Toon posts:

BSOD bij veel dataverkeer via netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medeforummers,

Ik heb hier 3 PC's met Asus M2N-MX SE Plus moederborden. Op al deze 3 moederborden zit hetzelfde geheugen (Kingston 2x2GB / 1066MHz DDR2) en dezelfde processor (AMD X2 64 5050E).

Verschil tussen deze PC's is dat 2 ervan in een gewone Aopen desktop met bijbehorende voeding en Samsung 500GB Sata harddisks hebben, de laatste is een 19" PC met Antec Basiq 350Watt voeding en 3 harddisks (één Seagate 750GB en twee Seagate 2TB disks).

Af en toe wanneer ik veel data van ongeacht welke PC naar de 19" pc stuur crasht deze met een BSOD.
In de eerste instantie was te lezen dat er wat mis zou zijn met het bestand tcpip.sys maar na alles te hebben upgedated (ook chipset en netwerkkaart) start het systeem bij het crashen opnieuw op en is niet meer te lezen wat de boosdoener is.

Wat heb ik gedaan:
PC verse installatie gegeven (Windows 7 ultimate x64) => geen oplossing
Geheugen een paar uur lang getest met memtest86 => gaf geen fouten
De 2 SATA harddisks losgekoppeld vanaf het moederbord => geen oplossing
IDE kabel naar overgebleven harddisk losgekoppeld => geen oplossing
Temperatuur gecontroleerd van CPU, mainboard en harddisks => geen oplossing (alles blijft rond de 30 graden)

Nu is het wel zo dat ik de bedrading van de ATX en P4 stekkers een 20CM heb verlengd omdat deze te kort waren. Ik heb er nieuwe stukken 1.5 kwadraad kabeltjes tussen gesoldeerd en uiteraard afgewerkt met krimpkous. Het leek mij in de eerste instantie geen kwaad kunnen omdat er ook gewone ATX verlengkabeltjes te koop zijn. Solderen leek mij zelfs beter omdat er dan geen contactweerstand in de stekkers kan ontstaan. Nu kan ik er wel een andere voeding tijdelijk inzetten, maar dit is een behoorlijke klus omdat er dan veel losgemaakt moet worden.

Heef iemand enig idee waar ik dit kan/moet gaan zoeken of heeft tips?

Verwijderd

Het lijkt erop dat je het kabeltje niet geheel verprutst hebt anders zou het systeem ook niet starten. Maar als test zou ik deze toch verwijderen. Mogelijk heeft je mobo NIC er geen zin meer in of heeft ie ruzie met de router poort? Dus het testen van een andere voeding staat wel vooraan het lijstje helaas en anders het moederbord vervangen. Je kan nog kijken of er sluiting is in de kast met een component of kabel of anders mogelijk een BIOS update beschikbaar is?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat het probleem verschijnt bij veel netwerkverkeer, zou ik denken aan de netwerkdrivers. Deze heb je al bijgewerkt, maar je stuurt wel telkens data van een PC naar de 19". Krijg je hetzelfde als je vanaf de 19" wat naar een van de andere stuurt? Als dat goed gaat op de 19" en het andere systeem crasht (of juist niet), dan kan je de voeding iig uitsluiten en moet je toch verder kijken in je netwerk en settings. Bij een crash op de 19" moet je alsnog kijken naar je netwerkomgeving op die installatie. De laatste netwerkdriver is niet altijd een oplossing, vergelijk ze dus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
De ATX kabel kan ik niet verwijderen, ik heb de bedrading gewoon hard aan elkaar gesoldeerd (solderen kan ik prima, is mijn dagelijks werk).

Aan de drivers lijkt het mij niet te kunnen liggen omdat de andere PC's met precies hetzelfde besturingssysteem dit probleem niet hebben. Ik ga het inderdaad nog eens andersom proberen, van 19" PC naar een van de desktops om zo e.e.a. uit te kunnen sluiten, slim idee! Het duurt altijd even voor deze BSOD voor de dag komt, dus ik weet niet of ik vanavond nog wat kan laten weten.

Wellicht nog iets wat me te binnen schoot: de 19" PC hangt achter een HP switch, de andere PC's zitten ervoor. Zou dit wat kunnen veroorzaken?

Verwijderd

Met 'ervoor hangen' bedoel je fysiek of in een netwerk configuratie? Ik zie in beide gevallen eigenlijk niet z’n probleem tenzij ze sluiting maken of elkaar kwa warmte beïnvloeden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dat de 19" PC met een kabel aan de switch gekoppeld zit. De "input" van de switch zit weer aan de KPN ExperiaBox, en op diezelfde ExperiaBox zitten ook de 2 desktop PC's.

Heb zojuist een hoop data geprobeerd te verzenden vanaf de 19" PC naar een van de desktops. Ook nu knalt hij er uit (veel sneller lijkt het ook wel). Het probleem moet dus in de 19" PC gezocht worden. Ik zal toch maar beginnen met het (tijdelijk) vervangen van de voeding.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
koppel eens twee van de drie schijven los als dat gaat.
Dan kom je waarschijnlijk al snel meer te weten.

Abort, Retry, Quake ???

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Heb je er al aan gedacht dat het probleem bij je netwerkchippie kan liggen? Dat die gewoon brak is? Probeer eens een losse netwerkkaart.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Heb vanmorgen even getest met een zo kaal mogelijk systeem (moederbord + CPU + MEM), de 750GB harddisk, de voeding, draadloos toetsenbord en muis en monitor. Ook nu weer een BSOD, echter wel een andere. Hij herstarte te snel om het helemaal te lezen wat er stond. Kan ik dit nog ergens terugvinden?

Wat ik vanavond ga doen is het volgende:
1. Andere netwerkaansluiting (zonder switch). Ik verwacht hier zelf geen oplossing in, maar niet geschoten is altijd mis.
2. Andere netwerkkaart proberen
3. Een andere voeding er tijdelijk inknopen.

Iemand nog een ander idee?

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Om je de BSOD melding te kunnen lezen voordat ze verdwijnen moet je het vinkej weghalen zoals onder op het plaatsje staat aangegeven.
Afbeeldingslocatie: http://www.techulator.com/attachments/Resources/3968-2173-Windows-7-startup-and-recovery.jpg
Leesvoer voor de BSOD aan en uitzetten in Windows.

/edit
Blue screen view om makkelijk te zien wie de boosdoener / conflict is.

[ Voor 15% gewijzigd door LnC op 27-03-2013 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de 19" PC rechstreeks aan de router gehangen en ook een andere netwerkkaart geprobeerd maar nog steeds een BSOD. Morgen ga ik de voeding eruit halen en vervangen voor een andere. To be continued!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
zou eerst een andere netwerkkaart proberen.
minder werk ;)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Een 3e netwerkkaart? Lijkt me toch stug dat er 2 verschillende netwerkkaarten stuk zijn?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mischien nog wel ergens een IRQ probleempje.. en zou een ander slot een oplossing kunnen zijn.. ( en onnodige devices uitschakelen ;) )

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik ook niet, zonder insteekkaarten (wat nu dus het geval is) is het systeem (op de harddisks, voeding en behuizing na) identiek aan de 2 desktops, en deze draaien ook zonder problemen. Heb er inmiddels even een andere voeding inzitten, tot nu toe nog geen probs. Ik hou jullie allemaal op de hoogte!

Edit: nu word het toch wel een beetje raar. Heb de voeding vervangen, en nog steeds een BSOD! MIsschien toch het moederbord kapot, maar dan iets met de chipset ofzo???

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 22:07 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Kan je bij een volgende post ook de foutcode posten? Zo kunnen we wat gerichter zoeken / helpen. Nu blijft het een beetje gissen :9

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:07
Zou inderdaad toch echt even nalopen of de BSODs continue in tcpip.sys optreden (lijkt me sterk), en wat dan de exacte error is.

Zonder verdere info - memory al getest? Een BSOD in een MS-component is wel erg verdacht.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Al geprobeerd om 1 van de andere pc's op de switchpoort van je 19" kast te doen? Zodat je iig de switch/router uit kan sluiten?

Verder denk ik idd een moederbord probleempje.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik mijn geduld een beetje begon te verliezen heb ik besloten om de 19" PC en 1 desktop uit elkaar te halen en onderdelen te gaan omwisselen. Het lijkt er inderdaad op dat er een probleem is met het moederbord, sinds ik dit heb vervangen (zelfde CPU en geheugen behouden) werkt alles OK. Vreemde is alleen dat het "defecte" moederbord in de behuizing van de desktop wel probleemloos werkt!

Zag echter wel dat de heatsink van de northbridge er al eens af is geweest (niet door mijzelf) omdat er naast het normale thermal padje ook koelpasta op zat. Wellicht is hier wat mee aan de hand (geweest)?

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: afgelopen dagen ongeveer 10TB over en weer te hebben verzonden van en naar alles met een UTP aansluiting lijkt het probleem spoorloos verdwenen te zijn... grrrr!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Kan zijn geweest dat het moederbord niet goed in de kast zat en er kortsluiting optreedde.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me sterk, er zit nu precies hetzelfde moederbord in op precies dezelfde manier. Zou het iets met een slecht contact van een pinnetje in de CPU socket te maken kunnen hebben ofzo??? Slecht contact van het geheugen kan eigenlijk niet dan had dit er met memtest wel uit moeten komen lijkt me.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je moederbord niet 100% goed zit, kan 't zijn dat je last hebt van onstabiele aarding, waarbij je LAN poort bijvoorbeeld je case niet goed raakt, zodat er geen degelijke aarding plaatsvind van de poort. Bij veel verkeer wordt er een langere tijd stroom gebruikt op de kabel en dat moet ergens heen. Nu je 't moederbord hebt omgewisseld, heb je 'm opnieuw aan de backplate vast gezet en nu mogelijk met goed contact.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de shielding van de UTP poort zit toch sowieso aan een ground plane van het mobo zelf gesoldeerd?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, zou kunnen. Geen goede aarding heeft al vaker voor vreemd computer gedrag gezorgd.

Pagina: 1