Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479356

Topicstarter
Forumleden......wie weet hoe het precies zit met de heffing op zonnepanelen uit china??
Ik overweeg om nog wat bij te plaatsen, maar kan eigenlijk geen concrete info vinden over deze heffing.
Komt deze heffing er binnenkort, is dit met terugwerkende kracht, enz.?
Misschien is het slim om nog snel voor de heffing te kopen.....vandaar mijn vraag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 479356 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:40:
Forumleden......wie weet hoe het precies zit met de heffing op zonnepanelen uit china??
Ik overweeg om nog wat bij te plaatsen, maar kan eigenlijk geen concrete info vinden over deze heffing.
Misschien is het slim om nog snel voor de heffing te kopen.....vandaar mijn vraag.....
Ik heb een paar dagen contact gehad met een panelen fabrikant, en zij hebben meer dan 1 MWp "all custom cleared" paneeltjes liggen in Rotterdam. Waren maar twee paneeltypes waar ik zicht op had, dus zullen er -veel- meer dan 1 MWp zijn. Ik zou me er niet zo druk om maken.

Volgens mij liggen er meer panelen in magazijnen dan op de daken. Iemand cijfers?

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 24-03-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 479356 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:40:
 Ter info:

De EU heeft vorige week aangekondigd dat zonnepanelen welke vanuit China in de EU worden ingevoerd, geregistreerd moeten worden. Dit gebeurt in het proces waarbij door de EU onderzocht wordt of zonnepanelenfabrikanten subsidies of staatssteun hebben ontvangen van de Chinese overheid. Deze subsidies hebben ons als gehele sector in staat gesteld te profiteren van de enorme prijsreducties van zonnepanelen gedurende de afgelopen twee jaar, maar dit heeft er ook toe geleid dat Westerse fabrikanten enorme problemen hadden om concurrerend te fabriceren en te verkopen. Als gevolg hiervan zijn veel van deze bedrijven failliet gegaan. Het lijkt erg waarschijnlijk dat de EU hoge invoerheffingen zal opleggen op Chinese zonnepanelen, op een zelfde manier zoals dat vorig jaar in Amerika is gebeurd.
De registratie is vanaf 6 maart j.l. een feit. Deze registratie zorgt ervoor dat de EU vanaf dat moment bestraffende heffingen kan opleggen.

Wat betekent dit voor de aankomende periode?
Uiterlijk 5 juni zal er een voorlopige beslissing worden genomen ten aanzien van de hoogte van de importheffingen. Maar deze heffingen kunnen wel met terugwerkende kracht tot 6 maart worden opgelegd. Op 5 december wordt het onderzoek officieel afgerond en kunnen (indien nodig) definitieve maatregelen bepaald worden.

E.e.a. maakt het totaal onzeker wat de komende maanden met de prijzen zal gebeuren. Het kan zijn dat er geen heffingen komen, maar het kan ook heel goed zijn dat de heffingen 50 of misschien zelfs wel 100% of meer gaan bedragen.

Effecten voor de lange termijn
Het ligt erg voor de hand dat de EU een vergelijkbare koers zal volgen als Amerika - welke reeds vorig jaar een importheffing heeft ingevoerd - en dat er hoge heffingen op Chinese panelen zullen komen, maar dit is uiteraard niet zeker. U zult ervan uit moeten gaan dat de prijzen voor panelen gemaakt in China (daaronder valt het overgrote deel van de markt) aanzienlijk hoger zullen zijn in de komende jaren.

Wat betekent het op dit moment?
Chinese leveranciers hebben het aantal zendingen naar Europa drastisch teruggebracht. Het is nu al moeilijker om panelen te verkrijgen, en bovendien stijgt de prijs van deze panelen aanzienlijk omdat importeurs en fabrikanten anticiperen op prijsverhogingen als gevolg van de heffingen en met een serieus risico van invoering met terugwerkende kracht. Hoeveel de prijzen verhoogd zullen worden zal moeten blijken.

Verder zullen wij geconfronteerd worden met beperkte beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Dre&Musicmasters Dank voor jullie snelle reactie's!!
Ik zit net zelf ook even te denken......de heffingen kunnen wel komen, maar terugwerkend alleen voor de importeurs!
Dat betekend toch, dat wanneer ik ze nu koop, ik de prijs betaal die nu word gevraagd, en ik als consument toch eigenlijk geen last zal hebben van een eventuele "naheffing"?? Anticiperend op jullie info kun je maar beter nu bestellen denk ik voordat de handel anticipeerd door de prijzen te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is best nog wel wat in magazijnen beschikbaar, ook in Nederland. De vraag is of er een naheffing komt of niet en wie er dan voor opdraait. Als de Chinese handelaars het zelf importeren en in Rotterdams warehouse ingeklaard en al hebben liggen, dan denk ik niet dat er daarna nog een naheffing wordt doorgegeven. Dat hangt van de overeenkomst af. Er zijn gestandaardiseerde contractafspraken voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:57:
Er is best nog wel wat in magazijnen beschikbaar, ook in Nederland. De vraag is of er een naheffing komt of niet en wie er dan voor opdraait. Als de Chinese handelaars het zelf importeren en in Rotterdams warehouse ingeklaard en al hebben liggen, dan denk ik niet dat er daarna nog een naheffing wordt doorgegeven. Dat hangt van de overeenkomst af. Er zijn gestandaardiseerde contractafspraken voor beschikbaar.
Je bedoeld, dat de producenten zelf de heffing gaan omzeilen toch??
Tja dat kan ik me best voorstellen, zij hebben er natuurlijk geen zin in dat de handel inzakt. Bovendien zien zij geen extra geld, ook al komt de heffing er..........dit gaat naar de EU kas vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Anoniem: 479356 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:55:
Dat betekend toch, dat wanneer ik ze nu koop, ik de prijs betaal die nu word gevraagd, en ik als consument toch eigenlijk geen last zal hebben van een eventuele "naheffing"?? Anticiperend op jullie info kun je maar beter nu bestellen denk ik voordat de handel anticipeerd door de prijzen te verhogen.
Enkele aanbieders hebben de prijzen al eerder verhoogd. Mogelijk meer op speculatieve dan fundamentele gronden. Veel anderen gaan gewoon door met lage of nog lagere prijzen. Er is een behoorlijke concurrentie in deze markt in Nederland met meer dan 500 aanbieders.

Als consument mag je nooit een importnaheffing krijgen na levering en betaling. Dat risico ligt eerder in de keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Anoniem: 479356 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:03:
Je bedoeld, dat de producenten zelf de heffing gaan omzeilen toch??
Tja dat kan ik me best voorstellen, zij hebben er natuurlijk geen zin in dat de handel inzakt. Bovendien zien zij geen extra geld, ook al komt de heffing er..........dit gaat naar de EU kas vermoed ik.
Ik denk inderdaad dat de producenten voorlopig het risico op zich zullen gaan nemen als de vraag inzakt. Ze hebben een afzetmarkt nodig voor hun voorraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

mrmrmr schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:08:
[...]

Ik denk inderdaad dat de producenten voorlopig het risico op zich zullen gaan nemen als de vraag inzakt. Ze hebben een afzetmarkt nodig voor hun voorraden.
Denk eerder dat importeurs/leveranciers hier tegenaan lopen en producenten uit China minder gaan afzetten in de toekomst ten gunste van Europese. Daar is de regeling ook voor bedoeld. Ik zou zeggen als je nog goedkoop Chinese panelen wil, niet te lang wachten. Op zich terecht want de Chinese panelen worden gesubsidueerd door de Chinese overheid om de concurrentie kapot te maken en deze volledig in handen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494334

@importheffing panelen uit china
Op de site van Floris Wouterlood staat een mailtje van een chinese fabrikant, die aanbiedt via Taiwan oid te leveren, zodat de importheffing niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

afgesplitst uit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2
Ja, nieuwe topics maken mag echt in DED. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mrmrmr schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:08:
[...]
Ik weet dat Yingli de panelen een stuk duurder heeft gemaakt en aangeeft de risico's op zich te nemen.

Een importeur laat weten dat de reactie van de meeste logistieke dienstverleners in de Europese havens (die in opdracht de import verzorgen) is om per direct aan importeurs bankgaranties van 85% van de waarde van te importeren goederen te vragen. De import van zonnepanelen wordt hierdoor nu al ernstig bemoeilijkt, terwijl er nog geen enkel feitelijk besluit is genomen over de importheffing. Het gevolg is een acute marktbrede schaarste in zonnepanelen.

Grote voorraden zullen de distributeurs vast niet hebben. Met de dalende prijzen van afgelopen jaren, is het kapitaalvernietiging om grote voorraden te hebben. Het risico van de importheffing ligt bij degene die de panelen importeert. Als je zelf panelen FCA of CIF koopt dan ben je zelf de importeur en daarmee ligt het risico van de heffingen bij jou. Alleen als je DDP Delivery Duty Paid (Incoterms 2010) geleverd kunt krijgen ligt het risico bij de leverancier.

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 25-03-2013 11:33 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-07 21:03
Heb inderdaad ook vernomen dat de eerste panelen al via Maleisië geleverd worden om er voor te zorgen dat er geen heffing op komt voorlopig. Ik verwacht dus dat het met de schaarste wel mee gaat vallen, de vraag blijft overal ter wereld onveranderd hoog. de "energiewende" is ingezet en die ga je niet met een paar dubbeltjes per wattpiek belasting om zeep helpen. Hoogstens tegenwerken. :N

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:31
Zal niet werken. Verklaring van land van oorsprong zal zeker geeist worden.
Dat verhaal van Yingly is natuurlijk ook een wassen neus.
Veel verkopen en dan de heffing betalen en kunnen ze die dan betalen?
Bijzonder twijfelachtig en dat weet de eu-commissie ook.
Dus zal er best een soort ketenaansprakelijkheid komen.
Voorraden van voor 6 maart zijn er nog wel, maar niet veel meer boven de 250wp klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477989

Snel panelen kopen nu het nog kan. Ik begreep dat douane-expediteurs op dit moment in paniek zijn vanwege de kans op anti-dumpingsheffing op panelen uit China. Uit eerste hand weet ik dat de expediteurs cash borgstellingen vragen van 85% gerekend over de Chinese verkoop prijzen. Dit betekent dat de import in Europa van Chinese panelen de afgelopen week feitelijk tot stilstand is gekomen en dit betreft zeker de nieuwe bestellingen. Een kwestie van tijd totdat de prijs door het dak gaat.

Resultaat: Jan met de Pet in Europa gaat geen panelen meer kopen. Dat vindt de staat niet erg. Immers, kun je lekker blijven betalen voor stroom van de electriciteits boeren met bijbehorende belastingen.
Verder gaat de markt volledig op zijn gat en komen er weer duizenden werklozen bij. Who cares.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Anoniem: 477989 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:14:
Snel panelen kopen nu het nog kan. Ik begreep dat douane-expediteurs op dit moment in paniek zijn vanwege de kant op anti-dumpingsheffing op panelen uit China. Uit eerste hand weet ik dat de expediteurs cash borgstellingen vragen van 85% gerekend over de Chinese verkoop prijzen. Dit betekent dat de import in Europa van Chinese panelen de afgelopen week feitelijk tot stilstand is gekomen en dit betreft zeker de nieuwe bestellingen. Een kwestie van tijd totdat de prijs door het dak gaat.

Resultaat: Jan met de Pet in Europa gaat geen panelen meer kopen. Dat vindt de staat niet erg. Immers, kun je lekker blijven betalen voor stroom van de electriciteits boeren met bijbehorende belastingen.
Verder gaat de markt volledig op zijn gat en komen er weer duizenden werklozen bij. Who cares.....
De aanbiedingsprijzen van veel gebruikte Chinese panelen in de groothandel zijn op dit moment niet meer interessant. Het kan soms snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus even wachten tot alternatieve kanalen zich ontwikkeld hebben en de panelen vergezeld van een Taiwanees of Burmees Certificate of Origin vanuit Taipeh of Rangoon de haven van Rotterdam weer zullen overspoelen. De vraag is niet of dit gebeurt maar wanneer. Dus hold your horses wanneer je geen zin hebt om de laatste afzettersprijzen te willen betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 477989 op 27-03-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

een installateur gaf aan dat de eu een foutje heeft gemaakt.
Alleen panelen uit china..
De china fabrikanten gaan al kantoren openen in taiwan...
Dus geduld.....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 477989 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 19:52:
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus even wachten tot alternatieve kanalen zich ontwikkeld hebben en de panelen vergezeld van een Taiwanees of Burmees Certificate of Origin vanuit Taipeh of Rangoon de haven van Rotterdam weer zullen overspoelen. De vraag is niet of dit gebeurt maar wanneer. Dus hold your horses wanneer je geen zin hebt om de laatste afzettersprijzen te willen betalen.
Nogal stevig taalgebruik, de werkelijkheid ligt toch wel iets genuanceerder.
http://www.polderpv.nl/ni...3_visie_PPV_dumpheffingen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Carfanatic schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:29:
242.000 banen op de tocht in de zonne-industrie

Door de invoering van een importheffing op Chinese zonnepanelen, komen zeker 242.000 banen in de Europese zonne-industrie op de tocht te staan. Daarvoor waarschuwt Dennis Gieselaar, directeur van Oskomera Solar Power Solutions in het programma BNR Duurzaam.
http://www.bnr.nl/incomin...zonne-industrie?s_cid=HUD
Goed dat hij dat doet. Het is natuurlijk zo dat als je de panelen fors duurder maakt er veel minder van zullen worden gelegd. En dat leggen, dat is de industrie die je dan gaat afbreken. Dat is dan wel de industrie in Europa en niet in China.

Ik ben het niet eens met wat op polderpv staat dat de importheffingen goed zouden zijn. Er heeft wel een forse stijging van de prijs plaatsgevonden bij gewilde Chinese panelen, >10 procent is echt geen uitzondering. 60-70 cent per Wp inkoop (in volume!) voor Yingli is bijzonder duur. De tvt verhogen is het laatste wat er moet gebeuren, de reëele tvt* moet juist omlaag, 7-10 jaar is nog steeds te lang.

Sommige leveranciers klaagden voorheen over de subsidies. Dat zou de markt verstoren. Dat is maar gedeeltelijk waar. Het verstoort de markt direct na de aankondiging door uitgestelde aankopen, maar niet als de subsidie actief is. De subsidie zou niet nodig zijn. Dat was misschien zo voor de verhoging van de kostprijs van Chinese panelen, maar nu niet meer. De reëele tvt gaat weer terug naar 10 jaar en dat is veel te lang.

Nu kun je denken dat Europa technologisch het voortouw zou moeten nemen, want dat is goed voor ons. Die kans was er, maar het is er niet uitgekomen, het is niet aangetoond dat de Europese panelen beter zouden zijn dan die van China. De 'markt' ziet dat. Moet je dan maar doorploeteren in het trage tempo of moet Europa sneller innoveren, met meer druk erop? Er zijn wel uitvindingen gedaan voor zowel rendement als productieverbeteringen, maar ze worden weinig toegepast. Waarom is dat? Te weinig risicokapitaal beschikbaar?

* een reëele tvt gaat niet uit van al achterhaalde energieprijsstijgingscijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De prijzen "op de markt" zijn ondertussen weer wat gedaald. De paniek lijkt een beetje voorbij. Het aanbod voor kleinere aantallen is wel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
Ik ben erg blij met deze heffing. Tig offertes gaan niet door, omdat 80% a 90% van de mensen kiezen voor goedkoop chinees. Ik krijg de kans er niet eens voor om uit te leggen wat de voordelen zijn van een europees product. Mensen kiezen immers toch voor goedkoop.

Frapant eigenlijk dat als het om auto's, fietsen, boten, boilers, etc gaat, het degelijk moet zijn, betrouwbaar en goede garanties hebben. Maar als het om duurzame energie gaat, dan moet het zo goedkoop mogelijk.

Je hebt goede chinese panelen en slechte, net als goede en slechte europese panelen. Ik hoop met deze heffing dat mensen meer moeite gaan doen voor zonnepanelen. Uiteindelijk gaat het om de Kwh en niet om de WP waar mensen zich blind op staren.

Laat maar komen die heffing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:20
Thaam schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 05:49:
Ik ben erg blij met deze heffing. Tig offertes gaan niet door, omdat 80% a 90% van de mensen kiezen voor goedkoop chinees. Ik krijg de kans er niet eens voor om uit te leggen wat de voordelen zijn van een europees product. Mensen kiezen immers toch voor goedkoop.

Frapant eigenlijk dat als het om auto's, fietsen, boten, boilers, etc gaat, het degelijk moet zijn, betrouwbaar en goede garanties hebben. Maar als het om duurzame energie gaat, dan moet het zo goedkoop mogelijk.
veel energiemaatschappijen leveren tegenwoordig standaard duurzame energie. het enige dat in mijn ogen nog overblijft is (klein gedeelte) onafhankelijkheid (van eventuele prijs stijgingen en belastingmaatregelen) en (grootste gedeelte wat mij betreft) de terugverdien mogelijkheid. mensen zien zonnepanelen niet als "we zijn zo lekker groen" dat zijn ze namelijk met ecostroom ook al. het is puur een investering, tel daar de lage rente's op spaarrekeningen bij en zonnepanelen worden een mooie investering. het enige dat je volgens mij hoeft uit te leggen (en bewijzen) is dat de europese zonnepanelen zich sneller hebben terugverdient. als dat niet zo is heb jij (en de europese zonnepanelen fabrikanten) een uitdaging.

een auto, fiets, boiler enzovoorts is daarin anders, dat is een uitgave die je toch moet doen en of je dan 250 euro meer moet uitgeven voor meer comfort / kwaliteit / betrouwbaarheid dan kies je dat.
Je hebt goede chinese panelen en slechte, net als goede en slechte europese panelen. Ik hoop met deze heffing dat mensen meer moeite gaan doen voor zonnepanelen. Uiteindelijk gaat het om de Kwh en niet om de WP waar mensen zich blind op staren.

ik denk dat een heffing er eerder voor zorgt dat het algemene beeld van zonnepanelen weer meer veranderd in "die verdien je toch niet terug"

de ontwikkeling die we met zijn alle stimuleren door gesubsidieerde chinese panelen te kopen is er een die ik zelf ook niet warm verwelkom maar om te zeggen dat ik blij ben met een heffing nee. als daartegenover staat dat de heffing direct als korting wordt ingezet op europese panelen dan zeg ik meteen doen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:07
Thaam schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 05:49:
Wat zijn dan de voordelen, buiten werkgelegenheid in Europa, van Europese t.o.v. goede Chinese panelen?
Precies, dus zorg dat je de goede Chinese panelen neemt danwel verkoopt, dan heb je over een paar maanden/jaren geen teleurstellingen / boze klanten...
De enige reden dat ik best begrijp dat die heffing kan komen is omdat er gewoon geen eerlijke concurrentie is wanneer China de panelen gesubsidieerd dumpt.

Echter is het maar de vraag of het probleem (mensen kopen weinig 'dure' Europese panelen) opgelost wordt. Het gevolg zal eerder zijn: mensen kopen géén panelen. Dus voor de werkgelegenheid op productiegebied verandert er weinig. Voor de werkgelegenheid op handels- en montagegebied is het catastrofaal.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

en weer een berg berichten "gearchiveerd". Post on topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 15:42
De kogel is door de kerk: de EU gaat op 2013-06-06 een strafheffing van 37-68% invoeren op Chinese panelen. Kijk hier voor details.

Wat is jullie favoriete, niet-Chinese paneel?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 08:11

paulv1973

16.730Wattpiek

cville schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:33:
De kogel is door de kerk: de EU gaat op 2013-06-06 een strafheffing van 37-68% invoeren op Chinese panelen. Kijk hier voor details.

Ik heb een palletje Renesola"s op het dak liggen...
Laat die heffing maar komen.
Ze kunnen de boom in... ;w

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:54
cville schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:33:

Is dit een "zeg NEE tegen zonne-energie" vanuit de EU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Gaat verder wel loslopen. Het gaat de prijsdaling een beetje afremmen.
- Gaat pas in per 6 juni, dus tot die tijd gaan er nog gigantische voorraadden ingeklaard worden bij de douane
- Heeft alleen betrekking op Chinese panelen. Thailand, Maleisië, India, Hong Kong en dat soort landen niet. Chinese producenten gaan gewoon uitwijken.
- Het gaat gewoon de wereldmarkt herorganiseren. Meer Chinese panelen naar de rest van de wereld en meer niet Chinees naar Europa.

Je ziet de afvlakking in de prijs van Chinese panelen de afgelopen maanden al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eK9Vc3LezDm7r92JjFvm9GxH/full.png

Markt is sowieso wel aan het shiften naar meer buiten Europa:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/2Pnhq.png

Verder is er ook gewoon dikke over capaciteit:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/2Pnqw.png

Het gaat dus wel loslopen allemaal. Het zal nog wel zorgen voor een prijsstabilisatie de komende tijd, maar PV is met zijn huidige prijs al redelijk concurrerend in Europa. Het gaat dus wel iets meer ademruimte geven aan Europese fabrikanten, maarja, die zijn inmiddels wel voor een groot deel falliet... Het gaat de PV in Europa niet stoppen, maar misschien wel de groei iets remmen.

Zie voor meer getallen o.a.:
http://www.epia.org/filea.../GMO_2013_-_Final_PDF.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PV is met de huidige subsidies redelijk concurrerend, maar grid parity is in het met overcapaciteit geplaagde Europa nog redelijk ver weg. Maar idd, China en Japan zijn gigantisch aan het bouwen - stroomprijzen zijn daar veel hoger dus loont het ook eerder dan hier. Met het afbouwen van de gekste subsidies (Spanje, Italie, Griekenland, Duitsland, etc) begint de wereldmarkt nu echt te werken: PV wordt gebouwd waar het het meste nodig is, niet waar de meeste subsidie te harken is.

Dat de paneelprijzen nu stabiliseren is leuk voor de producenten, maar we zijn er nog niet. Zolang de prijzen van kolen en gas niet stijgen wordt het er niet concurrerender op.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 08-05-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PV is voor consumenten al een tijdje goedkoper dan stroom van de centrale.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is puur vanwege het belastingvoordeel, plus dat je leverancier wettelijk gedwongen wordt om je gratis te balanceren (saldering). Daarom ook "met de huidige subsidies".

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 09-05-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

de eenzijdigheid toont hoe zeer de fossiele industrie invloed heeft op onze bestuurders.
er zijn ook smartphones in grotere getalen; die op een zelfde wijze hier afgezet worden,
maar daar zijn we selectief blind voor.
het is overduidelijk wat hier gebeurt, omgeven met marktwerkingsblaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En de silicium paneeltjes waar panelen van gemaakt worden in europa, waar komen die vandaan?
Lijkt me ook uit china.
En net als eric zegt, mobieltjes maar ook bijna alle andere apparatuur komt geheel of gedeeltelijk uit china, simpelweg omdat de arbeid hier te hoog ligt.
Maar omdat het nu panelen zijn kan dat niet, beetje laat imho, als ze dat 10-15 jaar geleden hadden gedaan op alle china producten hadden er nog veel meer mensen gewoon hun baan gehouden, nadeel is dan wel dat we wat meer moeten betalen voor onze spullen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Je moet toch het verstand van een pad hebben om te denken dat door verhoging van accijnzen banen behouden blijven (als ze er al waren). Door de heffing gaan banen in Nederland verloren, immers de panelen worden duurder en geeft een remmende werking op aankoop.

Daarnaast, de heffing op panelen is maar een deelprobleem, het echte probleem is de Euro zelf.

Lees maar eens de Elsevier: De euro: politieke schaamteloosheid voor gevorderden van schrijfster Hala Naoum Néhmé

Link: http://www.elsevier.nl/Eu...oor-gevorderden-1249120W/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Toch heeft de Eurocrisis tot onverwachte voordelen geleid: de huidige extreem lage rentes in NW-Europa maken ironisch genoeg al die subsidies op duurzame energie mogelijk. Als de Nederlandse Staat niet tegen 0% rente zou kunnen lenen, had er een stuk harder in de uitgaven/subsidies gesneden moeten worden.
de eenzijdigheid toont hoe zeer de fossiele industrie invloed heeft op onze bestuurders.
Ik heb het idee dat de grootste lobbyist voor dit plan de Europese paneelfabrikanten zijn en de EU anti-dumping waakhond, niet de fossiele industrie?

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 09-05-2013 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Lenen tegen 0% rente is een cadeautje krijgen ter grote van de inflatie, iemand moet dat gelach betalen. Waar de één winst heeft, heeft de ander verlies. En subsidie ontvangen is de rekening bij een ander neerleggen.

Een ieder wil 1000 miljard lenen tegen 0% rente.!

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 09-05-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Chinezen zullen natuurlijk met gelijke munt terugbetalen. Daar zal de duitse machinebouw en automobielindustie nog wel wat buikpijn van gaan krijgen. 8)7

As we speak worden er momenteel al containers met panelen via Rotterdam naar binnen gehaald voorzien van een mooi Certificate of Origin en ge-apostilleerde verklaring van de Chamber of Commerce van Taipei.

Whoahahahahahahaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:06
Anoniem: 477989 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:03:
De Chinezen zullen natuurlijk met gelijke munt terugbetalen. Daar zal de duitse machinebouw en automobielindustie nog wel wat buikpijn van gaan krijgen. 8)7

As we speak worden er momenteel al containers met panelen via Rotterdam naar binnen gehaald voorzien van een mooi Certificate of Origin en ge-apostilleerde verklaring van de Chamber of Commerce van Taipei.

Whoahahahahahahaa
Zou me niet verbazen als de consument toch een mooi opslagje "t.b.v. importheffing" in de prijs gepresenteerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dreamvoid schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 18:04:

Ik heb het idee dat de grootste lobbyist voor dit plan de Europese paneelfabrikanten zijn en de EU anti-dumping waakhond, niet de fossiele industrie?
Lijkt mij ook, en niet helemaal onterecht. Milieunormen en ARBO-richtlijnen lijken in China(of elk ander land in zuid-oost Azië) niet te bestaan. Geen wonder dat de productie daar goedkoper is. En als de Chinese overheid jouw bedrijf ook nog eens geld leent, bijna voor niets....

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 10-05-2013 10:14 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Deze heffingen zijn oerentdom. Kunnen alleen bedacht worden door oerossen die na hun opleiding niet meer aan nascholing hebben gedaan. Kareltje is een bijzonder exemplaar. Kent een spoor van vernielingen.

Want laten we wel wezen. De kennis en ontwikkeling gaat niet verloren voor ons.
In feite fungeren ze nu in china als moderne slaven voor ons en door zo te doen zijn zij in staat hun economie te ontwikkelen en hun bevolking te verheffen.
Tot?
Eerst allemaal eten, wonen, reizen en dan? Kwaliteit van leven en behoud van leven. Dat kost vreselijk veel geld. Ontzettend veel meer dan ze nu hebben.
Maar dom zijn ze niet. Van het bouwen van 1 kolencentrale per week wat onze kranten tig keer wisten te melden, komen ze dit jaar tot grootste qua zonnepanelen installeren.
Waarom dit winwin verbreken? Ik zie maar 1 verliezer en dat is de oude wereld. Om een paar banen te behouden offeren we een veelvoud om fossiel nog langer laten te vervuilen.

Dankzij kareltje die tot mijn verbazing weer is opgedoken. Het zal je belg maar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chinese paneel-fabrieken zijn ultra moderne bedrijven voorzien van state of the art machines uit Duitsland.
Het is een vergissing te denken dat je panelen kunt produceren in een gat in de grond.

Arbo richtlijnen: me reet. In dit land zijn we helemaal de weg kwijt. Daarom wordt het geld ook verdiend in Azie, niet in Europa en laat staan in Nederland. productie in Nederland is duur vanwege exessieve regel- en belastingdruk door een marxistische overheid. Dat heeft niets met milieu-normen te maken.

Over het lenen van graties geld: de rentevoet die door de ECB wordt bepaald is historisch laag. Dat uitvretende banken dit tegen de hoofdprijs uitlenen is een ander verhaal.

Uiteindelijk maakt het allemaal nix uit en gaan we in dit deel van de wereld gewoon naar de klote, uitgeperst door de staat en haar ambtenaren met hun bankiersvrinden. Voor de panelen-business is de Europese belastingheffingsmaatregel slechts een scheet in de eeuwigheid. Alleen de Europese consumenten betalen de tol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-07 20:13
Maandag SolarNRG eens bellen hoe ze met huidige bestellingen omgaan. Mijn bestelling van 15x CS 250 is nog onderweg vanuit China (gok ik, ze zouden eind juni geleverd worden). Panelen kosten 3210,- zonder heffing en 4720 met :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

let op er is gesproken met terugwerkende kracht 1 maart
niets is nog definitief, wederom wipkip
ik wilde nog 5 paneeltjes op reserve tegen de huidige prijs, maar de terugwerkende heffing hield mij tegen, ik wacht 6 juni af dan is alles duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-07 20:13
Ik had het kunnen weten inderdaad, ware het niet dat het in mijn geval iets complexer is (Yingli 270Wp's toch niet op redelijke termijn leverbaar en twee weken geleden dan maar voor de CS 250Wp gekozen). De komende dagen zal ook wel duidelijk worden wat de heffings tarieven worden (ze wijken namelijk af per leverancier, afhankelijk van of ze wel of niet meegewerkt hebben aan het 'onderzoek' naar dumpen, zie bijvoorbeeld http://online.wsj.com/art...04578471001834446588.html ). Ik verwacht eigenlijk dat de meeste mensen gaan afzien van hun order en of voor Europese panelen gaan (15x Sharp 250Wp kost 'maar' 4200,-) of hun aanschaf uitstellen tot er alternatieve routes zijn ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:01
Relevant nieuws:
nieuws: China: stop Europees telecomonderzoek en heffing op zonnepanelen

[ Voor 38% gewijzigd door Tikje op 24-05-2013 11:24 . Reden: nvmnd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
En weer een update:
https://tweakers.net/nieu...chinese-zonnepanelen.html

Ach doel is toch al deels bereikt, de prijzen hebben zich de afgelopen maanden gestabiliseerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eK9Vc3LezDm7r92JjFvm9GxH/full.png?v2

Als dat zo nog een paar maanden door gaat met kwakkelen, dan hebben de EU-leveranciers weer een beetje ademruimte gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:35
Prijs zonnepanelen rijst de pan uit

Toegevoegd: vrijdag 31 mei 2013, 06:28
De prijs van zonnepanelen is de afgelopen weken met meer dan tien procent gestegen. De prijsstijging komt door de dreiging van Europa met een importheffing op Chinese zonnepanelen. De strafmaatregelen, wegens oneerlijke concurrentie, moeten op 6 juni ingaan.

Vooruitlopend op de maatregel zien importeurs en installateurs dat de prijzen fors oplopen. Volgens brancheorganisatie Uneto-VNI stijgen niet alleen de prijzen, maar nemen de orders ook af. "Mensen rekenen nog eens na wat zonnepanelen opleveren en komen met de hogere prijs tot de conclusie dat de marges kleiner worden en zien daardoor steeds vaker van de koop van panelen af."

De verwachting van de brancheorganisatie is dat de prijs van de panelen nog verder kan oplopen, als niet snel een einde komt aan de ontluikende handelsoorlog met China. "Er staan banen op het spel. Met name veel installatiebedrijven hebben de laatste tijd het hoofd boven water kunnen houden, doordat ze zonnepanelen konden installeren en daar komt nu een eind aan."
http://nos.nl/artikel/512...len-rijst-de-pan-uit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Duitsland en de UK zijn inmiddels publiekelijk tegen de heffing, kans is groter geworden dat hij toch niet doorgaat.
http://www.bbc.co.uk/news/business-22684663
Ook het Wereld Natuur Fonds is tegenstander, maar dat is niet zo verwonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 08:15:
Duitsland en de UK zijn inmiddels publiekelijk tegen de heffing, kans is groter geworden dat hij toch niet doorgaat.
http://www.bbc.co.uk/news/business-22684663
Ook het Wereld Natuur Fonds is tegenstander, maar dat is niet zo verwonderlijk.
Ondertussen zijn er zelfs 18 lidstaten tegen de heffing. Ik verwacht niet dat de heffing zoals voorgesteld doorgaat. Ze zullen wel een beetje geven en nemen in onderhandelingen, maar de 40+ % heffing komt er niet.

http://www.duurzaambedrij...gen-heffing-zonnepanelen/

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 03-06-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:53
Maar er zou dan toch sowieso een tijdelijke heffing tot eind december van kracht worden? Is die dan ook met terugwerkende kracht?

Arghhh... ergenis aan de overheid met hun ondoordachte ideeën altijd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Is er een beslissing genomen over die tijdelijke heffing dan? Volgens mij zijn dit soort beslissingen pas geldig vanaf het beslismoment en kun je geen belasting heffen met terugwerkende kracht, maar wellicht dat juristen daar anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 10:13
ik ben bij dat ik ze al op pallet achter heb liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Same here :) De panelen die ik begin maart kocht zijn inmiddels 30 Euro per stuk in prijs gestegen.

[ Voor 78% gewijzigd door BamSlam_ op 04-06-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Laatst online: 07-12-2022
Wat ik begrepen heb is dat onze vriend De Gucht in zijn eentje kan beslissen voor maximaal 6 maanden. Dus een tijdelijke heffing. Voor een permanente heffing moeten alle lidstaten ermee instemmen. Dus kan het wellicht nog goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:53
Fijn, zo'n heffing die wellicht weer verdwijnt. Gaat weer iedereen in de wachtstand.
Lijkt vorig jaar zomer wel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 17:18
2 Maanden 11% om de Chinezen een goede prijs te laten vragen. Daarna hoger om over 6 maanden afgeschoten te worden omdat de meeste landen tegen zijn. Die vent moet lekker thuis achter de geraniums gaan zitten. Regeren is vooruitzien, als je dat niet kunt moet je niet willen regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Petitie tegen de (waarschijnlijk tijdelijke) importheffing even tekenen...
Link van Afase (ALLIANCE FOR AFFORDABLE SOLAR ENERGY)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic

[ Voor 103% gewijzigd door teacher op 06-06-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ongelofelijk deze actie... hoe kan zo'n vent dat nou doordrukken vraag ik me al krabbend achter de oren af. Beetje like-WTF idee krijg ik er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Kamer eist behoud goedkope zonnepanelen - http://www.rtlnieuws.nl/n...oud-goedkope-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Enige relativering is op z'n plaats. Uitstekend werk van Polder_PV AKA Zonnigtype.
Vervelend, die heffing maar er zat weinig anders op.
http://www.polderpv.nl/ni..._Karel_de_Gucht_heffingen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Vervelend nogal ja. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die toch al een dikke setup hebben het jammer vinden maar verder geen pijntjes voelen. Maar anderen die geïnteresseerd zijn, aan het kijken/vergelijken, in overleg of aant sparen ervoor zijn is het allemaal nogal verrekte zuur.

Op zich begrijp ik wel dat de heffing op langere termijn, dus zeg na 5 jaar wellicht wel een positief effect teweeg kan brengen, met nadruk op kan. Dit is dan gericht op eerlijker handel, volgens mij niet op het effect van teruglopende werkgelegenheid. Maar goed, dat is natuurlijk ook gissen naar mijn mening. Ik denk dat de markt zich nu gevormd (weinig panelen produceren, veel installeren en omvormers/andere innovaties) heeft naar de situatie zoals ie nu is, maar straks zeker dynamisch zal (moeten) worden om zich aan te passen naar de situatie dan. Dit staat ook wel een beetje tussendoor in PolderPV's stuk.
Zoals meestal: de consument is de dupe, het Rijk wordt er beter van en installatiebedrijven gaan over op de overlevingsmodus. En dan nog maar te hopen dat productie/innovatie van zonnepanelen in EU op gang komt en kan groeien... mja, ik denk dat dat ook wel moeilijk is in deze magere financiële periode.

Ik weet niet of je het zo kunt stellen, maar in PolderPV's stuk staat dat in 2009 nog ...% productie in de EU plaatsvond. Betekent dit dat men 4 jaar heeft gedaan over het onderzoek en nu pas ingrijpt? (met andere woorden: achterover leunen, totdat de markt bijna kapot is en het de spuigaten uitloopt en dan pas met "goede oplossingen" komen)

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 07-06-2013 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Slimme jongens daar in Brussel, aan de ene kant een heffing op zonnepanelen, die in de zakken van Brussel verdwijnt, en aan de andere kant een Nederlandse subsidie op zonnepanelen die gedeeltelijk uit mijn zak geklopt wordt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

Hmm,Ik zag net dat bij de leverancier van mijn panelen in Februari ,de 300W paneeltjes al €21 hoger in prijs zijn. Waren € 269 nu € 290.Leuke stijging in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-04 21:32
ericplan schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:12:
Enige relativering is op z'n plaats. Uitstekend werk van Polder_PV AKA Zonnigtype.
Vervelend, die heffing maar er zat weinig anders op.
http://www.polderpv.nl/ni..._Karel_de_Gucht_heffingen
Nou, ik ben het toch niet eens met die analyse. De Gucht zegt uiterard dat ie gewoon de regels implementeerd en er geen politieke motivatie was. Op die manier hoeft hij zijn handelen niet te verantwoorden en kan hij de verantwoordelijkheid ontlopen. Ik geloof er alleen niets van. De Gucht haalt zelfs zijn eigen statement onderuit als hij in het rapport zegt dat er eerst een lagere heffing komt vanwege diplomatieke (synoniem voor politieke) redenen. (dus wel en geen politieke motivatie?) Het lijkt mij uitermate ongeloofwaardig dat als een politicus een sanctie oplegd hij dat doet zonder enige politieke motivatie. Dat lijkt me toch de enige reden dat het door een politicus gedaan wordt? Waarom zou je een tijdelijk heffing opleggen zonder dat het politieke draagvlak er is om die om te zetten in een permanente heffing. Ik zie het rapport als een marketing verhaaltje om de heffing te rechtvaardigen, terwijl de politieke besluitvorming er om heen geheim wordt gehouden.

Zolang de chinesen verwachten dat ze de heffing in december ook weer afgeschaft kunnen krijgen door politieke invloed uit te oefenen, is de heffing zinloos. De chinesen gaan echt geen concessies doen als de heffing maar tijdelijk is. De chinesen hebben genoeg mogelijkheden om europa te "straffen" voor de heffing, en ik denk dat de meeste landen dit risico niet gaan nemen (China kan b.v. volkomen legaal minder vliegtuigen bij airbus kopen). Daarnaast is het politiek niet zo handig om te claimen alternatieve energie te promoten en het tegelijkertijd veel duurder te maken. Dus ik geloof nooit dat de landen de heffing door laten gaan zodra ze daarin betrokken worden.

Als voorbeeld van een tegenmaatregel dreigen de chinesen nu europese wijnen te belasten. Hoewel dat duidelijk een politieke actie is lijkt me het ook legitiem. Als franse wijnboeren die europese subsidie krijgen ook wijn naar china exporteren, wordt de export dus ook gedeeltelijk gesubsidieerd. Ik kan me voorstellen dat ze het normaal gesproken geen probleem vinden om wat europese subsidie te ontvangen, maar ze hebben wel het recht daar iets aan te doen. Frankrijk mag daar dan wel boos om worden, maar het valt me wel op dat ze het niet illegaal noemen of concrete acties voorstellen! De andere europese landen zouden china juist moeten bedanken voor het aanpakken van misbruikte europese subsidies!

Wat er achter de schermen allemaal speelt is natuurlijk de vraag, maar het kan b.v. best zijn dat de EC wil laten zien dat ze niet met zich laten sollen en niet gevoelig zijn voor Chinese dreigementen. Aangezien ze wel de heffing kunnen invoeren maar de negatieve gevolgen voor de individuele landen zijn is dat ook wel makkelijk punten scoren.

Ik hoop in ieder geval dat de heffing in december weer wordt afgeschaft en we china weer lekker laten meebetalen aan onze panelen.

De effecten van de heffing zijn min of meer de meest optimistische voorspellingen die ze konden verzinnen, en zijn op z'n minst erg onrealistisch, maar ik zou zeggen opzettelijk misleidend. Ik kon niet geloven dat iemand met een beetje verstand en kennis van de materie dit serieus kan nemen.

Wat leuke voorbeelden:

- PV installateurs kunnen banenverlies voorkomen door de verhoogde prijzen van de zonnepanelen te compenseren met het verlagen van de installatie tarieven
- De prijzen van chinese zonnepanelen zullen op termijn toch omhoog gaan, omdat de chinesen het niet zullen blijven subsidieren, dus het banenverlies in de installatie sector komt er ook zonder de heffing. (volge ns deze redenatie is er dus ook geen heffing noodzakelijk???)
- Ze stellen dat hoewel de prijzen voor zonnepanelen een beetje zullen stijgen door de heffing, dit niet noodzakelijkerwijs zal zorgen tot een hogere prijs van het totale systeem. Aangezien de panelen maximaal 50% van de totaalprijs uitmaken kan de totaalprijs gelijk blijven door dit te compenseren met de prijs van de andere onderdelen. Hier heeft de heffing dus geen negatieve impact op de eindgebruikers.
- De veronderstelling is dat de heffing geen invloed heeft op de groei van de PV sector.
- De europese fabrikanten zullen geen probleem hebben om de weggevallen chinese import op te vangen.
- De heffing heeft geen invloed op de doelstellingen voor 2020 omdat minder zonneneergie makkelijk gecompenseerd kan worden met andere vormen van groene energie tegen gelijke kosten. En omdat de doelstelling wettelijk vastgelegd zijn zullen ze dus ook gehaald zijn op de afgesproken datum.
- Als het beter gaat met de europese PV producenten zal er meer geld geinvesteerd worden in de PV sector en zullen er dus meer PV panelen geinstalleerd worden???
- PV installateurs zijn over het algemeen onderdeel van algemene installatie bedrijven zoals electriciens en loodgieters, dus ze kunnen het verlies in PV installatie werk compenseren met ander werk.

Ik moet zeggen dat ik het rapport echt schokkend vind, zeker aangezien op basis hiervan over miljarden beslist wordt. Een bedrijf zou voor zoiets helemaal kapot geprocedeerd worden (en terecht!) wegens misleiding van de investeerders, maar in de EU kan dit kennelijk zomaar, zelfs zonder enig gevolg voor de verontwoordelijken. Dus de Gucht is kennelijk keihard aan het liegen om z'n heffing te rechtvaardigen, of is zo dom en incompetent dat hij niet door heeft dat het rapport niet gebaseerd is op enige vorm van realiteit.

Kan iemand in de EU werkelijk zulke misleidende bagger produceren zonder daarvoor meteen op straat gezet te worden?? Ik hoop niet dat het overal in de EC zo gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:51
Tja, het lijkt een duister zaakje / mannetje. Maar wat moet je nu: mijn ouders willen graag een systeem gaan plaatsen: nu meteen doen of december aafwachten?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:58

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joris 407 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 22:31:
Tja, het lijkt een duister zaakje / mannetje. Maar wat moet je nu: mijn ouders willen graag een systeem gaan plaatsen: nu meteen doen of december aafwachten?
Ik zou nog steeds zeggen nu! Je kan wel blijven wachten en uitstellen maar je weet nog steeds niet wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Je enige zekerheidje is dat je energie blijft verbruiken :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Ik weet niet of een lastercampagne nou zoveel effect gaat hebben. Het is m.i. beter om de argumenten van de man aan te vallen. Zijn motivatie zal niet zuiver zijn, maar hé, wie heeft dat wél op dat niveau?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:00
Los van de gang van zaken heb ik nog niet gelezen dat de conclusie onjuist is, dat de gevraagde exportprijs ex-work niet ruim onder de werkelijke kostprijs zou hebben gelegen de afgelopen periode.
Je weet niet hoe dit in de toekomst verder gaat, maar de importprijs zal op de één of andere manier richting de produktie kostprijs gaan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Vanaf het moment dat je installeert ga je met ongeveer 20ct per jaar per Wp terug verdienen. Als je denk dat de prijzen harder dan dat gaan dalen, dan kun je beter wachten, anders kun je beter nu installeren.

Je kunt ook denken:
Het instapmoment is nu goed. Als je nu instapt zit je goed en die kans heb je, zonder verder risico. Als je gaat wachten, dan speculeer je op de toekomst (en speculeren kan gunstig uitpakken, maar heeft altijd een risco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
Domba schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:35:
[...]

Los van de gang van zaken heb ik nog niet gelezen dat de conclusie onjuist is, dat de gevraagde exportprijs ex-work niet ruim onder de werkelijke kostprijs zou hebben gelegen de afgelopen periode.
Je weet niet hoe dit in de toekomst verder gaat, maar de importprijs zal op de één of andere manier richting de produktie kostprijs gaan.
Het is nogal moeilijk om iets over de conclusie te zeggen als je alleen de conclusie krijgt, en niet de data waarop die gebaseerd is. Maar ik zou verwachten dat als je de huidige prijs van de chinese panelen verhoogt met de dumping factor je dan uit moet komen op de prijs van europese panelen. Dit is duidelijk niet het geval.

Een andere leuke test is de omzet en verlies van yingli te nemen (431m omzet, 103m verlies). Volgens het rapport moet yingli een dumping factor van 96,2% krijgen, wat dus niet overeenkomt met deze cijfers.

Verder nog wat overduidelijke fouten:

Therefore it is concluded that monowafers and multiwafers have the same basic physical, chemical and technical characteristics.

en

There are no substantial differences between the two types of wafers and they are interchangeable, they both can be used to produce cells.

Kennelijk zijn de fabrikanten die mono wafers gebruiken nogal dom, omdat ze meer betalen voor iets wat hetzelfde resultaat oplevert. Volgens de EC is kennelijk het enige verschil de prijs.

Verder worden wafers, cellen en modules als 1 product gezien, omdat:

As mentioned above, the main criteria to define a single product are the same physical, chemical and technical characteristics and end uses

Dus een wafer is hetzelfde als een module?

Ik denk dat je wel kan stellen dat het hele rapport complete onzin is, en een politiek document, geen technisch onderbouwt document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:51
Paul C schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:11:
[...]

Vanaf het moment dat je installeert ga je met ongeveer 20ct per jaar per Wp terug verdienen. Als je denk dat de prijzen harder dan dat gaan dalen, dan kun je beter wachten, anders kun je beter nu installeren.

Je kunt ook denken:
Het instapmoment is nu goed. Als je nu instapt zit je goed en die kans heb je, zonder verder risico. Als je gaat wachten, dan speculeer je op de toekomst (en speculeren kan gunstig uitpakken, maar heeft altijd een risco).
Als de verhoging van de importheffing in december niet doorgaat maakt het niet zoveel uit. De +/- 10% verhoging van nu verdien je voor december waarschijnlijk al terug.
Dus als je de middelen hebt zou ik het nu doen. Van een mogelijke verhoging in december heb je dan ook geen last.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:51
Bedankt voor de input allen, daarnaast bedenk ik me: nu is er nog subsidie, straks niet meer. We gaan ervoor.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
nielsdc schreef op zondag 09 juni 2013 @ 18:55:
Nou, ik ben het toch niet eens met die analyse. De Gucht zegt uiterard dat ie gewoon de regels implementeerd en er geen politieke motivatie was. Op die manier hoeft hij zijn handelen niet te verantwoorden en kan hij de verantwoordelijkheid ontlopen. Ik geloof er alleen niets van.
Raar dat het normaal zo kritische PolderPV zich zo makkelijk laat inpakken door zo'n "regels zijn regels" rookgordijn. Er is gigantisch geinvesteerd (door Amerikanen, Europeanen en Chinezen) omdat er met grote vraag in Europa verwacht werd, door de royale subsidieregelingen, gegarandeerd door de EU landen. China heeft tientallen miljarden geinvesteerd op basis van hun vertrouwen in de Europese subsidieregeling. Nadat die in de crisis onbetaalbare subsidies hals-over-kop zijn afgekapt in de Eurocrisis zit de hele industrie met overcapaciteit. Natuurlijk wordt er onder kostprijs verkocht: de Chinezen hebben geen keus, de prijs moet omlaag anders krijgen ze hun panelen niet weggezet - ook daar gaat de een na de ander over de kop. Ik snap de EU wel dat ze het proberen (er is geld nodig, en de buitenlanders de schuld geven leidt mooi de aandacht af van al het EU-gepruts rond duurzame energie), en in Brussel is altijd wel een regeltje of wetje te vinden waar je het goed mee kan praten, maar geopolitiek is het afwentelen van jouw problemen op je handelspartners spelen met vuur.

Het is gewoon bijzonder hypocriet om wel voor tientallen miljarden duurzame energie te subsidieren in de EU (met alle gevolgen van dien - de door solar/wind bizar lage stroomprijzen in Duitsland zijn een geweldig concurrentievoordeel voor bedrijven bv), maar anderen te straffen als ze het ook doen. Nou heeft hypocrisie nog nooit een politicus tegengehouden, maar i.h.a. is het niet zo slim om een belangrijke handelspartner als China zo openlijk te schofferen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 11-06-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
Dreamvoid schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:30:
Het is gewoon bijzonder hypocriet om wel voor tientallen miljarden duurzame energie te subsidieren in de EU (met alle gevolgen van dien - de door solar/wind bizar lage stroomprijzen in Duitsland zijn een geweldig concurrentievoordeel voor bedrijven bv), maar anderen te straffen als ze het ook doen. Nou heeft hypocrisie nog nooit een politicus tegengehouden, maar i.h.a. is het niet zo slim om een belangrijke handelspartner als China zo openlijk te schofferen.
Het kromme hiervan is dat als je het vanuit de EC bekijkt het wel goed is voor hun eigen belang.
Op deze manier laten ze zien dat ze zich niet laten beïnvloeden door Chinese dreigementen en doen het voorkomen dat ze opkomen voor de Europese industrie. Bovendien krijgen ze extra inkomen door de heffingen, terwijl de gevolgen en kosten van hun beslissing bij de Europese landen terecht komen.

De Gucht stelt ook heel makkelijk dat de consument wel gecompenseerd zal zal worden voor de prijsstijgingen tgv de heffing, maar noemt deze kosten niet eens bij de negatieve gevolgen van de heffing. Het lijkt me dus duidelijk dat hij dat totaal niet belangrijk vind. Niet geheel onverwacht als je een politicus die verdacht wordt van belastingfraude de macht geeft zelfstandig dit soort beslissingen te nemen.

Overigens snap ik de reactie van polderpv ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is ook niet alsof de Chinese staatsbanken breed lachend die miljardenleningen aan hun eigen noodlijdende PV producenten afschrijven, er wordt daar ook geen pepernoot verdiend op panelen. Ik kan me zo voorstellen dat ze daar in China zichzelf op hun hoofd krabben wat ze in de EC in vredesnaam aan het doen zijn, China heeft talloze aanleidingen om gesubsidieerde Europese produkten van een importheffinkje te voorzien, het is zo makkelijk voor ze om met gelijke munt terug te betalen. Denk alleen al aan BMW's en Mercedessen die in Duitsland met royaal gesubsidieerde stroom zijn geproduceerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 11-06-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Een aantal grote chinese zijn bovendien beursgenoteerd. Die koersval van de afgelopen jaren wil je als aandeelhouder niet meemaken. Dus van profiteren is geen sprake.
Ook logisch> want een enorme groeimarkt en een bloedsimpele techniek is als stroop met vliegen doet.
Overleven is het enige wat telt.
Die uit europa zijn vooral suf geweest. Zie het vooral als falen van beleid en vooral van de logistiek.
Kwaliteitverschil is vooralsnog onzin.
Maar al met al betekent het dat per wp de prijsbodem van rond de 50 naar minimaal 70 ct zal gaan.
Tenzij in december het totaal geschrapt wordt zonder enige aanpassing en dat is naar mijn idee een utopie.
Dus investeer al je geld en leg een voorraadje aan met deze milde opslag.

Polderpv is nooit kritisch geweest naar de inkoopzijde. Bejubelde zowat elke reeele inkoopactie ongeacht de absurde prijzen.
De comissie van wat natuur van een paar % dat dan wel en ik maar denken waar die andere tientallen procenten dan?
Ben ik natuurlijk van de harde kant en verklaar ik vrijwel elke inkoopactie als fout en veel te duur.
Teveel volk om iets eenvoudigs te organiseren en ze vreten allemaal als rupsen en de consument betaalt het gelag.

Maar het echte grote gevaar zetelt in den haag en die is veel ernstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

izdp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:53:
Polderpv is nooit kritisch geweest naar de inkoopzijde. Bejubelde zowat elke reeele inkoopactie ongeacht de absurde prijzen.
De comissie van wat natuur van een paar % dat dan wel en ik maar denken waar die andere tientallen procenten dan?
Ben ik natuurlijk van de harde kant en verklaar ik vrijwel elke inkoopactie als fout en veel te duur.
Teveel volk om iets eenvoudigs te organiseren en ze vreten allemaal als rupsen en de consument betaalt het gelag.
Het verbaast mij ook dat er van alle daken (hihi) geschreeuwd wordt dat gezamenlijk inkopen zo voordelig is. Ik schrik me elke keer rot als ik de prijzen zie van dergelijke inkoopacties. Je zou haast denken dat er goed geld verdient wordt over de rug van argeloze consument die denkt bij een nobele partij te kopen. Het zou toch niet?

[/sarcasme] :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:53
Niet elke burger is een tweakert.
bij inkoopacties zijn meestal de prijzen "marktconform"(dus niet de goedkoopste of de duurste), de garantievoorwaarden soms iets beter. Maar allerbelangrijkst:

Het creëert een groepsgevoel waardoor mensen toch makkelijker over de drempel van aanschaf stappen.
Dus leidt het (hoe irrationeel ook) tot meer PV
heel goed!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:28:
bij inkoopacties zijn meestal de prijzen "marktconform"(dus niet de goedkoopste of de duurste), de garantievoorwaarden soms iets beter. Maar allerbelangrijkst:

Het creëert een groepsgevoel waardoor mensen toch makkelijker over de drempel van aanschaf stappen.
heel goed!
Tja, je zou ze ook gewoon een energieprijs stijging van 7% per jaar kunnen voorspiegelen. Dan vliegen de panelen ook de deur uit....
Laat die mensen maar lekker energiebelasting en BTW betalen, dan hoef ik dat niet te doen op de belastingen die ik moet afdragen (BTW/ inkomstenbelasting/ etc.). Anders gewoon de kWh prijs met 15 cent per kWh omhoog. Kunnen ze die 15 cent steken in een mooi feedin tariff, dan zorg ik wel voor jou gewenste "meer PV".

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 11-06-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik verbaas mij ook altijd over die inkoopacties. Dan ga je rekenen, en dan moet je tot de conclusie komen dat er wel erg veel aan de strijkstokken blijft hangen. Allemaal een standaard product, voor net even teveel muntjes. Ik ben daar te krenterig voor denk ik....

Ik snap dat het voor sommige mensen wel ok is (want, geen tijd, kennis en misschien wat extra centjes op de bank) en als je genoegen neemt met een langere terugverdientijd (nee, dat is geen vies woord) ruil je dat in voor (hopelijk) ontzorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

BarryH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:28:

heel goed!
Dat psychologische effect is toch veel groter dan we zelf vaak denken. Interessant TED filmpje. Hierin wordt dan niet specifiek PV genoemd, maar energiebesparing. Hierbij had niet het wijzen op geldbesparing effect, maar juist het benadrukken dat jij meer verbruikte dan vergelijkbare huishoudens/buren.

offtopic:
Ook leuk om te zien hoe bewust mijn zus nu is van haar energieverbruik, nu ze zonnepanelen heeft. Ineens krijg ik allemaal vragen over hoe het nu zit met watts en kWh-en. Wat is nu het verschil en hoeveel energie is nu eigenlijks een kWh (best veel). Ook heb ik laten zien hoeveel kWh hun waterbed verbruikt per jaar (toch al snel een paar honderd kWh!). Als de zon schijnt, kijkt ze op de ABB C11 meter in de meterkast om te zien hoeveel watt er wordt opgewekt om vervolgens de wasmachine aan te zetten. Dát noem ik pas een slimme meter :P

[ Voor 25% gewijzigd door antonboonstra op 12-06-2013 12:17 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:00
Er schijnt een concept overeenstemming te zijn tussen EU en China, over een bodemprijs i.p.v. anti-dumping heffing, maar over welke bodemhoogte hebben we het dan in €/Wp?

EU Memo

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
Domba schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:27:
Er schijnt een concept overeenstemming te zijn tussen EU en China, over een bodemprijs i.p.v. anti-dumping heffing, maar over welke bodemhoogte hebben we het dan in €/Wp?

EU Memo
Reuters meldt 0,56 EUR/Wp.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ook wel opmerkelijk dat deze prijs alleen geldt voor de helft van de Europese vraag naar zonnepanelen, welke is gesteld op zo'n 15GWp. Dus als China meer dan de helft hiervan naar Europa exporteert, zal er alsnog een extra heffing op komen.
Under the terms of the deal, China will also be allowed to meet about half Europe's solar panel demand, if taken at last year's levels. EU consumption was about 15 gigawatts in 2012, and China will be able to provide 7 gigawatts without being subject to tariffs under the deal, the EU source said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is lastig eigenlijk, 0.56 is nog lang geen grid parity, zo moet er altijd nog Europees geld bij ipv Chinees geld. Nou ja, die Chinezen zetten hun panelen thuis wel weg, 10 GW erbij dit jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 27-07-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

antonboonstra schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 17:21:
Ook wel opmerkelijk dat deze prijs alleen geldt voor de helft van de Europese vraag naar zonnepanelen, welke is gesteld op zo'n 15GWp. Dus als China meer dan de helft hiervan naar Europa exporteert, zal er alsnog een extra heffing op komen.

[...]
Ook hier te lezen:

http://groenecourant.nl/z...ropese-paneelproducenten/

" Quota van 7 gigawatt
De EU heeft met Chinese paneelproducenten een minimumprijs van ongeveer 57 eurocent per watt afgesproken waartegen Chinese bedrijven kunnen verkopen in de EU."

"Verder kunnen ze maximaal 7 gigawatt aan zonnepanelen afzetten in de EU. Boven dit vermogen gaat een importheffing van bijna 50 procent gelden."

Dat zijn toch nog 28.000.000 paneeltjes a 250Wp *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Hmm, minimum prijzen. Dat ken ik nog wel van vroeger. Hoefden we tenminste niet te concurreren. Konden we dat mooi op de consument afwentelen.
Wat nu als ze in dld eigenlijk paneeltjes voor 40ct/wp zouden kunnen maken. gaan ze die dan voor minder dan 56 ct verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en sweatshop kleding dan ? (minimumprijs en betere omstandigheden)
en een quotum ?
ik vind dat quotum wel erg curieus.
de wereld word er niet echt beter van.
uiterst dubieus is het, en duidelijk geen vooruitgang en marktwerking.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-07-2013 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
blissard schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:21:
Hmm, minimum prijzen. Dat ken ik nog wel van vroeger. Hoefden we tenminste niet te concurreren. Konden we dat mooi op de consument afwentelen.
Wat nu als ze in dld eigenlijk paneeltjes voor 40ct/wp zouden kunnen maken. gaan ze die dan voor minder dan 56 ct verkopen?
Ja, in China zelf, de rest va de wereld, overal behalve Europa.

Hoeven we in Europa gelukkig ook geen technologische ontwikkeling te doen, waarom zou je hier nu nog investeren om panelen goedkoper maken dan 56ct? |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 29-07-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:06
Je kan investeren om panelen van 56 ct meer efficient te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geldt dat voor alles buiten Europa, of alleen China?

Want ik zie veel mogelijkheden nu. Bijv.: China gaat een deal sluiten met Vietnam, Korea, Thailand, whatever. De eindassemblage wordt gedaan in die landen, maar de productie van de half-fabrikaten gebeurt in China. Dus cellen, glas, backplate, aluminium, junction box, etc. Hell, je kan gewoon zelfs de complete plaat + cellen + junction box in elkaar draaien in China, dan platen + alu apart verschepen naar Aziatisch land naar keuze. Het enige dat in de andere landen hoeft te gebeuren is dat het in elkaar gedraaid moet worden als een bouwpakket van Ikea, plus testen op werking.

Vervolgens komt er dus een niet-Chinees stickertje op als land van afkomst, et voila, de 56 cent/Wp omzeilt, en je kan meer dan de 7GWp afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en dan ook meteen een mooi naampje erop, `canadian solar` of zo, of `Swiss solar`
ofwel een bord, in dit geval paneel voor je kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

???
http://www.polderpv.nl/achtergronden_WWZ_actie.htm
http://www.polderpv.nl/achtergronden_ZZD_actie_actueel.htm

Veel schrijven over het "reële", historisch gegroeide - typisch Nederlandse - "fenomeen" inkoopacties is iets anders dan "bejubelen"...
Maar het echte grote gevaar zetelt in den haag en die is veel ernstiger.
Driewerf eensch... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:39:
[...]
waarom zou je hier nu nog investeren om panelen goedkoper maken dan 56ct? |:(
Meer marge c.q. winst? Alleen de consument wordt er niet beter van.
Pagina: 1