaamd hebben gelezen....).

Inmiddels heb ik al sinds januari weer een baan waar ik ook best tevreden mee ben, maar plots werd ik vandaag weer door z'n Engelse recruiter gebeld voor een baan in Eindhoven.

Nu vraag ik mij eigenlijk toch eens af of er meerdere zijn met ervaringening met dit soort recruiters en of er iemand is die ook ooit inzee is gegaan met deze recruiters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mijn mening? Heel slecht, nooit doen. Zijn allemaal C.V. cowboys die niets anders kunnen dan jobs zoeken op internet, iedereen onder te spammen, een toevallige hit hebben en voor veel bemiddelingsgeld iemand weg te zetten. Het interesseert ze niet of ze een match hebben, alleen maar of er geld mee te verdienen valt.

Als je denkt dat bepaalde Nederlandse toko's slechte dozenschuivers zijn, de Engelse zijn nog een stap erger.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Niet alleen de Nederlandse en Engelse recruiters heb je niks aan, in Duitsland en de VS is het ook precies hetzelfde(mijn ervaring). Ik krijg ook vaak recruiter spam uit Engeland en negeer het ook gewoon. Toch hebben ze op de een of andere manier een bestaansrecht, anders zouden ze er inmiddels niet meer zijn. Wat dat bestaansrecht dan is, is mij tot nu toe ontgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-04 21:45
Ik ben ook twee keer gebeld door dit soort gasten. De eerste belde naar de receptie bij de klant en vroeg vervolgens naar mij; de tweede belde via de receptie van mijn huidige werkgever. Lekker brutaal. LinkedIn heeft niet voor niets een mogelijkheid om mij met een bericht te benaderen; doe dat dan ook.

De Nederlandse recruiters zijn ook vaak bloedirritant hoor. Dan krijg je een bericht in de trant van: bedrijf X is nieuw project begonnen waar ze nog een developer voor zoeken en jouw CV past er echt prima bij! Ja ok, en nu? Waarom zou ik daarom direct ontslag nemen bij mijn huidige werkgever? Kom eerst maar eens met een goede reden waarom ik de overstap zou moeten willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:49
Mijn laatste twee functies heb ik via recruiters verkregen, alleen zit er er een verschil tussen recruiters en recruiters. Gezien het geen beschermd beroep is, mag elke randebiel zich recruiter noemen.

Mijn positieve ervaring is dat mijn laatste twee functies via recruiters zijn verlopen. Vooral bij grote corperates is het soms moeilijk binnen te komen waar bepaalde recruiters soms al contacten hebben. Je moet alleen weten welke recruiters goed zijn en welke niet.

Mijn negatieve ervaring is in het kaliber wat in dit topic al is beschreven. Mensen die bellen omdat ze ergens een vacature hebben gevonden en deze proberen te slijten bij mensen en het geen donder interesseert of dit aansluit bij iemand zijn kennis of interesse.

* Cardinal heeft via een UK recruiter een halfjaar interim gewerkt voor Thomas Cook Group in Londen. Vaste baan geboden gekregen, maar laten passeren. Wou niet verhuizen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cardinal op 25-03-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Is dat niet het enige waar het om draait? Zoveel mogelijk mensen "recruiten" zodat je z.s.m. Senior Recruiter bent en meer geld in het laatje brengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
Wat ik ervaren heb bij de nederlandse de afgelopen tijd, is dat die vaak over de top arrogant zijn!

Blijft het ook apart vinden dat ze ook nooit echt je CV eens goed doornemen, vaak genoeg gehad dat ze mij proberen te recruiten voor een academisch of universiteit niveau, waar je erg gespecificeerde certificeringen en ervaring nodig hebt. Dit terwijl ik maar een MBO4 ben met enkele MS certificeringen en aantal jaar werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Het is gewoon pure spam. Ik ben ook vaak gebeld door engelse recruiters en ze lezen inderdaad helemaal niks.
Het grappige is dat wanneer je dan vervolgens werk zoekt in het VK zelf, dat ze dan allemaal niet reageren op je CV. :+

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04 19:21
Wanneer je wordt gebeld moet je eigenlijk meteen vragen of zij exclusief voor deze positie recruiten. Sommige zijn inderdaad spammers, maar je hebt ook recruiters die door grote ondernemingen worden gevraagd om op zoek te gaan voor specifieke functies.

Het verschil is, zoeken zij posities op het internet om daarna zoveel mogelijk CVs erheen te sturen? Of zijn ze, in opdracht van, specifiek op zoek.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
Toen ik deze gozer vandaag aan de telefoon had wouden ze iig niks vrijgeven om welk bedrijf het gaat, alleen zeggen ze in welke branche het bedrijf functioneert.

Maarja ik heb gezegd dat ze me maar meer details moeten versturen van de vacature en dat zouden ze doen..... maarja dan krijg je vervolgens z'n vage email:
Dear xxxxxxxxx

This is a short mail to let you know that we have received your details and they have now been passed to a consultant within the organisation.

Over the next few days your assigned consultant will review your CV in relation to specific and other suitable positions. If you are among the most competitive candidates for this, we will contact you shortly.

If you are not contacted for a specific role then your details will be held on our database and reviewed when an appropriate position becomes available. To view a listing of current positions available through NetworkersPlc, please visit our job search facility at: http://www.NetworkersPlc.com/

Thanks for submitting your details to us and may we wish you every success in your current job search.

Kind Regards

NetworkersPlc

----

Disclaimer: If you do not wish your details to be retained on our database for future roles suitable to you or you do not wish to receive any information relating to our services, please reply to this e-mail. Please note that we will not send your details to any third party without your specific consent.

This Email has been automatically generated on receipt of document 'xxxxx xxxxx.doc' as was sent to: 'xxxxxxxxxxxx@gmail.com' at '25/03/2013 10:06:41'

Please also note that if you have submitted your CV to more than one consultant then it is possible that you will receive more than one of these notifications.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 20:24
Reqruiters vanuit de UK (en andere landen) krijg ik regelmatig via LinkedIN berichten op mijn dak. Sommige verwoorden hun vraag best netjes, anderen zijn zeer kortaf en vragen eigenlijk alleen of je geinteresseerd bent in positie ergens...
Twee keer meegemaakt dat een UK-reqruiter mijn werkgever opbelde en dat een secretaresse het telefoontje doorzette naar mij met de meededeling dat er een Engels-sprekende-meneer voor mij belde. Zo'n reqruiter is ook brutaal genoeg om je te vragen of je ook collega's hebt die wellicht wel geinteresseerd zijn.

Nederlandse reqruiters zijn minder brutaal. Mijn huidige baan heb ik verkregen via een reqruiter die mij een bericht via LinkedIN stuurde. Ook wel eens met een reqruiter gesproken die echt de moeite deed om te achterhalen wat ik kon en waar mijn interesses lagen.

Ook negatieve ervaringen gehad: reqruiters die met posities aankomen bij instellingen/bedrijven die ze niet willen noemen. Of reqruiters die dingen als "volgende stap in je carriere" naar je roeptoeteren en als je vervolgens doorvraagt je er achter komt dat deze volgende stap bestaat uit een stap terug op de spreekwoordelijke carriere-ladder...

Negatieve ervaringen had ik vooral met reqruiters uit de randstad en buitenland. Bovenstaande positieve ervaringen had ik met reqruiters uit Noord-NL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Ik denk dat je in het algemeen niet veel opschiet met de diensten van deze branche.

Ten eerste zit er gigantisch veel kaf tussen het koren. In veruit de meeste gevallen wekt de recruiter de suggestie dat hij een opdracht heeft om te werven, terwijl hij in feite slechts de vacature op internet heeft gezien. Het is in dat geval een grote bluf: bij de kandidaat bluffen dat men een fantastische vacature heeft, vervolgens bij de opdrachtgever bluffen dat men zulke mooie CV's heeft. Ik vrees dat 80% van de branche zo te werk gaat, waardoor veel werkgevers maar helemaal zijn gestopt om externe recruiters in te zetten.

Het tweede probleem is dat een recruiter slechts de werkgever als klant heeft en niet de sollicitant. Het belang van een sollicitant die een nieuwe baan zoekt, is om een stap vooruit te maken. Andere functie, hogere functie, hoger salaris, andere werkplek, andere organisatie...
Een werkgever heeft primair belangstelling voor kandidaten die ervaring hebben in de vacante functie (of een andere functie die er zoveel mogelijk op lijkt). Gevolg is dat recruiters je meestal benaderen voor "je vorige baan" in plaats van "je volgende baan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22
Amras schreef op maandag 25 maart 2013 @ 13:50:
Ik ben ook twee keer gebeld door dit soort gasten. De eerste belde naar de receptie bij de klant en vroeg vervolgens naar mij; de tweede belde via de receptie van mijn huidige werkgever. Lekker brutaal. LinkedIn heeft niet voor niets een mogelijkheid om mij met een bericht te benaderen; doe dat dan ook.
:(
Dit is echt het toppunt van irritant idd, gebeld worden via het switchboard van je werkgever door een recruiter.
Zoals hierboven ook al een paar keer genoemd, heb ik het gevoel dat de enige requirement voor een recruitmentbaan het aanschaffen van een premium linkedin account is O-)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:57

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hmmm...ik heb wel iets andere ervaringen (maar heb dan ook niets met IT van doen). Als ik benaderd word, dan benoemen ze vrij specifiek wat opviel in mijn cv en waarom ze dat zoeken. Ik ben er nooit op in gegaan, maar ik had altijd het idee dat het vrij serieus was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:09
macciez schreef op maandag 25 maart 2013 @ 14:06:
Wanneer je wordt gebeld moet je eigenlijk meteen vragen of zij exclusief voor deze positie recruiten. Sommige zijn inderdaad spammers, maar je hebt ook recruiters die door grote ondernemingen worden gevraagd om op zoek te gaan voor specifieke functies.
An sich goede tip, maar verwacht van een aantal recruiters hier geen eerlijk antwoord op.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:49

Freakie1NL

Grote Baas

Valt bakken met geld mee te verdienen.

Ik heb een zakenrelatie die headhunter is. Deze gozer is wel echt enorm goed in zijn werk, die hoeft geen social media meer door te speuren maar heeft gewoon zijn eigen database waarna hij zelf een juiste match probeert te vinden. Dus ook zelf een gesprek voert met een potentiële kandidaat. Hiervoor vangt hij dan gemiddeld een maandsalaris. Gezien het echt een verdomd goede headhunter is, praten we dan over ongeveer 8K tot 15K per geplaatste kandidaat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:49
Toevallig vandaag een e-mail gehad op mijn zakelijke e-mailadres van een recruiter die mij op LinkedIn had gevonden. Op mijn LinkedIn-profiel heb ik mijn zakelijke e-mailadres helemaal niet staan (ook mijn privé-mailadres niet trouwens), hij zag mijn naam staan en mijn huidige werkgever en trok daaruit de conclusie dat mijn zakelijke mailadres dus voornaam.achternaam@domeinnaambedrijf moet zijn en dat was dus vervolgens raak.

Aan de ene kant is dit natuurlijk hondsbrutaal, aan de andere kant ook weer hartstikke logisch. Een berichtje via LinkedIn sturen naar iemand die geen connectie van je is kan alleen met een duur Premium-account en dat is voor de recruiters te duur. Een andere manier om via LinkedIn contact te leggen is om die de betreffende persoon uit te nodigen om te connecten. Maar connecten met mensen die je niet kent is tegen de regels van LinkedIn en wordt ook niet altijd op prijs gesteld met als mogelijk gevolg dat er bij LinkedIn klachten over spammen worden ingediend tegen die recruiter, wat er weer toe kan leiden dat LinkedIn het account van die recruiter blokkeert waardoor die recruiter in één keer niks meer kan. Dan is de methode van mensen benaderen op hun zakelijke mail de goedkoopste en veiligste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Altijd leuk:
The ideal Sr. Back-end Software Engineer / Back-end Software Developer has experience with JavaScript [...]
en nee, het ging niet over node.js :)

Overigens was dit een post van een recruitment bureau dat niets anders dan een lange lijst keywords als "Company Description" had ingevuld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:09
Koos Werkloos schreef op maandag 25 maart 2013 @ 21:56:
Toevallig vandaag een e-mail gehad op mijn zakelijke e-mailadres van een recruiter die mij op LinkedIn had gevonden. Op mijn LinkedIn-profiel heb ik mijn zakelijke e-mailadres helemaal niet staan (ook mijn privé-mailadres niet trouwens), hij zag mijn naam staan en mijn huidige werkgever en trok daaruit de conclusie dat mijn zakelijke mailadres dus voornaam.achternaam@domeinnaambedrijf moet zijn en dat was dus vervolgens raak.

Aan de ene kant is dit natuurlijk hondsbrutaal, aan de andere kant ook weer hartstikke logisch. Een berichtje via LinkedIn sturen naar iemand die geen connectie van je is kan alleen met een duur Premium-account en dat is voor de recruiters te duur. Een andere manier om via LinkedIn contact te leggen is om die de betreffende persoon uit te nodigen om te connecten. Maar connecten met mensen die je niet kent is tegen de regels van LinkedIn en wordt ook niet altijd op prijs gesteld met als mogelijk gevolg dat er bij LinkedIn klachten over spammen worden ingediend tegen die recruiter, wat er weer toe kan leiden dat LinkedIn het account van die recruiter blokkeert waardoor die recruiter in één keer niks meer kan. Dan is de methode van mensen benaderen op hun zakelijke mail de goedkoopste en veiligste manier.
Een premium account kost 60,- dit vind ik persoonlijk weinig als je kijkt hoe het je helpt als recruiter op professioneel vlak. Als een recruiter hierop al wil bezuinigen neem ik hem niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-04 23:27
Veel UK recruiters zijn "CV cowboys" idd; ze krijgen ook (kleine) bonussen per x-aantal binnengehaalde CV's en gaan daarom iedereen lukraak lopen benaderen voor CV's.

Ik ben de afgelopen jaren regelmatig benaderd door recruiters uit UK en het merendeel zijn gewoon prutsers: gaan idd shoppen bij mensen en gaan dan daarmee weer naar de werkgever en bluffen dat ze mooie CV's hebben of ze komen met een vacature die totaal niet aansluit op je eigen ervaring/skills. Ik heb er zelfs een gehad die mij toen een vacature stuurde voor de baan die ik op dat moment zelf al had 8)7 , die was duidelijk die vacature gewoon naar iedereen aan het sturen.

De recruiters krijgen bij banen in mijn sector een dikke 20% van een jaarsalaris als ze iemand binnenbrengen voor een permanent job (de kandidaat moet dan wel uiteraard zijn/haar proeftijd dan hebben doorstaan). Reken maar uit met salarissen tussen de 60k en 100k... geen wonder dat die gasten zo agressief zijn.

Mijn beste ervaring was overigens met een Nederlander, die mij ook heeft binnen gebracht in mijn huidige baan in UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46694

Oppassen met recruiters. Er kan een hele duistere kant aan zitten.

Zelf van insiders gehoord dat ze zover gaan voor het bemiddelingsgeld, dat ze bedrijven bellen om te beweren dat een kandidaat, die heel ver in de sollicitatieprocedure daar zit, tegen hen heeft gezegt dat hij veel liever een andere baan wil. Gevolg: bedrijf neemt die persoon niet meer aan op basis van deze kwaadaardige roddel. Gebeurt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Freakie1NL schreef op maandag 25 maart 2013 @ 21:08:
Valt bakken met geld mee te verdienen.

Ik heb een zakenrelatie die headhunter is. Deze gozer is wel echt enorm goed in zijn werk, die hoeft geen social media meer door te speuren maar heeft gewoon zijn eigen database waarna hij zelf een juiste match probeert te vinden. Dus ook zelf een gesprek voert met een potentiële kandidaat. Hiervoor vangt hij dan gemiddeld een maandsalaris. Gezien het echt een verdomd goede headhunter is, praten we dan over ongeveer 8K tot 15K per geplaatste kandidaat.
Mijn vrouw werkt voor een grote headhunter die wereldwijd werkt. Laten we voorop stellen dat de bak een "eigen database" nagenoeg onmogelijk is. We werken/wonen in HK/China en zij zoekt voor klanten in Azie kandidaten. Soms hangt ze dus met een Japans bedrijf aan de lijn en dan weer met een Amerikaans. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen wensen waardoor je iedere keer weer op zoek bent naar een specifieke kandidaat. Wat het grote verschil maakt tussen een recruiter en een goede recruiter is dat ze wel weten wie aansluit op een CV. Ik weet niet hoe het zit met iedere headhunter maar zij is dus verantwoordelijk voor beide zijdes. Ook denk ik dat er wel een verschil zit tussen het niveau naar gelange van de opbrengsten maar ook de minimum fee. Haar bedrijf bijvoorbeeld vraagt een basis fee van 5.000 euro en 20-25% van het jaar salaris incl. bonus. Menig kandidaat die ze aantrekt vanwege dat China zwak is qua hoger opgeleid personeel op senior niveau komen dan ook overal vandaan (inclusief Nederlanders zij het wel met een Chinese achtergrond). De opbrengsten hierin zijn gigantisch maar daar staat wel tegenover dat ze 12 uur per dag werkt al is dat vrij normaal hier.

Terugkomend op de vraag, ik denk dat je moet kijken met wie je van doen hebt. Iedereen kan zich recruiter noemen maar met name de grotere partijen zoals hays, robert half, menlo of michael page zou ik toch wat meer vertrouwen in hebben. Er zijn overigens ook niche recruiters die zich enkel bezig houden in een specifiek veld of niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb trouwens mijn huidige baan via een recruiter..
Heb 3-4 jaar geleden mijn CV op monsterboard gekwakt en kreeg een bult shit over me heen tot er toch 1 tussenzat die iets moois had, dezelfde dag nog op gesprek bij de recruiter en de volgende dag op gesprek bij het bedrijf (zonder begeleiding van de recruiter).
En verliep als een normaal sollicitatie gesprek..
Uiteindelijk tot een baan geleid, maar moet wel zeggen dat de recruiter het rooskleuriger voorgesteld heeft dan het werkelijk was..

Zo was mijn salariseis volgens de recruiter normaal, bij het bedrijf waar ik hetzelfde bedrag hanteerde viel bijna van de stoel af.. Uiteindelijk beide wat water bij de wijn kunnen doen en aangezien ze heel hoog zaten en wanhopig overkwamen heb ik er naar mijn die veel uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vorige baan (bruto 1000 Euro per maand erbij) kreeg ik via een recruiter uit de UK, en mijn huidige baan (weer ruim 1000 Euro bruto erbij) weer via een ander, ook uit de UK. Ik sprak er een aantal, maar de laatste waarmee ik werkte had zodanig veel (betrouwbare) recommendations op LinkedIn dat ik hem een kans heb gegeven; hij vroeg me om exclusief met hem samen te werken, hij zou me op gesprek krijgen bij tenminste 5 bedrijven, en niet stoppen voordat ik tenminste 3 contractaanbiedingen had liggen.

Wat hij voor me deed was onder andere:
  1. De juiste, passende, bedrijven selecteren die aan mijn eisen voldoen;
  2. Onderhandelingen voeren tussen de bedrijven die interesse tonen, om voor mij (en het bedrijf, en zichzelf) het beste aanbod te krijgen. Mijn keuze ging uit naar BedrijfA omdat het dichtbij was qua woon/werk-verkeer, maar ook omdat ze een vast contract boden na de proeftijd. BedrijfB evenaarde vervolgens het aanbod van BedrijfA, met ruim 300 Euro per maand extra erbij;
  3. Hij nam ook uitgebreid de tijd voor mij en het maken van de juiste keuze. Overigens moet je zelf slim genoeg zijn om door de bullshit heen te prikken (hij was niet gecharmeerd van een bedrijf welke ik zelf had gevonden, zonder tussenkomst van hem), maar een goede recruiter wilt jou ook langere tijd binden aan een bedrijf. Een tevreden bedrijf komt terug bij zo'n recruiter, wat weer geld oplevert;
  4. Deze recruiter nam ook uitgebreid de tijd voor nazorg. Hoort uiteraard bij zijn werk, maar ik vond het toch nuttig en attent: even bellen voor je eerste werkdag, een SMSje af en toe met de vraag "How's it going? Still happy with your choice?" - uiteraard ook om te polsen wanneer ik weer beschikbaar ben :+ en of het bedrijf voor andere klanten van hem interessant is, maar in een enkel geval was hij ook erg behulpzaam bij het oplossen van een probleem met betrekking tot afspraken met mijn werkgever.
Ik heb ook erg slechte ervaringen met head-hunters die je alleen zien als een nummertje, en dat nummertje een prijs geven. Ben jij erg in trek en kunnen ze je goed verkopen? Dan ben je een X-aantal uren waard. Kom je over dat limiet heen en kost je teveel moeite? Dan hoor je niks meer van ze.

De doodssteek voor een recruiter lijkt dan ook te zijn: "I am currently not looking for new opportunities." - je hebt geen interesse, en zij hebben geen tijd om je over te halen. Hoe goed je ook bent: voor jou 10 anderen. Misschien niet in jouw vakgebied, maar dan zijn er altijd wel mensen te slijten die iets heel anders kunnen ;)

Hoe ik het nu zou aanpakken: Werken met iemand die exclusief wilt gaan werken voor mij, en voor mij kan onderhandelen. Ik stel hem de deadline dat hij binnen 1 of 2 weken tenminste 3 sollicitatiegesprekken regelt. Zo niet: einde werkrelatie.

Wat die "van mij" overigens zelf aanbood. Hij garandeerde binnen 3 weken een contractaanbod, anders zou hij me met rust gaan laten. Is voor beide partijen natuurlijk interessant, maar dat ik binnen een week 3 gesprekken had en al 1 aanbieding kon tekenen was wel indrukwekkend.

Last, but not least... deze gast had ook daadwerkelijk kennis van de bedrijven in mijn regio. Hij kende de grote spelers, het verloop van personeel bij bedrijven (TomTom is bijvoorbeeld erg kut om voor te werken), de werksfeer, de mensen die er werken, de projecten die ze aannemen, de locatie waar ze zitten, etc.

Kortom: een goede recruiter is goud waard, en ik zou een enkeling zeer sterk aanraden. Maar er zitten ook bizar veel schofterige klootzakken tussen. Gebruik je eigen mensenkennis en zakelijk instinct om door de bullshit heen te kijken, en zie ze gewoon als een tool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-04 17:24

_Erikje_

Tweaker in Spanje

De recruiter die regelmatig mij en mijn collega's benaderd is wel erg agressief, hij belt het bedrijf direct en vraagt de secretaresse door te verbinden onder een smoes. Gelukkig is zij al zo slim dat ze eerst ons vraagt of dit klopt waarna ze hem afwimpelt. Dan raakt hij geirriteerd en begint hij te zeuren om alsnog door te verbinden.

Een uur later probeerde hij het via linkedin waarna ik hem als spam heb gemarkeerd...

In mijn ogen zijn het dus een stelletje eikels...
Pagina: 1