Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC bestandssysteem

Pagina: 1
Acties:

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-11 19:12
Op dit moment heb ik een standaard tower met daarop Win 7, 4 HDD's (1x 2 TB en 3x 3 TB) en XBMC. Vrij simpele hardware (4 GB RAM, Intel Pentium G620), geen RAID controller.

Als ik een extra schijf wil toevoegen, is dit vrij irritant omdat ik dan weer een extra volume heb (en dus alles moet remappen (denk aan download locatie, film locatie (in XBMC, CouchPotato, Sickbeard etc))).

Echter wil ik het liefst 1 partitie (bijvoorbeeld met unRAID) en wanneer ik een schijf er bij plaatst, de volume groter wordt. Dit kan gedaan worden m.b.v. de "dynamische" schijf functie in Windows, maar hierbij heb je geen parity (dus dit valt af).

Mijn vraag is dus nu: wat raden jullie aan te gebruiken? Een RAID5 (al heb ik dus verschillende schijf groottes) setup? ZFS (al las ik dat schijven toevoegen vrij lastig was)? Compleet wat anders?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zat net te lezen in Lijst met bestanden en/of folders op schijf.
Zou DrivePool niet een softwarematige oplossing kunnen zijn?

note: ik heb er geen ervaring mee

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 25-03-2013 11:12 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

RAID5 is een goedde optie al moeten de schijven dan even groot zijn. Maar heb je ook wat schijven van een ander formaat kan je daarmee ook een apparte RAID1 / RAID5 array maken. Dus ga opzoek naar een hardware matige RAID controller voor een redelijke prijs via V&A. Nieuw zijn ze nogal duur en ze zijn niet stuk te krijgen. Ook kan je dan de hele array verplaatsen naar een nieuw systeem zonder dat je dan je data kwijt raakt!

voor 16 disks:
V&A aangeboden: HP P800 Array controller + 512MB cache
V&A aangeboden: 3ware 9550SX-16ML (16x SATA300 RAID, XOR, 256MB PCI-X)
V&A aangeboden: Adaptec Raid 51645
voor 8 disks:
V&A aangeboden: Highpoint RocketRAID 2720
V&A aangeboden: Areca ARC-1220
V&A aangeboden: HP SMART ARRAY P410 8PORT PCI-E SAS RAID CONTROLLER
voor 6 disks:
V&A aangeboden: LSI MegaRAID SATA 150-6 (6x SATA150, XOR, 64MB, PCI64/66)

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-11 19:12
Bedankt beiden! Ik ga eerst DrivePool eens gebruiken om te kijken of dat werkt en hoe het werkt. Mocht dat niet aan mijn eisen voldoen ga ik is kijken naar een raid controller.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
xbmc op Linux (ipv Windows) is een optie: dan kun je de Logical Volume Manager (lvm) gebruiken. Daarmee is het een fluitje van een cent om nieuwe schijven toe te voegen en je bestaande filesystemen daarop te extenden. Wikipedia: Logical Volume Manager (Linux)