5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Hoe / met wat modelleer je eigenlijk? Wat heb je allemaal al geprobeerd? Als mogelijk voeg een snapshot toe van hoe het er nu uitziet?
Geinspireerd door mkleinman heb ik voor alle wanden/muren/vloeren tussen een verwarmde zone en een niet verwarmde zone/buiten de isolatie waarde bepaald, en de afmetingen. bij een in te stellen temperatuur binnen en buiten zie je dan hoeveel Watt warmte je verliest per vlak.
In het algemeen zijn de ramen en deuren flinke warmtegaten.
Wat ik ook zag was de de schuiframen op 2 slaapkamers toch aardig wat warmte verlies creeren. ook al is de kamer niet verwarmd. Dit is dan gemodelleerd met het raam dicht. Wat je ziet is dat doordat de slaapkamer koud is, je aardig wat warmte verliest door de deur/tussenmuur tussen de verwarmde overloop en de niet verwarmde slaapkamer.
Dit leidde bij mij tot de gedachte dat het wellicht toch slim is om op de 2 slaapkamers met schuiframen met dubbel enkel glas nieuwe kozijnen met HR++ glas te plaatsen.
Echter dat is flink aan de prijs (Ca. 4.000 eur / 2 kozijnen van 2,65x1,32 met 2 opengaande ramen). EN ik heb het raam altijd open (in ieder geval 's nachts), dus vraag me af hoeveel ik er nu echt mee ga opschieten.
en een goed alternatief voor een open raam (voor voldoende ventilatie) weet ik zo ook niet.
In het algemeen zijn de ramen en deuren flinke warmtegaten.
Wat ik ook zag was de de schuiframen op 2 slaapkamers toch aardig wat warmte verlies creeren. ook al is de kamer niet verwarmd. Dit is dan gemodelleerd met het raam dicht. Wat je ziet is dat doordat de slaapkamer koud is, je aardig wat warmte verliest door de deur/tussenmuur tussen de verwarmde overloop en de niet verwarmde slaapkamer.
Dit leidde bij mij tot de gedachte dat het wellicht toch slim is om op de 2 slaapkamers met schuiframen met dubbel enkel glas nieuwe kozijnen met HR++ glas te plaatsen.
Echter dat is flink aan de prijs (Ca. 4.000 eur / 2 kozijnen van 2,65x1,32 met 2 opengaande ramen). EN ik heb het raam altijd open (in ieder geval 's nachts), dus vraag me af hoeveel ik er nu echt mee ga opschieten.
en een goed alternatief voor een open raam (voor voldoende ventilatie) weet ik zo ook niet.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is het geen optie om hr++ glas in de bestaande kozijnen te plaatsen? Eventueel met roosters er bovenin?
Wise enough to play the fool
@teacher: het bestaande kozijn is nog ongeisoleerd aluminium. Dus de ruiten worden dan wel beter, maar het schuifsysteem wordt te zwaar en ik blijf met het ongeisoleerde aluminium frame zitten.
Door een oppervlakte mee te nemen met weinig isolatiewaarde? Je moet dus de isolatiewaarde van het open raam bepalen. Het feit dat je een raam open hebt staan is toch gewoon onderdeel van je model?BarryH schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:30:
Hoe kan ik het beste modelleren dat er eigenlijk altijd 1 raam op een kier open staat? Want dat bepaald de prognose voor het effect van enkel versus HR++ glas
En met larsiano: hoe modelleer je dit? Want ik denk dat er meer mensen zijn die dit interessant vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 25-03-2013 09:28 ]
Signatures zijn voor boomers.
Pagina: 1