D-link DHP1565 met powerline stoort op UPC Horizonbox?

Pagina: 1
Acties:

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 10:54
Sinds gisteren heb ik een DHP1565 wifirouter met ingebouwde powerline aangesloten. Powerline heb ik niet in gebruik, maar uitschakelen gaat ook niet. Het apparaat is aangesloten als access point (switch achterop op AP en de kabel in poort 1), hij hangt namelijk achter de UPC Horizonbox die voor router speelt. Daaraan zijn ook bekabeld een mediaplayer en een NAS gekoppeld.

code:
1
2
3
4
5
D-link AP -------- UPC Horizon ---------- (internet)
                       |   |
Synology NAS ----------|   |
                           |
Mediaplayer----------------|

Nu valt het me op dat elk kwartier de datastroom stopt voor een seconde of dertig, en dan loopt het weer. Dit is merkbaar op de laptops en de telefoons die allen wifi zijn verbonden met de d-link. Mooi balen dus, ook omdat de nieuwste firmware de 1.0 uit januari 2012 blijkt te zijn.

Nog vreemder werd het 's avonds bij het film kijken, ook daar freezed de film zo nu en dan, met stilstaand beeld, waarna het weer verder loopt. Bijzonder storend. Maar de mediaplayer is via de Horizon bedraad verbonden met de NAS, die data loopt dus niet via de D-link! IP-conflicten zijn er ook niet, de D-link heeft een statisch adres buiten de dhcp range. Snap er niets meer van.

Proef op de som: d-link uitgeschakeld. En warempel: alle problemen zijn weg.

De enige verklaring die ik nu nog kan geven is dat de powerline functionaliteit stoort op de Horizonbox, waardoor die van slag raakt en zich elke zoveel tijd moet herpakken. Als zelfs een datastroom die niet over de d-link gaat stagneert, dan moet dit het toch wel zijn?

Hebben jullie nog ideeen? Is het powerline signaal eruit te filteren met een netfilter bijvoorbeeld? (heb ik niet dus kan het niet testen)

Verwijderd

Heb je de DHCP uit in de D-Link of welke stappen heb je allemaal gedaan en of geprobeerd? En zijn de ontvangende machines allemaal geupdate en afzonderlijk geconfigureerd, heb je al getest of het door de wireless optie komt (is deze goed beveiligd ingesteld?)?

• rik
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 01:43:
Heb je de DHCP uit in de D-Link of welke stappen heb je allemaal gedaan en of geprobeerd? En zijn de ontvangende machines allemaal geupdate en afzonderlijk geconfigureerd, heb je al getest of het door de wireless optie komt (is deze goed beveiligd ingesteld?)?
De D-Link staat ingesteld als Access Point (hardware knopje achterop, zie verhaal boven), op dat moment heb je in de menu´s ook geen DHCP-optie meer. De IP´s die zijn uitgedeeld zijn in de range van de Horizon-DHCP, en komen daar ook voor in de lijst van DHCP-connected devices, dus dat klopt. D-Link heeft statisch ip 192.168.0.2, range van de HorizonDHCP start op 10.

Ik zal vanmiddag het wireless eens uitschakelen inderdaad, kijken of het film kijken dan nog steeds stottert. De wifi in de Horizonbox staat overigens uit (ivm het beperkte bereik ervan). Wireless is WPA2/AES ingesteld, geen spannende SSID.

Op welke manier verwacht jij dat het wireless hierbij de storende factor zal zijn? (Andere wireless-n routers gaven geen problemen, ook bedrade netwerk geeft nu problemen)

Verwijderd

Op welke manier verwacht jij dat het wireless hierbij de storende factor zal zijn?
Het is een beginnetje in de troubleshoot. Ik hoop niet dat dat het is want zonder nieuwe firmware zou dat een groot probleem zijn natuurlijk voor je nieuwe access point WiFi. Maar in de praktijk komt het wel vaker voor ( nu jaren later steeds minder) dat wireless voor problemen kan zorgen in apparaten met een shared-cpu & matige software.

• rik
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:32:
[...]
Het is een beginnetje in de troubleshoot. Ik hoop niet dat dat het is want zonder nieuwe firmware zou dat een groot probleem zijn natuurlijk voor je nieuwe access point WiFi. Maar in de praktijk komt het wel vaker voor ( nu jaren later steeds minder) dat wireless voor problemen kan zorgen in apparaten met een shared-cpu & matige software.
Straks maar eens uitschakelen dan, ben benieuwd. Ik heb het vermoeden dat de Horizonbox niet overweg kan met de hoge frequenties van de powerline 500Mbit, ik las dat routers daar weleens niet tegen kunnen.

Áls het powerline is dan zou een netfilter weleens de oplossing kunnen bieden. Zo´n stekkerdoos-voor-computers heeft dat nog weleens ingebouwd zitten, zou dat voldoende zijn verwachten jullie? Zal er een moeten aanschaffen namelijk.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-12 12:25
Er is een 1.01 firmware beschikbaar, zie hier (is wel de Duitse site)

misschien dat dit je problemen oplost?

• rik
jastas schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:28:
Er is een 1.01 firmware beschikbaar, zie hier (is wel de Duitse site)

misschien dat dit je problemen oplost?
Eenmaal thuis direct de nieuwe firmware gedownload en erop gezet, en ja hoor, alle problemen zijn verdwenen! *klopt af*

De instellingen zijn gewoon behouden dus daar zit het hem niet in, en in de changelog tref ik niets over het probleem. Maar goed, ik ben er blij mee in ieder geval :D

• rik
Ter informatie: enkele dagen laten kwam het probleem weer terug. Een stekkerdoos met filter (of eigenlijk beveiliger) er tussen geplaatst, waarna het leek alsof het probleem nu minder vaak voor kwam, maar zeker nog aanwezig was.

D-Link zodoende teruggestuurd naar Saturn, waarna het probleem zich nóóit meer heeft voorgedaan. Ik wijs nog steeds naar de powerline, anders weet ik het ook niet. Case closed in iedergeval voor mij.
Pagina: 1