Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 09:32
Hallo Mede Tweakers,

Ik ben nu bezig met een klein animatie project wat ik zeker van plan ben om te renderen. Maar omdat het renderen een langzaam en pijnlijk proces is, wil ik dit het liefste niet op mijn eigen computer doen. Ik weet dat er de mogelijkheid is om een render farm te huren en daar je projecten te laten renderen. Maar ik zat er aan te denken om een kleine voor mezelf te maken met 2 tot 5 nodes.

Ik heb wat rondgekeken op verschillende websites, forums, tutorials, etc. Maar ik wil graag weten:
- Wat is de benodigde hardware voor een render farm?
- En heb je verschillende hardware nodig voor verschillende programma's?
(ik gebruik zelf Cinema 4D, maar ik stap over naar 3Ds Max. Ben ook van plan VRay later te gebruiken. Ook een groot gebruiker van de Adobe programma's als AFX en Premiere.)
- Heb ik naast een ethernet switch en de nodes zelf ook nog andere dingen nodig?

Als mensen zelf een render farm hebben of ervaring ermee hebben, post hier alsjeblieft jou mening en ervaringen ermee. Ook specs (met prijs) zijn handig zo dat ik weet hoeveel een render farm kan kosten en wat voor hardware er word gebruikt.

Ik zat zelf te denken aan een AMD systeem met een 8 core processor, 8 GB RAM, 500 GB HDD. Maar dan weet ik ook niet zo heel veel van de specs die voor de meeste systemen worden gebruikt, omdat dit verschilt per persoon.

Groet,
Cazure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb je titel even iets duidelijker gemaakt :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Hallo Cazure,

Zelf heb ik nog geen renderfarm opgezet, heb me er wel een tijdje wat in verdiept om te kijken of het voor mijzelf mogelijk zou zijn. Tenzij je heeeel veeel rendered, lijkt het mij niet rendabel om een renderfarm vanuit huis te runnen. Dit puur i.v.m. de stroomkosten die er mee gemoeid gaan. Maargoed, ik heb het niet berekend.

C4D rendered vast alleen op CPU, dus daarvoor zou het handig zijn om te kijken naar 'workstation' processoren. Een voorbeeld is de intel Xeon reeks, maar deze processoren zijn wel wat duurder.

In 3Ds Max is het met vray dacht ik ook mogelijk om met de GPU te renderen. In dat geval zou het misschien aantrekkelijk zijn om gewoon budget processoren te nemen en te investeren in een aantal nvidia quadro kaarten. Gezien je toekomstige overstap naar 3ds max. Hiermee ben je dan wel weer gebonden aan altijd moeten renderen met de GPU.. dus als je toch nog iets uit C4D wil renderen, kan het alleen op de budget-processoren van je nodes/slaves en heb je in dat geval nog steeds niet wonderbaarlijke rendertijden :)

Persoonlijk zou ik dus voor CPU's gaan omdat dit met alle standaard renderengines werkt van c4d, maya, max, blender, etc etc etc

De meeste renderfarm systemen bestaan uit van die kasten met trays met workstation processoren volgens mij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ten eerste zou ik goed nadenken over welk renderprogramma je kiest, mede die keuze bepaald welke hardware je moet aanschaffen. Draait het renderprogramma op de GPU, ga dan voor zoveel mogelijk videokaarten per systeem (stuk of 3?) Draait het op de cpu, ga dan voor zoveelmogelijk cpu's per systeem (2 stuks) Kies dan processors die de meeste rekenkracht per core kunnen leveren.
Als je voor een CPU based renderfarm gaat, neem dan vooral voldoende ram dus een gig of 16 à 32 Hierin wordt namelijk een deel van de render in gecached welke je daarna het liefst zo snel mogelijk wilt wegschrijven naar een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 09:32
Bedankt allemaal voor de comments.

Oké, dus het opzetten van mijn persoonlijke render farm is dan niet de beste optie. Ik zie dat er verschillende mensen zijn die een render farm verhuren. Heeft iemand daar nog ervaringen mee of suggesties voor zo'n goede render farm verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
http://www.rebusfarm.net/en/

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd of anderen dat wel hebben. En inderdaad, een eigen renderfarm die waarschijnlijk ~99% van de tijd niet wordt gebruikt is niet rendabel. Niet door de stroomkosten, maar door de aanschafprijs. Wanneer je met Vray rendert op de gpu (kan alleen bij niet al te complexe scenes, want je bent gelimiteerd aan het geheugen van je gpu) gaan je rendertijden wel drastisch omlaag. Wellicht heb je dus niet eens een renderfarm nodig.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Als je Cinema4D gebruikt en later 3ds max met VRay, hoef je niet te kijken naar GPU rendering, ten minste, dat is mijn ervaring. GPU rendering is super awesome voor preview rendering, maar in mijn ervaring houd je altijd noise over die te lang duurt om er uit te halen, dan kun je beter CPU renderen zodat je je instellingen goed kunt krijgen voor de noise threshold (bijvoorbeeld met een adaptive DMC ipv alles op een 'fixed' overall antialiasing in je GPU).

Als je toch voor een eigen render farm zou kiezen, moet je misschien ook even bedenken wat voor een render management systeem je wilt gaan kiezen, 3dsmax heeft backburner, c4d heeft zijn eigen systeem en zo heeft elk programma wel weer iets, ik vind het persoonlijk fijn om Deadline te gebruiken, die is gratis voor 2 renderslaves en kan bijna elk 3D en post-production programma (bijvoorbeeld AE) aansturen.

Voor de pc's zou ik zelf kiezen voor een i7 systeem (3770) met 16Gb geheugen, die dingen zijn echt super snel. Je kunt er al een bouwen voor ongeveer 600 euro, dat is voor de kast + mobo + cpu + geheugen + hdd, dan moet je er nog wel een windows licentie bij hebben waarschijnlijk.

Ik heb zelf voor een bevriend bedrijfje zo'n farm opgezet met 5 van deze systeempjes, werkt echt super relaxt en is relatief goedkoop. Natuurlijk moet je hierbij wel even een goede rekensom maken of het niet goedkoper is om je renders in de cloud te draaien zoals hierboven ook al gezegd wordt.
Pagina: 1