Ik wil graag even een topic aanmaken vanwege een dubio, ik zit namelijk sterk te overwegen om een echt OS te kopen in plaats van de iets-minder gekochte versie die ik nu gebruik van Windows 7. Ja, een stap naar de legaliteit, nadat bleek dat ik via mijn studenteninschrijving bij mijn instelling geen OS kan kopen on a budget. Dat is echt karig geregeld en daarom keek ik naar alternatieven. Windows 7 en Windows 8 it is, uiteraard. Het lijkt Windows 8 te worden, als dat start-menu maar gefixt is.
Mijn oog viel op dit pakket: pricewatch: Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit
Die is twee keer zo goedkoop als een retail-editie.
Het wordt me echter niet duidelijk wat ik hiermee aanmoet. OEM-Windows-versies zijn vaak gebruikt om goedkoper over de toonbank te schuiven naar klanten, terwijl Microsoft hier niet blij mee was. Deze sleutels in het pakket konden dan ook maar alleen aan 1 PC gebonden worden. Verving je het moederbord, dan kon je weer overnieuw beginnen. Echter, nu komt de clou, Microsoft heeft volgens mij geen echte retail-licenties meer als je PUL bekijkt (Product User License), wat aardig richting een retail-overeenkomst gaat. Daarbij komt de volgende tekst die ik zowel in het Engels als het Nederlands heb kunnen terugvinden:
Ik vraag me echter af of ik überhaupt aan de overeenkomst voldoe, er staat namelijk ook:
Mijn oog viel op dit pakket: pricewatch: Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit
Die is twee keer zo goedkoop als een retail-editie.
Het wordt me echter niet duidelijk wat ik hiermee aanmoet. OEM-Windows-versies zijn vaak gebruikt om goedkoper over de toonbank te schuiven naar klanten, terwijl Microsoft hier niet blij mee was. Deze sleutels in het pakket konden dan ook maar alleen aan 1 PC gebonden worden. Verving je het moederbord, dan kon je weer overnieuw beginnen. Echter, nu komt de clou, Microsoft heeft volgens mij geen echte retail-licenties meer als je PUL bekijkt (Product User License), wat aardig richting een retail-overeenkomst gaat. Daarbij komt de volgende tekst die ik zowel in het Engels als het Nederlands heb kunnen terugvinden:
Bron: http://www.microsoft.com/...nse.aspx#fbid=2zoZbDNMviqV. Wat gebeurt er als ik een pc met een licentie voor persoonlijk gebruik bouw en later besluit deze pc te verkopen?
A. U mag de software naar een andere computer die van u is overbrengen. U mag de software (samen met de licentie) ook overbrengen naar een computer die van iemand anders is als u a) de eerste gelicentieerde gebruiker van de software bent en b) de nieuwe gebruiker akkoord gaat met de voorwaarden van deze overeenkomst. Om die overdracht uit te voeren moet u de originele media, het certificaat van echtheid, de productsleutel en het aankoopbewijs rechtstreeks aan die andere persoon overdragen, zonder kopieën van de software te behouden. U mag de back-upkopie gebruiken die u van ons mag maken of de media waarop de software werd geleverd om de software over te dragen. Wanneer u de software naar een nieuwe computer overbrengt, moet u de software van de oude computer verwijderen. U mag de software niet overbrengen om licenties tussen computers te delen. U mag Get Genuine Windows-software, Pro Pack- of Media Center Pack-software alleen overbrengen met de gelicentieerde computer.
Ik vraag me echter af of ik überhaupt aan de overeenkomst voldoe, er staat namelijk ook:
Ik weet het niet 100% zeker, ik ga ervan uit dat met OEM-systeembouwersoftware een OEM-pakket bedoeld wordt maar het lijkt elkaar tegen te spreken in het antwoord. Wie kan hier het verlossende woord over geven? Het verschil tussen 80 en 165 euro is voor mij dusdanig groot dat ik graag in een keer de juiste stap zet!V. Is de OEM-systeembouwerlicentie op mij van toepassing als ik OEM-systeembouwersoftware gebruik om mijn persoonlijke pc te bouwen?
A. Nee, om de OEM-systeembouwersoftware voor persoonlijk gebruik te gebruiken moet u de voorwaarden in de licentie voor persoonlijk gebruik lezen en accepteren.