[Windows 7/8] OEM-pakket: doen of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ik wil graag even een topic aanmaken vanwege een dubio, ik zit namelijk sterk te overwegen om een echt OS te kopen in plaats van de iets-minder gekochte versie die ik nu gebruik van Windows 7. Ja, een stap naar de legaliteit, nadat bleek dat ik via mijn studenteninschrijving bij mijn instelling geen OS kan kopen on a budget. Dat is echt karig geregeld en daarom keek ik naar alternatieven. Windows 7 en Windows 8 it is, uiteraard. Het lijkt Windows 8 te worden, als dat start-menu maar gefixt is.

Mijn oog viel op dit pakket: pricewatch: Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit

Die is twee keer zo goedkoop als een retail-editie.

Het wordt me echter niet duidelijk wat ik hiermee aanmoet. OEM-Windows-versies zijn vaak gebruikt om goedkoper over de toonbank te schuiven naar klanten, terwijl Microsoft hier niet blij mee was. Deze sleutels in het pakket konden dan ook maar alleen aan 1 PC gebonden worden. Verving je het moederbord, dan kon je weer overnieuw beginnen. Echter, nu komt de clou, Microsoft heeft volgens mij geen echte retail-licenties meer als je PUL bekijkt (Product User License), wat aardig richting een retail-overeenkomst gaat. Daarbij komt de volgende tekst die ik zowel in het Engels als het Nederlands heb kunnen terugvinden:
V. Wat gebeurt er als ik een pc met een licentie voor persoonlijk gebruik bouw en later besluit deze pc te verkopen?
A. U mag de software naar een andere computer die van u is overbrengen. U mag de software (samen met de licentie) ook overbrengen naar een computer die van iemand anders is als u a) de eerste gelicentieerde gebruiker van de software bent en b) de nieuwe gebruiker akkoord gaat met de voorwaarden van deze overeenkomst. Om die overdracht uit te voeren moet u de originele media, het certificaat van echtheid, de productsleutel en het aankoopbewijs rechtstreeks aan die andere persoon overdragen, zonder kopieën van de software te behouden. U mag de back-upkopie gebruiken die u van ons mag maken of de media waarop de software werd geleverd om de software over te dragen. Wanneer u de software naar een nieuwe computer overbrengt, moet u de software van de oude computer verwijderen. U mag de software niet overbrengen om licenties tussen computers te delen. U mag Get Genuine Windows-software, Pro Pack- of Media Center Pack-software alleen overbrengen met de gelicentieerde computer.
Bron: http://www.microsoft.com/...nse.aspx#fbid=2zoZbDNMviq

Ik vraag me echter af of ik überhaupt aan de overeenkomst voldoe, er staat namelijk ook:
V. Is de OEM-systeembouwerlicentie op mij van toepassing als ik OEM-systeembouwersoftware gebruik om mijn persoonlijke pc te bouwen?
A. Nee, om de OEM-systeembouwersoftware voor persoonlijk gebruik te gebruiken moet u de voorwaarden in de licentie voor persoonlijk gebruik lezen en accepteren.
Ik weet het niet 100% zeker, ik ga ervan uit dat met OEM-systeembouwersoftware een OEM-pakket bedoeld wordt maar het lijkt elkaar tegen te spreken in het antwoord. Wie kan hier het verlossende woord over geven? Het verschil tussen 80 en 165 euro is voor mij dusdanig groot dat ik graag in een keer de juiste stap zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:38

DukeBox

loves wheat smoothies

Even daargelaten of je OEM 'mag' gebruiken.. het prijs verschil met retail zit hem o.a. in:
- support door microsoft (i.p.v. pc bouwer, in dit geval jijzelf)
- os mag je meenemen naar een ander/nieuw systeem

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DukeBox schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:26:
Dat laatste is in Europa geen issue. Koppelverkoop mag hier niet, dus OEM-verkopen waarbij je software gebonden is aan je hardware AFAIK ook niet. Je mag dus best op een ander systeem Windows installeren, je mag het alleen niet op twee systemen tegelijk hebben draaien met maar één licentie. Ongeacht wat MS daar verder van denkt.

Correct me if I'm wrong. Het enige semi-relevante artikel dat ik erover kan vinden is deze en die geeft niet echt uitsluitsel. :P nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze sleutels in het pakket konden dan ook maar alleen aan 1 PC gebonden worden. Verving je het moederbord, dan kon je weer overnieuw beginnen
Zoals NME al zegt zijn hier gelukkig bepaalde regels voor. Zo heb ik met mijn OEM XP Pro destijds een mobo fail gehad en na herinstallatie werd de code niet meer geaccepteerd. Na 1 telefoontje naar 020-nummer van MS activation support en 2 korte vragen werden de boel weer geactiveerd! Helemaal top dus!
Nu komt bij mij ook de vraag op: Waarom kost deze 80€ ipv de 125€ waar je veel over hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:26:
Even daargelaten of je OEM 'mag' gebruiken.. het prijs verschil met retail zit hem o.a. in:
- support door microsoft (i.p.v. pc bouwer, in dit geval jijzelf)
Dat is de theorie, maar is het de praktijk?
NMe schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:32:
[...]

Dat laatste is in Europa geen issue. Koppelverkoop mag hier niet, dus OEM-verkopen waarbij je software gebonden is aan je hardware AFAIK ook niet. Je mag dus best op een ander systeem Windows installeren, je mag het alleen niet op twee systemen tegelijk hebben draaien met maar één licentie. Ongeacht wat MS daar verder van denkt.

Correct me if I'm wrong. Het enige semi-relevante artikel dat ik erover kan vinden is deze en die geeft niet echt uitsluitsel. :P nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden
Punt 1 is helemaal helder, denk ook wel dat het geen probleem zou moeten zijn. Zeker weten doe ik het echter niet, vandaar dat ik op zoek ben naar praktijkervaringen :P
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:40:
[...]
Zoals NME al zegt zijn hier gelukkig bepaalde regels voor. Zo heb ik met mijn OEM XP Pro destijds een mobo fail gehad en na herinstallatie werd de code niet meer geaccepteerd. Na 1 telefoontje naar 020-nummer van MS activation support en 2 korte vragen werden de boel weer geactiveerd! Helemaal top dus!
Nu komt bij mij ook de vraag op: Waarom kost deze 80€ ipv de 125€ waar je veel over hoort?
Dat lijkt er al meer op, het zou wel prettig zijn. Het verschil is me ook niet duidelijk. Het lijkt me echter wel wit, anders zouden er een HELE hoop winkels geblacklisted moeten worden door MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Lees ook het laatste stuk hier: http://www.microsoft.com/...ild.aspx#fbid=JOgWPCrVF4f

Moest je een non-Windows 8 certified touchscreen willen gebruiken. Bij Windows 8 gaat dat dus niet, tenzij ze natuurlijk de drivers leveren.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ik zie de logica niet helemaal? Of is dat het maandagmiddageffect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealRMike
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:40:
Verschil van Windows 8 en Windows 8 Pro (Pro kost ongeveer €125)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Die is inderdaad duidelijk. Blijft nu de vraag staan: wie heeft er ervaringen met 't herinstalleren van een Win7/8 OEM-pakket op een andere PC, na deïnstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Schop. Iemand die NME's gedachtengoed kan weerleggen met praktijkvoorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 18:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Windows 7 is wel vrij gemakkelijk te installeren met OEM. Met Windows 8 heb ik hier geen ervaring mee.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:23:
[...]

Ik weet het niet 100% zeker, ik ga ervan uit dat met OEM-systeembouwersoftware een OEM-pakket bedoeld wordt maar het lijkt elkaar tegen te spreken in het antwoord. Wie kan hier het verlossende woord over geven? Het verschil tussen 80 en 165 euro is voor mij dusdanig groot dat ik graag in een keer de juiste stap zet!
Voor Windows 8 bestaan zoals je al vermoedde geen retail-versies meer, je hebt alleen de Upgrade- of System Builder (OEM) versie. Voor de System Builder versie geldt, zoals je al aanhaalde de Personal Use license, en daarin staat het volgende:
Q. I am not a system builder, but I am building my own PC for personal use. Can I purchase OEM System Builder software?

A. Yes. Anyone who is building a PC for personal use with Windows 8 or Windows 8 Pro software can use the Personal Use License.
Lijkt me duidelijk ;)

//
Jejking schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 00:03:
Schop. Iemand die NME's gedachtengoed kan weerleggen met praktijkvoorbeelden?
Volgens de helpdesk (heb ik eind jan. daarover gesproken) is de kans groot (zeker na een paar maal overzetten) dat de nieuwe activatie een errormelding oplevert, maar dat zou met een telefoontje en uitleg zo opgelost moeten zijn (als je de System Builder versie hebt). Praktijkervaring heb ik echter nu nog niet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jejking schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:48:
Die is inderdaad duidelijk. Blijft nu de vraag staan: wie heeft er ervaringen met 't herinstalleren van een Win7/8 OEM-pakket op een andere PC, na deïnstallatie?
Je kan een OEM versie ook opnieuw installeren. Mits er voldoende tijd zit tussen eerste keer installeren en tweede keer krijg je ook geen problemen met je licentie key. (Met Windows XP, Vista en 7 heb ik hier wel ervaring mee.)

Je kan hebben dat bij een herïnstallatie je key niet meer werkt, maar hierboven staat de oplossing al, even bellen met MS. Doorgaans doen ze niet zo moeilijk.
Pagina: 1